Cum a înfruntat Ioan Popa comunismul

Perioada ce a urmat anului 1947 nu a fost benefică dezvoltării culturale. În această perioadă sunt preluate de către stahanoviști editurile și tipografiile, sunt interzise cărți și scriitori, librăriile și bibliotecile trebuie „să livreze” populației așa-zisa „artă proletcultistă”, se poate spune că locul artistului este preluat de tractorist. Bine venită meseria celui de-al doilea, însă nivelul de pregătire, în cele mai multe cazuri, lasă de dorit.

Același lucru se petrece și-n Orăștie. Sunt interzise publicațiile lui Moța, librăria lui Branga este supusă controlului, multe cărți sunt arse, corurile și orchestrele orașului (erau șase) au fost preluate de către Corul Casei de Cultură. Conducerea politică era împotriva manifestărilor culturale și religioase, așa că s-a încercat suprimarea acestora. Notă discordantă face însă profesorul Ioan Popa, care, în anul 1951, repune în scena vieții culturale orăștiene muzica corală, inclusiv opereta.

În Ținutul Orăștiei nu trece timpul, ci vremuiește, aici ești întrebat „pe ce vreme suntem?“, nu „cât este ceasul?“, scurge vremea, timpul având, parcă, alt rol. Între zidurile Cetății Orăștiei, în decursul veacurilor, au văzut lumina tiparului multe publicații, cărți și ziare, dar și formaţii de muzică corală – „Corul Orăștiei“ fiind o expresie larg răspândită. Despre aceasta vă voi scrie acum.

(foto arenele romane)

Scurtă istorie a Corului de la Orăștie

Anul de naștere al Corului de la Orăștie este 1868, de atunci datează primele înscrisuri. Anume „Protocolul despre ședințele Comitetului Parohial și Școlar Greco-Oriental din Orăștie“ de la data de 28 iulie 1868, prin care se arată că „domnul învățător Ioan Bena va fi remunerat cu suma de 200 fl pentru a-și desfășura activitatea în calitate de învățător, secretar al comitetului parohial și nu în ultimul rând pentru a forma un cor“. Un amănunt important este acela că în acest proces-verbal învățătorul Ioan Bena va avea un cor care va trebui să formeze „două coarde“ (voci). Acesta este actul de naștere al Corului de la Orăștie.

Începând cu anul 1883 corul de la Orăștie va purta denumirea de „Reuniunea de cântări“, afirmându-și valoarea în 1906 la Festivalul tuturor societăților corale românești (inclusiv cele din Imperiul Austro-Ungar), organizat la Arenele Romane din București de către Societatea muzicală „Carmen“, condusă de D.G. Kiriac. Acolo, atât corul, cât și dirijorul au fost răsplătiți, separat, cu Medalia de Aur.

În septembrie 1913 au loc la Orăștie serbările ASTRA. Cu această ocazie, Ioan Branga va prezenta un frumos program alături de „Reuniunea de cântări“. În concertul dat de corul orăştian a cântat Cella Delavrancea, fiica scriitorului Barbu Delavrancea.

(foto Reuniunea de Cântări 1913 Cella Delavrancea cu x în mijloc)

Primele operete puse în scenă la Orăștie au avut loc în preajma anilor 1925-1928, sub conducerea muzicală a dirijorului Savel Horceag, stabilit aici în acei ani, în calitate de șef al muzicii militare.

În anul 1947, dirijorul Aurel Subescu reușește să pună în scenă opereta „La seceriș“ de Tiberiu Brediceanu. Pentru coalizarea ansamblului necesar unui asemenea spectacol, „artiștilor“ li s-au alăturat și elevii celor două licee din oraș: „Aurel Vlaicu“ și „Despina Doamna“. Corul era format din peste 100 de persoane, iar orchestra era alcătuită din vreo 40 de membri ce au muncit din greu. Astfel, în primăvara acelui an, au avut loc șase spectacole care s-au bucurat de aprecierea și participarea sinceră a publicului din zona Orăștiei. Însă aci viața culturală a Orăștiei (cu sporadice licăriri) s-a încheiat.

(foto crai nou)

După o vreme, Ioan Popa organizează şi conduce, în ani 1953 şi 1954, partea muzicală a operetelor ,,La Şezătoare” de Tiberiu Brediceanu şi ,,Crai Nou” de Ciprian Porumbescu pe care le susţine prima dată în Orăştie iar apoi în Hunedoara, Deva, Cugir, Alba Iulia, etc.

