Analiză. Impozitarea progresivă sau Cota unică

Vedem în ultima vreme o insistență a PSD-ului pentru renunțarea la ”Cota unică” și adoptarea impozitului progresiv prezentat ca un act de dreptate socială.
Prezentată ca o formă perimată de impozitare, liderul PSD încearcă să ne lămurească că sistemul de impozitare în ”Cotă unică” este aplicat într-un număr redus de țări din UE, ceea ce este neadevărat, peste o treime dintre acestea practică această formă de impozitare și aproape toate țările candidate (cu două sau trei excepții) au adoptat deja acest sistem, iar în ultimul timp chiar o țară UE care critica ”Cota unică” intenționează să o aplice.
Cu excepția Irlandei care a renunțat pentru o scurtă perioadă, dar apoi a revenit, nicio altă țară care a aplicat acest sistem nu a renunțat până acum.
Primul stat european care a adoptat cota unică a fost Estonia, în anul 1994, primul ministru Mart Laar fiind convins de studiul efectuat de economistul american Milton Friedman, laureat al Premiului Nobel pentru economie. Au urmat apoi Lituania și Estonia.
Pe baza unui studiu efectuat în 2003 de Societatea Academică Română (SAR) susținut insistent și de fostul Ministru de Finanțe Mihai Tănăsescu, guvernul Adrian Năstase a intenționat trecerea la cota unică începând cu anul 2004 dar Președintele Iliescu s-a opus.
După un an, guvernul C.P. Tăriceanu a adoptat Cota Unică și în România, începând cu 1 ianuarie 2005, fiind a cincea țară după Slovacia. Convinse de eficiența acestui sistem Bulgaria, Cehia și Ungaria au adoptat și ele cota unică.
Dacă adăugăm și Finlanda (o provincie autonomă) constatăm că 9 țări din UE aplică această formă de impozitare.
Dacă avem în vedere că din totalul țărilor UE de 27, 9 aplică (dacă punem și Finlanda parțial) Cota Unică și toate au trecut de la o impozitare progresivă, iar în sens invers nu a migrat niciuna, ne întrebăm care ar fi logica acestei măsuri?

Desigur că poate fi luat în discuție procentul cotei unice, dar în ceea ce privește sistemul, acesta este incomparabil mai avantajos în sensul că este simplu de gestionat, simplifică sistemul de impunere pentru contribuabili, costuri de administrare reduse și foarte ușor de implementat.
Sistemul de impozitare în Cotă Unică este echitabil, încurajează performanțele, stimulează productivitatea în unitățile de producție și dacă este aplicat fără excepții, veniturile la bugetul de stat sunt superioare celor obținute în situația impozitării progresive, de ex. 2,9% din PIB în anul 2004, 3,7% în 2016 în cazul cotei unice înainte de ”marea revoluție fiscală” din guvernarea PSD, când veniturile bugetare au scăzut la 2,2% din PIB producând o mare distorsiune în sistemul fiscal. Cu cât este mai greoi sistemul cu atât mai mult pierde statul. Adevăratul motiv pentru care unii politicieni vor impozitarea progresivă este pentru că vor să crească taxele.

Marea problemă în cazul impozitului progresiv este sistemul de impunere și colectarea care ar presupune angajarea unui mare număr de funcționari fiscali, instruirea contribuabililor pentru metodologia fiscală și constituirea unui așa zis moment zero despre care nimeni nu are habar cum și în cât timp poate fi definit. În țările cu impozitare progresivă fiscalitatea a ajuns un labirint atât de mare încât e nevoie de suport specializat pentru a înțelege cât impozit avem de plată. Impozitarea progresivă este dificilă și pentru că multe proceduri ale legii
sunt interpretabile, ceea ce poate duce la soluții diferite ale unor cazuri similare.

