Ce spun istoria și doctrina militară despre pierderile Rusiei

Consilierii președintelui Ucrainei vorbesc pentru prima dată în mod public despre posibilitatea retragerii trupelor ucrainene din orașul Bahmut, în regiunea Donețk, acolo unde se duc lupte începând din luna august, lupte care au crescut în intensitate de la începutul acestui an. Potrivit CNN, unul dintre consilierii președintelui Volodimir Zelsnki a arătat că ”armata ucraineană nu s-a retras din Bahmut, însă Kievul ar putea decide în curând că prețul păstrării orașului este mai mare decât beneficiile”.

”Desigur, armata noastră ia în calcul toate opțiunile. Până acum, ei au păstrat controlul asupra orașului, însă, dacă va fi nevoie, vom recurge la o retragere strategică, pentru că nu ne vom sacrifica toți oamenii pentru nimic”, a spus președintele Zelenski.

De partea rusă, fondatorul companiei militare private Wagner, Evgheni Prigojin, a a făcut o declarație fără precedent, confirmând înverșunarea cu care ucrainenii apără orașul. ”Armata ucraineană aduce rezerve în Artiomovsk (denumirea rusă a orașului) și încearcă să apere orașul cu toate puterile. Zeci de mii de militari ucraineni opun o rezistenta furibundă. Bătălia devine mai sângeroasă pe zi ce trece”, a spus Prigojin.

Un fost pușcaș marin american care s-a înrolat în Legiunea Internațională creată de președintele Zelenski a oferit câteva impresii despre bătălia pentru Bahmut, într-o intervenție la postul ABC. ”Situația pe teren este destul de proastă. Sunt foarte multe victime. Speranța de supraviețuire în prima linie este de patru ore”, spune fostul pușcaș marin american. El mai arată că situația este ”haotică” și că bătălia pentru Bahmut este numită „tocătorul de carne”. ”Poate că Rusia a intrat într-o criză de muniție în ultima vreme, însă în ultimele două săptămâni artileria lor nu a încetat un minut. Zi și noapte”. Fostul militar american mai spune că în orașul ce avea circa 70.000 de locuitori au mai rămas câteva mii de civili, în zonele neocupate de forțele ruse, în ciuda faptului că guvernul de la Kiev a ordonat evacuarea ”Multe familii sunt sărace. Nu au unde să plece, chiar dacă ar vrea. Realitatea este ca la mijloc sunt prinși mulți civili”.

Bătălia pentru Bahmut, una dintre cele mai dure ale războiului din Ucraina redeschide discuția despre bilanțul victimelor conflictului.

După ce, în luna noiembrie, președinta Comisiei Europene a postat un mesaj Twitter în care spunea că în război au murit nu mai puțin de 100.000 de militari ucraineni și 20.000 de civili, președinția de la Kiev a protestat, a infirmat aceste informații și a precizat ca datele despre victimele războiului sunt clasificate. Ulterior, Comisia Europeană a editat mesajul președintei von der Leyen. În schimb, guvernul de la Kiev este generos cu informațiile despre numărul militarilor ruși care au murit în conflict, oferind cifre care depășesc 100.000.

Informațiile confuze sunt normale pentru un conflict de asemenea proporții. Fiecare tabără comunică reducând propriile eșecuri și insistând pe pierderile suferite de inamic. Este firesc ca guvernul de la Kiev să ofere cifre cât mai mici ale victimelor din rândul propriei armate și cifre cât mari pentru victimele din tabăra rusa, alături de un număr mare de victime civile, pentru a sublinia cruzimea invaziei ruse. Este firesc ca guvernul rus să prezinte lucrurile în oglindă.

La începutul lunii februarie, Armata americană estima că, după aproape un an de război, Rusia a înregistrat 180.000 de victime în rândul militarilor (morți și răniți), iar armata ucraineană a înregistrat circa 100.000 de victime (morți și răniți).

Și mai recent, Centrul pentru Studii Strategice și Internaționale de la Washington a publicat un scurt studiu despre războiul de uzură, în care estimează că armata rusă a înregistrat circa 70.000 de morți (nu morți și răniți) în intervalul februarie 2022 – februarie 2023.

Într-un articol publicat de The American Conservative, istoricul Sumantra Maitra, arată că doctrina militară susține că numărul victimelor în rândurile unei armate invadatoare este de trei ori mai mare decât numărul victimelor armatei care se apără. Iar pierderile Rusiei pot depăși acest raport, pentru că invazia a prost planificată, cu prea puține trupe, cu prea puține pregătiri logistice, iar numărul victimelor din tabăra agresoare a fost foarte mare în primele săptămâni ale războiului.

”Dar chiar și ținând cont de toate acestea, 70.000 de morți este uriaș”, scrie Sumantra Maitra. ”Pentru a oferi un reper, o divizie germană din Al Doilea Război Mondial număra circa 25.000 de militari. Așadar, Rusia a pierdut echivalentul a trei asemenea divizii. Armata Marii Britanii numără în acest moment circa 80.000 de militari”.

