De ce se teme comisarul UE pentru justiție

Uniunea Europeană are în faţă o provocare ce ar putea să pună în pericol chiar existenţa sa în forma actuală. Didier Reynders, comisarul UE pentru justiţie, avertizează că naţionalismul judiciar pune în pericol primatul dreptului UE.

Într-un interviu acordat publicaţiei Financial Times, Didier Reynders a spus că situaţiile recente în care dreptul Curţii Europene de Justiţie (CEJ) „de a avea ultimul cuvânt” a fost contestat de autorităţile judiciare din diferite state membre au creat un „efect de revărsare” care a încurajat şi alte state să conteste decizii luate la nivel europen.

Exemple de cazuri în care Justiţia naţională a contestat legi decise la nivel european:

-În Franţa, guvernul a făcut apel la Conseil d’État, cea mai înaltă instanţă administrativă din Franţa, pentru a anula o hotărâre a CEJ din octombrie conform căreia colectarea de date de către serviciile de securitate a încălcat regulile de confidenţialitate.
-Ungaria a trimis o decizie a instanţei europene care anulează legea imigraţiei la curtea sa constituţională.
-Comisia Europeană a fost nevoită să lanseze luna aceasta proceduri judiciare împotriva Germaniei ca răspuns la o hotărâre a curţii sale constituţionale, conform căreia CEJ a acţionat dincolo de competenţa sa într-un caz legat de cumpărarea de obligaţiuni a Băncii Centrale Europene. Curtea constituţională germană a spus că CEJ nu a luat în considerare dacă achiziţiile de active ale BCE erau proporţionale. Instanţa germană a fost în cele din urmă satisfăcută atunci când i s-au oferit mai multe informaţii despre strategia băncii centrale.

Înalţii oficiali ai UE sunt din ce în ce mai îngrijoraţi de aceste provocări la adresa supremaţiei legislaţiei UE, fie că provine din ţări din estul Europei, cum ar fi Polonia şi Ungaria, sau din state fondatoare ale UE, precum Germania şi Franţa.

„Care este riscul dacă nu ne ocupăm de acestă problemă? Vom distruge uniunea însăşi. UE s-a bazat pe aplicarea consecventă a normelor în toate statele sale membre, deci dacă acest lucru nu se va mai aplica, blocul comunitar ar putea fi subminat”, a spus Reynders.

„Când avem o problemă într-un stat membru, riscul este apariţia unui efect de revărsare în alte state membre, o tendinţă de a contesta primatul legislaţiei UE şi competenţa Curţii Europene de Justiţiei”, a adăugat acesta.

Următoarea mare provocare juridică cu care se va confrunta Bruxellesul este o decizie a tribunalului constituţional polonez, ce ar putea veni pe 13 iulie. Curtea constituţională din Polonia se va pronunţa dacă elemente ale tratatelor UE sunt compatibile cu Constituţia Poloniei. Cazul este considerat de experţii juridici drept cea mai serioasă provocare de până acum a ordinii juridice a UE.

Laurent Pech, profesor de drept european la Universitatea Middlesex, a declarat pentru Financial Times că o decizie poloneză împotriva supremaţiei CEJ ar echivala cu „o bombă nucleară împotriva ordinii juridice a UE”, deoarece acesta nu contestă doar o lege votată în UE ci chiar tratatul UE.

În acest caz, Comisia nu ar avea altă opţiune decât să ia măsuri legale împotriva Varşoviei.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 1
Author

5 Comentarii

  1. Dreptul CEJ ,,de a avea ultimul cuvant” cam seamana cu ceea ce facea Stalin/Moskova in cadrul Tratatului de la Varsovia: dicta/dikta. Daca UE a devenit fara sa stim noul URSS al Europei, macar s-o stim si noi si sa nu ne mai strofocam degeaba tinandu-ne cu coada pe sus cu pretentiile ptr respectarea particularitatilor nationale si legilor specifice ale fiecarui stat din UE.
    Ma rog, nu este si cazul Romaniei a carei docilitate/slugarnicie fata de Bruxelles este cunoscuta pe intreg mapamondul, ci este cazul unor state care tin la demnitatea lor nationala.

  2. Germania a fost prima care a re-pus pe rol „naţionalismul judiciar”! De ce nu a deschis gura atunci, papagalul asta? Ca SE TEMEA de cel mai puternic membru al U.E.? A asteptat ca Germania sa renunte la actiune, si abia acum, ca se incheie povestea, deschide gura? Sa faca bine sa taca! C.E. a fost prima care a incalcat legislatia U.E., in momentul in care nu a recunoscut referendumurile din Olanda, Franta, Irlanda. Iar Tratatul de la Lisabona, inventat de aceiasi papagali din C.E. ne-alesi de nimeni, a fost adoptat de C.E. fara ratificare in parlamentele tarilor europene! Deci U.E. ESTE ILEGALA!

  3. File de jurnal politic
    ……………………………..
    În fond ceea ce propun neoliberalii este o uriaşă revoluţie la nivel global, doar că utilizarea insurecţiei, a armelor în general, este în mare măsură (evident nu peste tot, în ţările foste colonii şi neocolonii nici un instrument nu este interzis, nici războiul civil sau altfel de război) înlocuită, ca în toate totalitarismele/dictaturile cunoscute, de folosirea Justiţiei pentru eliminare adversarilor şi instituire unei legislaţii care nu are nimic de-a face cu Statul de drept de tip democratic, nedreptatea-polarizarea fiind gravată în chiar textele de lege.
    Întrebările adresate CJUE sunt pe fond acelaşi, în esenţă „considerându-se” că reglementările interne în materie de Justiţie trebuie supune total prevederilor rapoartelor MCV ca parte integrantă a tratatului de aderare.
    Decizia CJUE este extrem de importantă. În clipa în care decide că recomandările MCV, ale Comisiei de la Veneţia etc. sunt parte integrantă a tratatului de aderarea sau a celui de aplicare, România va deveni primul Stat UE care deleagă UE întreaga suveranitate în materie de Justiţie. O justiţie schimbătoare. continuare

  4. Tot mai mari îngrijorări la Bruxelles – oralizate prin retorica comisarului pentru Justiţie care a găsit o denumire şi anume „naţionalism judiciar” (ce abominaţie) – legate de faptul că se înmulţesc cazurile când Statele UE contestă decizii ale CJUE. Adică se proliferează cazurilor în care Statele membre contestă supremaţia dreptului UE. S-a creat un efect de revărsare şi creşte numărul de contestaţii. De ce oare nimeni nu-şi pune întrebarea dacă cauza nu cumva este una combinată derivată din evoluţia lăcomiei neoliberale: adică interpretările de tip neoliberal ale dreptului UE de către CJUE respectiv politicile neoliberale mai ales economico-comerciale ale Statelor membre, dar mai ales intepretările CJUE. UE nu este distrusă de aceste constestaţii, aşa cum spune comisarul, ci de lăcomia neoliberală care foloseşte inadecvat Justiţia

  5. UE vrea sa uzurpe noi aspecte ale suveranitatii statale pe calea justitiei ( cazul LGBT e doar un instrument de a face prima bresa in penetrarea suveranitatii judiciare ) si pe calea fiscalitatii ( ce altceva e impozitarea pausala a multinationalelor cu 15 % ) Trebuie luptat din rasputeri sa nu se permita pierderea de suveranitate a statelor in aceste domenii .
    Si la noi niste cacanari de la Craiova cer CJUE s a anuleze o hotarare a CCR
    Jurnalul National )

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.