Cel mai nou plan de salvare a TAROM

Guvernul Cîțu va aproba un proiect de Ordonanță de Urgență care va stipula cadrul legal pentru finanțarea măsurilor prevăzute în planul de restructurare al companiei TAROM, asigurând în acest fel succesul implementării planului și rentabilizarea companiei pe termen mediu și lung. Astfel, se propune completarea Ordonanței Guvernului nr. 45/1997 cu un nou articol care să prevadă posibilitatea acordării ajutorului de stat individual de restructurare sub formă de subvenție de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, sub formă de garanție de stat emisă în condițiile legii și/sau de împrumut.

Ajutorul de stat de restructurare va fi acordat în conformitate cu Comunicarea Comisiei (2014/C 249/01) – Orientări privind ajutoarele de stat pentru salvarea şi restructurarea întreprinderilor nefinanciare aflate în dificultate şi doar în condițiile stabilite prin decizia Comisiei Europene de autorizare a ajutorului de stat.

De asemenea, se crează cadrul legal pentru ca Guvernul să poată aproba, prin hotărâre, forma ajutorului de stat, valoarea acestuia și condițiile de acordare. Totodată, se propune ca sumele achitate de la bugetul de stat pentru achizitionarea de aeronave noi în cadrul măsurilor de restructurare și nerecuperate, să se transforme la finele fiecărui an în capital şi să majoreze capitalul social deţinut de statul român la compania TAROM.

Tot prin proiectul de act normativ se prevede posibilitatea finanțării de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, a sumelor reprezentând valoarea pagubei, respectiv, a deficitului de lichiditate provocat companiei TAROM de evenimente extraordinare, care intră sub incidența art. 107 alin. (2) lit b), respectiv, art. 107 alin. (3) lit. b) din Tratatul privind Funcționarea Uniunii Europene, în condițiile care vor fi stabilite prin decizia Comisiei Europene de autorizare a unui asemenea ajutor de stat.

Întrucât acordarea unui ajutor de stat individual de restructurare este singura soluție pentru succesul restructurării TAROM și, în consecință, rentabilizarea companiei pe termen mediu și lung, este necesară crearea în regim de urgență a cadrului legal necesar pentru acordarea acestui ajutor.

Neadoptarea măsurii propuse, prin utilizarea de proceduri de legiferare pe calea ordonanței de urgență, ar avea consecințe negative imediate asupra activității TAROM, fapt ce: (i) poate avea implicații negative asupra asigurării continuității în condiții de siguranță a serviciilor de transport aerian, (ii) poate afecta în mod negativ restructurarea companiei TAROM (iii) poate conduce la un impact social negativ asupra angajaților proprii, prin posibilitatea pierderii locurilor de muncă dar și asupra celor ce desfășoară activități în cadrul operatorilor economici care colaborează cu compania TAROM, (iv) poate afecta implementarea măsurilor prevăzute pentru TAROM în Programul de Guvernare 2020 – 2024.

Compania Națională de Transporturi Aeriene Române TAROM – S.A a fost înființată și își desfășoară activitatea în conformitate cu Ordonanța Guvernului nr. 45/1997 privind înființarea Societății Comerciale „Compania națională de transporturi aeriene române – TAROM” – S.A..

În ceea ce privește acționariatul, TAROM este o societate comercială pe acțiuni, pachetul de acțiuni fiind deținut de: Statul Român, reprezentat prin Ministerul Transporturilor – 97,22%,  Societatea de Investiții Financiare “Muntenia” S.A. – 0,08%, Regia Autonomă “Administrația Română a Serviciilor de Trafic Aerian” – ROMATSA R.A. – 1,24%, Compania Națională “Aeroporturi București” S.A – 1,46%.

Situația financiară a Companiei TAROM s-a deteriorat constant în perioada 2016-2020, atât la nivelul rezultatului din exploatare, cât și la nivelul fluxului de numerar.

Dificultățile financiare prin care trece Compania TAROM sunt sporite și de necesitatea absolută a modernizării flotei. Aceasta, datorită vechimii și gradului de uzură, generează cheltuieli de întreținere semnificative, nefiind eficientă nici din punct de vedere al consumului de combustibil, nici din punct de vedere al emisiilor, acestea antrenând cheltuieli suplimentare legate de achiziționarea de certificate CO2.  În acest sens, în vederea continuării funcționării la standardele de siguranță și securitate impuse de reglementările europene și internaționale pentru domeniul transportului aerian, inclusiv pentru reducerea emisiilor cu efect de seră generate de modele vechi de aeronave aflate în flotă, TAROM a încheiat contracte de achiziționare sau contracte de leasing pentru aeronave noi, pentru care trebuie asigurate resursele financiare pentru plata avansurilor, respectiv, a ratelor. 

Astfel, pentru a asigura continuarea operării pe rutele interne și externe în deplină siguranță pentru pasageri, dar și pentru a putea îmbunătăți performanța financiară a acestor rute și implicit a redresa situația financiară precară a companiei în ansamblu, conducerea Companiei TAROM a inițiat o serie de măsuri de înnoire a flotei încă din 2018, după cum urmează:
• achiziționarea a 5 aeronave noi Boeing 737 MAX cu livrare în anul 2023, pentru care compania are nevoie de surse de finanțare pe termen scurt, pentru plata avansurilor;
• înlocuirea aeronavelor vechi tip ATR.

