Cum sunt devalizate companiile energetice

O misiune de audit financiar întreprinsă de Curtea de Conturi la Ministerul Energiei și la câteva companii aflate în portofoliul acestuia a identificat abateri de la prevederile legale din domeniul fundamentării și execuției bugetului, contabilității și al concesionării serviciul public de distribuție a gazelor naturale. La societatea Conpet s-au vândut conducte și tronsoane de conductă fără bază legală și s-au aruncat bani pe investiții care au fost lăsate apoi de izbeliște. Probleme s-au găsit și la Hidroserv și la câteva dintre filialele sale din țară.

Conform inspectorilor Curții, Ministerul Energiei nu a preluat de la Ministerul Economiei și, implicit, nu a evidențiat în contabilitate și nu a inventariat bunurile proprietate publică din domeniul energetic, respectiv bunurile date în concesiune entităților din domeniul energetic aflate sub autoritatea sa (cazul SPEEH Hidroelectrica SA, care administrează bunuri în valoare de 3.474.417 mii lei, SC Filiala de Distribuție și Furnizare a Energiei Electrice Electrica Oltenia SA, Filiala de Întreținere și Servicii Energetice Electrica SERV SA, care administrează clădirea Muzeu Tehnic „Dimitrie Leonida“). La fundamentarea bugetului de venituri și cheltuieli aferent activității de investiții finanțate integral din venituri proprii nu au fost respectate prevederile legale, întrucât au fost supradimensionate atât veniturile, cu suma de 742.944 mii lei, prin cuprinderea veniturilor existente în soldul contului din Trezorerie la 15.09.2015, aferente perioadei 2013-2015, cât și cheltuielile, cu suma de 29.583 mii lei, peste nivelul veniturilor proprii estimate la 209.659 mii lei, ce urmau a fi realizate în anul 2016 prin vânzarea certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră.

Ministerul Energiei a acceptat deconturi prezentate de Societatea Națională Închideri Mine Valea Jiului SA (SNIMVJ SA), în care au fost înscrise cantități de huilă (1.059.491 Gcal) mult mai mari decât cele aprobate (979.700 Gcal), fapt ce a condus la acordarea și utilizarea nelegală a subvenției în sumă de 3.945 mii lei. Au fost efectuate plăți în sumă de 64.462 mii lei către Regia Autonomă Tehnologii pentru Energia Nucleară (RATEN), pentru lucrări executate în baza contactului încheiat pentru continuarea finanțării activității de cercetare-dezvoltare din Programul anual 2016 privind dezvoltarea suportului tehnic național și cooperarea internațională pentru energia nucleară, fără a avea la bază facturi fiscale din care să rezulte pretenția creditorului și realitatea serviciului/lucrările executate și fără a înregistra, în domeniul proprietății publice, rezultatele cercetării obținute în anul 2016. În cazul a patru contracte de concesiune, Ministerul Energiei nu a exercitat efectiv calitatea de autoritate concedentă pentru serviciul public de distribuție a gazelor naturale, în condițiile în care operatorii concesionari nu au respectat clauzele contractuale (în ceea ce privește garanțiile și asigurările stabilite, precum și efectuarea de controale privind stadiul de realizare al lucrărilor de investiții în sarcina concesionarului).

S-au vândut conducte fără noimă

La operatorul național de transport țiței – Conpet – s-a constatat că au fost dezafectate și valorificate tronsoane de conductă aparținând Sistemului național de transport – parte din domeniul public de interes național, fără ca anterior să fie adoptată o hotărâre de guvern de trecere din domeniul public al statului în domeniul privat, în vederea întocmirii documentației de scoatere din funcțiune și casare, iar contravaloarea materialului tubular dezafectat, rezultat din valorificarea unor părți din activele aparținând domeniului public al statului, respectiv suma de 927 mii lei, nu a fost înregistrată și virată la bugetul de stat. Înregistrarea pe cheltuieli a unor lucrări de reparații, care în realitate constituiau imobilizări corporale, a majorat nelegal costurile activității desfășurate cu suma de 300 mii lei, ceea ce a condus atât la diminuarea impozitului pe profit datorat bugetului de stat, cât și la cea a profitului net rezultat la nivelul fiecărui an. De asemenea, societatea Conpet a efectuat cheltuieli pentru lucrări de investiții și modernizări, în sumă de 668 mii lei, fără respectarea principiilor de eficiență, eficacitate și economicitate, acestea fiind ulterior suspendate, sistate și/sau casate.

