Invitaţie în lumea fascinantă a teatrului

Maia Morgenstern, din nou pe Scena Mare, la TNB!

Joi, 4 iunie 2015, de la ora 19.00, ne vom reîntâlni cu Maia Morgenstern într-un spectacol de anvergură, pe scena mare a Teatrului Naţional din Bucureşti, Vizita bătrânei doamne de Friedrich Dürrenmatt. În fruntea echipei de realizatori – Alexander Morfov, regia şi Nikola Toromanov (distins cu Premiul UNITER 2012, pentru acest decor), un tandem artistic deja bine-cunoscut publicului din România.

„Personaj spectaculos, Klara Zahanasian găseşte în Maia Morgenstern haina ideală dată de eleganţa şi clasa pe care actriţa ştie să şi le pună în valoare”, scria Doina Papp în Revista 22.

Scenă din spectacol

Premiera a avut loc pe această scenă, în decembrie 2011. Apoi, Sala Mare a intrat în refacere. Chiar dacă stagiunea se va închide în curând, a venit timpul ca extraordinarul decor al acestei montări să-şi reia locul în scenă. Dar şi actorii! Alături de Maia Morgenstern, o distribuţie impresionantă dă viaţa unei poveşti desprinse parcă din zilele noastre, centrată pe o întrebare mai acută ca oricând: Poate un miliard de dolari să cumpere conştiinţa unui întreg oraş?

Mircea Rusu, Constantin Dinulescu, Costel Constantin, Mihai Călin, Răzvan Oprea, Marius Rizea, Dragoş Ionescu, Ovidiu Cuncea, Mihai Calotă, Mihai Munteniţă, Sorina Ştefănescu, Emilian Mârnea, Costina Ciuciulică/Fulvia Folosea, Victoria Dicu, Afrodita Androne, Erika Băieşu, Axel Moustache, Marcelo-S. Cobzariu… vă vor dezvălui o lume cu multe feţe.

Maia Morgenstern şi Mircea Rusu

Alături de jocul actoricesc, de decorul grandios, remarcabila viziune regizorală, căreia îi datorăm imagini de neuitat, este susţinută armonios şi de costumele tinerei Andrada Chiriac, de light design-ul lui Chris Jaeger şi coregrafia Galinei Bobeicu.

Amestec de comedie feroce şi dramă, Vizita bătrânei doamneeste un spectacol despre vină, răzbunare şi lăcomie, într-o lume în care sărăcia duce la compromis, la trădare şi, în cele din urmă, la crimă. O societate în declin moral, unde totul se vinde, se cumpără…

Vă aşteptăm la ultimele spectacole ale actualei stagiuni, care se va închide duminică 14 iunie!

Compania de teatru RINKOGUN din Japonia, la Odeon

Teatru japonez la Odeon

Podul (Yaneura/ The Attic)este o colecţie de 12 episoade, aparent fără legătură între ele, care abordează incisiv o problemă socială tot mai frecventă în Japonia, denumită hikikomori. Se referă la adolescenţi, la tineri sau chiar la persoane mai în vârstă, care s-au închis în camerele lor şi refuză orice contact cu lumea din exterior. Toate scenele sunt jucate într-un decor claustrofob, de aproximativ 2 metri lăţime, de mărimea unei mansarde sau yaneura. În această piesă, „Yaneura” este şi numele comercial al „camerei” trapezoidale în interiorul căreia este jucat spectacolul, asemănătoare unui cort, pe care oricine o poate monta acasă, care este şi comercializată pe internet. Cu inteligenţă şi umor, piesa abordează fenomenul hikikomori din mai multe perspective, atât prin ochii participanţilor la acest proces de izolare autoimpusă şi involuntară (cumva ajung toţi să ocupe camere yaneura), precum şi prin ochii martorilor lor – familia şi prietenii. Poveştile variate din această piesă scrisă cu umor negru explorează implicaţiile hikikomori ca simptom al disfuncţiei sociale în Japonia post-modernă şi experienţele revelatorii ale celor care au fost atomizaţi de lipsa unei comunicări „reale” şi forţaţi să aleagă o viaţă izolată.

