Arte aplicate: Școala Regală de Ceramică din Bunzlau

Imagine rară din sala de expoziții a lui Ludovic Rüffer în perioada interbelică (Universul, 24 martie 1933);

Arta aplicată la industrie, un vis împlinit al Europei de la turnura secolelor 19-20 până în perioada interbelică, a reprezentat un deziderat și pentru artiștii români.

Micii industriași și meseriașii se străduiau să producă în serie frumoase obiecte de uz casnic care să reflecte de altfel stilul național românesc. Astfel, comerțul se împletea cu tehnica dar și cu arta în plină modernizare națională.

Ludovic Rüffer (n. 18 octombrie 1889), celebru industriaș și producător de sobe de teracotă în stil tradițional săsesc, a fost unul dintre reprezentanții – astăzi uitați – ai unui demers nobil pentru ceea ce s-a chemat industria românească de artă în perioada interbelică. Ludovic provenea dintr-o familie cu tradiție în sobărie, o meserie artistică de mare utilitate la început de secol 20. La finalul secolului 19, tatăl său, Ernest Rüffer punea bazele fabricii eponime la periferia Bucureștiului. Ludovic și familia sa au produs numeroase sobe de teracotă dar și variate obiecte ceramice, cât și feronerie, devenind industriaș. Recent recuperată, istoria familiei merită reprivită cu entuziasm.

Exponate – Școala regală Bunzlau la expo 1906 din Dresda

Astăzi, ne orientăm asupra unui aspect inedit ce ține de formația lui Ludovic Rüffer, și anume contactul său cu Școala Regală Tehnică de Ceramică din Bunzlau. Detalii aflăm din volumul „Știri despre școlile de arte prusace” compilat cu ocazia a celei de-a treia Expoziții germane la Dresda în 1906.

Dezvoltarea școlilor germane de arte și meserii

Marea Expoziție Internațională organizată la Londra în anul 1851, prima din lungul șir de expoziții universale care urmau să fie organizate de-a lungul secolului, a produs o schimbare asupra concepției  despre arte și meserii, care și-au câștigat locul alături de artele majore. Introducerea artei în industrie a fost ideea călăuzitoare a mișcării de Arts & Crafts din a doua jumătate a secolului al 19-lea, în slujba căreia s-au aflat muzeele de arte aplicate înființate în toată lumea, precum și școlile de arte și meserii.

A luat astfel naștere un fenomen artistic care promova folosirea vechilor artefacte ca surse fundamentale de inspirație pentru noile arte aplicate. Pe teritoriul german s-au folosit elemente din Renașterea germană – iar mai târziu, pe cel românesc, arta populară a fost cea mai intens promovată sursă de inspirație. Patrimoniul Muzeului Minovici, mobilierul și o parte din ceramică, precum și sobele vilei sunt astfel de exemple.

Sobă Rüffer din vila-muzeu a medicului legist Nicolae Minovici C. O. Oprea

Transferul abundent de motive decorative a generat însă de multe ori produse de calitate artistică îndoielnică, fără a se ține cont de armonizarea decorului cu forma obiectului. Colecționarii și muzeele au contribuit la această stare de criză, prin crearea unor colecții axate mai degrabă asupra obiectelor mai spectaculoase și nu a celor de uz zilnic.

Contactul cu produsele englezești marca Modern Style către finalul secolului 19 a generat pentru artiștii germani un nou interes formal, abandonând astfel stilul istorist, utilizând în schimb formule moderne, elegante și simplificate, inspirate de lumea naturală. În școlile de arte și meserii au fost introduse științele naturale pentru studiul formelor și mișcărilor plantelor sau animalelor. Un nou interes a fost acordat proiectării interiorului casnic.

