Educația – între demagogia politicienilor și nefericirea elevilor și studenților

Dacă m-ar întreba cineva ce mă deranjează cel mai mult la sistemul nostru de învățământ aș răspunde imediat: faptul că nu ai nicio șansă să promovezi un examen important (capacitate, bacalaureat sau admitere la facultățile care mai organizează admitere) fără să faci meditații. Zecile de miniștri ai educației, zecile de strategii și programe naționale aici au condus: pentru a ajunge la un liceu bun, pentru a promova bacalaureatul sau pentru a fi admis la o facultate bună nu contează decât să faci meditații cu „cine trebuie”. Dacă te duci cuminte la școală zi de zi și faci tot ceea ce ți se spune să faci la școală, fără să faci meditații, ai șansa să ajungi cel mult la un liceu din coada clasamentelor sau la o facultate unde se intră „cu dosarul”. Contribuția exclusivă a meditațiilor la succesul în cariera școlară/universitară reprezintă proba indubitabilă a eșecului absolut al sistemului nostru de învățământ. Faptul că meditațiile reprezintă unica cheie spre performanță indică două probleme majore ale sistemului: insuficiența finanțării și totala decorelare între programa oficială și cerințele examenelor.

Evident că România este (alături de Irlanda) țara din Uniunea Europeană care cheltuie cel mai puțin pentru educație: doar 3,2% din PIB în 2018, departe-departe de media Uniunii de 4,6%. Disprețul tuturor guvernelor din ultimii ani pentru educație este concentrat în tabelul de mai jos:

Sursa: https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=File:Total_general_government_expenditure_on_education,_2018,_%25_of_GDP.png

Nu există în toată Uniunea Europeană o clasă conducătoare mai disprețuitoare cu educația propriei națiuni decât cea din România. Oare cum Ungaria sau Polonia pot aloca pentru educație măcar 5% din PIB, iar noi doar 3,2%? Până și bulgarii dau mai mult : 3,5%. Asta nu mai are nicio legătură cu sărăcia sau cu insuficiența resurselor, ci ne indică ce cred guvernanții noștri despre prioritățile națiunii. Statul nostru plătește de trei ori mai mult pentru salariile a 1 250 000 de bugetari decât pentru educația a 5 milioane de copii….

Nu avem suficiente grădinițe? Normal, dacă noi alocăm pentru învățământul primar și pre-primar doar 0,7% din PIB, iar media UE este de 1,6%!

Această sărăcie a resurselor alocate se vede foarte bine și în rezultatele obținute. România este națiunea europeană cu cei mai puțini absolvenți de studii superioare :

Sursa: https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/Educational_attainment_statistics

Puținătatea populației educate din țara noastră nu se constată doar la nivelul maxim, ea vine din tot parcursul, pentru că suntem printre fruntași și la un alt indicator: procentajul de copii care părăsesc școala prematur, depășiți fiind doar de Spania și Malta:

Sursa: https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=File:Early_leavers_from_education_and_training,_2019_(%25_of_population_aged_18-24).png

Există, însă, un tabel și mai înspăimântător decât ce ați văzut până acum, un fel de sinteză a situației comparative la nivel european a principalilor indicatori privind calitatea educației:

Sursa: https://www.education.gouv.fr/education-europe-key-figures-ed-2018-11942

Hai să ne uităm împreună pe date și să ne îngrozim: dacă procentul mediu în UE pentru cei care părăsesc prematur sistemul de educație este de 10,7%, la noi e aproape dublu: 18,5%, locul 3 (după Malta și Spania, cu peste 19%).

Dacă ponderea celor cu studii superioare este, la nivel UE, de 39,1%, la noi e abia 25,6% . Ungaria are 33%, Polonia are 44,6%, iar sărmana Bulgarie este la 33%.

Dacă proporția adulților europeni care participă la o formă de educație este de 10,8%, la noi e cea mai mică (din nou!), de doar 1,2% . La polonezi e 3,7% și la unguri 6,3%.

