Cele 8 treceri peste Montjuic decid câştigătorul Turului Cataluniei

După o etapă în care vântul care a suflat în rafale i-a obligat pe favoriţi să se protejeze şi să nu rişte nimic, nu s-a schimbat nimic în top 10, aşa că duminică, în ultima etapă, circuit în Barcelona, liderul „Purito Rodriguez” pleacă de la start cu avantajul celor 4 secunde faţă de Alberto Contador şi 7 faţă de Tejay Van Garderen. În mod normal, într-o ultimă etapă de tur, 4 secunde reprezintă un avantaj care foarte greu poate fi pierdut. Dar ultima etapă din „Volta a Catalunya” are un specific aparte: se trece de 8 ori peste colina Montjuic (184,8 metri înălţime) şi orice este posibil, chiar şi recuperarea unui deficit de 10-12 secunde. Practic, aşa cum spune şi columnistul din „El Mundo Deportivo”, „Montjuic va fi arbitrul Voltei”. Se anunţă însă o vreme ploioasă, ceea ce va pune şi mai mult la încercare pe rutieri.

Teoretic, liderul cursei, „Purito” Rodriguez are un sensibil avantaj faţă de Alberto Contador: echipa sa, Team Katusha este în efectiv complet, în timp ce Tinkoff-Saxo, echipa lui Contador a pierdut doi oameni (este adevăraţ, doi „juniori”) pe parcursul turului. La o comparaţie om cu om, Team Katusha este din punct de vedere valoric mult peste garnitura deplasată în Spania de către cei de la „Saxo”. Şi într-o etapă decisivă, un rol major revine echipei. Nu trebuie omis nici faptul că şi BMC Racing Team, echipa lui Tejay Van Garderen (locul 3 la 7 secunde de lider) şi Movistar Team, echipa lui Nairo Quintana (locul 4 la 10 secunde de lider) sunt în efectiv complet şi au garnituri foarte bune în Volta. Deci estimăm un final de Volta palpitant, cu o sigură luptă în doi, dar nu este deloc exclus să avem o luptă în 4. Anticipăm un început de cursă în care vom avea, pe primele două treceri peste Montjuic un duel între Stef Clement şi colegul său de echipă, Jack Bobridge pentru supremaţia căţărătorilor, iar atacurile decisive ale principalilor favoriţi se vor da pe ultimele două treceri peste Montjuic.

 Declaraţiile primilor doi clasaţi

Pentru „El Mundo Deportivo”, chiar şi Contador a recunoscut că va fi greu să îl întreacă pe compatriotul său, „Purito” Rodriguez. „Va fi foarte dificil să smulg cele 4 secunde de la liderul cursei, pe cele 8 urcări pe Montjuic în Barcelona. Dar este o distanţă mare şi orice se poate întâmpla. Îmi este teamă de dificultăţile tehnice legate de previziunile meteo, care anunţă ploaie. În 2009, în Turul Franţei am ajuns într-o Barcelonă transformată în patinoar. Astăzi (sîmbătă – n.a.) colegii m-au protejat şi duminică o să dau tot ce e mai bun din mine”.

Îmbrăcat în tricoul alb cu dungi verzo, „Purito” Rodriguez speră să-l păstreze şi după finalul turului, duminică la Barcelona. „Echipa mea va munci din greu pentru a preveni orice atac şi tentativă de distanţare a lui Contador pe Montjuic. Duminică cele opt treceri peste Montjuic sunt periculoase, trebuie să-l ţinem sub observaţie nu doar pe Alberto, dar şi pe Van Garderen şi Quintana, care sunt la 7 şi la 10 secunde în spate. Colegii mei sunt foarte bine. Îi felicit pentru că m-au protejat şi pentru că au controlat foarte bine etape”, a declarat Rodriguez tot pentru „El Mundo Deportivo”.

„Evadarea” a câştigat etapa a VI-a

Deşi era o etapă cu un final specific 60-65% pentru sprinteni, etapa a VI-a a fost câştigată de Stef Clement (Belkin Pro Cycling) unul dintre cei 9 rutieri care au evadat la km 5 şi…duşi au fost. Caravana a rulat pe o vreme rea cu un vânt în rafale care a depăşit şi 40 km/h. În aceste condiţii grupul favoriţilor nu a fost interesat să anihileze evadarea, mai ales că niciunul dintre cei 9 nu „atenta” la vreo poziţie din top 10 şi nici chiar din top 20. De altfel plutonul a venit cu 55 de secunde întârziere faţă de câştigător. Cum plutonul a rulat cu „frâna trasă”, evident că nici sprinterii nu au putut beneficia de o etapă care teoretic avea un final care li se potrivea. Anticipam în avancronica etapei că victoria ar putea fi decisă şi de un grup de evadaţi, dar ne gândeam la un grup „pro Contador”. Totuşi, vremea proastă l-a forţat pe spaniol să stea în banca lui şi să-şi supravegheze adversarii. Totuşi în evadare au fost şi două nume grele (de regulă într-o evadare la început de cursă pleacă rutieri de „rang inferior” care vor să fie vizibili, rutieri de la echipe pro continentale care vor să scoată în evidenţă numele acestor echipe, fie rutieri care au drept obiectiv onţinerea de puncte la diferite sprinturi sau căţărări repertoriate), pveteranul de 42 de ani Jens Voigt – Trek Factory şi  Pierre Rolland – Team Europcar, iar Stef Clement era interesat să îşi securizeze locul 1 în clasamentul căţărătorilor. Cei 9 evadaţi au rulat fără probleme, atingând un ecart maxim de 4 minute cu 35 de km înainte de final. Cu 2 km înainte de linia de sosire, Stef Clement  a dat un atac decisiv şi deşi a fost urmărit de colegii săi din evadare nu a mai fost ajuns şi a obţinut o victorie de prestigiu, total neplanificată, obiectivul său fiind obţinerea de puncte pe căţărări.

