Ce muzică!

Concert cu ocazia aniversării Majestăţii Sale Regele Mihai I


La Ateneul Român va avea loc în 25 octombrie, la ora 18.00, Concertul Orchestrei Fundaţiei Principesa Margareta a României, cu ocazia aniversării Majestăţii Sale Regelui Mihai I, în prezenţa membrilor Familiei Regale a României.

Fondurile stânse din vânzarea de bilete şi din sponsorizări vor sprijini programul naţional Tinere Talente, al Fundaţiei Principesei Margareta a României.

Dirijor: Tiberiu Soare

Solist: Teodor Ilincăi

În program:

Concert pentru două violoncele în sol minor, RV531 de Antonio Vivaldi

Solişti: Izabela Ghergu – violoncel, Cornelius Zirbo – violoncel

Tenorul Teodor Ilincăi

Serenada pentru orchestră de coarde în Do major, op.48 de Piotr Ilici Ceaikovski

Aria La donna è mobile din opera Rigoletto de Giuseppe Verdi

Solist: tenorul Teodor Ilincăi

Core ‘ngrato de Salvatore Cardillo

Solist: Teodor Ilincăi

Romanza No puede ser din zarzuela La tabernera del puerto de Pablo Sorozábal

Solişti: tenorii Teodor Ilincăi şi George Vîrban

Granada de Agustín Lara, ar. Jack Hayes

Solişti: Teodor Ilincăi, sopranele Diana Alexe, Larisa Ştefan, Daniela Popescu şi mezzosoprana Martiniana Antonie

Aria Nessun dorma din opera Turandot de Giacomo Puccini

Solist: Teodor Ilincăi

O sole mio de Eduardo di Capua

Solişti: Teodor Ilincăi, Diana Alexe, Daniela Popescu, Larisa Ştefan, Martiniana Antonie, George Vîrban.

Violoncelista Izabela Ghergu

Absolvent al Universităţii Naţionale de Muzică din Bucureşti în anul 2006, Teodor Ilincăi este unul dintre cei mai valoroşi tenori români ai generaţiei sale. Momentul cel mai important al carierei sale este acela în care devine solist al Operei Naţionale din Bucureşti, în anul 2006, an în care îşi începe, de asemenea, perfecţionarea în arta cântului vocal sub îndrumarea Maestrului Corneliu Fânăţeanu şi obţine o bursă oferită de CEE Musiktheater din Viena.

Pe parcursul carierei obţine numeroase premii şi distincţii: Marele Premiu al Concursului de tenori din Szczecin – Polonia, locul al II-lea la Concursul Internaţional de canto Francisco Viñas din Barcelona (2010), premiu ce i-a adus prima colaborare cu Gran Teatre del Liceu în 2013, Solistul anului decernat în cadrul Galei Premiilor VIP, Premiul Ludovic Spiess oferit de Forumul Muzical Român, premiul In memoriam Iosif Sava oferit de Radio România Cultural (2009), Premiul de Excelenţă pentru promovarea imaginii României în străinătate, oferit de Elite Art Club Unesco (2013). De asemenea, a fost invitat să participe în cadrul unor importante gale internaţionale cu scop caritabil, precum European Aid Organization for Children (München, 2009) şi AIDS Gala (Berlin, 2011).

Violoncelistul Cornelius Zirbo

A evoluat şi va evolua pe scenele unor teatre de prestigiu, precum cele din Monte Carlo, Londra, Hamburg, Viena, Festivalul de Opera din Peralada, Bruxelles, Sevilla, Berlin, München, Dresda, Festivalul de Opera din Macerata, Genova, Düsseldorf, Duisburg, Budapesta, Hanovra, Paris, Toulouse, Strasbourg, Bucureşti, Barcelona, Madrid, Marseille, Lausanne, Menorca, Tokyo, San Francisco, San Diego, Santiago de Chile, Frankfurt, Festivalul de opera din Avenches, Madrid, Festivalul din San Sebastian, Cardiff.

Dintre colaborările cu nume importante ale liricii mondiale se numără concertele din Valladolid (2011) Londra, Bodrum (2013) şi Graz (2014) alături de prestigioasa soprană Angela Gheorghiu. Dintre dirijorii cu nume sonore sub bagheta cărora a evoluat îi amintim pe Marco Armiliato, Antonio Pappano, Andris Nelsons, Nello Santi, Paolo Carignani, Giordano Bellincampi, Jesús López-Cobos, Daniele Callegari, Nicolas Joel, Dmitri Jurowski, Paolo Arrivabeni, Stefano Ranzani, Luciano Acocella sau Philippe Auguin.