Și ajungem la nodul problemei: ponderea absolvenților care nu ating nivelul minim cerut pentru cunoștințele în citire/exprimare, matematică și științe. La citire/exprimare, media UE este de 19,7%, la noi e dublă: 38,7%. La matematică, media UE este de 22,2%, la noi, iarăși dublă: 39,9%. La științe, cam la fel: media UE este de 20,6%, la noi de 38,5%. Singura națiune cu indicatori mai proști ca ai noștri este Bulgaria, dar diferența nu este mare, putem persevera, cine știe? Punct. Acesta este rezultatul școlii de la noi: patru din zece copii nu ajung să aibă cunoștințele minime necesare în trei domenii esențiale. Și aici este doar eșecul școlii.

Sigur, ne putem uita și la rezultatele testelor PISA și putem să vedem cam cum stăm comparativ cu restul Europei. Mai prost ca noi stă doar Cipru, fiind așadar pe locul II european la sub-performanță:

Sursa: https://www.education.gouv.fr/education-europe-key-figures-ed-2018-11942

E drept că parcă nici nu-ți vine să te omori cu școala atunci când provii dintr-o familie fără apă curentă acasă:

Sau când nici părinții nu au stat prea mult prin școli:

În figura de mai sus, ISCEDI 0-2 este clasificarea UE pentru școală primară cel mult, ISCEDI 3-4 pentru studii secundare și liceale și ISCEDI 5-8 pentru studii universitare (8 este pentru doctorat).

Trăgând linie și concluzionând situația actuală putem spune că finanțarea educației și rezultatele sistemului educațional din România sunt cele mai scăzute din Europa, în puternic contrast cu nivelul ridicat de înzestrare cu diplome (goale de conținut, de altfel) ale clasei politice conducătoare.

Să fi contribuit la asta și faptul că cerințele pentru a fi profesor în România sunt cele maai mici din toată Europa (ca nivel al studiilor și ca durată)?

Poate să schimbăm ceva în viitor. Păcat că viitorul va aduce cu sine scăderea dramatică a populației școlare:

Sursa: https://www.education.gouv.fr/education-europe-key-figures-ed-2018-11942

Poate vă întrebați (retoric, desigur) cum este posibil ca o populație școlară cu asemenea rezultate proaste să dea țării așa niște conducători deștepți, plini de masterate și doctorate, creatori de strategii și de „Românii educate”. Dacă vă puneți această întrebare, sigur aveți și răspunsul: conducătorii noștri nu dau, de fapt, doi bani pe școală, decât dacă e pentru ei. Pentru ei s-au înființat universități în fiecare orășel din țară, pentru ei s-au făcut masterate și doctorate în „științele securității”, pentru ei s-au înființat programele speciale de căpătat diplome în trei zile. Pentru ei s-a respins clasificarea universităților și tot pentru ei s-a inventat examenul cu subiecte făcute de meditatorii copiilor lor. Culmea penibilului politicii românești este că politicienii care se bat cu pumnul în piept cât de mult sprijină ei școala românească își trimit copiii la studii în străinătate, oriunde numai cât mai departe de țară. Politicienii mai tineri au populat statul cu absolvenți de la universități gen Artifex sau Athenaeum, preferați în dauna celor cu studii la Sorbona sau MIT, iar politicienii bătrâni și-au trimis copiii la școală departe-departe de sordida țară pe care ei o conduc. Dacă suportați adevărul….

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 3

19 Comentarii

  1. eh! este perfekt acum din moment ce NU VOR MAI FACE SCOALA DELOC! sa incercati voi sa dati examen sau sa invatati cu masca pe fata hahahahahha neam de traista ce suntem! parinti care accepta de frica sa isi mascheze plozii, SA-I IMBOLNAVEASCA PENTRU CA HABAR N-AU, PENTRU CA N-AU CITIT UN RAND IN VIATA LOR, NU AU NOTIUNI ELEMENTARE DESPRE CE INSEAMNA O RESPIRATIE CORECTA SI PENTRU CA NU ISI CUNOSC DREPTURILE- D-APAI SA MAI AIBA SI COPII!! CUM SA AI COPII CAND TU NU STII CINE ESTI SI CE DREPTURI AI, PRIN URMARE SA INCALCI DREPTUL NATURAL AL PROPRIULUI PLOD LA RESPIRATIE SI LA VIATA ?? AVEM EXACT CE MERITAM!