”Este posibil ca Rusia să fi pierdut 70.000 de militari? Teoretic, da. Acesta este un război între două state, nu o acțiune mai degrabă polițienească împotriva unor crescători de cămile care țin câte un kalașnikov sub haină. Numărul victimelor în rândul armatei invadatoare este de multe ori absurd de mare. Rușii au trimis inițial Rosgvardia – versiunea rusa a Gărzii Naționale – pentru a ”pacifica” teritoriul inamicului, fără sprijinul blindatelor, pentru că s-au gândit că ucrainenii îi vor primi ca pe niște eliberatori. Aceasta este o presupunere periculoasă în orice context. Apoi, forțele aeriene ruse sunt absente în mod bizar din acest conflict. Mai mult, Rusia nu s-a folosit de forța navalză și nu a recurs la desanturi ale marinei.

Apoi, oricât ne-am preface că nu este așa, rușii nu se luptă doar cu ucrainenii. Ei se lupta cu arsenalul NATO, cu serviciile de informații ale aliaților, cu coordonarea lor. Distrugătorul Moskva nu s-a scufundat de unul singur.

Deci da, este posibil un număr atât de mare de morți”.

Studiul Centrului pentru Studii Strategice și Internaționale arată că, într-un an de război în Ucraina, Moscova a suferit mai multe pierderi în rândul militarilor decât în toate războaiele purtate de URSS și apoi de Rusia de la finalul celui de Al Doilea Război Mondial până în 2022. Media lunară a deceselor în rândul militarilor este de 25 de ori mai mare decât în cazul războiului din Cecenia și de 35 de ori mai mare decât în războiul din Afganistan, din anii 1980. Se estimează că Rusia a pierdut în Ucraina jumătate din tancurile moderne T-72 și aproape două treimi din tancurile T-80.

Studiul amintit prezintă și tactica ofensivei ruse, cu accent special pe bătălia pentru Bahmut. ”Rusia utilizează trei valuri de luptători: prima linie este formată din mercenari și proaspeți recruți, iar în acest caz pierderile sunt foarte mari; a doua linie este formată din rezerve ce iau locul unităților decimate; a treia linie este formată din forțe ruse relativ competente”.

Pierderile mari suferite de armata rusă nu înseamnă că se apropie înfrângerea Rusiei. ”În războiul de uzură, armata care atacă acționează ca un buldozer, împingând inamicul de-a lungul liniei frontului. Nu există acțiuni rapide și decisive. Tabără victorioasa este cea care poate înlocui mai repede pierderile umane și materiale – inclusiv artileria cu rază lungă și blindatele. Câștigarea unui război de uzură presupune voință de a absorbi un număr mare de victime și pierderi mari de echipament”.

Concluzia studiului Centrului pentru Studii Strategice și Internaționale este că, ”pe măsură ce războiul de uzura va continua, este puțin probabil ca inovația militară să fie suficientă pentru a compensa pierderile materiale ale armatei ucrainene. Vestul, inclusiv Statele Unite, trebuie să se pregătească pentru un război lung și pentru sprijinirea Ucrainei pe termen lung”.

 

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 7

58 de Comentarii

  1. Sunt crime ale razboiului de invadare rus, motiv real pentru Haga, daca mai fac si astia dreptate si nu pomeni politic cu dedicatie.

  2. Dar consilierii lui jelanie pomanagiul mincimos, de ce nu ne spun și de pierderile lor, sau au pierdut numărătoarea?

  3. Deja s-au retras trupele ucrainene din Bahmut…
    Restul e gargara nazista la fel cu cea a lui Goebbels cand hitleristii au incasat-o la Stalingrad…

  4. 1. Războiul Crimeii, 1853 – 1856:pierderi rusesti: 450.000 pierderile aliatilor: 225.000
    2. Razboiul ruso polonez 1919-1921 pierderi rusesti cca 80.000 pierderi poloneze cca 40.000
    3.Razboiul de iarna pierderi rusesti cca 380.000 pierderi finlandeze cca 65.000
    4.Razboiul din Est 41-45 pierderi rusesti cca 15.000 000 pierderi germane cca 4.000000

    etc
    PS Rusia este ciuca mortilor si ranitilor in orice razboi declansat de ea ,problema este sa ramana asa in continuare si sa nu mai fie ajutata de Occident niciodata

  5. Pacat de atatia oameni morti de tineri din cauza unui dictator nebun si a clicii sale de la Kremlin…istoria il va judeca

  6. O analiză gen lucrările de doctorat de după 1990. Câteva afirmații reluate intre care umplutură multă și în rest nimic.

  7. Asa arata un oras, ca toate orasele din Ucraina ,,eliberate” de catre rusi. Nici pe vremea navalirilor hunilor si mongolilor asa ceva nu ar fi fost posibil, cum este posibil acum pe timpul navalirii lui Putin……[Rumburak-fanul dementului kremlinez]

  8. Păi incă nu e istorie,. Iar istoria o scriu de obicei invingătorii,. Pe de altă parte de ce te-aș crede ,.doar din alte surse auzi altceva,..deci puțintică răbdare….și speranța că supraviețuiești,..apoi vei afla,.

