Întoarcerea la feminitate

Jocul cu mărgele şi perle, cristale şi paiete

Magice, misteriose… Defilările de modă trezesc curiozitatea. Dar numai aleşii pot asista la ele. Fie că este vorba despre o defilare pret-a-porter sau despre una haute couture, în fiecare an, câteva zeci de case organizează aceste prestigioase evenimente în „capitalele modei”, cum ar fi Milano, Londra, New York sau inevitabilul Paris. Evenimente în care se amestecă imaginaţie, feerie, creativitate, lux şi… modă. Cu cristale Swarovski, perle, pene şi cele mai scumpe materiale şi accesorii, rochia poate să iasă din orice tipare, mulându-se pe personalitatea celei care o poartă. O creaţie de acest fel porneşte de la forma care o inspiră, apoi contextul poate decide natura şi calitatea materialelor folosite, iar mai departe depinde de inspiraţia creatorului pentru a definitiva o adevărată operă de artă.

Colecţiile Dior, încântătoare, feminine, delicate

Gucci, stilul anilor nebuni

Săptămâna modei haute couture de la Paris a dezvăluit adevărate opere de artă dedicate femeilor. Casa de modă „Christian Dior”, care trebuia să reconfirme că plecarea lui John Galliano nu înseamnă sfârşitul creativităţii, l-a adus pe Bill Gaytten, noul director de creaţie şi vechiul discipol al lui Galliano, care a preluat conducerea. Casa de Modă „Dior” şi-a prezentat colecţia în saloanele elegante din rue Montaigne. Colecţia lui Bill Gaytten este încântătoare, feminină, delicată. S-ar putea crede că la Dior s-a reuşit un echilibru între moştenirea fondatorului, un lux subtil şi o atenţie specială faţă de cliente. Această seninătate în sfârşit a fost regăsită după plecarea lui John Galliano. O colecţie fermecătoare, 100% „Christian Dior”, plină de farmec, de fragilitate, de o reală poezie. „Eleganţa trebuie să fie un echilibru între simplitate, atenţie, natural şi distincţie”, spunea Christian Dior. Manechinele păreau sosiile lui Grace Kelly. Fuste stilou, cu veste în drapaje asimetrice sau voluminoase, în negru şi alb, cu transparenţe şi broderii, cu paiete negre pe rochii de mătase albă, o adevărată filosofie a discreţiei. O combinaţie metalo-romantică absolut fatală.

Gaultier îi aduce un omagiu lui Amy Winehouse

Etro se inspiră de asemenea din Anii nebuni

„Jean-Paul Gaultier” demonstrează încă o dată singularitatea sa. A realizat un impecabil joc al stilurilor, aducând pe podium taioare, cu fuste în nuanţe negre impecabile. Un trench în aparenţă format din două piese, mulat pe corp, dă senzaţia seducătoarelor umbre chinezeşti. Apoi culorile explodează în albastru a la Klein şi roşu shoking. În schimb, se pierde ceva din puritatea liniei. În creaţiile lui el i-a adus un omagiu lui Amy Winehouse. A fost o ocazie de a etala o serie de body-uri, sutiene şi furouri pe care cântăreaţa nu încerca să le disimuleze. Au defilat apoi manechinele lui preferate, îmbrăcate cu taioare largi, peste fuste strâmte, lăsate pe şolduri, cu faimoasele pulovere pe care le iubea Amy atât de mult încât desenase ea însăşi o colecţie pentru „Fred Perry”.

O elegantă rochie cu capă din blană, Alberta Ferretti

Gaultier a încercat să le atenueze vocaţia sportivă, înnobilându-le aşa cum a procedat altădată cu trench-ul. Le-a fronsat în formă de sutien, brodat în întregime cu perle galbene sau albastru electric, le-a decoltat în spate… În finalul defilării, modelele cu părul cârlionţat, cu ochii fardaţi puternic, cu genele date cu rimel, s-au întors purtând pe faţă un voal negru sau colorat, cu franjuri sau brodat, oricum, extravagant. Toate pieptănate şi fardate precum Amy. Un taior amintea de blazerele asimetrice şi lejere pe care le purta aceasta într-o oarecare dezordine, de redingota cu centură purtată peste o bustieră. Impecabile şi rochiile-mantou din dantelă, redingotele căptuşite, compleurile cu paiete şi în combinaţie cu rafie aurie. Lungi trench-uri din tafta, rochii de sirenă din dantelă în culoare portocalie, sutiene brodate cu perle şi fuste înfoiate.