Etapa VI-a El Vendrell – Vilanova i la Geltru (163,9 km)

  1. Stef Clement (Belkin Pro Cycling) – 3:58:44
  2. Rudy Molard (Cofidis, Solutions Credits) + 3”
  3. Pieter Serry (Omega Pharma-Quick Step) + 3”
  4. Jens Voigt (Trek Factory) + 3”
  5. Marek Rutkiewicz (CCC Polsat) +3”

Tricoul alb cu dungi verzi – clasamentul general

  1. Joaquim „Purito” Rodriguez (Team Katusha) – 27:03:13
  2. Alberto Contador (Team Tinkoff-Saxo) + 4”
  3. Tejay Van Garderen (BMC Racing Team) + 7”
  4. Romain Bardet (Ag2R La Mondiale) + 10”
  5. Nairo Quintana (Movistar Team) + 10”
  6. Chris Froome (Team Skay) + 17”
  7. Andrew Talansky (Garmin-Sharp) + 18”
  8. Domenico Pozzovivo ((Ag2R La Mondiale) + 26”
  9. Warren Barguil (Team Giant-Shimano) + 42”
  10. Robert Kiserlovski (Trek Factory Racing) + 48”

 „Tricoul roşu” – clasamentul căţărătorilor

  1. Stef Clement (Belkin-Pro Cycling) – 64 puncte
  2. Jack Bobridge (Belkin-Pro Cycling) – 54 puncte
  3. Joaquim „Purito” Rodriguez (Team Katusha) – 40 puncte
  4. Tejay Van Garderen (BMC Racing Team) – 39 puncte
  5. Alberto Contador (Team Tinkoff-Saxo) – 38 puncte

 „Tricoul alb-violet” – clasamentul sprinterilor

  1. Michel Koch (Cannondale) – 13 puncte
  2. Thoma de Gendt (Omega Pharma-Quick Step) – 7 puncte
  3. Boris ValleE (Lotto Belisol) – 6 puncte
  4. Marcus Burghardt (BMC Racing Team) – 5 puncte
  5. Georg Preidler (Team Giant-Shimano) – 5 puncte

Clasamentul pe echipe

  1. Garmin-Sharp – 81:13:11
  2. Ag2R La Mondiale + 21”
  3. Caja Rural-Seguros RGA + 3:01
  4. Cofidis Solutions Credits + 3:07
  5. Astana Pro team + 3:47

Retro Volta – poveştile anilor ’40

  • Mariano Canardo ultimele apariţii

Rutierul spaniol Mariano Canardo, cel care a câştigat cele mai multe „Volta” din întreaga istorie a competiţiei (1928, 1929, 1930, 1932, 1935, 1936 şi 1939) deşi a trecut bine de 30 de ani (el era născut în 1906) a continuat să concureze şi în deceniul 4. Dar nu a mai obţinut wsuccesele din deceniul anterior. În 1940 întreaga Spanie îşi punea speranţa într-o nouă victorie a lui Canardo, dar el a reuşit să termine pe locul 3, după doi rutieri din Luxemburg. A fost ultimul podium pentru Canardo. Volta din 1941 a însemnat cântecul de lebădă pentru marele rutier spaniol: a câştigat etapa a 9-a, ultima din cariera sa. Un an mai târziu, în 1942, Canardo a terminat cursa „în pluton”, pe locul 27 şi a renunţat să mai vină în această competiţie. De altfel, el s-a retras din activitate în 1943, dar în acest an, a scris două editoriale în El Mundo Deportivo în timpul Voltei.

 FC Barcelona a făcut legea între 1941 şi 1943

În 1940 au mai participat rutieri străini în Volta, din Belgia, Olanda, Italia, Luxemburg şi Maroc, deşi începuse cel de-al doilea război mondial. Toate etapele au fost câştigate de rutieri străini, iar la „general” pe primele două locuri au fost doi rutieri din Luxemburg. În 1941, participarea a fost 100% spaniolă şi a reprezentat practic un duel între cele două mari cluburi din Catalunia: FC Barcelona şi RCD Espanyol. Prima a triumfat, dând liderul din clasamentul general, şi câştigând competiţia pe echipe. În 1942, FC Barcelona a dat din nou câştigătorul la „general” şi a câştigat din nou şi la echipe, iar în 1943 a făcut din nou „dubla”, mai mult toate cele 9 etape din Volta 1943 au fost câştigate de rutieri de la gruparea „blau-grana”. Pentru cine se întreabă ce legătură era între FC Barcelona şi ciclism, explicaţia este simplă: puternicul club din Spania avea mai multe secţii sportive, şi toate purtau numele clubului. Secţia de ciclism FC Barcelona a fost înfiinţată în 1927 şi era cea mai puternică la începutul anilor ’40. Paradoxal, după fulminatul succes din 1943, secţia de ciclis s-a desfiinţat la sfârşitul anului, din cauza unor mari probleme financiare. În 2003, Joan Laporta, preşedinte al FC Barcelona între 2003 şi 2010, a reînfiinţat secţia de ciclism, dar numai pentru amatori, însă în 2007, problemele financiare au dus din nou la dizolvare.

 

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Lucian Gheorghiu 3052 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.