Expresia dispreţului

Vineri seara am călătorit pe Valea Oltului, în condiţiile unui trafic infernal. Peste tot, maşini ale poliţiei, de toate culorile, ale salvării şi altor instituţii a căror prezenţă, în general, ar trebui să fie mai discretă. Traficul deviat prin Râmnicu Vâlcea, aproape cu semnalizare inexistentă, în orice caz total lipsită de eficienţa, a mai adăugat câteva ore. Am crezut că s-a întâmplat un dezastru, nu altceva, la vederea unei asemenea desfăşurări şi perturbări a traficului. Lucrurile mi s-au lămurit, oarecum, când am văzut trecând în trombă o coloană oficială, asemănătoare convoaielor cu zeci de şefi de stat la o acţiune internaţională. O fi fost un asemenea eveniment cât am lipsit din ţară, în stilul celor organizate la noi. Veneam din Europa aflată în alertă maximă, unde peste tot instituţiile îşi fac treaba fără să deranjeze cetăţenii, şi nu m-am gândit o clipă decât că, la tot ambuteiajul pe zeci de kilometri, asta ne mai lipsea. A călători prin România reprezintă un risc perpetuat şi pentru faptul că unii, de zeci de ani, au la dispoziţie coloana oficială. Mai nou, dacă nu se prăbuşeşte autostrada, cad pietre peste maşini, aproape strategic lăsate să producă dezastre, aşa cum am auzit că s-a întâmplat chiar pe traseul respectiv. Excesul de butaforie, gen coloane oficiale, arată un dispreţ pentru cetăţeni. Omul politic aflat la vârful statului are la dispoziţie alte mijloace de deplasare pentru situaţii urgente, în interesul serviciului, se înţelege, fără a bloca drumurile pe sute de kilometri. O coloană oficială este mult mai costisitoare decât o călătorie cu avionul, aşa ca minim exemplu. Sunt milioane de oameni mult mai atraşi de călătoria cu maşina, însă ei nu au înainte-mergători, şi nici măcar un sprijin eficient în situaţii limită. Neuitatul fost ministru de la Interne folosea coloana oficială considerând că i se cuvenea la discreţie, la pachet, prin posibilul abuz de lege. Însă acesta era un corupt, un plagiator. De problema securităţii persoanelor publice se ocupă cei care au expertiză, însă situaţia generală mi se pare singura de luat în discuţie, nimic altceva. Coloana oficială este o excepţie care trebuie să aibă o justificare. Demnitarii nu pot dispune de avantajele funcţiilor publice încălcând morala curentă, chiar dacă legile noastre permit, nu întâmplător, multe. În asemenea condiţii, aceste persoane nu mai pot vorbi, eventual, despre reforme decât la vreun club de umor de proastă calitate. O ţară în care preşedintele, premierul, miniştrii nu îşi permit să iasă pe stradă, la market, teatru, restaurant arată un sistem care atentează la siguranţa publică. La cât buget este alocat protecţiei, la noi, pentru liniştea acestor persoane, coloana oficială poate fi considerată o formă de dispreţ.

Ministrul coloană oficială Oprea a lăsat în urma sa acelaşi sistem iresponsabil, şi nu sunt semne că lucrurile se vor schimba. De acest fapt nu mai este vinovat. România, una dintre cele mai sărace ţări europene, nu are în mod evident bani pentru acest circ al aroganţei care, totuşi, continuă nestânjenit. În spatele acestor defăşurări de forţe se dezvoltă şi se perpetuează geometric impostura, corupţia. Toate relele de care ţara nu are cum să scape prin aceste inerţii. Nu doar pompierii, primarii sunt vinovaţii acestor zile. Celor de la vârful statului, care nu s-au distanţat concret de huzurul pe bani publici, promotori ai unei reprezentativităţi găunoase, ar trebui să li se amintească un lucru. Ei nu sunt deasupra pompierilor, a primarilor incriminaţi în aceste zile, pentru că ei nu au alte prestaţii în context. O spune exemplul lor personal, mascat de protocol. Nu este greu sau lipsit de îndreptăţire nimănui să ceară şi plecarea lor din poziţiile pe care le ocupă. Coloana oficială poate sluji numai dictatorilor. Ea este un accesoriu mai mult de natură simbolică, exceptând situaţiile de război şi protocolul de stat. Mobilizarea generală permanentă pentru cei aflaţi în funcţiile „de răspundere” arată o disfuncţie democratică.

Pe Valea Oltului, care este o potecă rutieră de pericol maxim, transfigurată înşelător de frumuseţea râului şi a munţilor, prezenţa non-stop a unei coloane oficiale amplifică frustrarea în ce priveşte lipsa unei infrastructuri corespunzătoare. Numai coloana oficială lipsea şi, în sfârşit, a fost integrată cu sprijin specializat în peisaj. Desigur, nu călătorul oficial al momentului este vinovat direct, însă, dacă el are un minim respect pentru ideea de societate, ar trebui (ar fi trebuit) să renunţe la girofar. Maşinile oficiale nu sunt nici salvare, nici pompieri, nici poliţie. Ruptura de societate, pe care protocolul actual o susţine, din motive de conservare a statului piramidal, duce la un eşec politic garantat. Este necesară finanţarea unui întreg mandat, sau două, pentru o asemenea sfidare?

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Ioan Vieru 1335 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.