Legea nu poate prevedea toate cazurile care pot apărea în practică și atunci inspectorii fiscali sunt nevoiți să le asimileze unor prevederi existente.
Problema PSD-ului sunt bogații dar nu știm ce înțeleg ei prin bogat și care ar fi veniturile care ar intra în această categorie.
Bogați nu sunt din salarii nicăieri în lume. Bogat ești dacă ai multe milioane, iahturi, avioane private și nu salariu de 2-10.000 €.
În concluzie, cota unică este cea mai eficientă formă de impozitare, echitabilă și cu o birocrație redusă, cu o simplificare a sistemului de impunere cu condiția ca orice formă de viciere a acestui sistem prin reduceri procentuale, scutiri și compromisuri să dispară. Aceeași lege și aceleași condiții pentru toți. Nu cota unică a cauzat deficitul bugetar, acesta a crescut din cauza cheltuielilor statului, Dacă în 2016 ponderea cheltuielilor statului reprezentau 32%, în 2020 au ajuns la 41%. Pentru diferență ne împrumutăm. Pomenile electorale, clientelismul politic și promovarea non-valorii sunt adevăratele cauze.

Încercarea PSD-ului de a modifica această lege poate fi explicată doar prin faptul că deși este o lege bună aceasta nu este legea lor. Deducerile pe care le promit sunt povești fără nicio relevanță, doar impozitele sunt sigure.

Întreba liderul PSD ziariștii prezenți la o declarație de presă dacă ei cred că nemții, italienii, olandezii care aplică impozitarea progresivă sunt nebuni?
Răspunsul pe care ar trebui să-l știe PSD-ul este că sigur nu sunt nebuni dar, este o nebunie ca o țară plină de datorii, fără o infrastructură fiscală, fără o disciplină financiară și cu cea mai mare inflație din UE poate adopta sisteme identice cu cele mai performante economii din lume. Va ieși o brambureală imposibil de gestionat.
Intervențiile guvernului PSD în lege după 2016 prin reduceri de impozite în zonele cele mai profitabile și acordarea de scutiri și bonusuri fără nicio justificare economică, precum și prin menținerea în vigoare a legii insolvenței, explică gradul redus de colectare și nevoia continuă de împrumuturi bugetare.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 5
Vlad Dumitraș 281 Articole
Author

12 Comentarii

  1. Nu mai au bani pentru aristocratia bugetara parazita, umflata cu neamurile lor si pensiile speciale, nemeritate, supradimensionate!!!

  2. Pot pastra cota unica, dar schimba legea salarizarii deoarece raportul cel mai mare salariu si cel mai mic este uriasa. La bugetari cu toate sporurile, functii mari, nu ar trebui sa existe salariu mai mare intre 7- 10.000 lei.Dar sunt salarii de peste 10.000 lei si ajung la peste 30.000 lei.

  3. REFORMA ADMINISTRATIVĂ bre,. și cu 300 de borfași in parlament,. Cu 16 regiuni autonome, care să se gospodăreacă singuri, din proprii bani.. E unica soluție,.

  4. Sunt sigur ca autorul articolului are un salariu sau venit foarte mare si se teme ca ii va fi diminuat prin aplicarea impozitului progresiv. Aceasta este motivatia reala care il face sa inventeze tot felul de obiectii fantasmagorice si explicatii aberante in ciuda realitatii din toate tarile civilizate, mari sau mici.
    Din pacate, in subiectul acesta al impozitului progresiv, media e plina de astfel de autori de opinii „competente” dar motivate de teama diminuarii propriilor venituri.

  5. E normal ca cei ce au salarii mari și foarte mari să plătească impozit mare și foarte mare.
    Această aritmetică este valabilă pentru toată lumea, bineînțeles până se va descoperi o altă aritmetică
    care să favorizeze mult clamata ”cotă unică”. Nu sunt prea convins că este chiar unică.
    Într-o lume nedreaptă inegalitatea este la ea acasă.

