Dezastru portocaliu la Asigurările de Sănătate

Guvernarea PDL a continuat şi în 2011 politica nazistă în domeniul sănătăţii. În afară de închiderea abuzivă a foarte multor spitale, guvernul Boc nu numai că nu a reuşit să asigure finanţarea sistemului de sănătate, ci a adâncit şi mai mult criza cronică a subfinanţării acestui domeniu strategic al unei naţiuni. Cotidianul.rovă prezintă cele mai grave fapte ale guvernării portocalii în cârdăşie cu cei doi miniştri UDMR ai Sănătăţii şi cu şeful Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate (CNAS), Lucian Duţă, de care sunt acuzaţi de Curtea de Conturi a României.

Peste 1,5 miliarde euro lipsă la banii pentru Sănătate

Veniturile realizate de CNAS în bugetul Fondului Naţional Unic de Asigurări Sociale de Sănătate (FNUASS) în 2011 au fost în valoare de 17.820.912.000 lei (4.203.045.283 euro) şi reprezintă 98,96 la sută faţă de prevederile aprobate. Media lunară a încasărilor în anul 2011 a fost de 1.485.076.000 lei (350.253.774 euro), însă gradul de realizare a veniturilor FNUASS este în realitate de doar 72,54 la sută faţă de totalul drepturilor constatate în 2011 şi în perioada anterioară, venituri cuvenite acestui fond.

La fundamentarea bugetului FNUASS pentru anul 2011 nu au fost avute în vedere toate veniturile cuvenite acestui fond, prevederile bugetare definitive, în sumă de 18.008.786.000 lei (4.247.355.189 euro) fiind cu 6.559.338.000 lei (1.547.013.679 euro) mai mici decât totalul drepturilor constatate, în sumă de 24.568.124.000 lei (5.794.368.868 euro).

Din totalul veniturilor încasate, ponderea cea mai mare o au veniturile curente în valoare de 15.004.240.000 lei (3.538.735.849 euro), respectiv 84,19 la sută. În această sumă sunt cuprinse contribuţiile angajatorilor şi contribuţiile angajaţilor, în valoare de 6.635.675.000 lei (1.565.017.689 euro) şi respectiv de 8.297.022.000 lei (1.956.844.811 euro), precum şi venituri nefiscale în sumă de 71.543.000 (16.873.349 euro). Gradul de colectare a acestor contribuţii de asigurări de sănătate este de doar 69,08 la sută în total, în cazul veniturilor din contribuţiile angajatorilor gradul de colectare fiind de 63,47 la sută, iar în cel al colectării din contribuţiile angajaţilor fiind de 74,34 la sută.

Faţă de drepturile totale de creanţă ale FNUASS în valoare de 24.568.124.000 lei (5.794.368.868 euro), veniturile încasate în anul 2011 au fost în valoare de 17.820.912.000 lei (euro) cu un grad de colectare de 72,54 la sută, iar la data de 31.12.2011 au rămas neîncasate venituri în valoare de 6.649.487.000 lei (1.568.275.236 euro).

Blejnar proteja mafia în loc să colecteze banii pentru Sănătate

Din totalul drepturilor de creanţă ale FNUASS, 72,99 la sută din aceste venituri, respectiv suma de 17.931.443.000 lei (4.229.113.915 euro) trebuiau încasate de către ANAF. În 2011 ANAF a încasat doar suma de 11.892.971.000 lei (2.804.945.991 euro), realizând un grad de colectare a veniturilor din contribuţii de asigurări de sănătate de doar 66,32 la sută. Veniturile de această natură neîncasate de ANAF la sfârşitul anului 2011 sunt în valoare de 5.932.180.000 lei (1.399.099.057 euro), în creştere cu 462.307.000 lei (109.034.670 euro) faţă de sfârşitul anului 2010. Veniturile FNUASS neîncasate de către ANAF reprezintă 89,21 la sută din totalul veniturilor neîncasate la acest fond de 6.649.487.000 lei (1.568.275.236 euro).

