Ioan Holender le destăinuie studenţilor secretele unui bun management cultural

Ioan Holender. Foto Florian Lechner

Personalitate marcantă a culturii europene, Ioan Holender a ocupat timp de 18 ani, din 1992 și până în 2010, funcția de director al Operei de Stat din Viena și este cel mai longeviv director al instituției de la înființarea acesteia. Timp de șapte ediții a ocupat funcția de Președinte de onoare și Director artistic al Festivalului Internațional „George Enescu” din București.

Actualmente este consilier artistic al Metropolitan Opera din New York și al Festivalului de Primăvară din Tokio.

Ioan Holender a susținut o conferință specială pentru studenții Departamentului de Artă Teatrală al Facultății de Litere și Arte, ULBS, eveniment ce se înscrie și în seria conferințelor speciale FITS. Întâlnirea a avut loc la Studioul CAVAS din incinta Facultății de Litere și Arte din Sibiu.

Alături de reputatul om de cultură internațional au fost prezenți, de asemenea, la conferință, atât prof. univ. dr. Constantin Chiriac, director al TNRS, președinte al FITS, cât și prof. univ. dr. ing. Ioan Bondrea, rector al ULBS.

Studenții Departamentului de Artă Teatrală au profitat de experiența vastă a conferențiarului în domeniul managementului cultural, primind cu un interes activ discursul invitatului. Ioan Holender a marcat punctele importante ale parcursului evolutiv al socio-politicii și culturii din România, nuanțând fluctuațiile artistice începute încă din perioada comunistă. De asemenea, conferențiarul a punctat rolul marcant al textului dramatic în teatru, în viziunea sa, trebuind să existe o concordanță între transpunerea în scenă și textul dramatic. Totodată, subliniază valoarea de patrimoniu a anumitor texte din dramaturgia românească, evidențiind cu acest prilej, rolul unor traduceri de calitate esențiale pentru înțelegerea și receptarea mesajului în artă.

În timpul conferinţei

Printre temele principale abordate de Ioan Holender se numără construcția bugetului unei instituții de cultură, organigrama acesteia, ponderea abonaților, domeniile în care trebuie făcute economii și aspectele care trebuie ameliorate pentru a spori calitatea actului artistic, cum ar fi reclama și publicitatea şi, nu în ultimul rând, a şti să faci o cultură vandabilă.

Foarte interesante pentru tinerii studenți au fost exemplele cu care vorbitorul și-a presărat constant discursul, preluate atât din România, cât și din vasta sa experiență internațională. Din întregul discurs al directorului Ioan Holender, s-a conturat ideea majoră conform căreia un bun manager cultural trebuie să aibă o viziune de ansamblu asupra întregului domeniu, să fi activat în domeniu sau să aibă cunoștințe artistice pentru a putea face la rândul său o evaluare a artiștilor pe care îi alege, să fie dublat de un abil specialist în finanțe și economie, astfel încât să știe să economisească în domeniile care nu sunt esențiale, dar să nu facă economie în punctele cheie care creează legătura directă cu publicul, să poată construi un buget realist și eficient, să persevereze în măsurile importante, chiar dacă acestea nu îi aduc popularitate și, nu în cele din urmă, să păstreze un echilibru în întreaga instituție.

Această conferință se înscrie în programul de formare activă a studenților și masteranzilor de la Actorie, Teatrologie și Management Cultural, prin care studenții învață în mod direct din experiența specialiștilor în domeniu.

Prezența studenților și profesorilor Departamentului de Artă Teatrală la “Open University of Hong Kong”

Studenţii români la Hong Kong

Studenții Departamentului de Artă Teatrală al Facultății de Litere și Arte, ULBS Alina Damian – licență, anul II Teatrologie – Management Cultural, Maria C. Popovici, Eliza M. Ceprăzaru și Corina Mihaela Predescu – master anul I Teatrologie – Management Cultural, însoțiți de profesorii lor, prof. univ. dr. Ion M. Tomuș, director DAT și lect. univ. dr. Doriana Tăut, prodecan al Facultății de Litere și Arte au fost prezenți în luna februarie la Open University of Hong Kong, unde au susținut o serie de prezentări și conferințe despre Departamentul de Artă Teatrală, Platforma Doctorală în teatru și artele spectacolului, FITS, programul de Voluntariat și Bursa de spectacole de la Sibiu, care au fost salutate cu un viu interes de către gazdele evenimentului și cei prezenți în sală.

