Fărădelegile companiilor de la Transporturi

Companiile din subordinea Ministerului Transporturilor prezintă un întreg șir de ilegalități în ceea ce privește gestiunea financiar-contabilă, cu plăți nejustificate către șefi, cu înregistrări eronate de date în contabilitate, cu umflare de costuri pentru servicii efectuate parțial sau total, cu management care se schimbă foarte des și care este permanent ineficient. Aceste concluzii apar într-un raport al Curții de Conturi privind activitatea pe 2016.

La CNCF CFR SA, inspectorii au constatat neconcordanțe între valoarea bunurilor înscrise în Inventarul centralizat al bunurilor care alcătuiesc domeniul public al statului și valorile existente în evidența contabilă, în soldul contului „Bunuri publice primite în administrare, concesiune și cu chirie – concesiune MT“, cu suma de 84.262 mii lei. În timpul auditului, SRCF București și Ministerul Transporturilor au operat parțial în evidențele contabile valoarea bunurilor din domeniul public aprobate prin hotărâri ale Guvernului, diferența între valoarea bunurilor înregistrate în Inventarul centralizat al bunurilor din domeniul public al statului și valoarea înregistrată în contabilitate reducându-se la 59.326 mii lei. De asemenea, obiective de investiții finalizate, recepționate și date în folosință în perioada 2015-2016, în sumă de 1.570.792 mii lei, realizate cu surse de la bugetul de stat și care, potrivit legii, aparțin domeniului public al statului, au fost menținute nejustificat în contul „Mijloace fixe care vor trece în domeniul public prin HG“. Ulterior inventarierii vagoanelor de călători din parcul centralizat al CNCF CFR SA, Comisia de inventariere nu a prezentat documentele care să justifice propunerea de scoatere din patrimoniu a unui număr de 21 de vagoane de călători. Rezultatul contabil al societății a fost denaturat prin efectuarea unor cheltuieli sau prin diminuarea unor venituri. Astfel, au fost constituite și raportate eronat provizioane aferente drepturilor de personal ce fac obiectul unor litigii de muncă, în sensul că acestea nu au fost ajustate cu valoarea drepturilor de personal acordate de entitate, în cuantum de 250.814 mii lei (197.365 mii lei – salarii și 53.449 mii lei – contribuții ale angajatorului), ca urmare a sentințelor civile definitive; pentru aprobarea planului de management/administrare, directorul general și membrii Consiliului de Administrație au beneficiat nelegal de remunerații bonus în sumă de 307 mii lei, iar alte persoane din cadrul Companiei au utilizat, în perioada 2015-2016, autovehicule proprietatea CNCF CFR SA, decontând cheltuieli cu combustibilul pentru activități care nu au legătură cu scopul, obiectivele și atribuțiile prevăzute în actele normative de funcționare. De asemenea, pentru suma de 18 mii lei nu au fost prezentate documente din care să rezulte utilizarea în scopul activității economice, respectiv în interesul serviciului.

În cadrul operațiunii de inventariere generală a elementelor de natura activelor, datoriilor și capitalurilor proprii, SRCF București nu a solicitat confirmarea soldurilor de la terți pentru creanțe și datorii evidențiate în situațiile financiare, în sumă de 1.468 mii lei, iar suprafața de teren de 2.190 mp, situată în București, nu a fost înscrisă în Cartea funciară. În timpul controlului, CNCF CFR SA a intabulat terenul în suprafață de 943 mp, iar pentru restul suprafeței de 1.247 mp, documentația cadastrală a fost redepusă la Oficiul de Cadastru și Publicitate Imobiliară (12.445 mii lei). SRCF Craiova a efectuat plăți nelegale, în sumă de 1.060 mii lei, la obiectivul „Reparații Pod km 266+999, CF Orșova – Videle“, prin: introducerea în situațiile de lucrări a unor distanțe kilometrice mai mari decât cele reale pentru transportul betonului de la stația de furnizare la locul punerii în operă, precum și a celor pentru transportul pământului și al molozului (233 mii lei); utilizarea unor tarife orare de operare a instalațiilor de forare și turnare coloane la lucrările de punere în siguranță a circulației mai mari decât cele prevăzute în normative (297 mii lei); înscrierea în situațiile de lucrări executate, în vederea decontării, a unor prețuri mai mari decât cele înscrise în facturile transmise de furnizorul betoanelor (530 mii lei). În conturile în afara bilanțului, SRCF Craiova a înregistrat și menținut evidența terenurilor din domeniul public neevaluate, astfel că terenurile aflate în concesiunea CNCF CFR SA, în suprafață totală de peste 1.652 de hectare, sunt înregistrate la valoarea de 1 leu. Tot la valoarea de 1 leu au fost înregistrate și terenuri din domeniul privat neevaluate, în suprafață totală de peste 133 de hectare.

