Gheorghe Piperea: Singura soluție pentru salvarea Metrorex

Conform Legii societăților comerciale, dacă administratorii constată că pierderile din activitate depășesc jumătatea activelor nete contabile (avere minus datorii supra doi), trebuie să convoace adunarea generală a acționarilor, pentru a decide fie dizolvarea societății*, fie reîntregirea capitalului social, prin plăți acoperitoare ale acționarilor. Reîntregirea capitalului nu este o majorare de capital social, ci o acoperire a pierderilor de către acționari. Cum se spune popular, acționarii aduc noi sume de bani de acasă, fără să primească acțiuni suplimentare.

În cazul în care, în termen de un an, nicio soluție dintre cele două expuse mai sus nu este implementată de acționari, orice persoană interesată, inclusiv un creditor, poate cere dizolvarea judiciară a societății.

Dacă activul net contabil este depășit ca valoare de pierderi, deci societatea are activ net negativ, atunci societatea este în dificultate financiară gravă, care reclamă insolvența și chiar falimentul. Acționarii păstrează, totuși, opțiunea reîntregirii capitalului, adică să vină cu bani gheață de acasă.

Sper că e clar până aici**.

Metrorex, societatea care operează metroul bucureștean, are pierderi de 190 de milioane de lei, care depășesc în mod sigur jumătatea activului net contabil, întrucât consiliul de administrație a convocat în două rânduri adunarea generală a acționarilor (o ședință a fost vineri, încă una va fi luni) în vederea dizolvării sau a reîntregirii capitalului prin plata pierderilor de către acționari.

De fapt, e un singur acționar, Ministerul Transporturilor, care va aduce acești bani “de acasă”, adică din taxele și impozitele noastre.

Nu putem ști dacă nu cumva pierderile depășesc activul net contabil, întrucât informația nu este publică, dar putem intui că așa e, din două motive:

(i) ministrul transporturilor a vorbit public despre insolvența Metrorex, pentru a le închide gura sindicaliștilor și a fezanda psihologic salariații în vederea unor concedieri colective;

(ii) compania franceză Alstom (care este în insolvență la ea acasă) are o creanță veche de doi ani contra Metrorex, în valoare de 125 de milioane de lei, rezultând din facturi de mentenanță, pentru plata căreia a cerut chiar insolvența Metrorex – dosarul este public, pe ecris, se poate consulta la Tribunalul București.

Așadar, să zicem că AGA de luni decide reîntregirea capitalului social și nu dizolvarea. Putem accepta că metroul bucureștean este esențial pentru București și chiar pentru țară – e cam singurul mod de transport în comun ecologic, eficient și relativ ieftin în care omul se poate deplasa în jungla urbană. De aceea, o plată din banii noștri a sumei de 190 de milioane de lei nu ar fi un capăt de țară. Dar Metrorex are datorii, iar acestea sunt scadente de mai mult de 60 de zile, fapt ce ar permite oricărui creditor aflat în situație de scadență depășită să ceară insolvența.

Să zicem că Metrorex, împănat cu niște lumini ale managementului selectate politic, ar vrea să continue biznisul fără să se pună sub protecția tribunalului prin insolvență. Pentru asta, ar trebui să obțină finanțare atât pentru continuarea activității curente, cât și pentru plata datoriilor istorice și a penalităților (sunt posibile și amânări de scadențe sau reduceri de datorii, dar pentru asta e nevoie de credibilitate, iar actualul management se pricepe, mai degrabă, la demolat cu ranga). Băncile nu vor finanța Metrorex decât cu garanție de stat. La fel și Alstom.

Dar garanția de stat e ajutor de stat, care poate fi acordat întreprinderilor franceze, germane, italiene sau olandeze, nu și celor românești.

Așa e în tenis…

Iar chestiunea reducerii costurilor nu se limitează la concedierea angajaților, ci trebuie să vizeze mai ales decăpușarea de contracte țintite și regizate și de sinecuri.

Or, aiasta nu se poate cu actualul management.

De aceea, mă tem că va ieși din joben “soluția” privatizării, mai precis, a transferului întreprinderii (minus salariații indezirabili), prin dare în plată, pentru stingerea datoriei către Alstom.

Pe final, voi susține că singura soluție pentru salvarea Metrorex ca întreprindere publică este insolvența, care să permită o reorganizare judiciară menită a redresa și a face rezilient metroul bucureștean. Această întreprindere este un uriaș sac cu bani – capacitatea de transport este de cca 20 de milioane de pasageri pe an, iar activitatea este un serviciu public esențial, care nu poate dispărea, motiv pentru care se primesc și subvenții de la stat. Numai că trebuie ca cineva să coasă sacul de bani, că e plin de găuri și, practic, e fără fund. Și cineva să păzească intrarea și ieșirea din sac, pentru a nu mai inunda căpușele de lichidități și a nu mai permite pătrunderea de agenți patogeni în organismul economic și social al întreprinderii Metrorex.