Pe fondul acestei situații financiare, în cursul anului 2020, în baza Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 12/2020 și a Deciziei Comisiei Europene nr. C(2020) 1160/24.02.2020 (denumită în continuare Decizia CE), Compania TAROM a beneficiat de un ajutor de salvare, sub forma unui împrumut de Trezorerie în valoare de aproximativ 176 milioane lei (36.7 milioane euro), care ar fi trebuit să acopere necesarul de lichidități al companiei pentru perioada martie – august 2020, asigurând funcționarea normală a Companiei TAROM până la implementarea unui program de restructurare.

Criza generată în transportul aerian de către pandemia COVID-19 a complicat însă situația financiară a Companiei TAROM, ajutorul de salvare fiind utilizat în special pentru acoperirea pierderilor generate de pandemie, fără a reuși să echilibreze fluxul de numerar, așa cum era prevăzut în planul de lichidități pentru perioada martie – august 2020, prezentat la autorizarea ajutorului de salvare.

Dificultățile financiare cauzate de COVID-19

Ca urmare a instituirii restricțiilor de călătorie, atât la nivel național, cât și la nivel european și global, începând cu luna martie 2020, Compania TAROM a înregistrat pierderi masive, generate de scăderea traficului aerian. În contextul disponibilității Comisiei Europene de a aproba, în condiții de urgență, ajutoare sub forma împrumuturilor ori granturilor destinate acoperirii pierderilor cauzate de pandemia COVID-19, Compania TAROM a inițiat demersurile necesare pentru acoperirea pierderilor cauzate de această pandemie, estimate a ajunge la finalului anului 2020 la suma de 64,8 milioane euro.

În urma analizei efectuate de Comisia Europeană, a fost acceptată doar compensarea pierderilor înregistrate pentru perioada 16 martie – 30 iunie 2020, în cuantum de 93.876.360 lei (aproximativ 19,3 milioane euro), aprobarea fiind acordată prin Decizia Comisiei Europene nr. C(2020) 6910 final, din data de 2 octombrie 2020. Având în vedere că pandemia COVID-19 a afectat în mod semnificativ sectorul transporturilor aeriene și după 30 iunie 2020, Compania TAROM intenționează să solicite, în temeiul art. 102 alin. (2) lit. b) din Tratatul privind Funcționarea Uniunii Europene, un nou ajutor de stat pentru acoperirea pierderilor generate de această pandemie până la sfârșitul anului 2020, ajutor care va fi dedus, în situația autorizării de către Comisia Europeană, din ajutorul de restructurare.

În contextul în care, din cauza acestei compensări parțiale, TAROM trebuie să suporte pierderile cauzate de COVID-19 necesitatea de a redresa și optimiza activitatea companiei devine crucială și nu mai poate fi amânată.

Ajutorul de restructurare

În conformitate cu prevederile cuprinse în Comunicarea Comisiei (2014/C 249/01) – Orientări privind ajutoarele de stat pentru salvarea și restructurarea întreprinderilor nefinanciare aflate în dificultate, ajutorul de salvare este purtător de dobândă și trebuie returnat în termen de 6 luni de la acordare, cu excepția cazului în care, în acest termen, beneficiarul elaborează și notifică la Comisia Europeană un plan de restructurare, în vederea aprobării unui ajutor de restructurare.
Compania TAROM a elaborat un plan de restructurare care a fost notificat Comisiei Europene de către Ministerul Transporturilor și Infrastructurii fiind în prezent în procedură de evaluare.

Principalele măsuri de restructurare pentru restaurarea viabilității companiei pe termen mediu și lung, sunt:
– Reînnoirea flotei, ceea ce presupune continuarea demersurilor începute deja de managementul TAROM. Procesul de modernizare va avea ca rezultat o flotă uniformizată care va permite reducerea semnificativă a costurilor, precum și servicii mai bune oferite clienților.
– Optimizarea comercială – va include optimizarea rutelor operate, generarea de venituri auxiliare prin negociere cu partenerii actuali și aplicarea unor strategii de pricing.
– Restructurarea de personal – procesul de restructurare propus de Compania TAROM va avea ca scop atât redimensionarea direcțiilor/ departamentelor principale, cât și a departamentelor suport.
– Optimizarea Direcției Tehnice
Direcția Tehnică a Companiei TAROM are una dintre cele mai pregătite echipe tehnice din regiune, specializată pe mai multe tipuri de aeronave, beneficiind de un hangar pe Aeroportul Henri Coandă – București și vor trebui implementate soluții pentru ca aceasta să se transforme într-o structură profitabilă pentru TAROM
– Optimizarea costurilor 

În cadrul ședinței Guvernului din data de 5 noiembrie 2020 a fost supus dezbaterii și a fost aprobat, Memorandumul cu tema: Acordarea unui ajutor de stat individual de restructurare Societății Comerciale “Compania națională de transporturi aeriene române – TAROM”  S.A., în vederea restabilirii viabilității companiei pe termen lung.

Ordonanța Guvernului nr. 45/1997, cu modificările și completările ulterioare, nu prevede sursele de finanțare a eventualelor ajutoare de stat care pot fi acordate Companiei TAROM.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Cosmin Pam Matei 4576 Articole
Author

2 Comentarii

  1. Dati cohorta de directori, sefuti si amante, in somaj. Dati afara firmele capusa. Angajati doar prin concursuri la sange. Sii, fiti mai amabili cu pasagerii. In Otopeni, te simti ca la circa de militie. Ba chiar ai senzatia ca volga neagra este in parcare!

  2. O sa restructurati pe dracu’ sa va ia.O sa dati afara si ultimii meseriasi si veti ramane in continuare ” la conducere,consiliul de administratie si ce dracu mai aveti pe acolo” unde colcaie capusele securiste si neamurile lor,care nici nu prea vin la serviciu dar sunt bine platite.tot cu habanristi,coafeze si chleneri.

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.