  2. Nu este vorba aici numaidecat de conditiile oferite si de guvernantii care le ofera. Astea s-ar mai putea indrepta. Situatia mi se pare grava pe fond, respectiv constat ca in in Romania exista perceptia generala ca scoala( serioasa) a devenit inutila.A existat un mare interes pentru scolarizare atunci cand efectiv scolarizarea a oferit perspective reale,pe care ansamblul populatiei le-a decelat cumva cu acel simt care-i este propriu.
    A fost un mare avant al invatamantului la sfarsitul Sec.19 si apoi inca unul prin anii 1950-1960.Perspectivele nu erau simtite ca fiind, in primul rand, ale elevilor, ci ale tarii.E un lucru important aici.Cand o tara este independenta,isi are drumul sau,poporul il simte si se pregateste spre a–l strabate. Cand o tara este la remorca, totul este lasat in grija celor care remorcheaza si a celor naimiti de ei spre a supraveghea situatia locala.Populatia se demobilizeaza.Adaptarea pasiva la conditiile create de altii ( conform interesului lor, evident ! ) da dovada reusitei.Nimic de mirare.Istoria ( nu numai a Romaniei ) confirma fiecare punct al acestor afirmatii.Pana vom fi europeni ( daca vom fi vreodata ) simtim ca nu mai avem tara si nu mai avem pentru ce lupta, munci, invata.De nu va fi sa fim europeni, vom ramane ca dupa turci.

  3. Cine mai are nevoie de educatie cand MAI justitia si administratia locala sint controlate de interlopii duduieni si externi ? Sa cresti copii la export ? Ei vor sclavi la sparanghel sau abatoare si baze americane…sau tineri vaccinați cu cipuri…controlabili si sterili..ingenunchiati de europatroni.Ce șanse au acești copii,sansa corupției sau a exilului.

  4. Va amintiti, sper, dupa 1990 cand toti latratorii urlau in gura mare farsa laudaroasa „educatia si invatamantul este prioritate zero”? Deja ei aveau prioritatile zero toate domeniile care inca mai lucrau serios, culmea, prioritatea zero insemna pentru politicieni „distrugerea pas cu pas si definitiv acele entitati”! Invatamantul si educatia au fost permanent prioritate zero, acum se vad rezultatele! Si vom vedea peste timp in ce hal se va ajunge! Oricum, invatamantul online este taraba la vedere cu diplome in orice domeniu cu pret pe alese!

  5. Care educatie fratilor? La cules sparanghel trebuie educatie? Ca sa lucrezi la benzile de sortare a desurilor de la gropile de gunoi din Germania iti trebuie educatie rasata? Toate guvernele din ultimii 30 de ani au avut grija de profesori sa le mareasca periodic salariile si sa iasa cu pensii babane fara ca acestia sa produca ceva pentru tara! S-a parjolit totul astfel incat elevii care vor sa invete ceva ca sa nu fie sluga la puii de securisti au plecat la instruire pe afara. 20% dintre elevi (odraselelor privatilor cu bani) fac meditatii din clasa a cincea! Nu mai spun ca liceul este zero, facultatile sunt zero. Educatia a devin o afacere care costa foarte mult. Medicii rezidenti sprijina peretii prin spitale si nu-i invata nimeni nimic, nici sa faca o injectie nu stiu dupa examenul de specialist! Profesorii au cabinete private, nu au timp de invatacei! Huuo johannis cu Romania „educata”!

  6. Profesorii și pensiile lor „babane”!!! Un alt habarnist care crede ca 2000 de lei este pensie „babană”. Eu cref că tu ești mai degrabă boulneeducat.

  7. Petrișor Peiu, cred că ești cam pe dinafară dacă tu crezi că trebuie să faci meditații ca să iei bac-ul. Subiectele de la bac sunt ridicol de simple, iar ștacheta coboară în fiecare an.