Mezzosoprana Martiniana Antonie

Repertoriul său, care se îmbogăţeşte de la an la an, cuprinde opere precum La Bohème, Madama Butterfly, Tosca, Macbeth, La Traviata, Nabucco, Otello, Rigoletto, Requiem – G. Verdi, I Capuleti e i Montecchi, Norma, Faust, Romeo et Juliette, Evgheni Oneghin, L’amico Fritz, Cavalleria Rusticana.

Dirijorul Tiberiu Soare îşi desfăşoară activitatea muzicală ca dirijor din 1999, apariţiile sale în faţa publicului obţinând, pe lângă aplauze, aprecierea unanimă a criticilor de specialitate şi a colaboratorilor. A dirijat orchestrele a numeroase filarmonici şi teatre de operă din ţară, realizând turnee în Ungaria, Israel, Polonia, China, Germania şi Elveţia. A colaborat cu artişti de prestigiu, dintre care îi putem aminti pe Angela Gheorghiu, Eduard Tumagian, Viniciu Moroianu, Alexandre Dubach, Pompeiu Hărăşteanu, Marin Cazacu, Alexandru Tomescu, Horia Mihail, Răzvan Suma, Mihaela Martin, Nobuko Imai, Daniel Magdal, Felicia Filip, Ophelie Galliard şi mulţi alţii.

Tiberiu Soare a fost dirijor al Orchestrei Operei Naţionale din Bucureşti (2007-2012) şi dirijor principal al Orchestrelor şi Corurilor Radio (2012-2014), a dirijat prestigioase orchestre precum Royal Philharmonic, London Philharmonic, Prague Radio Symphony Orchestra şi a colaborat cu soprana Angela Gheorghiu în cadrul unor concerte ce au avut loc la Praga, München, Opéra Royal de Versailles sau Wiener Konzerthaus. Tiberiu Soare, unul dintre cei mai importanţi muzicieni români ai momentului, a fost decorat cu Ordinul Coroana României în grad de Cavaler, distincţie acordată de Casa Regală a României în martie 2015.

“Orchestra Română de Tineret” şi Cristian Mandeal, la Cluj-Napoca şi Viena


Cristian Mandeal la pupitrul Orchestrei Române de Tineret

Într-o serie de apariţii internaţionale de înalt nivel, Orchestra Română de Tineret îşi continuă traseul de succes printr-o serie de concerte pe care le va susţine la Cluj-Napoca şi Viena la sfârşitul lunii octombrie sub bagheta lui Cristian Mandeal, în serile de 25, 26 şi 28 octombrie, principalul organizator al evenimentelor fiind Centrul Naţional de Artă Tinerimea Română.

Tinerii muzicieni români vor apărea pentru prima oară în această formulă la Cluj-Napoca, la Auditorium Maximum, în două concerte programate duminică, 25 şi luni, 26 octombrie de la ora 19.00. Soliştii celor două seri vor fi pianista Olga Scheps în Concertul nr. 2 pentru pian şi orchestră în do minor de Rachmaninov şi respectiv violonistul Roman Kim în Concertul nr. 1 pentru vioară şi orchestra în Re major de Paganini, două opusuri spectaculoase care vor atrage fără îndoială pretenţiosul public clujean la întâlnirea cu cei doi tineri solişti şi cu nu mai puţin tinerii membri ai orchestrei dirijate de Cristian Mandeal.

În privinţa repertoriului simfonic, în primul concert Orchestra Română de Tineret va prezenta Rapsodia I de Enescu şi Simfonia a VI-a de Ceaikovski, iar în al doilea, Rapsodia spaniolă de Ravel şi aceeaşi superbă simfonie ceaikovskiană în partea a doua.

Concertul de la Viena al Orchestrei Române de Tineret, organizat în colaborare cu Jeunesse Musikalische Jugend Osterreichs, va avea loc la Wiener Konzerthaus pe 28 octombrie, de la ora 19.30 şi va avea în program George Enescu – Rapsodia op. 11 nr. 1 în La major, Maurice Ravel – Rapsodia spaniolă, P.I. Ceaikovski – Simfonia a VI-a op. 74 „Patetica”, fiind susţinut sub bagheta aceluiaşi Cristian Mandeal, cel care le conduce evoluţia tinerilor muzicieni încă de la înfiinţarea orchestrei în 2008, la iniţiativa violoncelistului şi profesorului Marin Cazacu, actualmente manager al Centrului Naţional de Artă Tinerimea Română.

Pianista Olga Scheps

Evenimentele sunt organizate de Centrul Naţional de Artă Tinerimea Română, cu sprijinul Institutului Cultural Român, coorganizatori fiind la Cluj-Napoca asociaţia culturală Notes & Ties, iar la Viena Jeunesse Musikalische Jugend Osterreichs, sponsor BRD – Groupe Société Générale, parteneri Fundaţia Prietenii Muzicii “Serafim Antropov”, Lanto Communication. Partener media: Radio România.

