Hotelurile și restauratele, date peste cap de Sistemul Garanție Returnare

Restaurantele și hotelurile din România vor putea stabili singure calendarul de ridicare a ambalajelor din cadrul Sistemului de Garanție Returnare (SGR). RetuRo, compania responsabilă de gestionarea sistemului, va colecta ambalajele conform programului prestabilit. Totuși, Organizația Patronală a Hotelurilor și Restaurantelor din România (HORA) critică „implementării deficitare a proiectului SGR”, evidențiind probleme operaționale și lipsa comunicării.

RetuRo promite îmbunătățiri după consultarea reprezentanților industriei HoReCa. Vor fi implementate instrumente care să faciliteze reciclarea ambalajelor de către restaurante, hoteluri și cantine. Operatorii HoReCa vor putea anunța frecvența și tipul de ambalaje pentru ridicare, beneficiind de un calendar prestabilit de colectare. Se dorește predictibilitate, eficientizare și creșterea capacității de preluare a ambalajelor SGR.

Sistemul SGR s-a confruntat cu dificultăți majore de la lansare. Rata de returnare a ambalajelor este sub 1%, iar infrastructura de colectare este subdezvoltată, cu doar două centre operaționale din 17. RetuRO este acuzat că urmărește profitul, nu funcționarea ca organizație nonprofit, conform standardelor europene.

Problemele au generat nemulțumire în rândul producătorilor și comercianților, care suportă costuri suplimentare și se confruntă cu o infrastructură ineficientă. Consumatorii, mai ales cei din mediul rural, sunt afectați negativ, fiind obligați să plătească garanții din propriile fonduri.

În luna februarie, cifrele de colectare au dezvăluit un tablou sumbru pentru Sistemul de Garanție Returnare (SGR). Rata de returnare a ambalajelor a atins cote alarmante, cu doar 1,53% pentru ambalajele de plastic și sub 1% pentru cele de metal și sticlă. Un exemplu relevant al acestei situații critice este Tulcea, unde doar 66 de sticle au fost returnate în cadrul SGR.

Dar problemele nu se opresc aici. RetuRo este acuzată că prioritizează profitul în detrimentul scopului inițial de a opera ca o organizație nonprofit, așa cum cer standardele europene. Mai mult, infrastructura de colectare este departe de a fi suficient dezvoltată, cu doar două centre operaționale din cele 17 promise inițial.

Aceste deficiențe pun o presiune imensă pe umerii producătorilor și comercianților, care sunt nevoiți să suporte costuri suplimentare pentru echipamentele de colectare, refacerea etichetelor și plata garanțiilor. De exemplu, Romaqua Group, unul dintre cei mai mari producători români de băuturi, a trebuit să plătească 9 milioane de lei în garanții doar pentru luna ianuarie. În plus, actualizarea etichetelor pentru a include sigla SGR a implicat un cost de 200.000 de euro pentru companie.

Impactul negativ se resimte și în rândul consumatorilor, mai ales în mediul rural, unde magazinele mici sunt obligate să suporte cheltuielile pentru garanții din fondurile proprii. Aceste costuri, care nu sunt întotdeauna rambursate integral, determină comercianții să solicite facilități de plată de la distribuitori sau să reducă gama de produse disponibile.

În timp ce producătorii se confruntă cu dificultăți legate de stocuri și termene de garanție, consumatorii sunt blocați într-un sistem ineficient și costisitor. Cu toate acestea, soluțiile par să întârzie, iar dialogul între părțile implicate este aproape inexistent. Cu deja procese deschise în instanță și amenințări de altele, se conturează un peisaj sumbru de litigii și frustrări care amenință să agraveze criza SGR.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 11
Cosmin Pam Matei 4703 Articole
Author

18 Comentarii

  1. Nu le ajunge la jigodiile fsniste ca ne-au terminat cu preturile. Mai i-au și bani pe sticle, ca să stam la coada sa luam banii înapoi. Mai spunem de Ceașcă!

  2. Trebuie sa ai Spatiu pentru Colectarea Sacilor de Sticle Goale adica Peturilor !

  3. moartea lui Ceausescu, acum este mai rau, Occidentul ne-a transformat in piata de desfacere, a scapat de un concurent industrial, distrugandu-ne industria, ne-au introdus dari/certificate verzi, vor sa ne darame sobele, vor sa ne incolonam in supermarketuri la plata produselor stand la doua cozi una de scanare si alta de plata la automate. Am devenit slugile unui apus de care doar Dumnezeu ne va scapa din ghearele monstrului occidental, scrie in Biblie

  4. „Sistemul Garanție Returnare” = sistem de incepere a unei noi pandemii,prin infectare cu patogeni(sa vina purandeii NON STOP cu patogeni din tomberoanele jegoase ,in locuri unde vin copii mici si batrani=cei mai vulnerabili ptr ca se sprijina/ating cele mai multe suprafete ale usilor .. pana la clante ,sau in mall ating cosurile pe care cei care au scobit in gunoi ..sunt primii care le ating cu mainile nespalate).
    Daca va fi o pandemie noua o pun in carca premierului de serviciu si trebuie sa dea bani ptr medicamente „suta lui Ciolacu” .. cu „erectie” 😀 😀 😀 ..nu „lectie” 😀

  5. Pai ce faci daca vine in fiecare zi cu 500 de Peturi iar Restaurantul trebuie sa plătească 250 de lei numai la o Persoana ! Si daca sunt cate 10 Persoane pe zi cu 500 de sticle ! Restaurantul trebuie sa plătească cate 2500 de lei pe zi ! Pentru Peturi !