  8. Are dreptate autorul articolului! Panaramele de profesori nu numai ca nu au facut educatie timp de 30 de ani dar au acceptat sa fie umiliti de elevii de bani gata. Instructie zero! Bine ca, Veorica a dat meditatii fara „pi” din aria cercului si Johannis si-a tras sase case din meditatii si cand a vazut ca nu prea se mai castiga bine din meditaii pe motiv ca, copiii nu vor educatie pentru sparanghel, s-a bagat in politica si a devenit prezident! Toate crimele din Romania se fac din lipsa de educatie!

  9. Invatamantul romanesc este in pragul colapsului in doua planuri. Odata pentru ca este slab finantat iar in esenta lui,acesta este un invatamant invechit, deraiat catre interese private parazitare si care nu pregateste copiii pentru integrare sociala si profesionala. Un invatamant ce are in centrul atentiei orice altceva decat copiii.
    Cand ma gandesc numai la subiectele de la admiterea la Institutul National de Magistratura, inteleg de ce cei mai multi candidati onesti contestau multe din subiectele de la admitere ca fiind ambigue sau neexistente in programa universitara. Cum sa-ti explici puzderia de note de 1, 2 ,3 si 4 ale celor respinsi si calitatea profesionala scazuta a multor magistrati ? Suspiciunea ca intra numai cei ce cunosc raspunsul la subiectele de examen este persistenta la cei ce au participat la aceste examene. Bine, asta fiind o alta fata a originalitatii societatii romanesti.

  10. $tatul plătește de trei ori mai mult pentru salariile a 250 000 de bugetari decât pentru educația a 5 milioane de copii!… sE SUBINTELEGE CARE SUNT ACESTI BUGETARI SPECIALI, cam aceeasi care perpetueaza slabiciunile si coruptia generala din institutiile statului. Nu sunt bugetari obisnuiti,invatatori si profesori, ci majoritatea sunt veritabile capuse care au parvenit prin fraude pe $cara sociala…Justitie, administratie politica, administratie fiscala, politie, armata, servicii, Inspectorate scolare, rectorate,primarii, agentii de stat…Aici este adunata crema coruptilor si a coruptibililor.Daca acesti 250000 ar fi persoane onorabile, functionari de stat loiali si dedicati organizarii bune a comunitatii, cetatii, RO ar avea un stat social si o economie capitalista functionale. Daca acesti bugetari ar fi onesti si dedicati unui stat just, RO nu ar fi parasita in valuri de forta de munca activa!Daca acesti 250000 de bugetari privilegiati si’ar face datoria, societatea nu ar fi sufocata de infractiuni si faradelegi.
    Ce conteaza cei 5 milioane de copii si tineri lipsiti de educatie coerenta, de sprijin din partea statului, de programe scolare pragmatice, conforme cu realitatile societatii, in fata celor 250000 de parveniti, doctori analfabeti, generali si generalese, chestori imbuibati, judecatori milionari, spioni, procurori samd care formeaza retelele $tatului paralel! De aceea politicienii care se bat cu pumnul în piept pe la TV si pe panourile publicitare,cât de mult sprijină ei școala românească, își trimit copiii la studii în străinătate, departe-departe de țară pe care ei o conduc catre disolutie…

  11. Termenii acestia noi, printre care cel de ” bugetar ” nu reflecta realitatea, cel putin pe cea din Romania si dau doar nastere la interpretari gresite.De multe ori tendentioase. In fapt, in Romania ” veche „, despre corpul didactic si cel medical nu se spunea ca ” lucreaza la stat „.Oamenii lucrau ” in invatamant”, ” in medicina ” ( si mai apoi ” in sanatate ” ) , la fabrica, erau , unii ,” particulari „, altii „plugari „, iar, in fine, altii ” la stat”.Invatamantul si sanatatea erau finantate de la buget.Totusi, medicii si cadrele didactice nu erau stigmatizate cu eticheta de bugetari. Nici acum nu ar trebui !

