De ce nu se mai fac tuneluri în România?

sursa foto https://transfagarasan.travel/ghid/locatie/tunelul-capra-balea/

De ce nu se mai fac tuneluri în România? Cât costă realizarea lor și de ce este acesta un subiect delicat pentru rețeaua de transport din România, în condițiile în care acestea sunt o soluție promovată de societatea civilă din considerente ecologice? La aceste întrebări răspunde detaliat inginerul Cornel Marțincu, directorul general IPTANA (fostul pilonul principal pentru dezvoltarea infrastructurii de transporturi din Romania): ”Din păcate pentru România, toată experiența și resursele pe care le-am avut le-am irosit”

Într-un interviu acordat lui Claudiu Lucaci, și publicat pe grupinfrastructura.ro, Cornel Marțincu spune: ”Ce ne-a oprit 30 de ani să facem tuneluri? Vă spun simplu – Când ne-am plimbat cu autostrăzi din stânga în dreapta și sectoarele care erau prioritare în loc să le împărțim pe bucățele și să le facem, le-am lăsat deoparte și am făcut tot soiul de mărunțișuri și schimbări de priorități de la un an la altul“.

Tunelul Capra – Balea Lac – Perla Coroanei din România, realizat de IPTANA

”Noi avem nevoie de autostrăzi pe principalele rute.(…) Suntem la o treime față de ce ne-am planificat. Trebuie să ne gândim bine la priorități. În ce privește tunelurile, la nivel de proiectare, noi astăzi nu putem. Perla Coroanei este pe Transfăgărășan, Tunelul Capra – Bâlea Lac, proiect elaborat de IPTANA. ”.

Minerii, o variantă nevalorificată

Experiență și forță de muncă am avut. Exista opțiunea cu minerii. Astăzi gradul de mecanizare e foarte mare și nu mai discutăm de munca cu minerii ca acum 50 de ani. Având în vedere că cele mai exacte investigații pentru tuneluri sunt prin realizarea galeriilor de cercetare pe traseul tunelului, acestea puteau fi executate de mineri în atâția ani. Din păcate, s-a preferat trimiterea lor să taie fier vechi sau s-a mers pe reconversia lor profesională în loc să fie utilizați la tuneluri rutiere”.

Nu mai avem specialiști

Tunelele pentru autostrăzi din zona montană sunt megaconstrucții, structuri care au cu cea mai mare complexitate tehnică, proiectate și executate de societăți specializate care au experiență îndelungată în domeniu. Tunelurile sunt ultimele elemente cu care se termină o autostradă și durează cel mai mult. În zonă de munte nu lucrăm cu pământ ci cu rocă, cu rocă cristalină.
Astăzi nu mai avem nici firme specializate pentru construcția de tuneluri și nu mai avem nici oamenii. Nu ne-a oprit nimeni să facem galerii de cercetare. Azi ajungem la capitolul de costuri. Cele mai costisitoare pe o rețea de autostrăzi sunt tunelurile”.

Un km de tunel -35-60 mil €

Având în vedere acest cost, cu banii necesari construirii unui km de galerie de tunel din zona montană se pot construi 7 – 12 km de autostradă din zona de câmpie în orice regiune a României.
Avantajele economice sunt mult mai mari la autostrăzile la câmpie comparativ cu zona montană. Experiența în proiectarea și realizarea tunelurilor este limitată în România, acestea presupunând riscuri atât în ceea ce privește natura terenului de fundare cât și faptul ca majoritatea vor fi amplasate în zone cu risc seismic ridicat. (…)

Cele 6 autostrăzi/drumuri expres care au sectoare de traseu montan cu tuneluri (Sibiu- Pitești, Comarnic – Brașov, Târgu Mureș – Târgu Neamț, Brașov – Bacău, autostrada Transilvania- tunelul Meseș, autostrada Nordului) au tuneluri cu o lungime de peste 8 km fiecare. Excepție face autostrada Transilvania, al cărui tunel pentru traversarea munților Meseș și care are o lungime de aproape 3 km. Mai sunt prevazute și 2 tuneluri pe zona de deal a autostrăzii Lugoj – Deva lotul 2, aflat în faza de licitație“.

Interviul integral este pe grupinfrastructura.ro

 

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 3
Author

26 de Comentarii

  1. d-aia,ca sa se fure mai mult!
    (ioan rus pnl spunea de 30 milioane euro/km DE SOSEA!)
    hai,gata,nu suntem la ora de prostologie.