După aproape 10 ani de oprimare în1957, sub conducerea muzicală a profesorului Ioan Popa, este repusă în scenă opereta „Crai Nou“ de Ciprian Porumbescu, iar în anul 1960, acesta reunește fostele coruri și orchestre din oraș, (compuse din oameni cu meserii diferite – meșteșugari, comercianți, profesori, avocați – și etnii diverse – evrei, maghiari, români, sași) aducând în atenția publicului opereta „Ana Lugojana“ de Filaret Barbu. La buna realizare a spectacolului au contribuit Cornelia Secărea, cea care a realizat scenografia, Maria Barbu, maestră coregrafă, și nu în ultimul rând Manole Secui, care semnează scenografia.

Cu operele ,,Crai Nou” de Ciprian Porumbescu și ,,Ana Lugojana” de Filaret Barbu, în 1961, corul primește premiul al II-lea la național în condițiile în care premiul I nu s-a acordat.

Într-o scrisoare de felicitare expediată de Filaret Barbu, după faza inter-regională de la Braşov sunt prezentate motivele pentru care a fost admisă formaţia corală pentru a concura la nivel naţional: … ,,felul cum s-a prezentat corul, rolurile comice, regia excelentă a piesei, precum şi munca uriaşă a dirijorului”. Tot în această scrisoare Filaret Barbu comunica profesorului Ioan Popa că va veni personal la Orăştie pentru a colabora. După încununarea eforturilor cu premiul al II-lea la operetă, Lia Hubic a afirmat că: ,,Este uimitor să vezi cum oameni cu profesii diferite care nu cunosc în majoritate descifrarea partiturii, au reuşit să înveţe un rol întreg, acum aceştia se mişcă în scenă, fără a-şi face probleme din atenţia distributivă pe care un artist trebuie să o aibă în timpul spectacolului şi mai presus de toată dăruirea pe care o pun în vorbă, în fiecare melodie. Împletirea elementului tineresc cu judecata preţioasă a vâtstnicilor, dă tuturor acelora care vă urmăresc încrederea într-un bun început”. În legătură cu corul, Lia Hubic spunea: ,,Prospeţimea cu care cântă corul, intonaţia corectă şi rezolvarea justă a problemelor ivite în descifrarea partiturii dă garanţia unor noi succese”.

(foto: ana lugojana)

Despre spectacolele date în anii 1960-1961, despre concertele cu Ana Lugojana, despre ieşirile corului la radio şi la televiziune au scris: „Tribuna” din Cluj, „Gazeta învăţământului”, „Scânteia tineretului”, „Îndrumătorul cultural” şi alte publicații din acea perioadă.

Ulterior, Corul și colectivul Casei de Cultură din Orăștie vor primi calificative de apreciere din partea multor personalități marcante ale muzicii din anii ’60: Filaret Barbu, Nicolae Kirculescu, Lia Hubic, Cornel Fănăţeanu, Mircea Neagu, I.D. Chirescu etc. După anii ’70 mișcarea artistică și corală din Orăștie devine din ce în ce firavă, acest fapt nedatorându-se performanței sau seriozității, dăruirii și dragostei pentru cânt a coriștilor, ci mai cu seamă politicii duse de regimul comunist, viața culturală a urbei urmând strict drumul trasat de festivalul „Cântarea României“.

Despre revenirea Corurilor de la Orăștie de după 1990, altă dată.

Recomanda
Dan Orghici 222 Articole
Author

14 Comentarii

  1. Acum rulează- neoficial- Scuiparea României , etapă superioară a dezvoltării!

  2. O Orastie romaneasca, a majoritarilor, nu doar laude aduse veneticilor din tagma joinnisilor si feketzilor…….[Rumburak]

  3. Ei na.. Ce intrebare.. Păi la fel ca toți ceilalți.. Făcîndu-se membru de partid,.

  4. Articolul imi aminteste de ,,capodoperele” literare cu care ne chinuiau profesorii anilor „60:
    -,,Cetatea de foc” de Mihail Davidoglu
    -,,Setea” de Titus Popovici
    -,,Mitrea Cocor” de M Sadoveanu
    Pe astea trebuia sa le visezi ptr ca picau obligatoriu la examenul de admitere la liceu sau la bac……[Rumburak]

  5. Cite formatiuni corale si nu numai au disparut dupa ’90 in bezna….Mai asculta cineva , Crai Nou, Ana Lugojana, Balada , Rapsodia Romana? Putini , restul s-au manelizat devenind niste mancurti!Chiar daca marele Anton Pann-„Finul Pepelei”,spunea „Aia nu e nunta fara o manea!”-nici atunci nu se „cintau” atitea manele….