Prima orchestră simfonică de tineret din România a luat fiinţă la Sinaia în vara anului 2008, la iniţiativa violoncelistului şi directorului artistic al acesteia, Marin Cazacu, cu sprijinul Fundaţiei Prietenii muzicii – Serafim Antropov. Membrii săi, marea majoritate cu vârste cuprinse între 18 şi 28 de ani, sunt selectaţi dintre cei mai buni la nivel naţional. Pregătirea tehnică şi artistică este asigurată de la înfiinţare de maestrul Cristian Mandeal. Proiectul Orchestra Română de Tineret – spirit enescian şi tradiţie europeană a pornit din necesitatea racordării tinerei generaţii de muzicieni români la exigenţele şi aspiraţiile artistice europene.

Membră din 2011 aEFNYO (European Federation of National Youth Orchestras), Orchestra Română de Tineret a participat la toate ediţiile Festivalului Internaţional Enescu şi Muzica Lumii de la Sinaia, începând cu anul 2008. Din 2011 a fost constant prezentă în cadrul Festivalului Internaţional „George Enescu”. În anii 2012 şi 2014 a triumfat în cadrul Festivalului Internaţional al orchestrelor de tineret Young Euro Classics de la Berlin. Orchestra Română de Tineret a desfăşurat, de asemenea, începând din 2011, turnee internaţionale în Franţa, Germania şi Italia, fiind invitată să concerteze în săli celebre precum Santa Cecilia din Roma, Konzerthaus sau Berliner Philarmonik din Berlin, fiind prima orchestră românească prezentă în această celebră sală de concert. Orchestra are statutul de invitat permanent al Stagiunilor Magice organizate de Lanto Communication.

În 2015, Orchestra Română de Tineret a concertat în Italia, Germania, Franţa, Austria şi Bulgaria.

În cei peste 40 de ani de activitate dirijorală neîntreruptă, Cristian Mandeal şi-a exercitat profesia atât în străinătate, cât mai ales în România.

A studiat la Conservatorul „Ciprian Porumbescu” timp de 10 ani (1965 – 1975) pianul principal, dirijatul (Constantin Bugeanu) şi compoziţia (Ştefan Niculescu), completându-şi ulterior studiile la Berlin (Herbert von Karajan, 1980) şi München (Sergiu Celibidache, 1990). A început prin a fi corepetitor la Opera Română Bucureşti (1974 – 1977), devenind apoi dirijor al Filarmonicilor din Târgu Mureş (1977 – 1980), Cluj-Napoca (1980 – 1987) şi Bucureşti (1987 – 2009). A fost Director Artistic al Festivalului şi Concursului Internaţional „George Enescu”, ediţia 2001 şi 2003. Ca Dirijor Principal şi Director General al Filarmonicii „George Enescu” (1991 – 2009) a ridicat nivelul acesteia la cote deosebit de înalte, lăsând în urmă o instituţie-etalon pentru România. În străinătate, Cristian Mandeal a dirijat sute de concerte ca invitat a zeci de orchestre, pe 4 continente, în 35 de ţări şi 31 de capitale. A participat la multe festivaluri internaţionale de prestigiu în compania celor mai reputaţi solişti ai contemporaneităţii. A fost Director Artistic al Northern Israelian Orchestra – Haifa (1999 – 2002) şi la Orchestra Naţională Bască – San Sebastian (2001 – 2008), Dirijor Permanent la Orchestra Haydn din Bolzano e Trento (2000 – 2003), Dirijor Oaspete Principal al Orchestrei Hallé Manchester (2003 – 2008) – primul deţinător al acestui titlu în întreaga existenţă de 150 de ani a acestei orchestre, al Filarmonicii din Belgrad (stagiunea 2006 – 2007) şi al Filarmonicii din Copenhaga (2006 – prezent).

Violonistul Roman Kim

Un punct de mare interes în ultima perioadă de activitate a lui Cristian Mandeal îl reprezintă colaborarea cu Orchestra Română de Tineret, pe care o cultivă, educă şi dirijează constant începând din 2008.

Născută la Moscova în 1986, dar realizându-şi întreaga pregătire muzicală în Germania, Olga Scheps activează ca pianist de concert de la vârsta de 14 ani. De-a lungul anilor, a cântat în Italia, Olanda, Austria, Danemarca, Franţa, SUA şi Asia. Susţine recitaluri în săli prestigioase, precum Berlin Philharmonie, Filarmonica din Köln, Prinzregententheater din München, Alte Oper Frankfurt, Liederhalle Stuttgart sau Wiener Musikverein.