Prof. univ. dr. Ion M. Tomuș a susținut două conferințe pe temele Sibiu International Theatre Festival, Technology, and the Current Context or Performing Arts Festivals in the European Union și Sibiu International Theatre Festival: Street Theatre, Technology and Community Related Events. Pe parcursul vizitei, delegația sibiană a participat la mai multe întâlniri cu omologii hongkongonezi, iar în urma discuțiilor avute s-au prefigurat viitoare proiecte și parteneriate cu Hong Kong Arts Festival, Hong Kong Institute of Education și West Kowloon Cultural District.

În urma vizitei delegației sibiene la Open University, s-au stabilit și circumstanțele vizitei domnului prof. univ. dr. Constantin Chiriac, director al TNRS, președinte al FITS care va fi prezent la universitate în 21 martie a.c.

Un nou spectacol: Pescărușul” de A. P. Cehov

Scenă din spectacolul Pescăruşul al studenţilor sibieni

Studenții anului III ai Departamentului de Artă Teatrală, sub îndrumarea cadrelor didactice Mariana Mihu-Plier (actriță a TNRS și c.d.a. DAT) și Veronica Pătru (lect. univ. dr.) au prezentat în fața publicului sibian premiera spectacolului Pescărușul de A. P. Cehov în Studioul CAVAS al DAT.

Fundamentat pe o regie minimalistă, celebrul text cehovian se bucură în cadrul acestei reprezentații studențești de o triplă distribuție a principalelor roluri feminine, fapt care permite pe de o parte o dinamică a ipostazelor feminine marcante, iar pe de altă parte, oferă studenților posibilitatea să abordeze tipologii și chei de interpretare complementare diferite. Susținuți de colegii lor mai mari, actori TNRS și masteranzi DAT, tinerii studenți oferă prin spectacolul lor o experiență revigorantă, cu inflexiuni moderne ale unui text definitoriu din portofoliul clasic al oricărui actor. Prin mixajul elementelor specifice unei montări convenționale în stilul realismului rusesc lipsit de artificii regizorale și scenografice suplimentare și micile „intruziuni” moderne remarcate atât la nivelul elementelor de decor, cât și la cel al gramaticii compoziționale prin care rolurile protagoniștilor sunt definite, Pescărușul studenților sibieni este o experiență dinamică, contrastantă și emoționantă, asemenea unei declarații de dragoste adresate marilor clasici ai teatrului universal.

Unul dintre regizorii spectacolului, actrița Mariana Mihu-Plier ne-a oferit frumoasă declarație‑lecție despre teatru și misiunea lui: „Pentru mine momentul magic al teatrului este cel de dinainte de ridicarea cortinei. Este vorba despre acea stare pre-receptivă care pregătește trupul, mintea și mai ales sufletul pentru ceea ce urmează să se petreacă. Dincolo de cortină așteaptă o întreagă lume, imaginară, să se nască. Ea va prinde viață doar în contact cu spectatorul, cu CELĂLALT, sau nu se va naște niciodată. Lumea imaginară, de dincolo de cortină, așteaptă să evadeze în real. Pe de altă parte lumea reală, din sală, vrea să uite că este reală”.

Regia: Mariana Mihu-Plier & Veronica Pătru

Coregarfia: Fatma Mohamed

Light Design: Dorin Părău

Manager Proiect: Luminița Bîrsan

În distribuţie: Radu Carp, Alexandra Gavrilov, Andrei Gîlcescu, Mădălina Ivașcu, Alexandru Malaicu, Alexandra Mihalache, Simona Negrilă, Alis Nină, Mihai Rădulea, Vlad Rădulea, Alexandra Spătărelu, Ștefan Tunsoiu

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 3
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.