Cresc nemulțumirile salariale în educație

Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ (FSLI) solicită aplicarea în integralitate, în regim de urgenţă, a prevederilor Legii – cadru nr 153/2017 pentru toţi salariaţii din învăţământ şi acordarea unei indexări suplimentare a salariilor, astfel încât să fie acoperită creşterea galopantă a preţurilor la bunuri şi servicii, precum şi rata inflaţiei.

Potrivit FSLI, rata inflaţiei afectează grav statutul social, situaţia materială şi condiţia umană a salariaţilor din sistemul de învăţământ preuniversitar de stat din România.

Totodată, sindicaliştii solicită cuprinderea tuturor funcţiilor din sistemul educaţional într-o singură anexă la noua lege-cadru de salarizare, astfel încât poziţionarea salariaţilor din învăţământul preuniversitar de stat în grila de salarizare să fie superioară celei actuale şi să corespundă în mod obiectiv complexităţii, importanţei sociale şi responsabilităţii muncii lor.

Reprezentanţii FSLI mai solicită acordarea sporurilor pentru condiţii de muncă salariaţilor din educaţie, înlăturându-se discriminarea acestora în raport cu celelalte categorii de bugetari care beneficiază de aceste sporuri.

Sindicaliştii cer asigurarea de resurse financiare substanţiale pentru finanţarea educaţiei, condiţie esenţială pentru dezvoltarea sistemului de învăţământ şi evoluţia întregii societăţi româneşti.

Pe lista de revendicări se mai află reformarea programelor şcolare astfel încât competenţele dobândite să fie corelate cu exigenţele impuse de realităţile economiei româneşti. Astfel, se asigură integrarea absolvenţilor pe piaţa muncii, iar îmbunătăţirea inserţiei profesionale a elevilor va conduce, în timp, la creşterea prestigiului cadrelor didactice, a şcolii româneşti în ansamblul ei.

Reprezentanţii FSLI solicită, de asemenea, alocarea de fonduri de la bugetul de stat, pentru aducerea infrastructurii şcolare şi a dotărilor din unităţile de învăţământ la standardele necesare, astfel încât să se poată desfăşura un învăţământ de calitate pentru toţi copiii, indiferent de mediul urban sau rural în care sunt situate unităţile şcolare.

De asemenea, sindicaliştii pledează pentru un pachet legislativ coerent în domeniul învăţământului, care să nu fie supus unui proces de modificare şi completare permanentă.

„Stabilitatea legislaţiei specifice va genera predictibilitate în politicile educaţionale, absolut necesară atât pentru beneficiarii educaţiei, dar mai ales pentru personalul din sistem. Noua lege a învăţământului preuniversitar trebuie, în primul rând, să ţină cont de realităţile economice şi sociale din România, dar şi de ţintele strategice ce se urmăresc a fi atinse prin adoptare”, se menţionează în comunicat.

De asemenea, noul pachet legislativ trebuie să cuprindă acordarea de facilităţi pentru angajaţii din învăţământ, precum şi păstrarea actualelor norme de predare pentru cadrele didactice.

„Învăţământul românesc continuă să fie un domeniu neatractiv pentru absolvenţii performanţi ai învăţământului superior, principalele cauze fiind salariile nemotivante, foarte mici în comparaţie cu salariile altor categorii de personal plătite din fonduri publice, condiţiile de muncă din şcolile din România, lipsa de stabilitate legislativă şi de predictibilitate a sistemului”, se menţionează în comunicat.

Potrivit FSLI, vârsta medie a cadrelor didactice continuă să fie ridicată, peste 60.000 dintre acestea având mai mult de 50 de ani, factor coroborat cu numărul foarte mare de personal didactic necalificat/în curs de calificare, încadrat în sistemul educaţional (aproximativ 4.000 de cadre didactice fără studii de specialitate, caz unic în rândul ţărilor membre ale UE).

Totodată, puterea de cumpărare a salariaţilor din învăţământ cunoaşte o scădere accentuată, mai ales în ultimul an, din cauza creşterii galopante a inflaţiei şi a preţurilor la produsele de consum de bază şi la utilităţi.

„Continuă politica de subfinanţare cronică a sistemului de învăţământ, prin alocarea anuală de fonduri iresponsabil de mici, puţin peste 3% din PIB, în condiţiile în care media în Uniunea Europeană este de aproximativ 4,75%. Lipsesc sau sunt total insuficiente investiţiile necesare pentru dezvoltarea şi modernizarea infrastructurii sistemului de învăţământ şi de formare profesională – modernizarea, dar şi construirea de creşe, grădiniţe, şcoli gimnaziale, şcoli profesionale, licee, săli şi terenuri de sport, ateliere-şcoală, cabinete medicale şi stomatologice, astfel încât să oferim preşcolarilor şi elevilor din România standarde ridicate de infrastructură şi un act educaţional de calitate”, precizează sursa citată.