  6. Succesuri guys! Multi bugetari câștigă legal de 100 de fata de un amarastean care bea bere la pet! Huuo liberali, cei mai mari hoți ai statului și proștilor din istorie! Cică la 6 martie 1945 au scos burghezii in stradă pentru poponari. Erau cei mai mari hoți
    !Ana Pauker și cu Dej au băgat spaima în burghezi și poporul exploatat la sange de hoții liberali i-au urmat!
    Huuo Citu neofascist! Nici dracu nu-i mai voteaza pe liberali la următoarele alegeri!E o bătaie de joc privind impozitarea veniturilor furate! Trebuie Radu șmecherii cu salarii de 80.000 de Ron/ luna!

  7. Marele Urs Si vaccinarea este unica solutie si razboiul este unica solutie. Si pentru Ungaria este singura solutie sa saboteze regiunile populate de maghiari din vecini, prin propaganda separatista sovina. Si tu ai ingrata treaba de a regurgita rahatul asta in fata noastra ori de cate ori ti se ridica mingea la fileu. Ceea ce te face un fel sovin iredentist scatofil. Apropo, pe super borfasii din UDMR de cate ori i-ai votat, bre ciumete?

  8. cand majoritatea privatilor si angajatilor lor o duc bine din evaziune pe impozitare cu salarii la negru sau la gri cand toti smenarii bruneti care iau ajutoare sociale te sfideaza din masinile scumpe si casoaiele cu acoperis de tabla si garduri de inox, cand majoritatea doasporei aduce bani negri pupati de manole, cand guristii de la radio si tv fenteaza bugetul cu schema dreptului de autor, NU poti impozita progresiv amaratul CINSTIT SI CORECT bugetar sau privat care da la stat aproape 40 la suta din leafa!!!

  9. Ia uite tovarasi, ne luara astia urma. Exemple vor fi date in continuare.
    Mai multe postări și comentarii pe Facebook arată că mai mulți foști ofițeri, un general și un contraamiral în rezervă au vederi rasiste, anti-semite, misogine, anti-NATO, anti-UE sau conspiraționiste. G4Media.ro a analizat conținutul postat de mai mulți rezerviști pe Facebook, spațiu public, conform unei decizii a Înaltei Curți de Casație și Justiție.
    Astia sunt filisovietici si comunistoizi, mancatori de rahat si pensii speciale.
    De exemplu:
    Valentin Vasilescu, un fost comandant al Aeroportului Otopeni, a scris, în mod repetat, că masacrul de la Bucha a fost regizat de forțele ucrainene, iar, în contextul vizitei recente, la București, a vicepreședintei SUA, Kamala Harris, că aceasta este o ”bunăciune. (…) Păcat că n-are cu cine. Dulapul (președintele Klaus Iohannis n.r.) e de lemn. M-aș fi sacrificat să obțin vize de America la tot românul”.
    Contraamiralul în rezervă Romulus Hâldan a afirmat că ”NU ÎMI PLAC NICI RUȘII, NICI AMERICANII!” și că ”ucrainenii ăștia sunt de o parșivenie pe care nici măcar rușii nu o pot egala!”.
    Generalul în rezervă Nicolae Rotaru a postat, pe 26 ianuarie, ziua de naștere a dictatorului Nicolae Ceaușescu, o poezie.

  10. Astia vor o reimpozitare a . . . SALARIILOR.
    Nicidecum a veniturilor, pentru ca statul roman nu este pregatit sa urmareasca toate veniturile romanilor.
    Evaziunea fiscala se face cu protectie de la autoritatile de control ale ministerului de finante.
    Ciolacu ne ia drept prosti.

  11. Dati nene afara din bugetari, sunt multi, inutili, plimba hartii aiurea. Nu mai aruncati banii pe studii de fezabilitate, pe diferite prostii, reduceti agentiile guvernamentale, reduceti salariile umflate ale bugetarilor . Auzi, 10.000 de euro pe luna un bugetar la ANRE.

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.