Puritate cromatică, interpretări nostalgice, nuanţe fluorescente

Elegantă rochie de seară roşie, Donna Karan

Doi creatori libanezi s-au succedat: „Zuhaid Murad” afirmă din ce în ce mai mult locul său printr-o mare fiabilitate în execuţie. Rochiile stil sirenă sunt laitmotivul colecţiei, întrucât Zuhaid Murad revendică luxul din sălile de jocuri de la Las Vegas sau din „Casino” al lui Scorsese, cu broderii simetrice şi paiete negre, cu auriu în jocuri grafice de perle, dar şi în rochii lungi din tul.

Manechinele aduse de „Alexandre Vauthier” au fost voluptuoase, cu priviri nostalgice ce aminteau de anii ’70-’80. Creatorul le-a dedicat defilarea odată cu relansarea miticului parfum Estée Lauder „Youth Dew”, creat în 1952. Rochii opulente şi burgheze inducând eleganţa femeilor fatale. Luxoasă, erotică, tunica din crepe de chine ecru, cu un sublim colier turcoaz.

„Alexis Mabille” şi-a numit colecţia „Colour Therapy”. Rochii cu petale de flori, ibiscus, cu maci roşii, care dau un sentiment de bunăstare. Din lamé mandarin, dar şi crepe de chine roşu încrustat cu dantele de Chantilly, bustiere brodate cu auriu şi rochii în stil furou în spiritul flamenco amintesc de Lacroix.

Defilarea de modă de la New York, Marc Jacobs

„Maurizio Galante” şi-a dat întâlnire cu publicul la Camera Sindicală de Comerţ, pe care a decorat-o cu sute de creioane colorate suspendate, dând senzaţia feng shui-ului, numind această colecţie „Herbarium magnifica”. Capa în formă de petală, inspirată de chimonou, bolerouri cu pistile din organza şi din silicon, un amestec de mătase izbucnind dintr-o vestă în formă de corolă. Elegantul bluzon prins în talie cu o fundă de organza de culoarea clorofilei, o rochie neagră se unduieşte pe corp ca o vegetaţie toxică, cu imense pălării extravagante în formă de floare.

Christian Dior, defilarea de la Paris 2012

Pentru cea de a zecea colecţie Stephane Rolland, a apărut drept creatorul cel mai dotat, deoarece, cu măiestria unui arhitect, a construit, a sculptat, a tăiat, dând naştere unor forme teatrale şi totodată moderne. O fustă creion, o rochie stil furou, un pantalon hakama, o rochie de muselină, o vestă cu guler în formă de spirale suprapuse, nimic nu a fost lăsat la voia întâmplării. Totul era perfect de la ferestrele geometrice deschise pe centura cu inele aurite într-o paletă de la negru la ivoar, de la roşu sânge la anason. Liniile sunt clare, muselina ultra uşoară, accesoriile în metal aurit. Totul precis, dar foarte sexy.

Rochie din voal, plisată cu transparenţe, Christian Dior

Au ieşi în evidenţă bustierele topless ale lui Frank Sorbier. El a visat la Africa. Prin colecţiile sale în stil african şi polinezian, cu faimoasele bustiere topless şi multitudinea de fuste cu delicateţea organzei până la mătasea naturală.

Magia defilărilor de modă pariziene a excelat la capitolul cromatică şi interpretări nostalgice. Casele pariziene au etalat creaţii în culori pudrate şi suave, dar şi modele inspirate parcă din ţinutul vechilor păpuşi din porţelan. În tip ce la Valentino ţinutele ultrafeminine au fost graţioase şi pline de farmec, la „Chanel”, Lagerfeld integrează în colecţie elemente marine, folosind accente de sidefiu, transparenţe delicate şi un joc subtil de suprafeţe cu străluciri paietate şi aplicaţii de pene sau broderie.