Plăți nelegale la CNAIR

La Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere SA (CNAIR SA) au fost efectuate plăți nelegale aferente Contractului de servicii de consultanță pentru proiectarea și supervizarea execuției lucrărilor de reabilitare a 10 poduri în zona Dobrogea, încheiat între CNAIR SA și Louis Berger Group, Inc., în sumă de 0,026 milioane euro, reprezentând remunerația acordată expertului în securitatea și sănătatea muncii, pentru perioada februarie 2011 – februarie 2012, în condițiile în care în Anexa C la Contractul de consultanță și în Caietul de sarcini această funcție nu a fost inclusă/solicitată, și în sumă de 0,001 milioane euro, reprezentând diferența de ajustare a plăților contractuale ca urmare a folosirii incorecte a indicelui de ajustare folosit ca referință. Au fost efectuate angajamente legale în sumă de 9,8 milioane euro, peste limita fondurilor aprobate pentru realizarea obiectivului de investiții „Reabilitarea a 10 poduri importante/strategice în județul Constanța“. Deși achizițiile și atribuirea contractelor au fost realizate având la bază „no objection“-ul băncii finanțatoare, acestea au fost efectuate fără a se ține cont de existența fondurilor alocate prin bugetul proiectului. Au fost efectuate plăți fără respectarea obligației de a angaja și utiliza bugetul proiectului numai în limita prevederilor și destinațiilor aprobate (0,3 milioane euro), în condițiile în care pentru serviciile de consultanță, Partea B-1, conform prevederilor Acordului de împrumut și Acordului de împrumut subsidiar, nu au fost alocate fonduri aferente contribuției locale (5,8 milioane euro), iar pentru lucrările privind reabilitarea celor 10 poduri dobrogene nu au fost suplimentate fondurile aferente contribuției locale. Nu au fost repartizate costurile de consultanță și supervizare pe fiecare dintre cele 10 poduri reabilitate aferente proiectului finanțat din fondurile BERD, având în vedere că valoarea fiecărui obiectiv de investiție reprezintă valoarea tuturor cheltuielilor efectuate pentru realizarea acelui obiectiv de investiție. Nu au fost respectate prevederile legale referitoare la inventarierea anuală a patrimoniului entității, în sensul că în perioada 2012-2016 nu au fost inventariate: materialele depozitate pe șantierul de la podul Agigea, care au fost achiziționate în avans de către constructorul Bilfinger Berger Baugesellschaft MBH Wien, Sucursala București, în valoare de 0,03 milioane euro; materialele rezultate în urma dezmembrării, pe parcursul realizării obiectivului de investiții „Reabilitarea a 10 poduri importante/strategice în zona Dobrogea“. De asemenea, nu a fost înregistrat în evidența contabilă avansul acordat Constructorului pentru achiziționarea materialelor ce au fost depozitate pe șantier și nu a fost asigurată o evidență clară și exactă a repartizării plăților pe categorii de valută din împrumutul BERD, respectiv pe euro și lei. Nu au fost respectate principiile de economicitate, eficiență și eficacitate în utilizarea fondurilor publice provenite din fondurile împrumutului BERD, prin derularea ineficientă a contractelor, întrucât nu s-a realizat în integralitate obiectivul de investiții „Reabilitarea a 10 poduri importante/strategice în zona Dobrogea“, la data auditului nefiind reabilitate decât 3 poduri din cele 10, precum și prin efectuarea de angajamente legale și plăți peste limita fondurilor aprobate.

TAROM a pierdut lupta cu concurența

Deși piața transportului aerian din România a cunoscut o creștere semnificativă în perioada 2012-2016, TAROM nu a reușit să valorifice potențialul existent, realizând un grad de încărcare a aeronavelor care nu a asigurat eficiența operațională. Atât din operarea rutelor pe care TAROM nu s-a confruntat cu concurența altor companii, cât și din exploatarea celorlalte rute, în perioada 2012-2016 nu s-a reușit obținerea de profit. Managementul companiei nu a reușit să identifice și să exploateze în mod eficient toate sursele potențiale de venituri. Avantajul competitiv dat de aflarea în proprietate a aeronavelor a fost într-o anumită măsură diminuat de structura eterogenă a flotei, care determină costuri mai ridicate de operare și întreținere. Nu au fost identificate cele mai eficiente modalități de exploatare a flotei de aeronave și de valorificare a aeronavelor oprite de la zbor, precum și de exploatare a clădirilor și terenurilor aflate în proprietate. Au fost identificate cazuri de efectuare a unor cheltuieli neeconomicoase cu închirierea de spații pentru parcare și birouri pentru salariați (cheltuielile au depășit suma de 1 de milion lei anual, numai în anul 2016 valoarea chiriilor pentru parcare situându-se la nivelul sumei de 432 mii lei), deși compania deține în proprietate atât terenuri, cât și spații pentru birouri neutilizate sau utilizate ineficient.

