Ce impact ar avea dispariţia Schengen asupra economiilor Europei

Dispariţia circulaţiei libere şi introducerea controalelor la frontierele naţionale vor genera cheltuieli din partea statelor din zona Schengen de aproape 110 miliarde de euro în următorii zece ani, se arată într-un studiu realizat de centrul de reflecţie France Strategie, afiliat biroului premierului francez.

Conform documentului, costurile reducerii activităţilor turistice şi de transport ar echivala cu 0,8% din PIB al Uniunii Europene pe următorii zece ani. „Pe termen lung, generalizarea controalelor permanente la frontiere ar echivala cu o taxă de 3% pe schimburile comerciale între ţările din Schengen, ceea ce ar conduce la un declin structural al comerţului de 10 până la 20 de procente”, au calculat experţii francezi.

“Este evident că sistemul actual nu mai funcţionează. Discuţiile de azi se referă la oportunitatea restaurării controalelor generale la frontieră”, a declarat Jean Pisani Ferry, comisarul general al France Strategie. Jumătate din costuri ar fi provocate de reducerea turismului, 38% de impactul asupra lucrătorilor transfrontalieri, iar restul de 12% de costurile suplimentare la transportul de mărfuri, conform estimărilor France Strategie. Zilnic 350.000 de persoane călătoresc între Belgia, Germania, Luxemburg, Elveţia sau Spania. Numai pentru Franţa, costurile sunt estimate la 1-2 miliarde de euro pe termen scurt, echivalent cu 0,5% din PIB al ţării, estimează autorii studiului.

France Strategie a calcualt că în 2025 exporturile Franţei către alţi membri ai spaţiului Schengen ar scădea cu până la 11,4%, iar importurile s-ar reduce cu până la 13,7%. Pentru toate statele din spaţiul Schengen impactul ar fi chiar de ordinul a 0,8% din PIB sau 110 miliarde de euro, “deoarce unele ţări sunt mai deschise decât Franţa”, spune Pisani Ferry. „Pe termen scurt, costul rămâne moderat, deoarece reprezintă mai puțin de o miime din PIB-ul franceză ( de 2.132.400.000.000 de euro în 2014, cea mai recentă cifră disponibil).

Dar dacă acest lucru ar deveni normă, atunci situaţia ar deveni problematică”, a spus Pisani Ferry. Sub presiunea valului de migraţie fără precedent în ultimele decenii, şase dintre cele 26 state din Spaţiul Schengen au reintrodus controale temporare la frontierele naţionale.

Recomanda
Cosmin Pam Matei 1098 Articole
Author