Rochie din voal, Mary Katrantzou, în defilarea de la New York

Marc Jacobs apelează la piese cu volume exagerate create din suprapuneri preţioase din organza, pene de struţ şi broderie anglais, de asemenea într-o paletă cromatică pastelată. Domină nuanţe de turcoaz şi roz, galben şi bleu, temperate prin alăturarea accesoriilor. S-au remarcat în creaţiile mai multor stilişti, precum „Chloe” şi „Celine”, fustele şi rochiile plisate, cu talia coborâtă şi cămăşile închise cu nasturi până spre gât.

Sacou roşu peste pantalon negru stil ţigară, Donna Karan

Publicul a aplaudat creaţiile lui Elie Saab, unul dintre creatorii de modă preferaţi de vedetele de la Hollywood, creaţii realizate cu broderii de dantelă fină şi ornate cu pietre preţioase şi perle. Creaţiile lui Elie Saab se evidenţiază prin romantism şi fragilitate, dar şi prin tehnica ireproşabilă. Albul delicat revine ca un laitmotiv. Manechinele au propus jupe ample, lucrate cu broderie, blănuri deasupra rochiilor de bal, în culori pastel, pudră, roz, piersică, albastru. Toate brodate cu paiete, conferindu-le o adevărată graţie. Manechinele păreau păpuşi în căutarea prinţului fermecat.

Negru în combinaţie cu roşu la Donna Karan

Sinuoase precum şerpii, lucide ca o sirenă, astfel au fost metamorfozate manechinele de la „Armani Privé”, romantice şi moderne. Nu a fost numai o defilare de modă, ci mai mult de atât, artă. Încă o dată stilistul a încântat audienţa nu numai cu rochiile şi jachetele sale sprijinite pe spate ca şi când ai purta un pulover, dar şi prin rochiile drapate, prin taioarele sobre, dar elegante, cu efecte speciale şi preţiozităţi.

Din defilarea Proenzei Schouler

„Karl Lagerfeld” şi-a invitat audienţa la bordul lui „Chanel Airline”, unde a găzduit 250 de pasageri. De un mare efect, au fost îmbrăcate şi stewardesele-manechine, cu rochii în culori celeste şi cobalt. O călătorie în Paradis, parcă din alte timpuri, cu siluete învăluite în paltoane, cu gulere mari şi mâneci ample, acoperite cu paiete şi petale de flori în culoarea albastru-noapte.

Creaţie inspirată din defilarea de modă de la New York

În spatele lui „Givenchy”, Riccardo Tisci a plecat de la grafica severă a anilor ’20 şi de la imaginile filmului „Metropolis”, prezentând tunici, dar şi accesorii în linia maxi. Obsesia pentru animale s-a tradus în mini fracurile din crocodil lăcuit, la care pentru fiecare piesă s-a lucrat mai mult de 50 de ore. Şi cum Givenchy adora cristalele, ele au fost folosite în creaţiile aduse pe podium lucrate cu aceeaşi minuţiozitate ca o bijuterie. O gigantică paradă de modă, cu modele de la 16 la 50 de ani, care sintetizează filosofia geniului lui Givenchy. Au fost abordate croielile minimaliste, cu materiale extrem de luxoase, de la dantele brodate la variante peliculizate în stilul „sport couture”.

Pedro Lorenco. Primăvară-vară 2012

Sarah Burton apelează în colecţia „Alexander McQueen” la siluete ca de sirenă şi croieli ce văluresc în materialele ultrapreţioase pentru a întruchipa nimfe suprarealiste.

Fie că a luat forma unor variante futuriste sau inovatoare ori au fost extrem de romantice, albul a fost omniprezent pe podiumurile de la Paris, remarcându-se propunerile lui Jean Paul Gaultier, Rochas sau Akris.

Donatella „Versace” a reuşit să încânte audienţa. Pe gradenele placate cu auriu, splendide manechine, în rochii furou, gri perlat, galben acid sau verde citron. Arce de metal auriu marchează talia, în spate, umerii, şoldurile, făcând din aceste femei jumătate amatoare ale cluburilor de noapte, jumătate amazoane.