  9. Doar un prost sau un mincinos nu pricepe ca razboiul Rusiei este provocat de NATO, este razboi de aparare in fata expansiunii NATO in Europa de Est, in Ucraina, la granitele Rusiei. Doua Tabere au stat fata in fata in februarie 2022…. Cererea Rusiei ca Ucraina sa nu fie primita in NATO a fost respinsa de Ucraina si NATO…Cererea Rusiei a fost un avertisment public, la vedere. Cum avertismentul Rusiei nu a fost luat in seama, obligatoriu Rusia trebuia sa atace…Cand doua Tabere opuse ajung fata in fata iar negocierea esueaza, NU mai conteaza cine trage primul foc. Pentru ca cel care asteapta, de regula nu mai are ocazia sa traga…
    Narativa Occidentala cum ca Rusia e agresorul e sustinuta de multa galagie, dar este falsa.
    Era culmea ca, desi NATO era la poarta Rusiei, Rusia trebuia sa astepte ca sa ii intre in curte ….Daca Rusia accepta, acum razboiul se ducea pe teritoriul Rusiei….Asta e cauza Ofticii occidentale, ca razboiul nu se desfasoara pe terenul Rusiei ca la 1812 si 1941….Rusia nu putea gresi si a treia oara. Primele doua greseli i- au adus necazuri catastrofale…

  10. (I): @Marchievici draga! Dai cifre CIIVILE de-ale AMERICANILOR, PARTE ÎN CONFLICT. De ce nu te referi la corespondentii de razboi în Ucraina, care stiu mai bine si ce se-ntâmpla, si câte victime de ambele parti?? 1. Rusii au încercat si reusit sa evite victimele civile. Ucraina AMERICANA (MONSANTO, CARGILL, ROBINETTE …), INTOXICA. „Studiul” Centrului „strategic” (nu, zau? de când „strategii” estimeaza numarul victimelor? cui i se datoreste „inovatia”?) studiul Centrului „strategic” pentru relatii internationale tine de propaganda de razboi americana (si-n Vietman se vârâsera tipii s-aduca „libertatea”, si tot cu bombe si arme chimice, arsuri de gradul 4 al pielii!+ DROGURILE. La fel ca-n UCRAINA ACTUALA: „ARMATA” de MERCENARI UCRAINIENI DROGATI PÂNA LA ULTIMUL!!! si-n Vietnam au intoxicat americanii, pentru a fi-nfrânti, la fel ca-n Afganistan si-acuma, în Ucraina!): de când si pâna când se ocupa, asadar, „strategia” de numaratoarea mortilor adversarilor? spune-mi si mie!2. Rusii au CONTROLUL TOTAL AL SPATIULUI AERIAN UCRAINEAN: când au bombardat toate cotloanele DE LA SOL – NU SI ETAJELE SUBSOLURILOR oraselor unde se-ascundeau ukro-nazistii ucrainieni (exemplu, AZOVSTAL, c-un asediu de câteva luni, la fel, astazi, Artemovskulului), înarmati de Vest, care a si reusicitat nazismului în Europa -, îti închipui ca pot s-aiba pierderile astronomice la sol de care are tupeul de-a vorbi respectivul „centru strategic” (sic!)? fii, dom’le, serios! Cf. estimarilor unor înalt gradati ofiteri de stat major EUROPENI (NATO), pierderile ucrainienilor sunt în jurul a 200.000 de militari. Pierderile civile, de câteva zeci de mii (+ torturatii si omorâtii bestial de catre ucrainieni în regiunile devenite ruse Donetzk, Dombas, Lugansk). Militarii rusi au pierderi de-n jur de 15 000 de oameni.

  11. De ce faceti articole dupa ce spun ucrainienii si aliatii lor. E normal sa transmita date gogonate. Unde e jurnalismul cu cele 3 surse independente? Daca te iei dupa buletinele ucrainiene in Dombas nu ar trebui sa mai lupte nimeni din partea rusa si ei sa fie la portile Kremlinului.

  12. Bine, bine dar … e RAU:
    – Cati morti au NEMURITORII ukranienilor ? Daca rusilor care-au totusi castigat ceva geografic le mor atatia)
    (la aia n-a murit nicunul …ca n filmele cu americani si proshti(nemti, talibani, irakieni, vietnamezi … )
    😀
    PS: Sa nu-mi spuneti ca rusilor le-au murit atatia oameni insa ukrainenii sau retras ca lasii , fugind-scapand, lasand teritoriile alea acum in-russite FARA LUPTA ! 😀 … ca din articol asta deduc 😀 😀 😀 ! 😉

  13. (II) : Cifrele pe care le dau eu mai sus fiind OFICIALE si comunicabile. De ce nu rogi un ofiter de stat major român sa ti le dea-n fiecare zi? Restul e PROPAGANDA ÎNVINSILOR. Si Hitler, din bunker, în mai 1945, pretindea c-ar fi fost învingator în WW2. Fii logic, nu te prosti! Daca victimele ruse ar fi de 100 000, popularitatea lui Putin n-ar fi crescut de la 68% (la-nceputul conflictului), la 95%, actualmente. SUA cu NATO al lor au distrus Europa, în care lumea, în loc sa-si respecte vecinii, trebuie, fiindca asa vor Democratii americani (national-socialisti, de la NULAND, Blinken, OBAMA, ROBINETTE…), sa si-i faca dusmani! Divide et impera (în varianta „împarte si JEFUIESTE tot!” Ucraina fiind, actualmente, americana, si patzakina de la Kiev, un robot (pe care nu-l cheama „Ion”) definitiv stricat.