Încălcări de lege la Hidroserv

La societatea de servicii hidroenergetice Hidroserv SA (SSH Hidroserv SA)  nu au fost respectate prevederile legale privind efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor și capitalurilor proprii, nefiind inventariate: cardurile de combustibil primite în baza contractelor de furnizare încheiate, combustibilul existent în rezervoarele autoturismelor aflate în gestiune, materiale consumabile constând în dispozitive automate de stingere a incendiilor, investiții în curs, evidențiate în contabilitate. În evidența contabilă a societății sunt evidențiate stocuri fără mișcare sau cu mișcare lentă, în valoare de 4.289 mii lei, ce reprezintă, în principal, piese de schimb achiziționate încă din anul 2001. Totodată, cheltuielile de exploatare au fost majorate eronat cu valoarea întregii cantități de combustibil achiziționate, și nu la nivelul cantității efectiv consumate, cu influențe asupra profitului impozabil, la finele fiecărei perioade de raportare, precum și asupra impozitului pe profit datorat. Carburanții utilizați pentru desfășurarea activității au fost achiziționați pe bază de carduri de carburant, dar nu s-a organizat o evidență a cardurilor primite, a cardurilor predate entităților din subordine, a cardurilor pierdute/anulate etc.

SSH Hidroserv SA a angajat servicii (cu caracter fiscal) în domenii pentru care societatea avea angajați cu atribuții stabilite prin Regulamentul de organizare și funcționare și prin fișele de post. Prin decontarea unor cursuri în domeniul arbitrajului, în sumă de 15 mii lei, la care au participat 16 salariați, fondurile bănești ale entității nu au fost utilizate eficient, în condițiile în care cele 16 persoane nu au fost cuprinse în Programul anual de instruire, iar participanții nu aveau atribuții în domeniul cursului, conform fișei postului.

Nereguli la filialele din țară

În evidența contabilă a Secției de Servicii și Reparații Hidroenergetice Cluj nu au fost înregistrate terenuri aflate în folosință, în suprafață de 13.101 mp, precum și clădiri, în valoare de 5.453 mii lei, neînregistrate în evidențele cadastrale și de publicitate imobiliară, intrate în patrimoniu prin protocolul încheiat cu SC Hidroelectrica SA. Totodată, lucrări în valoare de 398 mii lei, executate, dar neterminate, nu au fost evidențiate ca lucrări în curs de execuție, în condițiile în care graficul de realizare a lucrării a expirat și nu a fost încheiat/semnat un act adițional de prelungire a acestuia. Pentru diverse studii de prefezabilitate/fezabilitate și proiecte, în sumă totală de 265 mii lei, au fost efectuate plăți fără a se asigura că aceste studii sunt necesare, că vor fi cuprinse în lucrări de execuție evidențiate în listele de investiții din perioadele următoare sau că există alte posibilități de utilizare în viitor a acestora.

La Secția de Servicii și Reparații Hidroenergetice Curtea de Argeș nu au fost evidențiate și urmărite la încasare venituri în sumă de 1.353 mii lei, reprezentând lucrări finalizate, dar care nu au fost facturate. La Secția de Servicii și Reparații Hidroenergetice Hațeg au fost plătite amenzi contravenționale, aplicate de unele autorități publice, fără a se urmări recuperarea acestora de la persoanele fizice ce se fac vinovate de nerespectarea prevederilor legale. De asemenea, a fost acordat un spor de consemn la domiciliu, în valoare de 24 mii lei, pentru un număr de ore mai mare decât numărul de ore solicitat și decontat de beneficiarul SC Hidroelectrica SA.

La Secția de Servicii și Reparații Hidroenergetice Porțile de Fier, organizarea și efectuarea inventarierii generale a patrimoniului s-au efectuat fără respectarea, în totalitate, a prevederilor legale în domeniu. Pentru serviciile de mentenanță decontate de către SC Hidroelectrica SA nu s-a calculat, în unele cazuri, cota de cheltuieli de aprovizionare de 3% pentru materialele introduse în lucrări, iar la articolul de deviz Subansambluri/echipamente/piese de schimb fabricate de Hidroserv s-a calculat eronat cota de cheltuieli indirecte de 15%, aplicată la manoperă. A fost decontat transportul pentru angajații societății, la și de la locul de muncă, în condițiile în care persoanele pentru care au fost decontate aceste servicii se aflau în concediu de odihnă.

La Secția de Servicii și Reparații Hidroenergetice Râmnicu Vâlcea au fost executate lucrări de remediere și completare, precum și alte lucrări suplimentare în valoare totală de 1.977 mii lei, fără a fi încasată contravaloarea acestora.