Fustă roşu cu negru în stil scoţian, Donna Karan

„Giambattista Valli” a sedus femeile. Manechinele lui, frumoase, fatale, elegante, unele revoluţionare, au fost de un chic nebun. În creaţiile executate impecabil, s-au remarcat topurile albe ornate cu noduri şi taioare cu basc peste fuste drepte. Rochiile aveau un savant drapaj, cu majestuoase trene şi volume destinate parcă sălilor de bal. Imprimeurile, baroce, din catifea de mătase în culoarea prunei sau din muselină neagră cu buline albe ori din organza cu flori. O menţiune specială pentru voluminoasele coliere din trandafiri, ce la gâtul manechinelor păreau magnifice.

Gucci toamnă-iarnă 2012-2013

Pantaloni brodaţi au fost clou-ul colecţiei „Valentino”. O modernă Maria Antoaneta, în versiune bucolică, campestră. Pantalonii albi, purtaţi cu bluze din tul, au trezit admiraţia celor prezenţi. Taftaua cu flori reprezenta o delicată recuperare a muncii artizanale. Pentru a realiza un văl de mireasă de 45 de metri au lucrat 40 de croitorese, timp de trei luni. Au excelat rochiile de dantelă create de Maria Grazia Chiuri şi Pier Paolo Piccioli.

Între vis şi deziluzii

Pălăriile lui Marc Jacobs

Săptămâna modei de la New York, ce s-a încheiat nu de mult timp, a dezvăluit tendinţele feminine şi îndrăzneţe pentru noul sezon toamnă-iarnă 2012-2013.

La New York, podiumurile s-au colorat, în mare parte, în roşu.

Colecţiile „Victoriei Beckham” au fost ovaţionate şi aclamate, reprezentând ţinute de zi pentru femeia care ştie ce vrea şi îşi permite să poarte rochii mulate, în combinaţie cu şosete de lână şi cizme fără toc. Tendinţa de a-i cataloga pe o mare parte a creatorilor de modă comparându-i cu avangardiştii e mai mare ca oricând.

Sarah Burton pentru Alexander McQueen

„Michael Kors”, care şi-a obişnuit admiratorii cu caşmirurile, cu impecabilii pantaloni de flanel, blanurile chic şi sexy, a uluit asistenţa. Modelele erau minunate, dar cine şi-ar dori să iasă din casă drapat într-o cuvertură groasă în carouri roşu şi negru, amintind mai curând de pătura aruncată pe bancheta maşinii pentru labrador? Fusta până la jumătatea gambei pare sărăcuţă, bluzele din dantelă produsă mecanic şi brodată cu paiete păreau de proastă calitate, iar pantofii, greoi. Designerul, care afişează cifre halucinante şi lucrează în Singapore, a prezentat o defilare ce ar putea fi considerată o parodie de weekend scoţian. Pe podium, mantourile de pluş sau de capră au căpătat proporţii groteşti, iar muselina imprimată a dominat categoric. Excepţie a făcut o rochie lungă din jerse roşu, constelată de cristale.

Vara 2012, colecţii de seară Alexander McQueen

La „Reed Krakoff”, propunerea a fost mai puternică, mai contemporană. Fustele evazate, până la jumătatea genunchiului, dau o tuşă de senzualitate liniei, rochiile de aceeaşi lungime au mizat pe jocul de transparenţe şi opacităţi, într-o linie geometrică. Jachetele din blană de castor cu gulere mari, mantourile lungi din postav negru sunt evident elegante. Suprapunerile nu în îngreunează siluetele, ci conjugă materialele, cele mai reuşite creaţii fiind cele cu treceri de la alb la ivoar. Un pulover gros de caşmir cu mâneci de vizon lasă să se vadă o cămaşă din muselină de mătase pe un pantalon perfect din crep ivoar. O haină fără nasturi, pusă deasupra alteia, un mantou cu tighel dublu adaugă o notă în plus colecţiei, dominată de roşu geranium.

Rochie de seară prezentată la New York

La „Marc Jacobs”, modelele, cu încălţările lor amintind de Dr. Martens, par adolescenţii atenţi la aspectul lor. Fustele de păpuşă rusească, din catifea perforată, pantalonul şi pardesiul adaugă un farmec mai adult acestor tineri nu tocmai serioşi. Decorul defilării lui Jacobs a fost semnat de Rachel Feinstein. A ieşit în evidenţă linia de pălării care a făcut senzaţie. Pălăriile gigantice, în special din blană sau din lurex metalizat, cu un efect de tapiţerie a unui alt timp, aduc cu cele ale Nebunei din Chaillot sau ale florăresei care vinde violete din povestirile lui Dickens. Să ne aducem aminte că Marc Jacobs recomandase pentru vara anului 2012 piese clasice cu talie joasă, denimul ce amintea de anii Marii Recesiuni şi paietele multicolore. Rezultatul, un look modern, pus în valoare printr-o doză substanţială de umor.

