Chinezii și Blidar pierd megacontractul pentru vagoanele CFR

Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) informează că a decis anularea procedurii de atribuire a contractului de achiziţie publică privind „Achiziţia de material rulant nou destinat transportului public inter-regional feroviar de călători RE-IR„- Lot 2, scoțându-i din joc pe chinezii de la CRRC Qingdao Sifang CO., Ltd și compania Astra Vagoane, deținută de Valer Blidar, societățile desemnate câștigătoare contractului de 930 milioane de lei.

Hotărârea ARF privind anularea procedurii de atribuire a contractului de achiziţie publică a avut în vedere mai multe argumente de ordin factual și juridic. În primul rând, spun cei de la ARF, la data de 13.04.2020, ofertantul CRRC Qingdao Sifang CO., Ltd. a formulat o contestaţie la Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC) privind criteriile de atribuire incluse în documentele de achiziție a celor 20 de rame electrice inter-regionale RE-IR. Contestația CRRC a fost respinsă de CNSC. Documentația de licitație, elaborată de ARF, a fost avizată de ANAP, înainte de a fi publicată în SICAP și JOUE. În al doilea rând, mai spun reprezentanții AFR, după adoptarea Deciziei CNSC nr.707/C2/678/4.05.2020, ofertantul CRRC Qingdao Sifang CO., Ltd. a depus la Curtea de Apel București (CAB) – la data de 18.05.2020 – o plângere în urma căreia instanța a emis o hotărâre definitivă în data de 15.06.2020, prin care a obligat ARF să elimine factorul de evaluare – Validare Tehnică, deși aceasta este o hotărâre contrară unei decizii date de CNSC, situație neobișnuită în circa 90% din cazuri. Parametrul Validare Tehnică era cotat cu 10 puncte în criteriile de evaluare și se acorda ofertantului care are deja un produs similar omologat, conform procedurilor europene.

Astfel, ARF a procedat la respectarea deciziei CAB, în paralel cu prelungirea termenului de depunere a ofertelor pentru data de 07.08.2020 și continuarea demersurilor legale cu ANAP, ce urmăreau compensarea anulării validării tehnice cu introducerea unor alte elemente, astfel încât ofertantul trebuia să demonstreze că a parcurs procedura europeană de omologare pentru cel puţin un produs similar. Aceste încercări ale ARF s-au soldat cu două avize condiţionate și refuzarea medierii din partea ANAP.

În acest context, ARF a hotărât să anuleze actuala procedură de achiziţii, conform art. 212, lit. d) din Legea 98/2016 privind achiziţiile publice, şi să reînceapă o altă procedură de licitație în timpul cel mai scurt, ținând cont de refuzul ANAP privind modificările propuse de ARF, precum și decizia CAB care a modificat în mod esențial documentația de licitație, prin eliminarea factorului de evaluare, care favorizează substanţial ofertanţii care nu au un produs omologat pe piața europeană (menționăm că există mulți producători de material rulant, unii chiar NON-UE, care au produse similare omologate potrivit reglementărilor europene, acestea fiind obligatorii pentru statele membre).

Până în prezent nu a fost depusă nicio ofertă și, implicit, nicio ofertă nu a fost deschisă, astfel că o anulare a acestei proceduri nu ar afecta principiile stabilite în legislația specifică achizițiilor publice. De asemenea, ARF, instituție publică aflată în subordinea Ministerului Transporturilor, a urmărit de la înființarea ei, ca prin activitățile întreprinse în procesul de achiziționare a materialului rulant nou, să răspundă nevoilor actuale ale statului român, astfel încât acestea să corespundă prevederilor Pachetului IV Feroviar, care cuprind pilonii legislativ, tehnic și, mai ales, cel legat de piață, destinat să încurajeze concurența și inovarea în sectorul serviciilor de transport feroviar de pasageri, din Uniunea Europeană, spun cei de la ARF.

În consecință, Autoritatea pentru Reformă Feroviară își exprimă intenția de a relua procedura de licitaţie într-un termen cât mai scurt, după efectuarea corecţiilor necesare în documentația de licitaţie, pentru ca scopul achiziţiei să poată fi atins în mod corect, în conformitate cu interesele Autorităţii şi cu respectarea legislaţiei europene şi naţionale, în vigoare.

ARF a lansat pe 3 aprilie 2019 licitaţia pentru achiziţia trenurilor de călători. Aceasta vizează iniţial 40 de trenuri electriceregionale RE-R, cu posibilitatea suplimentării cu încă 40 de rame electrice. Valoarea estimată se regăsește în intervalul: – 1.707.125.000 lei, fără TVA, contra valoarea a 40 rame cu 15 ani mentenanță – – 4.557.130.000 lei, fără TVA lei pentru 80 trenuri cu 30 ani mentenanță. Până la termenul limită din 19 iulie, ARF a primit trei oferte, respectiv de la Alstom Ferroviaria SPA, CRRC Qingdao Sifang şi Siemens Mobility. La deschiderea ofertelor, producătorul român în colaborare cu CRRC a oferit 930 milioane lei, în vreme ce Siemens a făcut o ofertă mai mare cu 320 de milioane de lei (adică 1.250 milioane lei). Pe ultimul loc s-a clasat Alstom, cu o ofertă 1.303 milioane lei, adică mai scumpă cu 367 milioane lei.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Cosmin Pam Matei 4573 Articole
Author

14 Comentarii

  1. Se stie,nu de ieri,alaltieri,Siemens si Alstom asigura parandaratul cuvenit!Plus sa dai la gioale chinezilor e „politically correct”
    Sa castige o firma romaneasca in alianta cu chinezii,unde s-a mai pomenit??