*odată dizolvată, o societate nu se mai poate lansa în afaceri noi, ci trebuie lichidată, adică averea este vândută, creanțele încasate sau abandonate și datoriile achitate, în măsura dată de lichiditățile obținute

**pentru mai multe detalii, a se vedea Gh. Piperea, Drept comercial român. Teoria generală, întreprinderea și insolvența, editura CH Beck, București, 2020, titlul referitor la societăți, capitolul despre reducerea capitalului social și cel despre dizolvare și lichidare.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 7
Gheorghe Piperea 414 Articole
Author

20 de Comentarii

  1. pipereo , daca ai repete faza cu oltchim , pus acum de cei pe care nu-i inghiti cum ar fi marile tare bagari in seama ?

  2. Se face un audit cu firma specialuzata care va spune ce este de facut, solutie pentru toate firmele.
    Se vede daca costul cu personalul este prea mare, sau costul cu intretinerea si reparatiile. Aici se pare ca strainii capuseaza firma cu reparatii scumpe. Statul preia si cumpara vagoane noi din Romania si renunta la firma straina.

  3. Domnule Piperea , dupa Iohannis,e anticonstitutional! Vorbiti despre respectarea legii ( in Romania !) ca despre ceva care incalca dictatura prezidentiala! Pai , in Romania lu’ Iohannis, despre care legi vorbiti? Alea , matrasite de OUG-urile guvernelor romanesti? Ori despre,,indicatiile” mamei UE? E drept,vad ca ,jurist fiind ati ajuns la buricul justitiei bunicii mele. Imi amintesc despre bunici caci ieri , 25 iulie, politica noastra mondiala si …interlopa, sarbatoreste…,,Ziua bunicilor”.Adica, oamenii care au corectat un pic, politica devianta de dupa al doilea razboi mondial. In sensul de respectarea unor drepturi fundamentale. Uitati singura solutie, abolirea partidelor politice! Azi, in politica de pretutindeni, singura solutie ar ramane..iesirea din politica!

  4. La austeritatea care se simte și criza care va să vină doar utopicii pot spera ! A fost odată un … RADET !

  5. Foamete mare printre insolventi de tipul Piperea, se stie, abia isi duc zilele …. „Singura solutie,alta revolutie”

  6. La Metrorex, sunt cheltuieli prea mari! S-au luat garnituri de tren( inclusiv alte achizitii) la suprapret, cu dare/primire de mita; mantenanta de la Alstom este suprataxata; personal neoperativ prea mult si salarii prea mari! La fel ca-n sanatate, dar cu rezultate slabute!

  7. „Doina Oltului” flasneta ruginita a „guvernului meu” si-a scos capatana din gunoaiele si gaurile de sobolani ale neorocitei Clotilda, si, sare la gatul avocatului Piperea, de parca omul asta, este vinovat de matrapazlacurile comise de PDL/PNL/USR/PLUS, pe averea Metrorex ! Avocatul Piperea a oferit – gratis, solutiile legale de salvare din dezastru a Metrorex, cu mentionarea vinovatilor responasibili de jaful metroului – Johanis&ai lui. Ce nu va convine, adunatura de prostii prostilor si lacomi de bani nmeunciti ?!

  8. Să se desființeze, zic. Metroul.
    Niște ONG-uri vor înființa pentru hiperintelectuali Compania de baloane și dirijabile, iar hipsterintelectualii, pe trotinete. Babuinii pot merge și pe jos, că face picioru’ frumos.
    Iar tunelurile, vor fi, ca în Londra, un minunat habitat pentru șobolanii lui Madame. O țară, deci, ca afară. Verde cu ceva căpușe și profund ecologistă. Și doldora de spirit european.
    Sau ați auzit, cumva, de vreo firmă siciliană din Germania care să preia metroul? Atunci pregătiți câte 10 lei pentru o călătorie.

  9. 20 de milioane de calatori inmultit cu maxim 2.5 lei (la abonamente si la cartelele cu mai multe calatorii pretul este si mai mic) da 50 milioane lei/an incasari. Foarte putin pentru cate cheltuieli sunt de acoperit. Trebuie taiate cheltuielile nejustificate, ca si cele prea umflate. Metroul este de utilitate publica si deci nu poate fi inchis, si e de dorit sa nu fie trecut in proprietate privata. Trebuie sustinut de catre stat, insa trebuie decapusat, optimizat, eficientizat. Nu avem voie de la UE sa ne sustinem propria infrastructura pentru ca ea trebuie sa ajunga pe maini straine? Atunci fu*k UE!

  10. Eu zic sa o vanda usr pe 1 leu…
    Cu siguranță se va găsi CINEVA sa o „cumpere”
    Apoi prima măsură este reducerea costurilor cu forța de muncă și creșterea tarifului…
    O să fie un lux călătoria cu metroul …
    In rest, nimic nou …

  11. Daca s-ar scula Ceausescu din morti s-ar impusca singur vazand ce a ajuns azi Metrorexul lui si toata Romania lui.

  12. @Nicu:
    Piperea a greșit. Sunt 600.000 – 700.000 de călători zilnic. Deci cam 200 de milioane pe an. Suma dată de tine devine 500 de milioane lei, pare mult, dar tot insuficientă este. De aia este subvenționat.