  14. Sunt statistici ca pentru fiecare rus morr au murit 6,3 ukrani …de-aia incep sa inroleze de la 16-56 ani NU de altceva !
    Fi sigura ca nationalistii ukrani n-au fugit a francezii-n ww2 … NUMARUL MORTILOR LOR E IMENS …
    deocamdata nu e bine sa li se publice numarul c-ar fi dezarmant 🙁 … sti tu : PROPAGANDA DE RAZBOI e si … TACERE ! 😉 )
    IQ=?
    😉

  15. Scurt, misto si … pregnant ! 😉
    Asa se pot combate toate PROPAGANDELE de tot felul ! 😀
    (supa lunga sau de ridicola 😉 nu ramane pe cortexul fraierilor … LOZINCA = ceva psihologic pe prosti TESTAT !)

  16. Trolii urcaci și EPOLEȚII SPECIALI se îmbată iar cu apă rece.
    Nimeni nu știe cifrele exacte, iar estimări de genul „cine atacă pierde de N ori mai mulți oameni” sunt aiureli.
    Atacurile pot fi precedate de bombardamente masive și atunci situația poate fi cu totul alta.
    Altă palavră e ca Rușii nu folosesc aviația. Păi n-a doborât baba urcacă un Su ultimul tip cu borcanul de murături ? Iar de Fantoma din Kiev ati uitat ?
    Sigur, Li?icii se gândesc la cum au bombardat ei civilii în Vietnam, Iugoslavia etc…
    O grămadă de GENII cu armata la CounterStrike, BattleField V și ARMA3 !?

  17. Cati ukrani au murit ?
    Reciteste articolul si vezi ca-i cu … subinteles ! 😉
    REALITATEA e in „printre-randurile” textului … caut-o !

  18. ,,Noi nu renunţăm la nimic”. ,,Ucraina rezista întotdeauna până la ultimul om, zicea clovnul in trecutul apropiat. Acum zice ca ,,nu ne vom sacrifica toți oamenii pentru nimic”.. ee, e un nimic Bahmutul asta, da-l dracu ca ne luam o jucarie noua si carne de tun e cacalau.

  19. NU de NATO mai baiete, @Gicu … nu de NATO,
    ca nu NATO vrea …. corturi la pelikani ! 😉
    De ce nu-ti pui bybylika la munca 😀 ! Seralistule ! PUP !

  20. Rumburakule de 2 bani:
    Uita-te si la imagini cu orasele germane distruse de gangsterii americani și englezi, in numele a ce?!
    A denazificarii!
    Putin poate ca este criminal, dae nu e singur la galerie!Are o companie ilustra!Churchill, Roosvelt, Harris, Truman, Stalun daca vrei…
    @istoricus netemeinicus:
    In afara de razboiul Crimeei, in toate celelalte rusii au fost invingatori.
    Semnalul pentru potentialii inamici:Mergem pana la capat!
    Va tin curelele?
    Ideea este ca toate tarile care s-au razboit cu Rusia au fost traumatizate, intr-un fel sau altul.
    Vorba lui Stefan cal Mare:
    „Vrea Ghirai Han sa pofteasca?!
    Stefan Voda il asteapta bucuros!”
    @tibi1:Nebunul Vladimir de la Moscova il are in oglinda pe nebunul Volodimir de la Kiev.
    Ghici care e mai mare, ca la inaltime, tot pe-acolo!

  21. Ce ma distreaza trist … la astia ce palavragesc de RAZBOAIE LUNGI de uzura e faptuil ca
    habar n-au de STIINTA MILITARA ( un condens de logica si extrase din istoria razboailer si psihologia umana )
    DE CE ?
    pantru ca intr-un razboi de uzura … fortzele se macina de-o parte mai mult decat de cealalta (de aia n-avem razboaie vesnice !)
    si ca de-a lungul unui razboi IN TIMP fortele in conflict tind spre ZERO cu viteze diferite …adica un razboi e cu totul altfel LA INCEPUT, LA MIJLOC si LA URMA ! … taman din cauza ca fortele nu-s constante IN TIMP ci se degradeaza CONTINUU 😉
    Parerea mea de mega-super-inteligent …c-un IQ>145 e ca
    USA va baga l-a-naintare si soldati NATO pe camp …mercenarii s-au cam epuizat necrologic ! 😉 CREDETI ?

  22. @ A luat „babalâcia apuseană” , de regulă „sterilă”, ăștia de consideră că reprezintă „înțelepciunea”, multe resurse de la răsăriteni și ăștia le trimit și populații pentru echilibrarea sistemică de tip socialist , a rasei albe, ? Efecte probabile, în tendințe, reducerea populațiilor de rasă albă, prin dispersarea populațiilor estice în sisteme cu natalitate mai scăzută și extinderea sistemului apusean de înlocuire a populațiilor, ?