  2. Marele Normal si Pupincuristul Expirat Lucovid Orban trebuie Impaiati si Expusi Cetatenilor de Ziua Recoltei ca 2 Glugi de Coceni – Tinte la Pisoar. Cum cred ei ca se poate Relansa Economia Nationala pe termen Mediu si Lung fara a Sustine Puternic Companiille Autohtone in fata Navalitorilor Barbari – Lacustele Asiatice si Termitele Vestului ?!?
    Cu Imprumuturi Externe la Dobinzi pentru Plata Pensiilor Speciale Romania se va Dezintegra in Principate conduse de Fanarioti ca Iohannis si Orban pentru care romanii valoreaza cu ceva mai mult decit un Scuipat.
    Nu au ramas pe masa decit 2 Optiuni:
    1 – Deratizarea sobolanilor fanarioti
    2 – Deratizati ca Popor European

  3. Vedeți ce e cu licitațiile? Daca pentru
    contracte cu valori relativ mici e luptă acerbă cu contestații, amânări, renunțare la anumite sarcini, condiții nu și la eventuale comisioane-spagi, atunci la contractele pentru autostrăzi…
    Iată de ce nu avem autostrăzi, pradă mare,lupte grele,despre comosioane-spagi ce sa mai vorbim?

  4. Nu a castigat cine a trebuit, asa ca se reia licitatia! De cate ori e nevoie, pana castiga cine trebuie! Si asa mai moare, bineinteles in chinuri, inca o societate romaneasca. Pe cat facem pariu ca la sfarsit va castiga Siemens cu o oferta si mai scumpa decat cea initiala? Vai de capul nostru de slugi!

  5. Parcă există încă „subminarea economiei naționale” prin codul penal, nu ?!? SRI, DNA etc., ce fac, dorm ?!?

  6. România este o colonie din toate punctele de vedere , aici decide înalta poartă ( licuriciu și prieteni lui). România este o colonie periferică a Imperiului Nord
    Atlantic, furnizoare de materii prime și forță de muncă ieftină ($€£AV¥), piață de desfacere pentru produsele neconforme și debușeu pentru supraproducția corporațiilor occidentale.

  7. Sunt manarii securiste ale mafiotilor de la noi cu cei de afara. Cat despte Blidar, asta nici macar nu a auzit in viata sa de securitate.

  8. Lasa ca va dau voua ciuciunghezii in curand sa va saturati si sa nu puteti duce, loazelor!

  9. Si vrei sa schimbi stapanii, loaza? Vrei chiuciunghezii sa te calareasca caci sunt mai „umani”?

  10. De ieri nu mai este ROMÂNIA ci ,,rrommînia** duduienilor,rin-urilor, ,,sportiFilor,cioabelor,iulienilor. De fapt ,,ADEVĂRATA ROMÂNIE**s-a ,,terminat ântr-o zi de CRĂCIUN ! De atunci :colonizare,dezromânizare, Duduienizare ca perdea dar de fapt colonizare!!!

  11. Vai de capul vostru de liberali! Ati „rupt” contractul pentru CFR, inseamna ca si tramvaiele pentru Bucuresti, ale aceluiasi Blidar cu chinezii, se duc de rapa! Nemernicilor! „Epoca” voastra va fi retinuta ca epoca „dezastrelor”!

  12. La organismele,,nationale” care ai ca obiect de activitate la vedere refacerea infrastructurii feroviare distruse de Base&asociatii , dar in realitate este subordonarea ei nemtilor , iar Deuchbann sa cumpere pe nimic tot . La aceste organe de stat (altor state) talharia si dilentantismul sunt principalele criterii de selectie , asa ca este normal ca cei care iau decizii sa ia decizi care sa defavorizeze rimanii si Romania . Napal pentru talharii astia ce tradeaza natiunea romana .
    Orban a primit ordin de la obarseful sa cumpere tzuguri si asta este motivul pentru care a anulat o licitatie perfect legala , care nu a fost castigata de nemti , iar principalul criteriu era de fapt der spaghen , de care se pang toata ziua nemtii ca suferim . Decand ati intrat economic pe teritoriul romanesc , avem coruptie si construim in 10 ani 20km de autostrada . Pe vremea lui Ceausescu erati executati doar daca 0.05/ din magariile pe care le faceti astazi . Deaia nu mai avem putere si demnitate .

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.