În perioada auditată au avut loc numeroase schimbări în managementul companiei, ceea ce a reprezentat un factor perturbator în elaborarea și implementarea unei strategii coerente, care să conducă la atingerea obiectivelor de performanță. În doar cinci ani, la conducerea TAROM s-au schimbat 39 de persoane, fie dintre membrii CA, fie din conducerea executivă. Astfel, mandatele membrilor CA au fost revocate de AGA de două ori pentru deficiențe manageriale/neîndeplinirea obligațiilor din contractele de mandat, iar o parte dintre membrii CA, selectați conform OUG nr. 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice sau numiți provizoriu, au renunțat la mandatul de administrator prin demisie. Indicatorii de performanță prevăzuți în contractele de mandat ale membrilor CA nu au îndeplinit în totalitate caracteristici specifice, cum ar fi: să fie măsurabili, să poată oferi informații despre caracteristicile specifice ale unui anumit obiectiv, să fie accesibili, relevanți și stabiliți pentru o anumită durată în timp. Membrii CA ai TAROM, numiți prin Hotărârea AGA nr. 7/12.10.2012, și-au acordat în luna mai 2013 un bonus anual în valoare brută de 284 mii lei pentru realizarea indicatorilor de performanță din Planul de administrare pentru anul 2012. Până la data auditului, la nivelul TAROM nu a fost întocmită și aprobată o grilă de salarizare unică, prin care să se elimine inechitățile, tensiunile dintre salariați și care să diminueze riscul unor litigii cu aceștia. Potrivit datelor transmise de Direcția financiară din cadrul TAROM, la finele exercițiului financiar 2015, compania a înregistrat cheltuieli cu provizioanele pentru litigii de muncă în cuantum de 34.988 mii lei, majorând substanțial pierderea înregistrată de societate. Din situația prezentată rezultă faptul că sumele provizionate sunt aferente numai dosarelor nefinalizate, pentru care instanțele de fond au emis deja soluții nefavorabile companiei. Introducerea managementului privat la nivelul TAROM nu a dus în totalitate la implementarea corectă a mecanismelor de bună guvernare, la asigurarea profesionalismului și responsabilității deciziei manageriale. În condițiile în care compania a înregistrat în mod constant pierderi, decizia privind achiziția unor servicii externe (echivalentul în lei al sumei de 313 mii euro) pentru a furniza consultanță strategică Consiliului de Administrație și conducerii executive nu se justifică și nu este economicoasă. Nu s-a îmbunătățit gradul de satisfacție a clienților și nu au fost luate măsuri suficiente și adecvate pentru stimularea celor mai eficiente canale de distribuție a produselor TAROM. Neregularitățile de zbor au generat plata de despăgubiri către clienții TAROM în cuantum total de 3.790 mii lei în perioada 2012-2016, cu impact negativ asupra bugetului și imaginii companiei. Evoluția reclamațiilor indică o diminuare continuă a gradului de satisfacție a clienților în perioada auditată.

Erori

La Registrul Auto Român, Curtea de Conturi a constatat că nu au fost calculate și virate integral la bugetul de stat vărsăminte din profitul net al anului 2016, în cuantum de 4.977 mii lei, ca urmare a constituirii, în mod eronat, a unui provizion de 5.530 mii lei, ce reprezintă obligații fiscale plus accesorii, stabilite printr-un act administrativ fiscal, dar achitate pe parcursul anului 2016. Astfel, la finele anului 2016, prin majorarea cheltuielilor cu aceste provizioane s-a diminuat profitul și, implicit, vărsământul din profitul net al anului 2016 datorat bugetului de stat. În timpul controlului s-a corectat operațiunea eronată, s-au recalculat obligațiile și s-a virat în contul bugetului de stat suma de 4.977 mii lei.

