Corespondenţă de la Valladolid

Cinematograful care uneşte

The Rider

Ediţia cu numărul 62 a Festivalului Internaţional al Filmului de la Valladolid va rămâne  poate în istoria acestei manifestări cinematografice din oraşul lui Cervantes prin palmaresul surprinzător. Deşi selecţia a inclus filme bine cotate inspirate din mari drame contemporane (conflictul palestiniano-israelian în Insulta de Ziad Douerişi Foxtrot de Samuel Maoz sau uriaşele valuri ale migraţiilor din ultimii ani – Mareea umană de Ai Weiwei), au fost premiate acele pelicule a căror coerenţă estetică a prevalat asupra temei.

Dacă principala misiune a unui asemenea eveniment anual este descoperirea unor filme marcate de căutări înnoitoare şi a unor nume demne de a fi creditate în viitor, atunci bilanţul ediţiei 2017 poate fi considerat satisfăcător.

Le Caire Confidentiel ©Atmo Rights

Decizia juriului generatoare de consens este cea privind filmul american The Rider ( probabil că traducerea adecvată ar fi Îmblânzitorul de cai ) care a câştigat  trei trofee: „Spicul de argint”, Premiul „Pilar Miro” pentru cel mai bun regizor debutant (Chloé Zhao), şi Premiul pentru cel mai bun rol masculin (Brady Jandreau). Într-un decor (predominant natural) de western este plasată povestea unui tânăr campion de rodeo care, în urma unui accident grav, este sfătuit să nu mai călărească niciodată şi să se dedice unei profesii banale şi lipsite de risc. Inspirat de un fapt real, filmul urmăreşte ezitările dureroase ale protagonistului între renunţarea la cariera pentru care are o certă vocaţie şi revenirea riscantă în arenă, măcar pentru o ultimă dată, aclamat de admiratori. Regizoarea ocoleşte cu grijă capcanele melodramei, deşi presiunea familiei şi nevoia de protecţie a surorii autiste sunt relevante în procesul redefinirii priorităţilor eroului. Ceea ce impresionează în discursul cinematografic bine calibrat de Chloé Zhao este perspectiva nouă asupra imaginii clasice a cowboy-ului. Ea dez-eroizează emblema lui tradiţională, care întruchipează un ideal romantic eroic, imagine asociată şi unor valori tipic americane. Această deconstrucţie a mitului masculinităţii Vestului sălbatic este însoţită şi compensată de umanizarea personajului principal, interpretat cu naturaleţe de actorul neprofesionist Brady Jandreau, fost campion de rodeo el însuşi. Ca western revizionist, The Rider se mai remarcă prin autenticitatea descrierii mediului organizatorilor de concursuri rodeo şi a epuizantelor procedee de îmblânzire a cailor. El a fost sonsiderat de majoritatea criticilor filmul cel mai „rotund”, mai împlinit film al selecţiei şi a reuşit să impună un  nou nume de cineastă. De altfel, restabilirea echilibrului de gen just în industria filmului a fost unul dintre obiectivele ediţiei, susţinute şi printr-un colocviu pe această temă şi prin ciclul „Supernovas” ce a inclus 20 de pelicule marcante semnate de femei-regizor, printre care germnana Maren Ade (Toni Erdmann), franţuzoaica Mia Hansen Löve (Viitorul), canadiana Sohie Goyette (Mes nuits feront echo), bulgăroaica Ralitza Petrova (Godless).

Din acest program a făcut parte şi Jeune femme de Leonor Séraille, selectat şi în competiţia principală şi rămas în palmares cu Premiul pentru cel mai bun rol feminin (Laetitia Dosch), câştigat ex aequo cu poloneza Agnieszka Mandat-Grabke, actriţa protagonistă în Chipul (Pokot) de Agnieszka Holland. Palmaresul a mai reţinut un nume feminin, Agnes Pákozdi (Premiul pentru Cea mai bună imagine) care descrie impresionant, în alb-negru, lumea de coşmar a prostituatelor din Georgia în Sunt o rază de soare căzută pe Pământ de Elena Naveriani.

Jeune femme

În fine, să ne întoarcem la locul invidiat al palmaresului: trofeul „Spicul de aur” a revenit (discutabil, după unele opinii) coproducţiei Suedia-Germania-Danemarca-Maroc The Nile Hilton Incident de Trik Saleh, cineastul de origine egipteană care trăieşte la Stokholm  şi a căştigat Premiul pentru regie al ediţiei. Acest thriller atipic plasat la Cairo în zilele premergătoare Primăverii arabe care descrie frapant tentaculele corupţiei din poliţia şi adminstraţia Egiptului a fost premiat şi pentru scenariul semnat tot de Tarik Saleh.

Membru al juriului, scriitorul spaniol Ray Loriga a elogiat calităţile scenaristice ale acestei pelicule care aliază buna cunoaştere a convenţiilor de gen cu perspectiva personală asupra evenimentelor petrecute într-un context istoric cu urmări social-politice radicale.

În fine, merită amintit şi un alt titlu reţinut de palmares, Daha de Onur Saylak (Premiul FIPRESCI), o dramă turcească de familie marcată de rebeliunea unui fiu împotriva ordinii patriarhale impuse brutal de un tată care se ocupă cu traficul de refugiaţi.

Zilele Săptămînii cinematografice de la Valladolid au reşit să propună un program foarte atractiv publicului local care, în ciuda neliniştii provocate de proclamarea unilaterală a independenţei Cataluniei, a umplut cinematografele şi a depăşit recordurile anterioare, cu 93.000 de spectatori. Ediţia a dat dreptate celor care cred că cinematograful, mai ales de calitate, are darul de a uni spiritele.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Dana Duma 34 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.