Alături de recitalurile solo, aceasta a cântat cu orchestra celebre precum NDR Sinfonieorchester, Radio-Sinfonieorchester Stuttgart, Münchner Symphoniker, Mozarteumorchester Salzburg, Royal Scottish National Orchestra, Warsaw National Philharmonic Orchestra sau Monte-Carlo Philharmonic Orchestra. De asemenea, Olga Scheps are o consistentă activitate de muzică de cameră

Roman Kim a început studiul viorii la o vârstă foarte fragedă, susţinut fiind printr-o bursă a Mstislav Rostropovich Foundation (2001 – 2008) să aibă şansa de a studia cu Maxim Vengerov începând din 2007, ulterior perfecţionându-se la masterclass-uri cu Midori Goto, Lewis Kaplan,Miriam Fried şi Gidon Kremer, timp în care a continuat să cânte în cele mai importante sălin din Rusia, Europa de vest şi Coreea de sud.

După studiile la Moscova, a fost admis la Musikhochschule Köln, unde studiază şi la ora actuală cu Viktor Tretyakov. Deutsche Stiftung Musikleben îi oferă posibilitatea de a cânta pe o vioară Giovanni Battista Zanoli (1750 Verona), proprietate a Deutsche Musikinstrumentenfonds. În ultimii ani, a cântat cu Köln New Philharmonic Orchestra, New South Westphalian Philharmonic sau Moscow Symphony Orchestra.

Concert Cantemir cu Jordi Savall la Bruxelles


Jordi Savall

Institutul Cultural Român de la Bruxelles omagiază personalitatea enciclopedică a lui Dimitrie Cantemir printr-un regal muzical pus în scenă de Jordi Savall şi ansamblul Hesperion XXI în cadrul Festivalului Internaţional de Arte Europalia, Turcia.

Evenimentul are loc sâmbătă, 24 octombrie, la ora 20.00, la Palatul Artelor Frumoase (Bozar) din Bruxelles, instituţie de referinţă pentru viaţa culturală a capitalei europene.

Domnitor al Moldovei şi figură de prim ordin a culturii române şi europene, Dimitrie Cantemir (1673-1723) este recunoscut pentru aportul său fundamental în domeniul componisticii, artei interpretative şi al didacticii muzicale.

Programul concertului îmbină compoziţiile lui Cantemir din tratatul ştiinţific Cartea ştiinţei muzicii (Kitab-i-musiki), scris de savant în limba turcă, cu piese tradiţionale din tezaurul muzical al evreilor sefarzi şi al armenilor trăitori la Istanbul, în secolul XVII.

Cartea ştiinţei muzicii a lui Dimitrie Cantemir este un document excepţional sub multiple aspecte: mai presus de toate, ca sursă fundamentală a cunoaşterii teoriei, stilului şi formelor muzicale ale veacului XVII, dar şi ca mărturie de prim ordin despre viaţa muzicală a uneia dintre cele mai importante ţări din Orient”, descrie virtuozul violist, compozitor şi dirijor catalan Jordi Savall această importantă culegere de muzică instrumentală.

Jordi Savall, muzician cu reputaţie mondială, a înregistrat şi editat peste 120 de albume, iar repertoriul său cuprinde de la muzica medievală, renascentistă şi în special barocă la cea a secolului al XIX-lea. În 2009 a lansat albumul Istanbul. Dimitrie Cantemir 1673-1723. Le Livre de la Science de la Musique, produs de propria sa casă de discuri Alia Vox din Paris.

Evenimentul face parte din programul Festivalului Europalia Turcia (6.10.2015-31.01.2016), ediţie aniversară a celei mai mari manifestări dedicate artelor din Belgia. Începând cu 1970, manifestarea bienală pune în valoare patrimoniul şi diversitatea culturală a unei ţări invitate.

Concertul este organizat de Institutul Cultural Român de la Bruxelles în parteneriat cu Bozar, Europalia şi centrul cultural turc Yunus Emre din Bruxelles. Evenimentul constituie punctul de plecare al unei strategii de promovare a patrimoniului cultural şi a creativităţii româneşti în cadrul festivalului Europalia.


“Dorantes. Interacción” – Jazz flamenco la Sala Radio


Dorantes

Dorantes. Interacción este titlul combinaţiei „incendiare” a două genuri muzicale: jazz şi flamenco, genuri ce atrag astăzi un public extrem de numeros şi de care vă veţi bucura în concertul susţinut sâmbătă, 24 octombrie, la ora 19.00, de pianistul spaniol DORANTES, la Sala Radio! Prezentat în colaborare cu Institutul „Cervantes” din Bucureşti, cu sprijinul Ambasadei Spaniei şi al “Tourspain Viena!, evenimentul intitulat Dorantes. Interacción – Jazz flamenco îl va aduce pe scena bucureşteană pe artistul spaniol, alături de Leonor Leal Chamorro – dans flamenco şi Javi Ruibal – percuţie.