Din show-ul lui „Narciso Rodriguez” se reţin două lucruri: subtilitatea ce se ascunde în spatele mantourilor ample din postav, cu cupa lor uşor asimetrică, mai mare la umeri, şi fustele de seară, scurte în faţă dar cu trenă din satin de mătase.

Defileul newyorkez al Albertei Ferretti

Defilarea fără cusur a „Albertei Ferretti”, intitulat „Philosophy”, a fost viu aplaudată. Variaţiile sale de griuri, aplicaţiile plastifiate pe postav şi pe lână, PVC-ul voalând astrahanul gri, împodobit cu ţinte şi petale sunt cu adevărat reuşite. Gris-perle şi bej, fustă dreaptă, mantou cu linie masculină, totul este riguros, clar, elegant. „Philosophy” reuşeşte, cu puţine efecte, acolo unde alţii eşuează: să transmită un mesaj şi produse eficiente, purtabile. La creatoarea americană „Tory Burch”, totul este contradicţie. Preţurile sunt accesibile, clientela este tânără, dar look-ul pare desprins din anii ’50 ai bunicii. Inspiraţia retro se vrea feminină şi rafinată şi chiar este. Dar nu într-o manieră actuală. Alura cochetă a manechinelor pare totuşi îndepărtată, ca şicum ar refuza dialogul cu epoca. Cei doi creatori, Jack McCollough şi Lazaro Hernandez de la „Proenza Schouler”, au făcut sala să călătorească în Tibet şi să vadă Asia într-o manieră complet diferită. Nici umeri stil pagodă, nici dragoni brodaţi, doar o influenţă ieşită în afara clişeelor, care se identifică cumva cu pantalonii ampli în stil japonez şi bluzele XXL împrumutate din vestiarele masculine nipone sau chinezeşti, cu broderii ce par ieşite dintr-un paravan, cu minijupe din piele, închise numai cu un mare nod pe şolduri. Pe de altă parte, s-a remarcat o influenţă accentuată a anilor ’70, rermarcându-se modelele ample din piele neagră, aducând o atmosferă urbană apropiată de noul val. Seara, topurile au fost în totalitate perlate, pe tul. Execuţia impecabilă a scos la iveală o colecţie tehnică, în linii clare. S-a observat şi un oarecare derapaj către folclor, dar totul filtrat prin cultura urbană a New York-ului. „Proenza Schouler” şi-a pus amprenta pe piese de inspiraţie retro, îmbogăţind clasicele imprimeuri florale tropicale cu nuanţe neon de galben şi acqua-blue.

Roşul a dominat in colecţiile de la New York

Brazilianul „Carlos Miele” a adus poncho-uri tipice din regiunea braziliană, cu pălării din ţesături tradiţionale sau turbane din satin cu franjuri de perle metalice, rochii drapate din imprimeu negru galben sau alb, îmbinate în tehnica braziliană, pe un fond de lamé aurit.

Celebra creatoare „Donna Karan” a etalat superbe rochii din jerse mulate pe corp, dar şi taioare în stil masculin, redingote din secolul al XIX-lea, veste de echitaţie. Câteva piese au fost în carouri roşu şi negru în stil scoţian. Donna Karan şi-a prezentat colecţia pe podiumul amplasat într-un garaj imens, în timp ce în spate erau parcate celebrele taxiuri galbene din New York. Fustele scurte din piele au dominat ţinutele, iar tocurile foarte înalte au adus un plus de feminitate. Dacă în colecţiile sezonului trecut pantalonii au readus look-ul androgin în tendinţe, propunerile designerilor pentru iarna viitoare, 2012-2013, au eliminat aproape complet această piesă vestimentară. Derek Lama şi-a dedicat întreaga prezentare femeii moderne ce refuză opulenţa în favoarea simplităţii. Rochiile şi fustele au dominat podiumul. Oricum, designerii de pe podiumul de la New York au adus o apropiere reală între public şi industrie.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.