Doru Bușcu: Proști, mai proști, foarte proști

Toți știm, de la școală, cum arată evoluția omului, acea planșă care începe cu strămoșul cimpanzeului, trece prin hominizi tot mai bipezi și ajunge la omul modern, vertical, inteligent și bărbierit. În spatele lui, pînă la el, se înșiruie exemplare primitive și păroase, aduse de spate, cu arcadele ieșite și bărbia proeminentă, semn clar, prin comparație, de prostie.

Imaginați-vă acum că toată planșa face stînga-împrejur și desenele se aranjează invers, așa încît mersul să fie de la Homo sapiens către maimuță. Așa ar arăta metafora prăbușirii liderilor politici.

Testele PISA nu spun decît o parte a poveștii. Educația nu se destramă doar în sala de clasă. Stagnarea și declinul școlii sînt legate de lipsa banilor, de redistribuirea lor politică și, mai ales, de regresul speciei conducătoare. România are lideri politici din ce în ce mai slabi, cu școală din ce în ce mai puțină, din ce în ce mai puțin capabili să înțeleagă importanța și valoarea educației. Sîntem la un deget distanță de momentul cînd conducătorii țării noastre vor închide cercul prostiei și vor atinge nivelul de impostură al lui Nicolae Ceaușescu, fără să aibă, în schimb, voința și hărnicia lui.

Rezultatele slabe la testele PISA nu pot fi aruncate în spinarea elevilor și a profesorilor. Nu pot fi imputate nici crizelor economice și nici tehnologiei care derutează tineretul. Ele sînt rezultatul imediat al banilor deturnați din Educație de un lung șir de lideri aflați pe panta degenerării. An de an și deceniu după deceniu, de 33 de ani încoace, Educația a avut un procent tot mai mic de la buget, a primit miniștri tot mai proști, s-a găsit sub premieri și președinți tot mai proști. Chiar dacă unii dintre ei și-au tăvălit CV-ul prin diplome și titluri de acoperire, chiar dacă au ocupat poziții somptuoase în ierarhia statului, impostura li se citește pe față, li se vede în vorbe și li se descoperă în fapte. Au o relație din ce în ce mai strînsă cu falsul, cu înșelătoria, cu escrocheria.

Explicația clasării jalnice la matematică, citire și științe trebuie căutată nu atît în carnetele elevilor, cît în notele de la liceu ale liderilor politici, în notele lor de la bacalaureat, în notele de la admitere la facultate, în numele și tipul facultății, în nota de la absolvire. Explicația se găsește în doctoratele plagiate și masteratele cumpărate, în colegiile de apărare și de securitate peste care dai în mai toate biografiile de politician. Oamenii ăștia care au urcat mereu pe scara din dos mințind și înșelînd societatea, disprețuind școala, dar falsificînd-o în propriul folos, sînt cei care au hotărît destinul învățămîntului românesc. Nu numai că n-au avut capacitatea mintală să-i priceapă rostul, dar nu s-au obosit nici măcar să-i asculte pe cei care îl pricepeau. Așa au ajuns să fure banii Educației pentru interese politice și să afunde trei generații de copii în precaritate logică și analfabetism funcțional.

România pierde azi două tipuri de copii: elevii excepționali, care n-au o ofertă universitară internă și pleacă definitiv în străinătate, și elevii de sub media PISA, care nu adună destule cunoștințe în școală și devin mînă de lucru ieftină în Occident. Nici un președinte al României nu a luat în seamă programul de cooperare cu marile universități anglo-franco-germano-americane pentru occidentalizarea învățămîntului superior românesc. Constantinescu n-a putut, Iliescu încă suferea după ruși, lui Băsescu i s-a rupt, iar Iohannis a bătut cîmpii cu „România educată“, repetată în buclă, cu vocea robotului din Pierduți în spațiu. Filiale Harvard, Oxford, Stanford, Cambridge sau Sorbona, deschise acum zece ani la București, Cluj, Iași, Timișoara și așa mai departe, ar fi ținut în țară o bună parte din mințile sclipitoare care lucrează azi pentru statele avansate. La fel, nici un președinte, nici un premier și nici un ministru al Educației (cu excepția lui Mircea Miclea) nu și-a dat demisia din cauza bugetului Educației. Nici un lider politic cu funcție importantă nu s-a legat cu lanțuri de finanțarea unei reforme crunte în Educație sau de finanțarea învățămîntului profesional. Toți s-au mulțumit să nu înțeleagă și să nu le pese. Căci, la urma urmei, această prostire generală a societății a avantajat propria lor ascensiune.