  23. Doctrina militara stiuta este raportata la un razboi clasic cel pornit cindva fara o tehnologie de virf asa cum este acum .In actualele conditii ofensiva produce pagube imense celor care ataca iar raportul decese – raniti – este de trei la unu .Unde naiba sunt zecile de mii de raniti in lupte ?Nu ne arata nimeni .Oricum ar fi Invazia din Ucraina este declansata de decizia si dorinta unui singur om (nu asculta decit de Petru cel Mare ,de Ivan cel Groaznic si de regina Ecaterina a II-a )de a se razbuna si de a reface URSS. Recentele decese ale unor cetateni ai Rusiei aflati la virful sectoarelor economice si cele militare ne arata asta foarte clar .Coruptia transfrontaliera acolo unde Ucraina avea un rol la virf si intelegerile intre diferitele entitati economice ,altele decit cele din Rusia , au jefuit resursele Rusiei ,atita amar de vreme , nimeni nestiind cit si cum s-au platit aceste resurse .In paralel s-a observat foarte clar coruptia din sistemul militar acolo unde cifrele din teren nu corespundeau cu stocurrile contabile .Jaful a fost inimaginabil si de aici dorinta de revansa .O Ucraina distrusa este visul revansard al lui Putin altfel bombarda pina acum si alte tari fie ele chiar din din NATO.

  24. & Creșterea duratei de viață și creșterea nivelului de trai la apuseni se face de multă vreme cu scăderea natalității, ?

  25. Prima tampenie. In nici o armata din lumea asta o divizie nu a avut 25000 de oameni. Germania nazista a invadat URSS cu 300 de divizii impartite in 3 armate care insumau 3,5 milioane de soldati. Astia vad ca le place inmultirea cu 3. Pai daca tu nu stii cum este alcatuita o armata cum poti estima pierderi?

  26. Fratioare ce se-ntampla aici ca eu nu-nteleg nimic. „Ziua a 3xx-a de razboi- barbarie bla bla”- titlul. Imagine: cladiri grav avariate, innegrite de fum si masini arse dupa bombardment. CE masini sunt alea? Ce model, ca nu pot sa-mi dau seama? Eu inteleg ca jmecherii cu masinile scumpe au fugit, dar cei ramasi nefugiti nu-si permit decat masini din anii 50-60?!?!?! Ca dupa design (d-ala de pe vremuri), chiar arse fiind, iti dai seama ca-s vechi de 50 (cel putin)-60 de ani, daca nu chiar 70. Toate vechiturile au fost bombardate in Ukr, cum s-au adunat toate la ei?

  27. … las-o jos ca macane! E RATZA BHAI !
    Ce-mi umflii urechile cu RAZBOIUL MICROCIPURILOR
    cand „astia” se bat real … LA BAIONETA ca-n ww1 acolo ?
    Buey fratre … azi 2023 inca se foloseste INFATERIA buey !
    Nu mai visa LASERE si ROBOTI-TERMINATORI ca nu suntem in … UTOPIA religionalizata de la hoooolywod ! 😀
    ASTIA SE BAT PUR SI SIMPLU CA-N WW2 … LA BAIONETA (aproape !) !
    VAD cum mor rusii si ukranii acum … si-s curios cat de dispus va fi VEST-ul
    sa moara CURANAD(!) …la fel … LA BAIONETA ! 😛

  28. dupa atatea minciuni, americanii de rând vor afla despre victoria zdrobitoare a rusilor… Dar mincinosii tot vor gasi alte minciuni incercand sa scoata camasa cat mai curata. Cica, din dragoste de pace, americanii au mediat pacea…
    Asa va fi daca Rusia nu va obtine rapid o victorie zdrobitoare si totala.

  29. Marți, 4 Aprilie 1944, orele 13:45. În câteva minute, aviația americană a săvârșit un adevărat masacru asupra civililor români.
    Atacul de la 4 aprilie a fost executat cu 313 bombardiere escortate de 119 avioane de vânătoare .
    Ira Eaker – comandantul suprem al forțelor aeriene aliate din Mediterana – i-a mărturisit îngrozit lui Hap Arnold, comandantul suprem al forțelor aeriene ale SUA:„Atacul nostru a fost sângeros. Am ucis aproape 12.000 de oameni, 6.000 dintre ei fiind refugiați aflați în trenuri, iar ceilalți 6.000 fiind locuitori din jurul căilor ferate” .

    Conform ”datelor oficiale” au fost aproximativ 3.000 de morți, 2.500 de răniți și alte mii de vieți distruse, fără nici o justificare militară.

  30. arata intre 12 si 16ooo morti de partea rusa, dar daca nici BBC-ul nu va place…