  6. @M-a apucat plânsul….: Pe mulți ne apuca, din păcate genul de acesta de elogii aduse la adresa unor personaje ne amintesc de acei ani cumpliti.
    Oameni de o valoare incontestabila care au contribuit cu adevărat la dezvoltarea culturii zonei, sunt uitați cu buna știința iar cei care au știut sa se adapteze tuturor vremurilor sunt mereu ridicați în slavi.

  7. Problema este ca in acei ani, oameni de cultura de o valoare incontestabila au ales sa abdice de la demnitatea lor si sa se prostitueze, devenind corifeii noului regim. Ii amintesc aici pe Mihail Sadoveanu si pe Tudor Arghezi, pe care i-am admirat ca scriitori, dar nu si ca oameni.
    Cel putzin Sadoveanu a avut un caracter execrabil. Demult, cand inca traia Sadoveanu si era mare mahar prin nu stiu ce CC al PCR, un profesor de lb romana de la un liceu din Iasi mi-a povestit ca au vrut sa faca o revista a liceului din Iasi. Ptr ca Sadoveanu avea o vila pe Copou, s-au dus la el si i-au cerut sa scrie cateva cuvinte ptr un articol introductiv la primul numar din revista lor.
    Prima reactie a harpagonului a fost: ,,Si mie cat imi iese la acest articol?”, la care profesorul mi-a spus ca au renuntat ptr ca nu aveau bani. Pe atunci nu era moda cu ,,Fondul clasei” si alte smenarii de luat banii de la copii……[Rumburak]

  8. minciunele de ia ghici,nevinovate
    S-au luptat si corurile cu com unismul, vezi corul Alexandrov aka red army

  9. Sunt curios – a mai ramas corul celor ” doua sute de oua” in viata ? Pentru cei ce nu stiu era corul ARMATEI :Aud?

  10. S=au desfiintat toate . Se lucreaza insa in schimb la constituirea Corului Sclavilor

  11. @ „M-a apucat plansul…”, 12 nov. 2024 la 10:49
    Și pe mine m-o apucat plînsu’, Rromburace, articolu’ îmi amintește de „capodoperele” voastre țăntănare aici, regățenilor balkanici, de cîn’ ați călcat prima oară în Transilvania milenară cu puturoșenia și opincile voastre ca „stăpîni”, și ați distrus (și furat) TOTUL, începînd cu viața spirituală și culturală a transilvănenilor români… Deja dinainte de a vă face cadou, masonii franțuji, Transilvania, în 1920. Deja din prima lună cîn’ v-ați ițit din mocirla rușinoasei Capitulări (septembrie 1916-noiembrie 1917, nevolnicilor, într-un război ce ceilalți – din ambele tabere – l-au dus cu mari sacrificii din 1914 pînă în 1918!), lașilor, ca caprele rîioase cu coada pe sus…
    https://romanialibera.ro/sport/atletism/cum-au-confiscat-autoritatile-locomotiva-vestitorilor-unirii-206463/
    https://dilemaveche.ro/sectiune/editoriale-si-opinii/tilc-show/din-culisele-incoronarii-de-la-alba-iulia-2212084.html
    Inclusiv animalele sălbatice de la noi (de aurul moților privatizat de voi, „frații” brătieni, pe persoană juridică ilegitimă – vezi Prostituția PeNaLă din 1923 – în 1924, nici nu mai vorbesc!) le-ați trecut în „patrimoniul” vostru și ați venit de-atunci pînă acum să le împușcați voi, parșivilor (cazul trădătorului sadovean mare consumator de terenuri de vînătoare la Orăștie).

  12. @orighici
    -aveti un stil f. neplacut de a scrie
    dar va scuzam pe motiv de nevasta care picheteza intruna institutiile Statului.

  13. @ „maxtor”, 16 nov. 2024 la 9:32
    Ce-i, bă, to’ar’șu’ Gradu’, papagal kashkettarr? …țî s’-or $$kullatt iepoolleții pă umeri? Vezi că țî să apropie penzia șpețială! …aia ce o să v’-o tăiem, curînd, putorilor……[Rumburak]

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.