Reprezentanţii FSLI susţin că se confruntă cu o insuficientă schemă de încadrare cu personal, mai ales în cazul personalului didactic auxiliar şi nedidactic.

„Şcoala românească este din ce în ce mai neatractivă pentru un procent mare de elevi, deoarece competenţele dobândite la absolvirea studiilor nu le permit integrarea socio-economică, în contextul unei pieţe a forţei de muncă tot mai complexe. Există o stare de incertitudine şi de confuzie în rândul angajaţilor ca urmare a modificărilor care urmează să fie aduse noii legi privind sistemul de învăţământ preuniversitar, dar şi în ceea ce priveşte legea salarizării”, se mai spune în comunicat.

În perioada 24 – 26 noiembrie 2022, la Sinaia, are loc Conferinţa Naţională a Federaţiei Sindicatelor Libere din Învăţământ.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 2
Author

15 Comentarii

  1. Sunt zeci si zeci de alte categorii profesionale care sunt afectate identic. In plus membrii acestora isi fac si serviciul corespunzator si atunci de ce dascalii cer sa fie privilegiati? Pentru ca au un sindicat infiintat de securitate in 1990? Si asa au salariile marite comparativ cu altii iar rezultatele muncii lor este mediocru. Calitatea invatamantului national nu a fost niciodata atat de jos. Iar aproape tot ‘meritul’ le revine lor.

  2. -Care ESTE nr de elevi dintr-o CLASĂ DIN școalA de stat în UE,FRANȚA,ITALIA,SPANIA ,din USA…ȘI CARE -nr de elevi /clasă în școlile de stat din „nereformatul ” învățământ românesc!Cine va avea curajul să dezvăluie cum funcționează clasele paralele sau neparalele în școlile comunale,sătești sau chiar „cătunale”?…sau câți figurează în CATALOAGE și nici nu știu unde e școala?

  3. rumanu’ atins la potol cand este inceputu lu’ sfarsitu’. pana acum le-a fost frica de plan-de-mita „curentului” si si-au indobitocit plozii sa devina mai sclavetzi decat sunt ei. avem exact ce meritam…

  4. Scuze ,care ‘educatie”??Chiar nu mai aveti rusine,probabil nu cititi ce scrie dl Marga astazi
    Aia din poza nici in agricultura nu sunt buni

  5. La cata ,,educatie” avem noi acum in Rromanistanul post-revolutionar de dupa 1989, chiar si salariile de acum sunt exagerat de mari in invatamant. Profesorii fac sex cu eleve, profesoarele fac sex cu elevii, elevii bat profesoarele in clasa, elevele se bat precum Xena-printesa razboinica……
    Vai si amar.
    Stau si ma intreb de ce nu desfiinteaza invatamantul complet, sau de ce nu se baga o vacanta-mamut pana la terminarea liceului, caci oricum au mai multa vacanta decat invata. Vacanta 12 ani si la sfarsit un simulacru de bac.
    Eu invatam si sambata, iar daca nu stiai lectia primeai urecheli si plezneli cu linia peste palma de-ti ieseu ochii ca la melc. N-aveai curaj sa spui parintilor ca te-a urecheat. Mai primeai un supliment si acasa. Dar si intram apoi cam 100% in invatamantul superior, desi erau locuri putine si o concurenta criminala.
    O tempora, o mores!…..[Rumburak]

  6. Dl Marga filozofeaza, sigur nu a schimbat o siguranta in viata lui. Daca fac paralela intre scoala urmata de mine si a copiiilor mei este o diferenta uriasa. Asta pt ca eu am avut invatatoare si nu…, profesori si nu suplinitori la kg incat sa schimbe cinci profesori intr-un an la fizica. Profesorii sunt oglinda dascalilor lor, daca ei au fost varza, ei sunt si mai. Unii pt ca am auzit vorbe bune doar de cativa in 15-17 ani de studii, eu am ramas cu mai multi desi au fost severi. Problema invatamantului este dubla, odata reducerea numarului celor care devin dascali si apoi calitatea lor. Mi se plangea un profesor ca o fosta eleva a vrut sa-si faca practica pedagogica la el si nu avea habar pt ca in facultate spus ca a platit la acea celebra univ. din Cluj ca sa nu participe la orele de laborator, care sunt vitale pt un chimist…deci sa nu uitam ”Omul sfinteste locul”. Si sunt doi profesorul care ar putea insufla pasiune si elevul care are in sufletul lui dorinta de a sti. Uneori cand te pasioneaza, nu mai conteaza profesorul daca e bun sau nu vei cauta carti sau pe net ceea ce vrei sa stii. Din pacate nepotii mei nu vor mai avea profesor de fizica, istorie, chimie, dar sigur vor avea de educatie „sanitara”…