Cunoscutul pianist spaniol a adus pe scenele internaţionale o abordare muzicală cu totul inedită: o sinteză între flamenco-ul tradiţional, muzica clasică şi cea de avangardă. Artistul spaniol are o istorie personală care se îmbină cu tradiţia flamenco-ului. Născut la Sevilla în 1969, într-o familie prestigioasă din lumea flamenco-ului, cu o linie lungă de artişti legendari, DORANTES a absorbit rădăcinile flamenco-ului acasă. Riguros în ceea ce priveşte tehnica, inovator în compoziţie şi perfect în execuţie, a ajuns un nume important în lumea pianului de flamenco, deschizând o cale nouă în istoria pianului.

Dorantes este un muzician laureat cu multe premii, aclamat drept unul dintre cei mai interesanţi şi captivanţi pianişti şi compozitori de flamenco din lume. Şi-a făcut debutul profesional pe scenă la vârsta de 22 de ani, la Palatul Regal din Sevilla, cu Regele şi Regina Spaniei în audienţă.

Dar abia în 1998, când prima sa creaţie muzicală – Orobroy – a fost lansată, artistul a ajuns în atenţia publicului şi a criticilor, puritanii lăudându-i tehnica şi fanii aplaudându-i inovaţia curajoasă. De la acest punct încolo, muzica sa a fost considerată “flamenco-ul secolului douăzeci şi unu”.

Leonor Leal Chamorro

Dorantes a fost numit Protector al Fundaţiei Naţionale pentru Cultura Gitano de către Ministrul Culturii din Spania, o distincţie acordată exclusiv marilor muzicieni de flamenco. Ca muzician şi compozitor renumit, Dorantes a fost apreciat şi în alte ipostaze. A lucrat ca regizor, producător şi aranjor pentru Gabriel Garcia Marquez, folosind texte din creaţia sa, Cuando Lebrijano canta, se moja el agua. În 2014 i-a fost conferită distincţia Joaquín Master of the Order of Performing Arts înAndalusia.

Alături de Dorantes, o veţi aplauda pe Leonor Leal, una dintre cele mai importante dansatoare şi coregrafe din generaţia sa datorită personalităţii sale, a tehnicii impecabile şi a capacităţii ei de improvizaţie. Leonor Leal a absolvit secţia de Dans Clasic şi Spaniol la Royal Academy of Dancing şi la Conservatorio Profesional de Danza din Sevilla. Este o dansatoare care porneşte de la tradiţia flamenco pentru a construi un discurs modern, contemporan. În 2011 a obţinut premiul pentru Cel mai bun artist la debut, la Festivalul din Jerez, iar datorită proiectelor scenice individuale pe care le-a dezvoltat a atras atenţia unor dansatori de mare renume, precum Javier Barón sau Antonio Canales, alături de care a lucrat.

Prin spectacolul Interacción, Dorantes va oferi publicului de la Bucureşti o călătorie prin cele mai semnificative părţi ale repertoriului său, iar Leonor Leal va aşeza dansul flamenco în slujba limbajului muzical. Un spectacol în care se întâlnesc doi artişti ce au în comun o aceeaşi vocaţie, talent şi capacitate de a improviza.

De la Berlin şi New York, violonistul maghiar Antal Zalai vine la Sala Radio


Antal Zalai

La doar 15 ani, în 1996, violonistul maghiar Antal Zalai devenea cunoscut publicului internaţional prin interpretarea Concertului de vioară nr. 1, de Béla Bartók, la concertul de gală prilejuit de cea de-a 80-a aniversare a Lordului Yehudi Menuhin, celebrul violonist, elev al lui George Enescu, eveniment derulat la Academia de Muzică „Franz Liszt” din Budapesta.

Muzicianul aplaudat astăzi pe scene din întreaga lume este invitat, cu sprijinul Institutului Balassi – Institutul Maghiar din Bucureşti, să concerteze vineri, 23 octombrie, la ora 19.00, la Sala Radio, cu ocazia Zilei Naţionale a Ungariei.

Alături de Orchestra Naţională Radio şi sub bagheta dirijorului Cristian Oroşanu, acesta va interpreta o lucrare pe care aveţi rar ocazia să o ascultaţi: Concertul nr. 1 în la minor pentru vioară şi orchestră de Karl Goldmark (1830-1915).

Protejatul lui Liszt şi Erkel, considerat în epoca sa cel mai important compozitor maghiar după Liszt, Karl Goldmark, de la a cărui moarte se împlinesc 100 de ani, a fost un excelent violonist şi dascăl, printre studenţii săi numărându-se şi Sibelius.