Producţia realizată în 2002 la Tokyo a avut reprezentaţii în toată Japonia, dar şi la Paris, Viena, Frankfurt, Roma, Terni, Yalta, Bucureşti, New York, Pittsburg, Miami.

Scenariul şi regia: Yoji Sakate
Scenografia: John Manjiro
Costumele: Noriko Ono
Lighting designer: Isao Takebayashi
Sound designer: John Manjiro, Tokoha Utsumi
Cu: Aya Enjoji, Mari Nakayama, Tenshi Kamogawa, Kenjiro Kawanaka, Tsunekazu Inokuma, Lee Ju-Won, Eito Azumaya, Hideyuki Sugiyama, Naofumi Takeyama, Yoko Matsuoka, Maiko Hio, Yuka Tanaka, Syoko Munakata, Tomoshige Uhara
Spectacolul va fi prezentat cu supratitrare în limba română şi face parte din selecţia
Festivalului Internaţional de Teatru de la Sibiu.

Scenă din Podul al companiei RINKOGUN

Piesa a fost distinsă cu Premiul Yomiuri pentru Cea mai bună regie, Premiul Kinokuniya şi Premiul Yomiuri pentru literatură.

Fondată în 1983 de Yoji Sakate, Compania de Teatru Rinkogun a creat o serie de creaţii originale care dezbat o gamă variată de subiecte socio-politice. Tratând subiecte controversate şi, pe alocuri, tabu, cum ar fi acţiunile Forţelor de auto-apărare ale Japoniei, apariţia şi influenţa culturilor religioase din Japonia, homosexualitatea, naţionalismul şi cenzura după cel de-Al Doilea Război Mondial, spectacolele Rinkogun aduc în faţa spectatorilor dezbateri despre probleme sociale importante cu care se confruntă Japonia şi comunitatea internaţională.

Spectacolul poate fi vizionat in 12 iunie, la ora 19.00, la Sala Majestic.

Premiera cu Iluzii

Regizorul Bobi Pricop semnează montarea spectacolului Iluzii

Iluzii, de Ivan Vyryrpaev, un spectacol pus în scenă de regizorul Bobi Pricop, a avut premiera vineri, 29 mai, la Sala Atelier a Teatrului Naţional din Craiova. Regizorul şi echipa sa, actorii Ioana Manciu, Romaniţa Ionescu, Vlad Udrescu, Cătălin Băicuş, Orlando Buda (violoncel), scenografa Andreea Simona Negrilă, vă propun un spectacol surprinzător, enigmatic, emoţionant.

Bobi Pricop, al cărui spectacol „Profu’ de religie” a fost premiat în 2014 la Bienala de teatru de la Wiesbaden şi va participa în curând la Festivalul Internaţional de Teatru Nou de la Arad, a ales o distribuţie din care fac parte Ioana Manciu, Romaniţa Ionescu, Vlad Udrescu, Cătălin Băicuş. La violoncel, Orlando Buda (Liceul de Artă Marin Sorescu).

Autorul, Ivan Vyrypaev, născut la Irkutsk (1974), este unul dintre cei mai talentaţi şi jucaţi dramaturgi tineri ruşi, fondator al unor companii independente de teatru:

Traversăm o perioadă de imitare a perceperii artei, se schimbă percepţia asupra artei vizibile. Pentru arta în spaţiul postmodernist criteriile au dispărut. Singura formă a comunicării în prezent este însuşi modul de comunicare. Regizorul contemporan este cel care reuneşte formele noi, avem şansa de a ajunge la un nou fel de artă. Noua generaţie de creatori foloseşte ecranele, arta video etc. Arta conceptuală nu dă naştere unui dialog, nu mai există un dialog adevărat între personaj şi spectator. Însă dacă fac ceva pregnant, asta se transmite sălii, opera de artă a trecut în sală. Tot ce creez eu e numai în spectatori. Calitatea spectatorului decide calitatea spectacolului”.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.