Argumentul profesional suprem: lungimea navei

„Dupa ce a declansat o ampla operatiune cu damf de politie politica scuturind trecutul doar al adversarilor sai politici, presedintele Traian Basescu a facut azi o declaratie de presa intempestiva”, scrie Radu Tudor pe blogul său.

„Argumentul profesional suprem al absolventului de invatamint superior Traian Basescu a fost….lungimea navei comandate. Pentru oameni cu nivelul de cultura si educatie similare cu ale presedintelui, poti sa spui, intradevar, ca atunci cind vine vorba despre studii, marimea conteaza….

Presedintele cade singur in groapa pe care a sapat-o chiar domnia sa pentru altii. A iesit azi usor nervos sa dea explicatii in legatura cu trecutul sau dinainte de 1989. Aceasta perioada a vietii nu este pentru presedinte punctul sau forte. As spune ca dimpotriva…

Comandarea unei nave de 306 metri lungime este un argument de cartier. Si comparatia aceea, repetata, cu terenul de fotbal. Aici nu vorbim despre lungimi, latimi sau despre fotbal. Ci despre o chestiune de principiu. Daca Traian Basescu a deschis cutia Pandorei privind studiile si dosarele de invatamint din trecut, atunci sa-si asume suspiciuni si investigatii asa cum se intampla si cu adversarii sai. Sa aduca in public lucrarea sa de absolvire a Institutului de Marina si sa vedem daca exista legatura intre afacerea Klaveness si bursa pe care a primit-o in Norvegia.

N-a contestat prea multa lume calitatea de ofiter de marina si apoi de comandant de nava a lui Traian Basescu. Am vazut destui sefi cu scoala vietii care se descurca remarcabil. Aici e vorba despre corectitudinea studiilor sale. ”Eu nu sunt la fel ca altii care au doctorate si masterate. Pe mare nu se fac cadouri”, a declarat presedintele. Bun, perfect, atunci hai sa fie verificate studiile sale si lucrarile de absolvire, atitea cite sunt. Iar cu afirmatiile sale mai vechi potrivit carora venea cu nava burdusita de tigari, cafea, whisky, blugi sau covoare cum ramine? Se fac deci sau nu cadouri pe mare? Dar pe uscat?

Am observat autoaprecierea suprema pe care si-o aroga presedintele atunci cind vorbeste despre perioada sa in Marina Comerciala. N-am calificarea necesara sa spun daca a fost sau nu un bun marinar. Faima sa in Constanta era de bun comandant dar de om cu un caracter imposibil. Ma intreb si eu doar atit : daca se califica singur ca fiind marinarul perfect, de ce a declarat ca a masluit probele unei catastrofe – incendiul din 1987 din portul Rouen – cauzat de el si nava comandata de el?

Iata marturia sa din 1998 :

Traian Basescu: “Noi eram sub controlul organelor de Securitate toti, de la ospatar pana la comandant, prin aceea ca anual primeam un aviz de navigatie … Spre exemplu, sunt cateva episoade foarte interesante, as spune … care au facut obiectul de interes al organelor de Securitate din Romania in mod cert. Spre exemplu, cand eram comandant pe ‘Arges’, la 3 luni de cand imi obtinusem brevetul de comandant. Am luat foc in portul Rouen, nu numai eu, 38 de nave au fost in incendiul din Rouen in Franta. Nava suspectata ca a generat poluarea, care a facut ca tot bazinul portului Rouen si Sena sa fie tot o flacara pe o intindere de trei km, a fost nava mea, pentru ca era nava cea mai mare din zona si descarcam nafta in dana rafinariei “Sholfrancaise”. (n.r. – aici este posibil ca in textul tiparit sa se fi strecurat o eroare de transcriere a benzii, iar numele corect al rafinariei sa fi fost “Shellfrancaise”, ceea ce, in fond, nu schimba esential datele problemei). Am stat acolo 28 de zile in ancheta. Legislatia franceza functiona corect. Adica nu trebuia sa dovedesc eu ca nu s-a produs poluarea de la mine, ci autoritatile franceze trebuiau sa dovedeasca ca s-a produs poluarea de la mine. In cele 28 de zile m-am prezentat si la tribunal, am fost si in ancheta organelor de Justitie franceze si, dupa 28 de zile, instanta s-a pronuntat ca nu poate fi probata vina navei “Arges”. Am plecat, dar au ramas un litigiu, o acuzatie la adresa navei de circa 12 milioane de dolari, o cerere de daune …(…) A fost un litigiu, am explicat organelor de Securitate ce s-a intamplat cu noi acolo si acum pot sa o spun public, nu mai e nici un secret, am schimbat ceva in instalatie inainte sa permitem accesul autoritatilor franceze la bord, ceea ce a facut imposibila demonstratia, demonstrarea vinei noastre””.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.