Școala Regală Tehnică de Ceramică din Bunzlau

Școala din Bunzlau a fost creată prin colaborarea autorităților municipale ale Bunzlaului cu Guvernul Regal al Statului Prusac în 1897. Instituția de învățământ avea un caracter tehnic, cu un program care dura doi ani, cursanții participând la ore de desen și pictură, modelaj, chimie (teoretică și practică), fizică, mineralogie și geologie, limbă germană, aritmetică și câte 14 ore de atelier pe săptămână. Condițiile de admitere erau relativ ușor de îndeplinit: elevul trebuia să aibă vârsta de minim 14 ani, să primească consimțământul părinților sau tutorilor pentru a studia, să fi absolvit școala primară cu bune rezultate. Aveau prioritate aceia care au lucrat într-un atelier de ceramică cel puțin un an. Rezidenții plăteau o taxă de 20 de mărci, pe când străinii (în regulament e folosit și termenul non-germani) 100 de mărci pe an. Admiterile aveau loc semestrial, înaintea verii și în luna octombrie, anul școlar începând cu 1 aprilie. Școala oferea și un curs seral unde elevii puteau asista la lecții de desen, modelaj, contabilitate comercială, aritmetică și limba germană.

Directorul școlii, Dr. Wilhelm Pukall, era un reputat maestru ceramist din Berlin

Asociat Fabricii Regale de Porțelan din Berlin, Pukall a fost autorul unui sistem educațional care îmbina dezvoltarea aptitudinilor artistice și cunoașterea tehnologică. Școala era un fel de institut de cercetare, fiind studiate condițiile locale de producție și avea totodată rolul de a moderniza producția ceramicii locale pe cale mecanică. Profesorii școlii au introdus formule inovative de producția lutului și a glazurilor, cât și de modelare, decorare sau ardere. Astfel, modul vechi de prepararea lutului a fost înlocuit cu elutrierea, s-a introdus turnarea în forme de ipsos, putând fi astfel produse modele mai complexe. Noi tipuri de cuptoare au fost introduse pentru îmbunătățirea procesului de ardere.

Profesorii Ernst Heinecke și Wilhelm Waldeyer, foști asociați ai fabricii de porțelan amintite, și Karl Gross, sculptor și artist decorator reprezentant al Art Nouveau, au furnizat modele elegante și noi tehnici de decorare. Atelierele locale au cooperat la rândul lor cu școala, întrebuințând noile inovații, precum și cu artiști și designeri creând în stilul modern european, utilizând limbajele proprii Art Nouveau, Secesionismului promovat de Wiener Werkstätte (Atelierului Vienez), Art Deco și Neue Sachlichkeit (Noua obiectivitate).

Bunlzau la expo Dresda

În 1936, au fost create mai multe fabrici numite „Bunzlauer Braunzeug”, unde se realizau vase ceramice maronii, culoare specifice acestei industrii locale, cu decorație albă pictată cu cornul. Noile fabrici au promovat totodată și reîntoarcerea la metode tradiționale de producere, precum roata olarului. După al Doilea Război Mondial, în urma distrugerilor cauzate de conflagrație, Școala regală de ceramică și-a încheiat activitatea. Populația germană s-a retras, teritoriul german fiind transferat Poloniei, iar orașul Bunzlau este cunoscut astăzi sub numele de Bolesławiec.

Șederea la Școala de ceramică din Bunzlau a fost cu siguranță un real stimulent artistic pentru Ludovic Rüffer. Pe lângă importanța pregătirii tehnice într-un program superior și atmosfera generală marcată de căutări artistice formale și inovative, școala a facilitat contactul cu ideile artistice europene în domeniul artelor decorative.

 

articol scris de Mădălina Manolache, muzeograf, Muzeul Nicolae Minovici, Secția Antropologie Urbană (MMB)

Surse:

Ministerium für Handel und Gewerbe, Nachrichten über die preussischen Kunstgewerbeschulen, [zusammengestellt gelegentlich der mit der 3. Deutschen Kunstgewerbeausstellung in Dresden 1906 verbundenen Ausstellung preussischer Kunstgewerbeschulen], Verleger Sittenfeld, Berlin, 1906, https://digital.slub-dresden.de/werkansicht/dlf/382422/1

Muzeul Ceramicii de Bolesławiec, https://en.muzeum.boleslawiec.pl/a

Offizieller Katalog der Dritten Deutschen Kunstgewerbe-Ausstellung, [12. Mai – Ende Oktober], Verleger Baensch, Dresden, 1906.

Schumacher, Fritz, Das deutsche Kunstgewerbe 1906, [Deutsche Kunstgewerbeausstellung Dresden 1906], Verleger Bruckmann, München, 1906.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 3
Author

1 Comentariu

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.