  13. Consider ca aici trebuie ca domnul profesor sa aduca o lamurire suplimentara si sa faca diferentierea intre „avere „si „activ net contabil” deoarece e greu de crezut ca averea Metrorex este de doar 380 milioane lei. ( dublul datoriei) ;

  14. Daca mai raman un an,doi la putere catu si gasca lui bye,bye Metrorex…!

  15. Cand este inghesuit Editat Ctzu cu intrebari despre banii imprumutati si venituri taiate,jegu zice,bey acestia,nu stiti ba ca a fost pandemie si mai este si d’aia n-avem bani,chiar daca economia duduie de nu pot chinezii sa doarma de zgomot.Dar cand poporul trebuie sa plateasca biruri si sa accepte salarii si pensii de doi lei,pentru popor nu mai a fost si nu mai este pandemie cand trebuie sa stea cuminte si sa fie buzunarit. Pai sa le spuna si nazistilor de la UE,care iute sar la jugulara celor care trebuie sa sunventioneze sectoare si firme de stat de necesitate publica,ca a fost pandemie,ca poate aia nu au aflat inca.Dar este normal ca aia de afara care se cred stapani tzarii noastre sa se rupa in figuri cu subventionarea cand fac tot posibilul sa determine pe toate caile mafiote falimentarea obiectivelor de importanta publica ca sa le cumpere clientela lor,sub lozinca mincinoasa ca statul este cel mai prost administrator,dar nu si la altii,ca aia au justitie care salta echidistant hotii,politicienii responsabili schimba incompetentii si statul functioneaza bine si in economie si oriunde,iar romanasii doar cu privatele pe cap,totul privat ca in „acordul global” ceausist,adica ori furat de stat ori de privat care,in plus mai este si evazionist,tot furat este,pentru ca la privata utilitatilor publice vor plati in plus si niste patroni de afara ca sunt si aia saraci si nu mai au loc la ei acasa si au venit sa ne umple de bine,iar justitia noastra umbla dupa Dragnea.Si uite asa nici nu mai stim pe unde ingrasam niste patroni care ne-au cumparat pana si apa.

  16. Soluția propusă de dl Gh. PIPEREA privind salvarea METROREX este foarte bună !
    Dureroasă este – însă – constatarea că soluția PIPEREA nu va fi acceptată de actuala administrație iohannistă deoarece nu corespunde intereselor „guvernului meu” a cărei principală preocupare o constituie trecerea acestei instituții publice în administrarea unei companii private aflate sub conducerea unui grup manipulat de PeNeL-ul subordonat intereselor politico-financiare ale a amicilor politici ai dlui Klaus Werner IOHANNIS!

    Regret profund că dl Gh. PIPEREA, se preocupă – cu prioritate – de probleme în care nu este specializat / calificat (exemplu: Pandemia), refuzând – din motive încă necunoscute opiniei publice – să abordeze probleme vitale din domeniul său de activitate profesională în care este specializat / calificat : situația devastatoare existentă pe piața financiar-bancară românescă ca urmare a incalificabilelor ilegalități care s-au săvârșit pentru a se distruge sistemul financiar-bancar românesc, sistem dominat – în prezent – de sucursale ale unor bănci din țări dezvoltate.
    O țară cu o piață financiar-bancară dominată de capitalul străin este – I N E V I T A B I L – sortită stării de colonie / de teritoriu aflat sub tutelă internațională !

  17. Iar isi da cu parerea „specialistul” asta in insolvente?
    Sa ne aducem aminte de „reusite”: Oltchim, RADET… Trebuie sa-si adauge la lista si Metrorex, sau e foamea atat de mare ca nu mai conteaza ce baga in pamant cat timp el isi scoate banii de inca un Smart electric?
    Sunt de acord ca Metrorex e in galeata, dar parca m-am cam saturat de bisnitarii cu titluri pompoase, gen „specialist in insolventa”, care, la finalul zilei, doar isi numara banii incasati fara sa faca nimic. Ah, nu, ma scuzati, sa traga cat mai mult de societatea in cauza pentru a incasa cat mai mult…
    Jale, pipereo, jale! Cu tot cu comentacii de serviciu, care l-au abandonat, in sfarsit!, pe Basescu si l-au luat acum pe Iohannis. Dar nah, copeica e copeica.

  18. Esti diliu rau. Fa o comparatie intre ajutoare de stayt din Vest, si cea de la SNTFM CFR MARFA SA.

  19. Dacă faci cum ai făcut cu RADET ești bun adică l-ai închis definitiv. Ai luat milioane de dolari de la Primărie. In loc sa îl salveti tu l-ai băgat în faliment.

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.