  31. @gica: dumneatale trebuie sa fii-n vârsta, fiindca în stare sa scrii monstruozitati cu aplomb colonial. Te crezi la epoca Imperiului Britanic, respectiv a celui de-al Treilea Reich. Ambele cosmertizate acuma de „doctrina” TROTZKISTA a SUA. Numai bolnavii mentali (de tip Hitler, Brzezinski, Sikorski, Nuland, Robinette…) se vâra pe terenul altuia, caruia sa-mi mai si plastografieze legitimitatea. Asta esti si tu, Mr.@giga: un imbuibat de rea-vointa, dar cu aplomb. DE CE NU TE-AI PUS LA PUNCT CU LEGISLATIA INTERNATIONALA? Îti ajungea sa te fi dus pe site-ul ONU. Acelasi lucru ar fi trebuit sa-l faca si UrSSula von der Leyen, Nuland, Blinken, Robinette si restul criminalilor (ziaristi, inclusiv) care îi denega Rusiei principiul R2P! Dar când SUA au bombardat si invadat Indochina, Coreea, Vietnamul, Irakul, Siria, si-acuma, Ucraina?!! R2P, @gica (care ti-e numele de cod CIA?): principiu INTERNATIONAL datând din 2005, si VOTAT ÎN UNANIMITATE! R2P = responsabilitatea de-a proteja populatiile de genocide, crime de razboi, curatare etnica, crime împotriva umanitatii. 1. FIECARE STAT ARE OBLIGATIA DE-A-SI PROTEJA POPULATIILE. Când Ucraina din 2014 îi bombardeaza pe rusofonii din Donbas îi „protejeaza”? când banderistii -i ARD SAU CRUCIFICA DE VII pe RUSOFONI, Ucraina îi „protejeaza” pe ultimii? 3 când POROSCENKO spune „voi” („ucrainienii pur sânge!”, la fel nemtilor lui Hitler) „veti avea de toate: si salarii, si pensii, si ei” (rusofonii), „nimic!” tipul îsi protejeaza populatiile? Ori, când statul nu-si protejeaza populatiile, COMUNITATEA INTERNATIONALA are DATORIA DE-A O FACE-N LOCUL LUI! Interventia rusa-n Ucraina = R2P, art 51 al Chartei ONU, si e legala si legitima! SUA si UE situtându-se, dimpotriva, în situatia de-a fi alimentat si-acuma, proteja, NEO-NAZISMUL DIN UCRAINA!! în situatia rusofonilor de acolo sunt si românii! Du-te la balamuc, unde ti-e locul!

  32. He he ! I-auzi acilea ce bat cimpii toata mass media vinduta si debila, si toti „analistii” priceputi : acum, ca zona nu mai e decit o imensa gramada de moloz peste care flutura steagul rusesc si cel al Wagner, „Bahmut este lipsit de importanta” si „Occidentul nu pricepe de ce rusii insista sa-l cucereasca” ! O sa vedeti voi in curind „lipsa de importanta” a orasului, cind vor incepe sa curga coloanele cu sute sau chiar mii de militari ucraineni si mercenari prizonieri, mai ceva ca la Mariupol ! …

  33. Sublim studiu doar că (și mă opresc la doar 3 puncte):
    1. Metodologia: cifrele sunt bazate pe interviuri de la soldați ucraineni („coroborate” cu bla-bla-bla) – faceți mișto de noi?!
    2. Rușii nu atacă – și nu au atacat niciodată – în valuri (sunt zeci de reportaje care informă bazaconia asta, sunt videoclipuri care arată că grupurile de atac sunt mici, foarte mobile și fug imediat ce transmit pozițiile ucrainene, după care urmează „cântecul” artileriei => pierderi mici de partea rusă, mari de partea ucraineană).
    3. Raportul de foc de artilerie e 1:10 (plus că Rusia folosește bombe mai mari (>150 mm față de 100-120); hai să testăm: eu dau 10 palme și primesc doar una – pe cine îl va durea mai mult? Te ascunzi de 2-3 palme, dat tot îți iei 7 în plin.
    Bonus: Rusia nu duce un război de invazie ci de ofensivă în apărare – pe scurt: bombardează liniile de apărare ucrainene până când poate trimite infanteria ca să ocupe pozițiile, curăță zona de inamici, se așează pe liniile de apărare în poziții defensive, mută artileria și atacă următoarea linie de apărare.

  34. @ Generalul Paton Structura militara difera de la tara la tara si cel putin in perioada mea o divizie sovietica putea avea 10.000 – 20.000 militari cu aproximatie.Nu cunosc noile standarde dar poti cauta pe internet,nimic personal.

  35. „Valter COJMAN spune:
    2 MARTIE 2023 LA 17:36
    Deja s-au retras trupele ucrainene din Bahmut…
    Restul e gargara nazista la fel cu cea a lui Goebbels cand hitleristii au incasat-o la Stalingrad…”
    Cand a fost asta ? … MIERCURI ? 😀 😀 😀

  36. Aceste localități bombardate, foste industriale sau cu muncitori agricoli sînt demult părăsite, încă de la prăbușirea, plănuită desigur, a URSS. Este vorba de curățarea terenului, alungarea oamenilor cîți au mai rămas sau, poate, reconstrucția după nevoile de azi ale celor ce conduc lumea. Cu exproprierile e greu și costisitor. Cu teatrul de război, floare la ureche. Așa au fost rase orașele japoneze, așa au fost rase mai ales mahalalele orașelor europene.
    PS Acum cîțiva ani m întîlnit o femeie în jur de…mulți ani. Undeva în vacanță cu soțul, erau din Toronto. S-a născut în Imp Rus, a plecat după 1918 cu părinții la Belgrad unde a prins bombardamentele americane din al 2-lea război. Zicea că avioanele americane bombardau Belgradul cu ce le-a mai rămas după ce bombardau România dar, atenție!, numai cartierele sărace.

  37. 12 000 ; 16 000 rusi morti cum spune BBC-ul
    X 6,3
    ar fi …75 6000 ; 108 000 de ukrani morti cum da proportiile din cimitire (satelitii ?)
    … semana …semana cu ce stiu si eu 😉 !