  2. domnule director. Altii estimeaza la maximum 30 mil.E/km. Acum se trimit 8800 de mineri in somaj.
    Daca am recupera macar 20% din ei, am avea realizata autostrada prin munti, in cca. 3 ani.
    Preferam sa la dam 500E/luna, sa stea, decat sa le dam 1500, sa munceasca.
    Apoi, am avea si o scoala de tunelisi…

  3. Întrebați-l pe boul de urban??..bețivul asta cand fusese ministru al transporturilor și infrastructurii declarase că rumania voastră n-are nevoie de autostrăzi!!!..cu un asemenea cretin nu stiu daca veți vedea luminița de la capătul tunelului!!..

  4. Din cate stiu Ioan Rus este la PSD. Cand a fost ministru al transorturilor a scos pasarica aceasta cu 30 milioane Euro/Km.

  5. Nu numai ca costa enorm de mult dar nu sunt in stare sa faca o sosea normala! Cam tot ce s-a construit s-a dus pe rapa!

  6. Pur si simplu , odata cu trecerea timpului , Coeficientul National de Inteligenta s-a prabusit .
    Suntem cu totii mai neinzestrati , mai amatori , mai mincinosi si mai hoti.

  7. MARE NOROC,MARE BAFTA PE RUMANIDACI-LATINI-nu inglieji,franjuriti sau nemtuliti ,si hoti..
    PAI,GENIUL CARPATILOR,TARANUL CIZMAR CU 4 CLASE SI ARESTAT DE GOLANII DE TALANISTI SI LEBELALI.
    MOTIVUL.LA 14 ANI,DESCULT SI NEMANCAT,LIPEA AFISE CU FURTUL POPENTOLILOR DE NAZISTI DIN SARACIA ROMANILOR. PAI,NENEA CEASCA A FACUT-DIN BANII NOSTRI=2 CANALE-DUNARE-MARE,DAMBOVITA/5 HIDROCENTRALE-2 PE DUNARE/3 LINII DE METROU-alea tot tuneluri se chiama/2 AUTOSTRAZI-PITESTI SI LITORAL/2 SOSELE UNICE IN LUME-tranfagarasanul si transalpina/1.000.000 DE APARTAMENTE,6 TABERE PENTRU COPII,2 TABERE STUDENTI,3 BULEVARDE CU 3 BENZI/1 CASA POPORULUI-nu sectantilor-/4 FABRICI DE MASINI/2 FAB.DE LOCOMOTI
    VE,TRAMVAIE SI TROLEIBUZE/4 FABRICI DE CIMENT/8 STATIUNI PE LITORAL/PODUL PESTE DUNARE LA VIDIN…
    TOATE SUNT ALE NEAMULUI ROMANODAC-LATIN.SI,TOATE DIN BANII CELOR 12.000.000 DE SALARIATI,TOTI CU CARTE DE MUNCA. PROPIETARI DE DREPT-CE A FACUT REGELE CIZMAR-SUNT 4 GENERATII DE RUMANI.AM FOST CEI MAI BOGATI DIN LUME.FARA DATORI LA BANCILE CRIMINALE.ERAM PE ZERO IN 1990.SI AVEAM PLUS 3 MILIARDE IN BN, ALTE 2 MILIARDE DIN CREANTE DE.INTRE 1996 SI 2005 AM PRIMIT CREANTE DE 1 MILIARD DE LA TARI DIN ASIA SI AFRICA.
    DECI,BULACHIILOR NUMAI SCARMATI IN CLOSETELE CAPITALISTE HOATE.

  8. Noi nu putem face scobitori si vrei sa facem tuneluri? Esti cu pluta, ce intrebare e asta?

  9. A naibi hahalere,bre..Incep de amu sa caute motive pentru neconstruirea autostraziei Moldovei,costa prea mult tunelurile,nu avem specialisti,nu avem forta de munca calificata,e mai greu de construit in zona montana decat in campie,avantaje economice,considerente ecologice…bla,bla,bla.

  10. inca mai are constructori de tunele. Intradevar, la scobitori stam rau, dar tuneluri putem face. Nu se vrea, asta este cauza.

  11. De ce nu contactați firmele din Elveția ? Sunt specialiști în tuneluri și construiesc 1km.de tunel în mai puțin timp în care ai noștrii construiesc 1km.autostradă la ses.

  12. Explicația e simplă bre,.Românu e conștient că face lucrare proastă.. vezi cum crapă sau se dărâmă autostrăzile, Dar cu tunelul e alta socoteala, căci de se dărâmă, iar românu harnic și priceput e chiar la ”lucru”,.. ce-ai făcut bobiță,.??