Peste cîteva luni începe milogeala electorală. Proștii cu tupeu încep să se roage de o Românie prostită. Impostorii, loazele, chiulăii, corigenții se prezintă la cerșit voturi. Mint de îngheață apele, promit ca fetele de pe centură, dau asigurări ca agențiile de pariuri. N-ar fi rău să li se ceară la schimb carnetele de note din liceu și diplomele de la bacalaureat. Se pot face chiar manifestații pentru asta, ar fi primele mișcări sociale cu sens. E o cerere rezonabilă, care nu încalcă democrația, dar deschide o ușă spre realitate. Poate nu elimină prostia, dar măcar îi constată nivelul.

Articol scris și publicat de Doru Bușcu în Cațavencii.ro

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 5
Author

9 Comentarii

  1. pisha: globalizare si spalare pe creieri. pariu ca si Aurel Vlaicu a trecut testu’ lu’ peshte corporate! pariu mah! bleah! #soalati pe creieri@gandire aliniata POLITIC.

  2. …nu stiu daca este vba despre bani…copiii care au vrut sa invete au facut-o, chiar la lumina lumanarii…doua sunt problemele reale: profesori asemeni politicienilor si programa de tot rahatul…plus pierderea autoritatii, chiar parintii fiind aceia care iau apararea progeniturilor drogangioaice…parintii poarta vina cea mare!…urmeaza profii, copiii si abia la urma de tot idiotii care ne conduc…am colegi tineri care-si duc copiii la tot felul de activitati-pian, tenis samd-dar habar nu au ce tampenii ii invata astia la scoala-vezi educatia sexuala…

  3. Tuasu evita sa spuna de vina popalailor care le baga in cap copiilor numai minciuni. Poate, intr-o zi, se vor radicaliza copiii. In SUA, nu e saptamana, sa nu vina unul cu pushcoiul la scoala, ca Inexistentul le-a dat liberul arbitru, un fel de Coltescu.

  4. „omul modern, vertical, inteligent și bărbierit.”
    -Bushcu e spân….

    prin 2001 scria,
    „figura asiatica,
    am vazut tatarii din satele din Dobrogea”,
    era mai multa lipsa de auto-cenzura
    si se referea la Basedia.

    draga tovarashe Buscu:
    -aveai umor,
    atunci!

  5. cainaria si carnațaria,cele doua atribute ale ziaristului tolontenesc,flamand de bani

  6. ar taia si Buscu un porc,dar n-are,Dragnea nu mai picura…

  7. Fara invatamant obligatoriu DE STAT cu 18-20 maxim copii in clasa si after school(inclusiv masa de pranz) nu va exista progres. Sigur ca pentru 18 elevi in clasa trebuiesc mai multe cadre didactice si de aceea trebuie reinfiintat Institutul Pedagogic care sa pregateasca profi pentru gimnaziu.

  8. Am fost un copil silitor, dar nu cred ca as fi inteles in clasa a VI a intrebarea:”In cat se amortizeaza pretul masinii?” Mai mult sunt convins ca N% din populatie nu intelege ce inseamna amortizare. Pun pariu ca multi de la ASE nu ar fi in stare sa calculeze pt ca multi nu rationeaza ci au doar o memorie buna ca-i ajuta sa raspunda corect la examenele test, unde si se dau mai multe raspunsuri si firesc chiar daca ai uitat vazandu-l il recunosti pe cel bun. Alta este sa ai o intrebare la care sa dai raspunsul corect fara carje. Ca sa luam note mari la testul PISA trebuie sa renuntam la scoala si elevii sa studieze decat rentabilitate si evaziune fiscala, pt ca se pare ca astea sunt singurele probleme mondiale eventual cum se poate transforma un baietel intr-un fluid fara NaOH si H2SO4…

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.