  6. Eu nu am nevoie de ambalaj, eu cumpăr doar produsul, ambalajul pot sa îl păstreze dânșii. Voi merge la supermarket cu sticle de acasă.

  7. O escrocherie ordinara ! S-au scumpit produsele imbuteliate cu costul ambalajului ! Am sa motivez plecand de la ideea ca clientul , in cazul returnarii ambalajului , trebuie sa plateasca numai continutul ! Un pet de 1,5 l de apa minerala costa inainte de introducerea sistemului cu garantie , 4.00 lei . Din care 3,50 lei continutul si o,50 lei ambalajul ! Acum acelasi pet de 1,5 l cu garantie costa 4,50 lei ! Clientul plateste acum ambalajul de doua ori !!! Nu era normal ca pretul sa ramana 4,00 lei ? Acum clietul plateste o data ambalajul producatorului care a imbuteliat apa minerala si a doua oara plateste garantia ! Continutul nu mai costa 3, 50 lei , ci 4,00 lei !

  8. Asa este si cu Energizantul ! De la 3 lei si 30 de bani acum costa 4 lei si 50 de bani !

  9. Este o mare escrocherie cu sistemul de garantie returnare. Sa luam de exemplu o sticla de apa minerala. In pretul ei de vanzare este inclus si pretul ambalajului la care se adauga garantia de returnare. Sa nu credeti ca garantia de returnare este totuna cu pretul ambalajului. Noi platim de fiecare data cand cumparam o sticla de apa minerala pretul ambalajului pe care nu il recuperam in nici un fel. Garantia de recuperare are doi castigatori: 1 – cei care colecteaza ambalajele ( de obicei supermarcheturile ) care iti dau un vaucer cu care sa cumperi tot de la ei ( cash imposibil de la ei ) si 2 – reciclatorul , care primeste de-a gata selectate reciclabilele. Astfel noi prestam gratuit pentru ei.
    Si acum o intrbare la care astept raspuns: pe vremea mea ne-au invatat la scoala ca materia de baza a sticlei este nisipul de cuart ( vorbim de sticla ordinara ) care se incalzeste pana la temperatura de topire si apoi se sufla in diferite forme. Acum in procesul de reciclare a sticlei aceasta se sparge in cioburi, se reancalzeste la temperatura de topire si se sufla din nou. Intrebarea este: in conditiile actuale, in tot acest proces ce este deficitar, nisipul sau energia cu care acesta este adus la temperatura de topire?

  10. inca o smecherie de a incasa bani de la prostime, cat despre returnarea care schioapata ii auzi pe imbuibatii care ne conduc ca o sa faca si o sa dreaga sa functioneze. de ce nu au facut de prima data? ce era asa greu sa pui mai multe automate in parcarea unui supermerket, in piete sau la sate in locuri unde sunt magazie si sa organizezi mai multe masini sa ridice sacii? ideea a fost clara de la inceput incasat 100% din garantie dar platim retur 25-30% apoi dam vina pe prostime ca nu recicleaza! cu restul mai acoperim risipa si furtisagurile

  11. O prostie marca Ciuca&Ciolacu isi prind mintea cu al de Drula si Nicusor Dan
    Au terminat multe alte chestii de facut mai baga si minunea asta pe gat tuturor.

  12. in trecut reciclarea sticlei insemna refolosirea ei. Sticla/cuartul/nisipul se topeste la 1800 de grade si majoritatea pahare si sticle sunt obtinute prin turnare in matrite. In Bucuresti a existat o fabrica de sticla. Deci recuperarea sticlei daca s-ar refolosi ar fi o economie de energie necesara topirii… si transportului deseu produs finit…dar sparta pt a fi topita si remodelata nu prea este economie…

  13. Coarvoada asta cu returnarea Sistemul de Garantie si Returnare ar fi trebui facut de la bun inceput cel mult o recomandare, in nici un caz obligatoriu pentru oricine. O merge la orasele mari cu hipermarketuri.

  14. Din ce observ majoritatea comentacilor sunt “contra” SGR, nimic surprinzător pentru cititorul de cotidianul care îl vede c
    pe Putin ca un fel de arhanghel kaghebist ce luptă cu balaurul globalizării .
    Pentru acesti tovarăși singura varianta acceptabila e , ca și până acum, aruncatul PETului , sticlei sau a dozei de aluminiu pe oriunde se nimerește , preferabil într-un rău / lac. Sau intr un acces de responsabilitate , aruncat la grămadă cu gunoiul menajer

  15. @Tudor (Radu?), observi gresit si nu pricepi nimic. pentru majoritatea comentatorilor problema este modul cum se face aceasta colectare si dorinta stapanilor tai de a colecta cat mai putin ca sa le ramana banii la buget iar peturile si dozele sa stae in continuare aruncate peste tot asa cum zici tu!

  16. Ești un jeg europeano-americano-iudeist, din cauza căruia trăim prost în tara asta. Mergi, ba sa pierzi timp și benzina la cozile rușinii din asa zisele retailuri europene! O sa plătiți toți, cu precădere Antene 3 Radu Tudor@

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.