  13. ‘De ce nu se mai fac tuneluri în România?’
    Răspuns final: pentru că după 1989, cârtiţele au ieșit la suprafaţă și lucrează la vedere, nestingherite.

  14. Pai , intrebarea este buna . Raspunsul il stim toti , nu avem specialisti , nu avem tehnologie ! Ce se poate face in cazul asta ? Pai , simplu , fie apelam la straini , care au de toate , ca „este” destepti , fie , ocolim muntii ! Vedeti ce simplu este ? Propun varianta a doua , ca este mai romaneasca , deoarece , daca nu poti sa depasesti un obstacol, nu-ti bati capul , il ocolesti! Hi,hi,hi!

  15. @Marele Urs: Toate podurile de peste Dunare, precum si multe alte lucrari de arta de pina acum, au fost facute de romani si nu s-au darimat. Ba inca suporta si magari mincinosi ca tine.

  16. Ceangaule, romanii făceau tunele pe când tu te jucai cu putza în cenușă, la pirostriile din satra mongoloida. Romanii mai știu ca invidia Mongolia roade în voi ca viermele în hrean.

  17. Alpii sunt plini de tuneluri si nu sunt Carpati. Ceausescu a facut o hidrocentrala peste DUNARE in 5 ani iar tampitii astia au facut un cacat de pod peste Dambovita in 10 ani, podul de la Grigorescu. Astia care -si dau cu presupusul sunt pusi sa si dea cu presupusul sa se induca prostimii cat de greu e si vezi doamne cat de scump! Noroc ca nu tot poporul s a nascut dupa revolutie, nu tot poporul pune botul…pentru ca nu tot poporul a invatat carte de la dom profesor.Coldea si dom profesor Maior.

  18. @Stefan
    -e „animal politic”,”grupul de la cluj”,GUNOI!
    (nu te mai chinui sa distingi intre pnl,psd,pcr-asta e diversiune pentru ‘andicapatzi).

  19. Nu romanii fraiere fac lucrari proaste ci cei din zona ta, unguri sau romani. La ei se surpa autostrazile dupa nici un an de la inaugurare. Aia nu au fost constructori in viata lor. Iar sa-i califici peste noapte nici carnatarii aia de elvetieni n-ar reusi. Acum mana de lucru este locala, pe timpuri santieristii se mutau cu baracile de la un santier la altul pe tot cuprinsul tarii. Dar erau mereu aceiasi incepand cu sefii si terminand cu aia de la lopata. Marele pod peste Mures din Arad a fost refacut dupa zeci de ani de neputinta locala de un santier cu sediul in Giulesti, santierul 11 poduri. Majoritatea lucratorilor erau buzoieni cu experienta,au construit podul in doi ani.

  20. Păi pe unul anonim il contrazic din start.. Toate podurile importante din Transilvania e concepția și munca maghiarilor,. Cea din dobrogea e a lui Apolodor, iar cea din Giurgiu e a bulgarilor, măcar pe jumătatea cea bună,. Deci, ciumete cu ce te lauzi de fapt ??

  21. De-aia nu se mai fac din cauza ca nu-l mai avem pe odiosul, sinistrul, prostul, analfabetul si criminalul pe care l-am impuscat ca pe un caine de Craciun ptr ca ne facuse A1 si A2, barajul Vidraru, Transfagarasanul, Canalul Dunare-M Neagra, Centrala Atomica Cernavoda, Electrocentralele Portile de Fier 1+2, umpluse tara de cartiere cu blocuri ptr toti tzoparlanii, facuse zeci de combinate acum rase, mii de fabrici si intreprinderi si zeci de dsantiere navale. Aveam flota de pescuit si comerciala, siderurgie si petrochimie.
    Acum avem democratie capitalista si nu ne mai trebuie nimic, ii avem pe Iohannis, Citu si Orban.
    Azi este o mare problema sa se refaca si vreun podet din tuburi ptr aia care raman izolati la Cucurigu din Deal din cauza ca le-a luata apa podetul.
    Romania a ajuns o ruina. Morala mai ales.

  22. Or fi facut candva. Acum toti urmasii hunilor ramasi paraziti pe capul ardelenilor sunt niste drujbari care au evoluat cat de cat: au schimbat securea cu drujba. Dar tot taietori de paduri raman.

  23. ce ne mai trebuie tuneluri … in tara ???
    avem destule canale … in Bucuresti … de unde ne-au invadat … „sobolanii” de tip usr- !!!

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.