De la celebra sală vieneză de concerte Musikverein la sala Filarmonicii din Berlin sau concerte în aer liber în Central Park (New York), Antal Zalai şi-a construit o frumoasă carieră internaţională. A început studiul viorii la vârsta de 5 ani, iar în 2009 a absolvit studiile Conservatorului Regal de la Bruxelles. În 2008 şi-a făcut debutul în Marea Britanie, la Liverpool, unde a interpretat alături de Royal Liverpool Philharmonic Concertul pentru vioară de Glazunov. În acelaşi an, a fost invitat să interpreteze aceeaşi partitură în sala Filarmonicii din Berlin, alături de Deutsches Symphonie-Orchester. A susţinut numeroase recitaluri în prestigioase săli de concert din întreaga lume: Carnegie Hall din New York – Weill Recital Hall, Kennedy Center Terrace Theater -Washington D.C., marea sală a Conservatorului din Moscova, Victoria Hall (Geneva), Chan Centre for the Performing Arts – Vancouver etc.

Repertoriul serii este unul cu totul deosebit: pe lângă Concertul pentru vioară şi orchestră, veţi putea asculta şi trei celebre Suite de dansuri aparţinând unor mari compozitori: Dansuri ungare (din care veţi asculta nr. 1, nr. 5, nr. 6) de Brahms, Dansuri slave (din care veţi asculta nr. 1, nr. 2, nr. 8 ) de Dvorak şi Dansurile polovţiene de Borodin.

Brahms a creat o suită de 21 de dansuri ungare, majoritatea bazate pe teme folclorice maghiare, partiturile devenind cele mai populare lucrări ale compozitorului. Creaţia lui Dvořák reuneşte 16 dansuri slave, compoziţiile fiind inspirate chiar de Dansurile ungare ale lui Brahms! Dansurile polovţiene – interpretate cu participarea Corului Academic Radio (pregătit de Dan Mihai Goia) – sunt cea mai cunoscută parte a operei lui Borodin intitulate Prinţul Igor. Au devenit celebre graţie versiunii coregrafiate în cadrul stagiunilor prezentate la începutul secolului al XX-lea, la Paris, de Ballets Russes, compania lui Diaghilev.

Evenimentul se derulează sub bagheta lui Cristian Oroşanu, care a fost apreciat pe multe scene ale Europei în compania unor ansambluri celebre: Orchestre de Paris în cadrul Festivalului de la Aix en Provence, Orchestre National Bordeaux Aquitaine, orchestrele Tonhalle Zürich, BBC Scotish, la pupitrul filarmonicilor din Strasbourg, Bruxelles ş.a. În 2005, la finala Concursului de dirijat de la Malko, competiţie la care a câştigat locul doi, Cristian Oroşanu a avut ocazia să colaboreze cu Orchestra Simfonică Radio Danemarca. A dirijat aproape toate orchestrele filarmonicilor şi teatrelor lirice din ţară şi ansamblurile muzicale Radio România. Este fondatorul orchestrei Kamerata Kronstadt.

Recital al ansamblului “Flauto Dolce” la Biserica Evanghelică


Ensemble Flauto Dolce

Duminică, 25 octombrie, la ora 18.00, ansamblul Flauto Dolce va susţine un recital de muzică veche, având titlul Multiculturalitatea în muzica veche din România, la Biserica Evanghelică C.A. din Bucureşti. Evenimentul este organizat de Institutul Cultural Român.

Înfiinţat în anul 2000, ansamblul îi are în componenţă pe Zoltan Majo (director artistic), Maria Szabo (flaut drept), Noemi Miklos (clavecin) şi pe soprana Mihaela Maxim. Programul ansamblului clujean cuprinde, alternativ, două tipuri de lucrări muzicale din spaţiul carpatic: pe de o parte, compoziţii instrumentale de muzică sacră şi profană din aria creaţiei culte, lucrări care au fost compuse, au circulat ori au fost reunite în culegeri, manuscrise sau arhive, şi, pe de altă parte, eşantioane ale muzicii vechi tradiţionale, în care se fac simţite influenţele filonului folcloric autentic al diverselor etnii care au convieţuit de-a lungul veacurilor pe teritoriul României de azi. Materialul multicultural, atât de caracteristic acestui spaţiu european, conţine muzică a popoarelor care au trăit şi trăiesc aici: români, maghiari, saşi, evrei şi armeni.