  38. @Leopold: americanii au omorât, la 4 aprilie 1944, NUMAI CIVILI. Zeci de mii. Ai dreptate. Si-au distrus infrastructuri CIVILE si cladiri de patrimoniu. Într-un act criminal si cu INTENTIE criminala.

  39. Leano … NU GENERALIZA ! Nu-s toti oameni rai la … CIA ! 😉
    SHALOM si tie ! 🙂 Atentie la „ROCADA” sa nu te prinda-n zona 🙁 ! Fato ! PUP !
    :*

  40. ,, RĂZBOIUL SE DESFĂȘOARĂ PE TERITORIUL LOCUIT DE O MAJORITATE RUSĂ”. CUM SE NUMEȘTE ACEST TERITORIU?

  41. Va amintiti cand americanii si occidentalii in general s-au oripilat la vestile despre coruptia KGB si cum au infiltrat guvernul si corporatiile internationale dupa ce a cazut comunismul ? Ei bine, CIA face aceasli lucru de mai mult timp, sunt inca in bussiness si nimeni nu are nici o problema. Pentru ca ei salveaza situatia in ultimul moment si din toate unghiurile. Uitati-va pe Netflix daca nu credeti. Shalom ))

  42. @@Ileana Rollason: ai dreptate. Pentru CIA a lucrat si Snowden. Din pacatae, sefii îsi strivesc, însa, subalternii, prin dispretul cu care le trateaza informatiile si munca pentru o informatie de calitate. „Shalom”: Nu-s evreica. „Atentie la ‘ROCADA’: nu stiu la ce te referi. Si nu ma prinde, multumesc de sfat si de grija, @mishteaux. Sanatate si belsug! @allan dalas (tot mishteaux): aproape 200000 de soldati si mercenari „ucrainieni” sunt morti (am scris „ucrainieni” între ghilimele, fiindca-s de tot felul de cetatenii, nu numai sau aproape deloc ucrainieni. Tipii, câti au putut, au fugit de-nrolarea cu japca).

  43. Va pupa tata Q de la Soci, e soare cu dinti aici dar nu e inghesuiala, ca e razboi (duh). M-am intalnit cu omologul rus si am vorbit despre colegii Assange si Snowden. Sunt draguti, dar prea evidenti. Daca veniti acum, o sa aveti surpriza sa-i vedeti la Hyatt Regency pe Zelenski, Maradona si Hitler morti de beti si drogati, fara protocol. O dau tare, ca cica o sa fie sfarsitul lumii in al doilea trimestru al anului. Eu zic ca se amana iar de la crizele astea.. slava

  44. Pai americanii ca stat invadator a pierdut 3800 de soldati in 20 de ani in Irak si Afganistan, deci inseamna ca cele doua tari agresate au pierdut maxim 1300 de vieti!

  45. fenomenul „covid” a fost TERMINAT
    la scara planetara
    de catre Putin si doctrina militara A LOR, a rusilor:

    -ceea ce era o provocare tipica anilor 2014,
    limitata in vestul Russiei
    si-a primit raspunsul dur si necrutzator,neasteptat:
    -bombardarea Kievului, a capitalei rebelilor nazisti,
    prin punctele esentiale

    -spaviva gaspadin Putin!

  46. Bah @Mishteaux … da-te naibi ! 😀 😀 😀 Abia acum am aflat de pa …PUTIN … ce-a fost MIERCURI ! HEHEHE = tu chiar esti „TATA LOR” … mascariciule ! 😛

  47. Nu va lasati pacaliti de profetiile mishtokarului … MISHTEAUX ! 🙁
    El doar le … nimereste ! 😉
    [apropeaux … la ce se plange PUTINICA VODA c-a fost …MIERCUTI 😀 ?]
    IQ=?
    😉

  48. Asta e un „razboi murdar” similar cu cele declanshate tot de CIA in Argentina, Bolovia, Chile, etc. folosind ca shi acolo nazishtii localnici, in cazul Boliviei Klaus Barbie. Este ca shi acolo un razboi de exterminare. Daca CIA cashtiga nu va mai ramane nici-un Rus in viatza shi Rushii inclusiv Putin stiu foarte bine asta. Inconshtientzi sunt Chinezii, Romanii shi altzii care nu au intzeles ca urmeaza shi ei la exterminare dupa Rushi. Indienii au intzeles asta shi „Hindustan Times” spune foarte clar ca se doreshte exterminarea „raselor inferioare”: Chinezi, Indieni, Africani, Latini, etc. Daca o bunica Argentiniana careia CIA i-a assasinat copiii shi nepotzii minori ar avea o bomba atomica sigur ar detona-o la Washington DC. Putin are astfel de arme shi daca nu le foloseshte va fi shi el torturat shi ucis cum au fost „Montoneros” Argentinieni.