Soldul creanţelor neîncasate la FNUASS la 31.12.2011, respectiv drepturile constatate rămase de încasat a fost în sumă de 6.356.395.000 lei (1.499.149.764 euro) în creştere cu 380.496.000 lei (6,37 la sută) (89.739.623 euro) faţă de finele anului 2010, când a fost în sumă de 5.975.899.000 lei (1.409.410.142 euro), ceea ce arată că măsurile luate pentru colectarea veniturilor Fondului nu au fost suficiente.

Lucian Duţă, şi mai incapabil decât Blejnar

Conform celor constatate de Curtea de Conturi a României, realizarea doar în proporţie de 72,54 la sută a veniturilor FNUASS a avut în principal, două cauze:

  • gradul de colectare de către ANAF a veniturilor din contribuţii de asigurări de sănătate de doar 66,32 la sută. Veniturile neîncasate de către ANAF la finele lui 2011 sunt în valoare de 5.932.180.000 lei (1.399.099.057 euro), în creştere cu 462.307.000 lei (109.034.670 euro) faţă de sfârşitul lui 2010;
  • gradul de colectare de către CNAS a veniturilor din contribuţii de asigurări de sănătate de doar 46,49 la sută. Veniturile neîncasate de Casa Naţională de Asigurări de Sănătate la sfârşitul anului 2011 sunt în valoare de 424.215.000 lei (100.050.708 euro), în creştere cu 126.857.000 lei (29.919.104 euro) faţă de sfârşitul anului 2010.

Datorii vechi de peste un miliard de euro către furnizori

Potrivit analizei contului de execuţie pentru cheltuieli al bugetului FNUASS în anul 2011, auditorii Curţii de Conturi a României au constatat situaţii extreme de grave!

Astfel, angajamentele legale, din care cea mai mare pondere o deţin obligaţiile asumate faţă de furnizorii de servicii medicale prin contractele încheiate de aceştia cu casele de asigurări de sănătate teritoriale, evidenţiate la finele anului 2011, au fost în valoare totală de 23.750.475.000 lei (5.601.527.123 euro), din care 4.581.653.000 (1.080.578.538 euro) reprezintă obligaţii din anii precedenţi. Deşi creditele bugetare aprobate definitiv pentru anul 2011 au fost de 18.008.786.000 lei (4.247.355.189 euro), s-au efectuat angajamente legale peste nivelul acestora, în valoare totală de 19.168.821.000 lei (4.520.948.349 euro), cu 1.160.035.000 lei (273.593.160 euro) mai mari. Acest lucru a condus la creşterea angajamentelor legale rămase de plătit în sumă de 5.929.562.000 lei (1.398.481.604 euro) la sfârşitul anului 2011 faţă de anul precedent cu 1.425.599.000 lei (336.226.179 euro).

Guvernul Boc i-a tras în piept pe furnizorii de servicii de sănătate

Creditele bugetare definitiv aprobate pentru finanţarea cheltuielilor cu bunuri şi servicii, în valoare de 16.677.161.000 lei (3.933.292.689 euro) sunt cu 1.853.530.000 lei (437.153.302 euro) mai mici decât creditele de angajament aprobate pentru bunuri şi servicii, în valoare de 18.530.691.000 lei (4.370.445.991 euro). Cea mai mare pondere din aceste cheltuieli o deţin cheltuielile cu medicamentele şi serviciile medicale decontate de Casa Naţională de Asigurări de Sănătate (CNAS) furnizorilor de servicii medicale. Aprobarea de credite de angajament peste nivelul creditelor bugetare, în condiţiile existenţei la data de 1.01.2011 a unor datorii în valoare de 4.581.125.000 lei (1.080.454.009 euro) faţă de furnizorii de servicii medicale nu numai că nu a făcut posibilă achitarea restanţelor faţă de aceştia, dar este şi una din cauzele care au condus la majorarea lor la valoarea de 5.927.402.000 lei (1.397.972.170 euro) la sfârşitul anului 2011.

