Autostrada care s-a construit prea greu

Primii kilometri de autostradă finalizați în guvernarea PSD-ALDE, loturile 3 și 4 din A10 Sebeș-Turda, sunt restanțe din 2016. Ministerul Transporturilor și Compania Națională de Autostrăzi (CNAIR) au transformat 1,5-2 ani de execuție în peste 4 ani după ce au lansat în execuție segmente fără exproprieri, fără relocări de utilități și fără autorizații de construire.
În plus, autoritățile au ținut pe loc inaugurarea timp de opt luni din cauza unor neînțelegeri cu constructorii. De luni seara, România a mai adăugat 28,75 km. de autostradă, ajungând acum să dețină aproape 776 km. Deși, loturile 3 și 4 din A10 au 28,75 km, în prezent se pot utiliza doar 25 km. Autostrada Sebeș – Turda asigură o legătură între secțiunile autostrăzii existente A1 – Orăștie-Sibiu și A3 – Gilău-Câmpia Turzii, cu o lungime totală de aprox. 70 km, o viteză de proiectare de 120 km/h, inclusiv 7 intersecții, 4 servicii, 4 zone de odihnă, 1 centru de întreținere și control, 1 centru de întreținere și monitorizare și 66 de structuri. Autostrada va conecta orașele Sebeș, Alba Iulia, Teiuș, Aiud și Turda. Valoarea totală a obiectivului „Autostrada Sebeș – Turda” este de 1.949.896.940,24 lei (cu TVA) și este finanțat prin Programul Operațional Infrastructura Mare 2014-2020 astfel: 75% reprezintă contribuția Uniunii Europene prin Fondul European de Dezvoltare Regională – 1.215.224.556,60 lei, 25% contribuția națională (bugetul de stat) – 405.074.852,20 lei, iar restul de 329.597.531,44 lei reprezintă valoarea TVA aferentă cheltuielilor eligibile.
Contractele au fost semnate în aprilie 2014, primele lucrări în teren fiind surprinse în iulie 2014. Termenul inițial de finalizare era martie 2016, iar cel promis neoficial era chiar decembrie 2015, susține Pro Infrastructură. Deși exproprierile nu erau gata și autorizațiile de construire nu erau încă emise, la presiunea Companiei de Autostrăzi, execuția a continuat într-un ritm susținut până în 2015, când aceasta a fost sistată din cauza lipsei autorizației de construire și a imposibilității CNAIR de a efectua plăți pentru lucrări neautorizate. Lucrările pe șantier s-au reluat în 2016 după soluționarea blocajelor birocratice. Dar întârzierile au continuat să se acumuleze din pricina unor stâlpi de curent nerelocați aflați pe amplasamentul autostrăzii și a unor alunecări de teren care au necesitat consolidare.
În noiembrie 2017 suprafața de rulare a autostrăzii a fost gata pe lotul 3, solicitându-se recepția. Între timp, la mijlocul anului 2017, regulamentul de recepție a fost modificat, nemaipermițând recepții pentru lucrări substanțial finalizate, ci doar finalizate 100%. Din cauza disputelor dintre CNAIR și constructor, recepția a fost suspendată în ianuarie 2018, spun cei de la Pro Infrastructură. Din noiembrie 2017 și până astăzi, s-au executat lucrări de înlocuire a stratului de uzură de pe lotul 3 pe aproximativ 2 km pentru așa-zise deficiențe de planeitate și rugozitate. Pe lotul 4 s-a rezolvat branșarea centrului de întreținere (CIC) la rețeaua de apă, s-au reparat unele taluze (în afara carosabilului) și s-a terminat înierbarea și betonarea unor șanțuri. Toate aceste operațiuni s-ar fi putut desfășura sub trafic, așa cum se întâmplă în orice țară interesată să pună la dispoziția cetățenilor orice metru de autostradă atât de vitală pentru dezvoltarea economică, dar mai ales pentru siguranța rutieră net superioară față de drumurile naționale periculoase.
După ce s-au fript cu lotul 3 din Lugoj-Deva, când au fost nevoiți să închidă cei 22 de km din cauza unor infiltrații apărute sub asfalt, reprezentanții CNAIR și ai Transporturilor au suflat în iaurt și au amânat inaugurarea loturilor 3 și 4, invocând tot felul de probleme. Lotul 3, care trebuia să fie dat în folosiță în luna ianuarie, a prezentat mai multe neconformități, printre cele mai importante fiind următoarele: au fost identificate numeroase zone cu deficiențe de planeitate și rugozitate. Pentru aceste zone raportul a prezintat un calificativ inadmisibil. Totodată, nu s-a respectat Normativul 605, referitor la recoltarea de carote la o suprafață de 20.000 mp în vederea stabilirii grosimii straturilor rutiere; nu au fost respectate prevederile Proiectului Tehnic privind calea pe pod; pe anumite sectoare asigurarea scurgerii apelor prezintă neconformități etc. Constructorii italieni de la Tirrena Scavi și Societa Italiana per Condotte D’Acqua SpA au început lucrările de frezare şi punere din nou a asfaltului. Totodată, aceștia a comandat o expertiză independentă pe secţiunile de autostradă unde au fost identificate probleme de rugozitate şi planeitate la testele efectuate de Centrul de Studii Tehnice Rutiere şi Informatică (CESTRIN), organism tehnic al Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere. Termenul pentru finalizarea acestor lucrări a fost luna mai, moment când s-a spus că autostrada va fi deschisă circulaţiei. Valoarea contractului aferentă lotului 3 este de 420.511.921,44 lei fără TVA.
Nu erau de ajuns problemele de la lotul 3, că au și apărut pe lotul 4. Taluzul de pe o porţiune din lotul 4 a luat-o la vale iar autostrada a început să se crape pe margini când aceasta era deja terminată în proporție de 99%. Remedierea a căzut în sarcina constructorului. Lotul 4 a fost executat de asocierea S.C. PORR Construct S.R.L. – PORR Bau GmbH, iar  valoarea contractului a fost de 470.004.894,83 lei fără TVA.
Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Cosmin Pam Matei 4577 Articole
Author

2 Comentarii

  1. Ar trebui stabilita (inca) o regula la receptia de drumuri asfalate in Romania: sa se efectueze aceasta operatiune numai pe ploaie (sau suprafetele sa fie udate din abundenta) in asa fel incat sa iasa in evidenta baltirile atat pe aria bituminata cat si la santurile de scurgere!
    Drumurile si strazile noastre sunt pline de denivelari… daca ploua are loc fenomenul de aquaplaning sau/si sunt stropiti participantii la trafic sau/si pietonii.
    Astept ca o asemenea masura sa fie introdusa intr-o initiativa de articol de lege.

  2. Nu e birocraţie, sunt legi prost gândite. ”Birocraţii” trebuie să le respecte, altfel vin Codruţa, Portocală & Cie…

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.