Nu s-au facturat, înregistrat în contabilitate și urmărit spre încasare lucrări executate și recepționate de beneficiar, în valoare de 645 mii lei, iar în evidența contabilă au fost menținute garanții de bună execuție, în valoare totală de 757 mii lei, reținute de la un număr de șapte prestatori care au fost radiați din Registrul Comerțului.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 8
Cosmin Pam Matei 4577 Articole
Author

9 Comentarii

  1. La orice alta societate, aceste abuzuri si neglijente s-ar solda cu condamnari penale.

  2. Si daca Curtea de Conturi a constatat ce a constatat, care vor fi consecintele?

  3. Alam – Dala , portocala – praful se alege cu tara ! Vai de capul nostru !

  4. Oare in aceasta tara mai raspunde cineva pentru abuzurile facute cu buna stiinta???De ce nu sunt trimisi in judecata cei care au savarsit asemenea fapte si de la care trebuie recuperate pagubele?Cei condamnati pentru fapte de coruptie,delapidare,etc.sa nu fie niciodata eliberati conditionat pana nu sunt recuperate pagubele la bugetul de stat.Lor le convine sa execute 1-2 ani de inchisoare si sa ramana cu averi de milioane de euro,pe numele lor sau a altor apropiati.Aceasta tara a ajuns pe mana escrocilor si analfabetilor .Nu refuza nimeni cand este pus intr-o functie de conducere,sa spuna ca nu se pricepe in acea ramura.De aceea in aceasta tara s-a distrus si furat aproape totul,pentru ca exista coruptie la toate nivelele , legile sunt blande cu coruptii iar cei pusi sa le aplice sunt corupti si unii dintre ei.

    • Problema grava este ca acesti manageri hoti si ticalosi sunt numiti politic si protejati tot politic ca sa deturneze bani catre partidul mafiot care l-a numit.De fiecare data dupa alegeri locale si generale,se fac listele cu cei care vor fi numiti in posturi cheie in institutiile deconcentrate si firmele de stat din toata tara.Rolul noilor veniti este sa sustraga bani pentru partide,binenteles ca fac acelasi lucru si pentru buzunarul propriu.Este un fel de jaf gestionat de cel mai mare dusman al poporului roman si al Romaniei:Partidul format din politicieni mafioti.La noi mafia este politica si la fel administratia.

  5. Curtea de conturi trbeuie sa devina un organ jurisdictional in materia gestiunii bugetelor publice mai ales, atributii jurisdictionale devenite necesare ca aerul ,deci Parlamentul- Senatul si Camera Deputatilor in absenta unui cat normativ care sa faca din CC ceea ce trebuie , vor confrunt mereu statul cu pagube imense.
    Curtea de conturi are camere in judete,dar personal insuficient si in paranteze fie zis-platit regeste !
    Ins anici auditul extern nu e de natura sa elimine ilegalitatile, erorile, iregularitatile, prejudiciile care odata constatate si IMPUTATE sau luate masuri, pot fi contestate la acest organ jurisidictional absolut necesar,specializat.
    Altfel ar persista aceleasi tare,neajunsuri si incalcari pe seama intentiei statului de a-si mentine propriile abuzuri,neglijente,incapacitati de recuperare a prejudiciilor bugetelor publice si in ultima instanta de tolerare si chiar incurajare a jafului public,a sa cum se descrie mai sus.
    Nu s epot pierde pe drum pagube imense, o procedura „de conciliere”este insuficienta ,iar sesizarea institutiilor inclusiv a DNA nu duce la aproape nimic ,decat la inefiicenta.
    Nici DNA nici instantele de contencios sau comercial etc.nu pot fi asaltate de litigii aiurea, dimpotriva s-ar face o degrevare daca ina tributiile instantelor de jurisidictie ale Curtii de Conturi s-ar da spre competenta solutionarea cauzelor derivand din gestiune ilegala, frauduloasa ce au cauzat prejudicii ce nu intra in iliciul penal sau daca intra ar fi sesizate Parchetele etc.adica ar fi o grila soldata cu clarificari si diminuari de pagueb,e cu stabiliri de raspunderi personale clare etc.

  6. Pai unde sunt porcurorii aia competenti, bine pregatiti, toba de carte care sa investigheze aceste nereguli??

    • Procurorii competenti, sunt ocupati cu politia politica, la ordinul mamie zmeilor.

  7. Ei , si ce daca sunt devalizate companiile energetice ? Ii pasa cuiva ? Nu ! Traim in Romania tara unde orisice magarie este posibila !

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.