În program

Codex Caioni (Transilvania, sec. XVII): Fantasia (Alessandro Grandi) / Salve Regina (Anonimus) / Jubilate Deo (Lodovico Viadana) / Benedictus es Domine (Alessandro Grandi)

Joseph Bengraf (Wien, 1784): Saltus Hungaricus / Franz Pfeifer (ca. 1800): Cântec maghiar (Text: Mihály Csokonai) / Anonim (Ms. de la Sfântu Gheorghe, 1757): Trei dansuri din Transilvania

Anonim: Cântece tradiţionale armeneşti (Gherla/Cluj) Intro – Seran – Shoger – Karun – Urin

Anonim (sec. XVIII.): Sonate au Bestref turque (Rouschitzki, 1834) / Când eram mai tinerică (Text: Ienăchiţă Văcărescu, sec. XVIII) /Danse (Rouschitzki, 1834)

Johann Sartorius (1712-1787): Aria Ach, süsses Wort (Sibiu)

Martin Schneider (1748-1812): Arioso & Sonate (Braşov, 1779)

Anonim (Maramureş, sec. XVIII): Cântece hasidice: Geshem – Eilu – Ashreinu – Toiro – Yah Ribon

Anonim (diferite Ms. sec. XVIII): Două cântece: Arde-mă & Mititica / Dansuri vechi româneşti

Repertoriul ansamblului este format din muzică veche şi tradiţională din Europa Occidentală, ansamblul căutând, în egală măsură, redescoperirea muzicii vechi, tradiţionale, din spaţiul românesc, precum şi interpretarea unor compoziţii contemporane, unele dintre acestea fiind prezentate în primă audiţie absolută. Ansamblul foloseşte drept resurse muzicale diferite culegeri şi manuscrise de epocă, integrând în stilul său influenţe orientale (turceşti, ebraice, ţigăneşti, armeneşti etc.) sau de altă natură, dar inspirându-se, în egală măsură, din folclorul autentic şi din muzica veche autohtonă, de curte sau orăşenească.

Expresivitatea şi culoarea aparte, dulce şi veselă, a instrumentului flauto dolce, cât şi claveciunul (şi uneori orga) sunt puse în valoare prin compoziţii dedicate acestora şi prin aranjamente pline de imaginaţie. Soprana Mihaela Maxim contribuie din plin la transmiterea mesajului aparte pe care ansamblul Flauto Dolce îl propune publicului.

Formaţia a evoluat cu succes în concerte şi festivaluri din România (Cluj-Napoca, Bucureşti, Braşov, Râşnov, Miercurea Ciuc, Sighişoara, Târgu Mureş, Oradea, Sibiu, Sfântu Gheorghe, Zalău, Mediaş, Craiova, Brăila, Timişoara, Deva, Hunedoara, Odorheiu Secuiesc etc.), precum şi în Austria, Spania, Italia, Israel, Elveţia, Germania, Slovenia, Serbia, Slovacia şi Ungaria. Cu sprijinul Institutului Cultural Român, a susţinut concerte în diferite centre culturale româneşti din Europa.

A fost partenerul unui proiect internaţional de promovare a muzicii baroce din Italia, Slovenia şi România, integrat în programul Cultura 2007-2013 al Uniunii Europene. A participat, în 2009, la proiectul UNESCO Cultural Heritage – a Bridge towards a Shared Future. În 2014, ansamblul a fost invitatul special din cadrul The 5th International Early Music Seminar, Tel Aviv, unde a susţinut concerte şi workshopuri pentru participanţi. De asemenea, a participat la Festivalul de muzică veche Renaissance, organizat în cetatea istorică Yehiam, din nordul Israelului, cu sprijinul ICR Tel Aviv.

Directorul artistic Zoltan Majo este licenţiat al Academiei de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj-Napoca, specialitatea flaut. A participat la mai multe seminarii şi cursuri de măiestrie în Ungaria, Austria şi Elveţia. Este un neobosit promotor al muzicii vechi autohtone. A activat în mai multe formaţii clujene de muzică veche (Musica Antiqua, Claudiopolis, Ansamblul Baroc Transylvania). Este fondatorul ansamblului Flauto Dolce. A realizat numeroase transcripţii şi aranjamente după diferite manuscrise şi culegeri de muzică autohtonă. Predă la Universitatea „Babeş-Bolyai” din Cluj-Napoca. A susţinut concerte camerale în numeroase ţări din Europa.

Maria Szabo este licenţiată a Academiei de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj-Napoca, specialitatea pedagogie muzicală şi flaut drept. A participat la mai multe seminarii şi cursuri de măiestrie în Ungaria, Norvegia, Germania, Austria şi Elveţia. Are o intensă activitate pedagogică şi concertistică, fiind membru fondator al ansamblului Flauto Dolce. În anul 2013, alături de formaţia Les Ramages, a fost laureată cu premiul II la Concursul de Muzică Barocă La Stravaganza de la Academia de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj-Napoca. Este profesoară de muzică la Liceul Waldorf din Cluj-Napoca.