  12. „Faptul că meditațiile reprezintă unica cheie spre performanță indică două probleme majore ale sistemului: insuficiența finanțării și totala decorelare între programa oficială și cerințele examenelor.”
    Oare doar atât? Mediţiile nu sunt mai ales măsura corupţiei din societatea noastră, la care contribuie părinţi, educatori, decidenţi….
    „Statul nostru plătește de trei ori mai mult pentru salariile a 1 250 000 de bugetari decât pentru educația a 5 milioane de copii….”
    Halal comparaţie! Şi ne mai mirăm că strategiile de dezbinare reuşesc atât de uşor în România! Între cei 1.250.000 se află şi educatorii, învăţătorii, profesorii din sistemul de învăţământ de la grădinţe la facultate. Şi tot personalul sanitar care asigură sănătatea elevilor şi studenţilor.
    În fapt, toate viciile din societatea românească îşi au originea în sistemul de educaţie începând de acasă până cel institutional, sistem care în loc să corecteue acestea dimportivă le reproduce şi le adânceşte, de la polarizare la şanse, de la corupţie la ipocrizie.
    PS Universităţile prin toate orăşele nu s-au infiinţat doar pentru politicieni ci pentru toate mega orgoliile părinţilor care vor diplome nu cunoştiinţe. Prea puţin din descurcăreţul ceauşist – micii ceauşei – s-a schimbat. Ceea ce nu înseamnă că responsabilitate nu ar fi tot la decidenţi.

  13. Pai si daca alocam 10% din PIB pentru educatie ce se intampla? Nimic. Se tripleaza salariile profesorilor si atat.
    De zece ani acesta este singurul nostru proiect de tara, pensii si salarii.

  14. Fiecare invata pentru el, si nu ar trebui platite sporuri pentru doctorate. Daca autorii tezelor de doctorat sunt convinsi ca lucrarile lor sunt utile, pot sa le publice sub forma de carti de specialitate si sa le vanda prin librarii sau pe net. In felul acesta s-ar rezolva problemele privind originalitate sau valoarea tezelor, deoarece cumparatorii sunt cei mai in masura sa decida cat de utile sunt.

  15. Tetea! Sa iti dea Dzeu sanatate! 80 la suta,sa fie bugetul, tot cretini!!! Profesorii, dauna totala, elevii, heruvimi, serafimi, sfinti, imaculati….Ma lovesc de ei, tigari, sprit, sex, cuvinte triviale!!!! Ce mai! Premiul Nobel pt inocenta!!!! Romania, Romania…. ce este cu sufletul tau, draga mea…….

  16. Din cate stiu eu, profesorii mor de foamete pe strazi, vorba vine! Au un salariu sa le traiasca, pana si un incepator din alte domenii are mai mult decat unul din educatie care iese la pensie! Dar regimurile de analfabeti au nevoie sa fie aparate de mentinere la putere! Multi pleaca din aceste sisteme defavorizate! Eu am chemat-o pe verisoara mea din Bucuresti in SUA ca sa fie profesoara de spaniola! Are un salariu de $ 80, 000 pe an! Si-a luat si casa din primul an de munca! Tabletele nu exista, la fel laptopurile in Ro! Educatia avansata e pentru tari civilizate! Parerea mea: daca nu aveti invatamant cum trebuie, sa-l desfiintati si sa va ocupati voi de educatia copiilor! Sa-i invatati sa fie fermieri, muncitori, medici! In plus: vai de voi cu medicina voastra! O suta de ani sa treaca si nu ajungeti la nivelul SUA in invatamant! Iar varfurile din Ro pleaca in strainatate!

  17. De altfel, mulți oameni din Ro mor de foamete si de medicina proasta, milioane și milioane! Dupa 30 de ani de democratie si 40 de ani de mascarada! Cat despre sistemul de sanatate, fara spaga nu iese nimic! Iar aparatele de viitor lipsesc!

  18. #parere – Prioritatea 0 (zero) este prioritatea vida, adicatelea lipsita de obiect sau, in caz de obiect, sustinerea lui este 0 (zero).

  19. @tetea Un salariu mare face atractivă slujba și atunci, în loc ca cei mai buni absolvenți de universitate să lucreze oriunde altundeva, vor veni în învățământ unde boi needucați vor avea parte de educație de calitate și vor sfârși prin a ieși boi educați.

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.