De ce nu avem șosele rapide

Campioana licitațiilor amânate

Spre finele anului 2016, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii (CNAIR), aflată în proprietatea Ministerului Transporturilor, a lansat licitațiile pentru elaborarea studiilor de fezabilitate și a proiectelor tehnice pentru patru tronsoane din viitoarea autostradă 7, care leagă Ploieștiul de Moldova.

Până astăzi, termenele pentru fazele de depunere și evaluare a ofertelor au fost amânate succesiv, de 12, 14 sau chiar 15 ori, susține ONG Pro Infrastructură. De asemenea, evaluarea ofertelor a fost amânată de două până la cinci ori. Următoarele termene sunt în această lună, pe 28 februarie, și în martie, pe 15  și 30. Cele patru tronsoane sunt Ploiești – Buzău (care s-a amânat de 14 ori), Buzău – Focșani (amânat de 15 ori), Focșani – Bacău (amânat de 14 ori) și Bacău – Pașcani (amânat de 12 ori). „Dacă i-am întreba pe cei din CNAIR și Ministerul Transporturilor care este motivul acestor întârzieri, cu siguranță ar da vina pe contestații. Însă, la o privire mai atentă, lucrurile stau diferit. Într-adevăr, cele patru licitații au fost contestate în repetate rânduri, însă instanțele de judecată au dat dreptate de cele mai multe ori proiectanților, obligând CNAIR să ia măsuri de corectare a documentațiilor sau de recalificare și reevaluare a ofertelor!“, susțin cei de la Pro Infrastructură.

Un exemplu concludent este contestația celor de la Search Corporation, pe segmentul Focșani – Bacău, unde CNAIR a descalificat inițial oferta acestui proiectant. Search s-a adresat Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC), care i-a dat câștig de cauză, obligând CNAIR să  recalifice oferta. Apoi, CNAIR a decis să conteste la rândul ei decizia CNSC la Curtea de Apel București (CAB), amânând astfel cu aproximativ o lună procedura de licitație. În mod previzibil, CAB a confirmat decizia CNSC! Contestație au făcut și cei de la Consitrans pe tronsonul Ploiești – Buzău, unde s-a ajuns la același rezultat: CNAIR trebuie să reevalueze oferta proiectantului.

„Principala problemă nu sunt contestațiile. Acestea sunt doar efecte. Cauzele reale sunt pregătirea deficitară a documentației de licitație, a caietelor de sarcini, a studiilor de fezabilitate, dar și tergiversările și deciziile greșite ale echipelor din CNAIR care se ocupă de licitații“, susțin cei de la Pro Infrastructură.

Conform Master Planului General de Transport, aflat în fază avansată de validare, un drum rapid cu numărul 7 urma să înceapă la Ploiești și să ducă prin Buzău,  spre nord, la Bacău, apoi mai departe în zona Roman – Pașcani și apoi spre nord, la Suceava și la granița cu Ucraina. Prima mișcare ce s-a făcut pe A7 a fost la centura orașului Bacău. În 2015, în urma unei licitații publice, s-a semnat contractul de realizare a centurii cu firma Eko Inşaat Ve Tic din Turcia. În același an, s-au emis autorizația de construire și ordinul de începere a lucrărilor, dar finanțarea a întârziat. Turcii au efectuat descărcări arheologice și au început lucrul la unele structuri, înainte de a cere în primăvara anului 2017 rezilierea contractului din cauza problemelor financiare pe care le întâmpina compania. CNAIR a pregătit o nouă licitație pentru centura Bacăului, de această dată cu porțiunea ce face parte din A7 proiectată ca autostradă full-profile. Licitația a apărut în Sistemul Electronic de Achiziții Publice în luna decembrie 2017, după ce documentația fusese respinsă de două ori de autoritatea care controlează achizițiile publice.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 1
Cosmin Pam Matei 4586 Articole
Author

3 Comentarii

  1. Problema sta cam asa: La CNAIR ori este multa experienta, dar lipseste competenta, ori liseste experienta si abunda incompetenta. O a treia varianta e putin probabil sa existe!

  2. De vină este legea care reglemtează licitațiile respectiv conținutul Caietului de sarcini. Caietul de sarcini nu are normativ de conținut clar și obligatoriu definit prin lege, deasemenea în Caietul de sarcini nu se enumerează cerințe clare de teamă să nu apară în standardele de calitate din oferta unei firme, potențial motiv de contestare și faptul că contestatarul respins nu este sancționat pentru rea credință, blochaza demararea lucrărilor, dar mai ales posibilitateacde a contesta conținutul și calitate lucrărilor.

  3. Daca vrem sa avem autostrazi, CNADR/CNAIR trebuie desfiintata si miile de angajati care de 30 de ani nu fac nimic sau fac doar prostii pe salarii de boieri, trebuie dati afara fara posibilitatea de a se mai angaja vreodata la stat.

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.