Noemi Miklos este licenţiată a Academiei de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj-Napoca, specialitatea orgă, unde a studiat cu Ursula Philippi şi Erich Türk. A participat la mai multe seminarii şi cursuri de măiestrie, în România şi Germania. Timp de un semestru, a studiat la Hochschule für Musik din Freiburg (Germania). În anul 2005, a câştigat premiul publicului la Concursul de orgă de la Zürich-Wiedikon (Elveţia). Este cadru didactic la Universitatea „Babeş-Bolyai” din Cluj-Napoca.

Soprana Mihaela Maxim a absolvit secţia de canto a Academiei de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj-Napoca, urmând mai multe cursuri de măiestrie. Este laureată la numeroase competiţii de interpretare vocală, naţionale şi internaţionale. În 2008 şi-a completat studiile de muzică veche la Trondheim (Norvegia), cu Jan van Elsacker, şi la Krieglach (Austria), cu Mieke van der Sluis.

Vioara lui George Enescu merge pentru a patra oară în satele şi oraşele României


Vioara lui Enescu la sate. Foto Virgil Oprina

Inspiraţi de exemplul lui George Enescu, care, la vremea sa, a mers cu vioara Guarneri del Gesu, datată 1730, pe front, în spitale, în sate, acolo unde cei mai mulţi aveau nevoie de muzică şi rareori aveau parte de ea, violonistul Gabriel Croitoru şi pianistul Horia Mihail pleacă pentru a patra oară la drum prin localitaţi rurale şi câteva oraşe din România.

Turneul Vioara lui George Enescu este organizat de Radio România, prin Centrul Cultural Media şi are loc în perioada 22 octombrie – 3 noiembrie. Violonistul Gabriel Croitoru are privilegiul de a cânta pe vioara Guarneri del Gesu pe care a cântat George Enescu (instrument pus la dispoziţie şi aflându-se în patrimoniul Muzeului naţional ”George Enescu”), iar Horia Mihail va cânta pe un pian electric ce va călători alături de instrumentişti.

Abia sosiţi din turneul Duelul Viorilor, care a avut loc pe mari scene ale ţării, în faţa unui public cunoscător, cei doi muzicieni merg acum în sate unde astfel de evenimente nu au loc în mod obişnuit, dar şi într-o serie de oraşe. Programul pe care cei doi l-au pregătit este unul atractiv, cu piese de mare popularitate, care vor fi pe gustul oricărei persoane ca va dori să asculte muzică de calitate.

Experienţa anilor trecuţi a fost una emoţionantă pentru cei doi mari solişti, care, în ciuda tuturor impedimentelor, decid în fiecare an să o reia. Peste tot pe unde au fost, spectatorii, deşi nu fuseseră vreodată într-o sală de concert sau nu văzuseră un instrument pe viu, au venit la recital nu cu limuzine, ci cu căruţe, nu în smoking, ci în haine simple, dar au rezonat la fel cu cei ce au posibilitatea să meargă în marile săli de spectacol.

„Eu zic că am început să ne obişnuim şi cu o atmosferă mai puţin propice unei săli de concert. Nu întotdeauna se întâmplă să ai spectatori care nu sunt familiarizaţi cu acest gen de muzică şi mă bucur că, iată, am fost la ei acasă şi încercăm ca măcar pe unii dintre ei să-i atragem către această muzică”, mărturisea Gabriel Croitoru.

”Sunt impresionat de numărul mare de oameni care a venit la aceste recitaluri. Unii nu văzuseră încă un instrument pe viu, au vrut să le atingă. Sunt convins că aceste proiecte ale Radio România au un scop foarte clar educaţional şi de pregătire a generaţiilor tinere pentru muzica de calitate cu care, din păcate, în localităţile rurale mai ales, au prea rareori contact pe viu”, afirma Horia Mihail.

DATELE de desfăşurare ale concertelor – Turneul “Vioara lui George Enescu:

  • 22 octombrie, ora 18 – Comuna Viişoara, jud. Cluj – Casa de Cultură
  • 23 octombrie, ora 18 – Câmpia Turzii, jud. Cluj – Palatul Cultural Ionel Floaşiu
  • 24 octombrie, ora 19 – Braşov- Sala Patria
  • 25 octombrie, ora 19 – Poiana Stampei, jud Suceava – Casa de Cultură
  • 28 octombrie, ora 19 – Slatina, jud. Olt- Centrul Cultural ”Eugen Ionescu”
  • 29 octombrie, ora 19 – Caracal, jud. Olt – Teatrul Dramatic
  • 30 octombrie, ora 18 – Izbiceni, jud. Olt – Centrul Cultural ”Tudor Gheorghe”
  • 31 octombrie, ora 18 – Osica de Sus, jud. Olt- Căminul Cultural
  • 2 noiembrie, ora 19 – Bucureşti – Sala Teatrelli
  • 3 noiembrie, ora 19 – Bucureşti – Sala Radio
Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.