  7. ca si inainte de ’89 unele eleve alergau dupa ”tov-ul” desi nu avea decat 14 ani si s-a desumflat pt ca proful de fizica o placea pe cea de franceza…iar alergand dupa el prin parc era s-o prinda unul…alta mai isteata a devenit sotie unui prof de fizica in liceu si o juna profa de limba romana suplinitoare la oras pe baza de sot…doi ani am avut doua genii pe baza de sot, redactor sef de ziar si prof de fizica renumit…ca in final sa-l avem pe dl Florea un profesionist…tot in acele vremuri erau si profe care seduceau elevi si nu numai in Romania, in Franta, Macron e un exemplu. Inimi zburdalnice sunt peste tot si in toate timpurile nu are legatura cu Legea Invatamantului. Din cauza unora ca tine maine nu vom mai avea dascali. Elvetia plateste bine si este exigenta si asa reuseste sa-si educe tinerii la un nivel superior. Reforma invatamantului ar fi REVENIREA LA INVATAMANTUL din timpul lui SPIRU HARET. DACA VOM FOLOSI REGULILE DE ATUNCI NE VOM SALVA.

  8. Nu mai vorbi aiurea!Salarii mărite????De când?Bați câmpii din prostie și invidie!De ce nu te-ai făcut profesor?

  9. Se împlinește un secol de la greva studenților români care a paralizat anul universitar 1922/1923, subiect necunoscut de majoritatea covârșitoare a românilor și ignorat cu desăvârșire de publicațiile pretins naționaliste. Motivul real al grevei a fost faptul că o țară întregită și dezrobită prin sacrificiul a peste un milion de români a fost silită să acorde cetățenia tuturor străinilor, produsul colonizării sau deznaționalizării românilor, străini care au luptat cu arma în mână contra României, iar instituțiile de învățământ au fost acaparate de aceștia, încât fiii de țărani români ținuți cu mari sacrificii abia dacă reprezentau 10% dintre studenți și 25% dintre elevii cursului superior de liceu.
    Școala de astăzi merită o asemenea grevă, pentru extirparea cancerului neomarxist adus de ONG-uri și multinaționale, restaurarea pedagogiei românești și repunerea în drepturi a valorilor naționale.

    Numai că după 25 de ani de când școala românească a fost acaparată de Soroș, se constată îndoctrinarea completă a elevilor și părinților deopotrivă, și controlul stalinist asupra profesorilor, care nu mai au dreptul să-și țină orele așa cum vor și să spună elevilor ceea ce nu se vrea a fi spus.

  10. @mai Mărgelatu: mai dragă,in afara de suferinta in adresarea civilizata, in rest ai scris adevarul,se vede ca esti frusta,dar corect
    Eu iti dau dreptate ,nu te contrazic, educatia asa cum o intelegeau generatiile 50-60 nu mai exista

  11. Politicienii cu 163 de ore lucrate in sase luni=porcoi de bani,profesori care lucreaza 8 luni/an!!!ce muncitor mai are 3 luni vacanta(concediu platit)?

  12. Atât timp cât pe profesori nu-i interesează de elevi/ studenți ci sunt interesați doar de salariul lor, educația este zero! Școala românească scoate numai filozofi/doctori/sparanghelisti și nimeni nu răspunde. Cea mai buna supapa pentru profesori este libertatea de emigrare a „învățăceilor”. Daca și ubbbode s-a făcut de rahat, ce cuvinte să-ți mai spun! Huuo jigodiilor!

  13. Ma da ce-i mai freaca grija pe unii pe aici ca profesorii isi cer drepturile, foarte bine fac. Invatati sa vi le cereti si voi acolo unde munciti! Mentaliatea asta cu „sa moara si capra vecinului” ne-a adus in situatia de sclavi! Daca aveau pensii speciale sau pensionari la 45 de ani poate va mai intelegeam!

  14. S au trezit și prostii ăștia? De 2 ani de zile au făcut pe prostii și au tăcut… Când legea 153/2017 este câștigată… Au fost cumpărați de guverne sa meargă pe burta… RUȘINE sa va fie! ???????

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.