Prin punerea la dispoziția Ministerului Transporturilor a unor autovehicule aparținând Regiei Autonome Autoritatea Aeronautică Civilă Română ((AACR), s-a constatat plata nelegală și nejustificată a sumei de 51 mii lei, reprezentând cheltuieli generate de folosința, în mod gratuit, atât a personalului, cât și a autovehiculelor pentru efectuarea serviciului de permanență auto. În perioada ianuarie-septembrie 2014, Regia a încasat de la administrațiile aeroportuare din România sume restante aferente anului 2013, reprezentând tarife de securitate aeronautică, în cuantum estimat la 343 mii lei.

La Societatea Comercială Electrificare CFR SA, Curtea de Conturi a constatat că în contul activelor fixe nu au fost evidențiate, ca bunuri aparținând domeniului public al statului, investiții în sumă de 129.976 mii lei, finalizate, recepționate și date în folosință, având ca sursă de finanțare fonduri alocate de la bugetul de stat. Rezultatele inventarierii efectuate în anul 2016 nu au fost valorificate, astfel că: nu a fost înregistrat în evidența contabilă a societății plusul de inventar în sumă de 233.405 mii lei, reprezentând mijloace fixe reabilitate, mijloace fixe primite în transfer, clădiri reabilitate, valoare cu care trebuia majorat soldul bunurilor aparținând domeniului public al statului;  nu a fost actualizat „Contractul de închiriere a instalațiilor de electrificare ale infrastructurii feroviare publice“, încheiat între societate și CNCF CFR SA în anul 2006, în funcție de valoarea ce se impunea ajustată cu ocazia inventarierii; la finele anului 2016, la Sucursala Constanța nu au fost scăzute din evidențele tehnico-operative și contabile bunuri aparținând domeniului public al statului, reprezentând mijloace fixe casate, mijloace fixe transferate, mijloace fixe trecute în privat, mijloace fixe trecute la public neinteroperabil, în valoare de 19.662 mii lei, bunuri închiriate de la CNCF CFR SA în baza „Contractului de închiriere a instalațiilor de electrificare ale infrastructurii feroviare publice“, încheiat în anul 2006.

La Societatea Națională Aeroportul Internațional Timișoara „Traian Vuia“ SA, au existat erori de evidențiere a unor bunuri, servicii sau activități, precum: gardul perimetral al aeroportului, pe care este instalat și funcționează sistemul de supraveghere exterioară, nu a fost evidențiat în contabilitate, deoarece nu s-a clarificat proveniența acestuia. În timpul controlului a fost numită o comisie de specialitate și s-a procedat la evaluarea și înregistrarea bunului ca plus de inventar cu o valoare de 1.846 mii lei; în soldul contului „Decontări din operații în curs de clarificare“ a fost menținută suma de 69 mii lei, ce reprezintă contravaloarea reparației unei aeronave, fără a exista o analiză în acest sens și o aprobare a conducătorului entități etc.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 1
Cosmin Pam Matei 4583 Articole
Author

3 Comentarii

  1. Si unde e DNA?! Ca sa cxitez din lefgea aia cu combaterea coruptiei
    ” Art. 1. – (1) Prezenta lege instituie măsuri de prevenire, descoperire şi sancţionare a faptelor de corupţie şi se aplică următoarelor persoane:
    a) care exercită o funcţie publică, indiferent de modul în care au fost învestite, în cadrul autorităţilor publice sau instituţiilor publice;
    b) care îndeplinesc, permanent sau temporar, potrivit legii, o funcţie sau o însărcinare, în măsura în care participă la luarea deciziilor sau le pot influenţa, în cadrul serviciilor publice, regiilor autonome, societăţilor comerciale, companiilor naţionale, societăţilor naţionale, unităţilor cooperatiste sau al altor agenţi economici;
    c) care exercită atribuţii de control, potrivit legii;
    d) care acordă asistenţă specializată unităţilor prevăzute la lit. a) şi b), în măsura în care participă la luarea deciziilor sau le pot influenţa; ” Parca aici nu scire despre fotbalisti care iau mita … unsa CFR si CNARI si TRAOM se incacreaza!!!

  2. Iată ce ar trebui să facă maimuțele de la DNA , PG și DIICOT … , nu să dicteze denunțuri utile în răfuieli și aranjamente politice … ! Poate pricepe și marele moromete năpărlit , Rebengiuc , acorul ginerică al socrului colonel de securitate Mihuț , care o ține ca proasta în pervaz încercănd să ne lămurească despre privatizările din Romănia , în sensul că nu Koveși le-a făcut … ! Nu , nu le-a făcut ea , în schimb , ea le-a girat …

  3. DNA nu a aflat inca despre aceste faradelegi, ori nu sint „de nasul lor”?

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.