Dezastrul economic provocat de Duţă la CNAS

În capitolul intitulat “Calitatea gestiunii economico-financiare la CNAS”, experţii Curţii de Conturi a României fac radiografia dezastrului economic provocat la Casă de managementul lui Lucian Duţă, unul dintre oamenii de încredere ai lui Traian Băsescu:

  • CNAS nu a monitorizat şi nu a controlat modul de aplicare a dispoziţiilor legale referitoare la angajarea, lichidarea, ordonanţarea şi plata cheltuielilor cu bunuri şi servicii în cadrul contractelor încheiate de Casele de Asigurări de Sănătate cu furnizorii de servicii medicale şi produse farmaceutice.
  • CNAS nu a diminuat valoarea contractului nr. ET/3223/2002 cu valoarea taxelor de redevenţă, respectiv cu suma estimată de 25.985.000 lei (7.023.000 euro), având în vedere preluarea obligaţiilor contractuale de către un furnizor cu sediul în România (persoane rezidente). Aici este vorba de celebrul SIUI (Sistemul Informatic Unic Integrat al asigurărilor de sănătate).
  • nediminuarea valorii contractului cu livrabilele aferente CASAOPSNAJ şi a 42 de oficii de asigurări de sănătate (OAS), creându-se un prejudiciu estimat în sumă de 3.388.000 lei (943.767 euro), reprezentând servicii de operare aferente CASAOPSNAJ, achitate nelegal de CNAS în perioada 3.11.2008 – 31.12.2011 şi servicii de operare aferente celor 42 de OAS-uri, achitate de CNAS în perioada 3.11.2008 – 30.09.2012.
  • s-a constatat neînscrierea în Procesul verbal de inventariere nr. NLD 10331/30.12.2011 a propunerilor de scoatere din uz a obiectelor de inventar şi de casare a unor stocuri, în sumă de 471.000 lei, precum şi neaplicarea numerelor de inventar pe echipamente “soluţie server sediu central (centrul de date)” găzduit în sediul Serviciului de Telecomunicaţii Speciale.
  • CNAS a încheiat în condiţii dezavatajoase contractul nr. ET/3223/2002, fără respectarea prevederilor din HG 897/1999 privind realizarea unui parteneriat pentru proiectarea, construirea şi operarea unui sistem informatic unic integrat al asigurărilor de sănătate din România şi ale cerinţelor din documentaţia de licitaţie, în sumă de 390.788.000 lei (105.618.378 euro). CNAS a acceptat clauze care nu respectă prevederile legale, potrivit cărora pe parcursul derulării contractului să se poată efectua modificări asupra felului, cantităţilor şi valorii livrabilelor, astfel că pentru cantităţile de lucrări suplimentare, în plus sau în minus faţă de devizele-ofertă contractate, nu s-au prevăzut clauze contractuale potrivit cărora la întocmirea notelor de comandă suplimentară, după caz, a notelor de renunţare, să se utilizeze preţurile unitare din devizele contractate.
  • CNAS a încheiat în mod nelegal Actul adiţional nr. 1 (înregistrat sub nr. ET/5250/18.07.2003 – la Contractul nr. ET/3223/2002, în valoare de 13.503.000 lei (3.669.433 euro), având ca obiect achiziţia sistemului informatic ERP (Enterprise Resource Planning – Planificarea resurselor întreprinderii), fără aplicarea procedurilor legale privind achiziţiile publice, respectiv a prevederilor OUG nr.60/2001 provind achiziţiile publice, modificată şi completată de Legea nr. 212/2002.
  • CNAS avea obligaţia reducerii valorii contractului nr. ET/3223/2002 cu suma de13.686.000 lei (3.250.791 euro) aferentă livrabilelor eliminate din faza de operare, prin Actul adiţional nr. 14/06.08.2009, dar s-a convenit, în mod nelegal, realocarea acesti sume pentru achiziţia serviciilor de asistenţă tehnică, fără aplicarea procedurilor de achiziţie publică;
  • CNAS a încheiat Actul adiţional nr. 16/16.07.2010 la Contractul nr. ET/3223/2002, prin care au fost angajate nelegal cheltuieli bugetare în sumă de 162.121.000 lei (38.056.607 euro) pentru ”Actualizare tehnologică a SIUI“, fără aplicarea procedurilor legale în domeniul achiziţiilor publice.
Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.