  49. BAI TOVARASI …DACA NE BAGAM SI 5TRECEM DE LA GARGARA LA ISTORIE DESPRE PIERDERILE RUSILOR ,SA VEDEM CAZURI SIMILARE …STALINGRAD UNDE HITLER IGNORIND SFATUL GENERALILOR CARE CEREAU RETRAGEREA STRATEGICA INAINTE DE INCERCUIRE A ARMATEI A 6 A ,JUCIND CARTEA MINDRIEI NATIONALE GERMANE A PIERDUT TOT …LA FEL FACE JIDANU ELENSKY IN BAHMUT…ASA CA FRAIERII DE MOR SINT UCRAINIENI…

  50. & Imagini cu caracteristici de luptă ale pieilor roșii , caracteristici evidente și pe la atacurile din 11 septembrie 2001, ? Probabil că „se plătesc polițe” ale depopulării Americii de aborigeni si pentru reluarea vreunui alt ciclu migraționist, ?

  51. Offuri la zi :
    „Guvernul se poartă curtenitor cu tovarășii invadați pentru că România se află în niște structuri și îndeplinește un protocol. Dar cetățenii nu au nicio datorie să se prefacă. ROMÂNII ÎI DISPREȚUIESC EREDITAR PE RUȘI , dar insist, nu au nici-o datorie față de ucraineni.
    Din contră, ucrainenii ne sunt datori moral, teritorial și material și nu doar pentru 2022 – 2023.

    În aceste zile, cele mai izbutite metafore sunt cifrele. Copilul român – alocație de 243 de lei pe lună. Copilul refugiatului – 3700 de lei pe lună. Dacă un ucrainean face cât 15 români, atunci îi vor învinge fără noi pe ruși. Mult succes!
    Ca la mondialele de fotbal, unde românii sunt doar telespectatori.
    P.S.
    2000 de lei cheltuie refugiații la prânz. Mama, tata și doi copii. Dacă unesc mesele mai multe familii, iese de-o mașină second hand ! 😉

  52. Concluzia: rușii atacă în valuri, cu praștia și îmbrăcați în costume de baie iar ucrainenii, după ce îi omoară pe toți, mai fac încă o „retragere strategică”… CNN news!

  53. Văd că madam Rollason dă date asa de concrete de pe front, de zici ca stă cocoțată pe o prăjită din fața frontului, și e în stsrecsa vadă totul! ?
    Mă rog: nici sursele rusești, nici cele ucrainiene nu sint credibile, căci fiecare parte încearcă să-și descurajeze dușmanii. Însă chiar și rușii au recunoscut ca armata ucrainiana avea, încă de astă vară șapte sute de mii de soldați, aflați de obicei pe poziții defensive, deci mult mai bine protejați, în vreme ce trupa lui Piticot de Kremlin nici azi nu are cinci sute de mii, iar armele sint în general de jale absolută.
    Nu degeaba se spune că la ruși vodcă face alegerile, în familie! Doar asa putea să iasă iar președinte un cacacios fricos!

  54. Pentagonul a decis sa trimita „personal” pentru instruirea ucrainienilor la fata locului.Pregatirea tanchistilor ucrainieni in US si Germania nu e suficienta,cred strategii.De fapt americanii au inceput sa angajeze „teroristi democrati” dupa modelul Libia.Putin a aflat si ordona FSB vigilenta.Americanii recunosc astfel ca nu merge bine cu frontul si incep lupta terorista cu personal specializat .

  55. @Dan Doran:
    Poate ca in vara ucranii aveau 700000 de soldati.
    Dar nu mai au!
    …S-au terminat, sunt consumabile!

  56. Sarumane, măi sărmane, capul trage, vaca rage! ?
    Văd că și tu, ca și Ilenuta, ai fost pe front și dai informații verificate cu ochișorii tăi migdalați! ? Știi tu măcar dacă chiar mai e vreun soldat rus pe front? Sau ucrainian? Nu știi nimic!
    GG: Pentagonul pregătește tanchistii, că nu dai Leoparzi și Abramsi la niște idioți care nu știu sa le folosească, oricit ar fi de bune! Troacele rusești.pot fi minuite cu succes de orice african din bântuită e, și cad că muștele, dar tehnica adevărată cere timp!
    Iar muniția rusească e de o calitate îngrozitor de slabă. Știu asta din măi multe surse.
    Cit despre voi, amanții morții putiniste, nici nu pot da-mi dau seama de ce dracu ii tot faceți propagandă Marelui Ratat Frikos ka un Iepuroi Drogat. Cred ca va drogați cu toții, iar Rateu va da cocaina, morfina sau cinepa ciorii, că numai prostii și ilogicisme delirati!
    Nu uitați însă un lucru: trupele NATO încă nu au întrat în joc, și sint intacte, odihnite, și pregătite de luptă. În citeva minute numai, TOATĂ INFRASTRUCTURA MILITARĂ A RUSIEI E ÎN FLACARI, fără să fie vorba de vreun atac cu arme de distrugere în masă! Gargariciul de la Kremlin știe asta, și de aceea va sta mai cuminte decit va așteptați voi!

  57. @Generalul Paton : Asa cum spune si bulab, organizarea militara nu e una standard si difsra de la tara la tara, chiar daca unitatile se numesc la fel. Intr-adevar, divizia germana avea in jur de 20 de mii de oameni, in timp ce in alte tari efectivul unei divizii era in jur de 10 mii. Pe frontul de Est, fortele germane erau organizate in 3 grupuri de armate, nu 3 armate, cum spui tu.

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.