
Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) a venit cu o serie de recomandări, utile la achiziţia maşinilor second hand.
”Asiguraţi-vă că operatorul economic funcţionează legal, deţine/afişează informaţiile necesare şi obligatorii (numărul de înmatriculare în registrul .comerţului, alte registre publice şi codul de înregistrare fiscal etc.); consultaţi recenziile altor cumpărători, în cazul achiziţionării online; inspectaţi atent maşina, atât la exterior, cât şi la interior. Verificaţi uzura butoanelor, volanului, anvelopelor şi alte semne (rugină) care ar putea indica o rulare intensă; comparaţi mai multe oferte pentru acelaşi model şi an de fabricaţie, pentru a înţelege piaţa şi a evita preţuri supraevaluate”, au transmsi comisarii ANPC.
Alte recomandări au fost consultarea unui mecanic de încredere pentru o inspecţie profesională, înainte de achiziţie, cumpărătorul să se asigure că seria de şasiu poansonată pe şasiul sau caroseria maşinii corespunde cu cea din documente, iar pe site-ul RAR poate fi verificat istoricul maşinii şi kilometrajul.
”Puteţi solicita, contracost, un Certificat RAR Auto-Pass, care oferă date oficiale despre reparaţii şi inspecţii tehnice; asiguraţi-vă că preţul este afişat în lei şi conţine toate taxele: întrebaţi dacă preţul include TVA şi dacă există costuri ascunse; asiguraţi-vă că veţi avea garanţie conform legii. Pentru maşinile second-hand, garanţia trebuie sa aibă o durată de minim 1 an de la data livrării bunului; verificaţi dacă garanţia acoperă întreaga maşină, nu doar anumite piese (motor, cutie de viteze etc.); stabiliţi cu vânzătorul procedura de urmat în situaţia care impune punerea în aplicare a garanţiei, inclusiv indicarea service-urilor autorizate RAR”, au mai transmis comisarii ANPC.
Ei îi sfătuiesc pe cumpărători să se asigure că primesc toate documentele necesare:
- documente de provenienta in cazul importului (certificate de conformitate);
- cartea de identitate a vehiculului;
- certificatul de înmatriculare; contractul de vânzare-cumpărare şi/sau factura;
- certificat fiscal;
- certificatul de garanţie; dovada efectuării inspecţiei tehnice periodice, în termenul de valabilitate (ITP).
Masina SH e loterie,decat un mertan de 100.000 de euroi,nou,si 10.000 sh,mergi si cumpara un Logan,Stepway,Suzuki sau Skoda .Nu o sa regreti,chiar daca nu te mai poti considera ‘aspirator de curve’
Nenea VN cu regulile astea îmi e clar că îți iei SH ca la loterie.
Prima regulă pt un coteț pe roți e să nu fi avut daună totală, ascunsă de vânzător, pentru a evita problemele de rulaj.
A doua regulă e să găsești o mașină cu motorizare corespunzătoare, adică: mașină mare -> motor cu cilindree mare (fct de cât vă ține să plătiți impozitul), mașină mica -> vedeți și voi ce motorașe de mobră are producătorul în ofertă. Regula asta e încălcată de majoritatea cumpărătorilor. 🙂
A treia regulă: SH cât mai „nou” -> de unde rezultă că uzura majorității componentelor e cât mai mică, asta ca să nu vă bazați pe mecanicul de încredere.
Regula nr. 4: împărțiți bugetul în două: unul de achiziții și unul pt reparații (în orice mașină vei băga bani oricât de frumoasă e).
Regula nr. 5: Dacă te plimbi numai prin oraș clar îți iei benzinară, pe GPL sau electrică. Pentru exterior sau drumuri mixte merge să luați dieseluri sau hybride.
Regula nr. 6 și cea mai importantă: Învățați să conduceți. Dacă sunteți nervoși luați-vă un calmant și stați acasă până vă trece.
Dacă mașina este din Coreea de Nord,atunci măsurile de siguranță se dublează.