Legea care actualizează conceptul de terorism, la Senat

Senatul ar putea dezbate și vota, în ședința de luni, propunerea legislativă pentru modificarea şi completarea Legii nr. 535/2004 privind prevenirea şi combaterea terorismului, care actualizează conceptul de terorism şi completează prevederile referitoare la acest domeniu.

Propunerea legislativă este asumată de parlamentarii membri sau foști membri ai Comisiei SRI şi are ca motivare faptul că „evaluarea ameninţării teroriste la adresa României a evidenţiat o schimbare de paradigmă prin trecerea de la o ameninţare generică la una punctuală”.

Proiectul legislativ este inițiat de parlamentarii liberali Ioan Chirteș, Marcel Vela și Cezar Preda, de parlamentarii PSD – Adrian Țuțuianu, Doina Federovici, Radu Babuș și Horia Nasra, de deputatul ALDE – Marian Cucșa, și de fostul senator UDMR, Verestóy Attila.

„Principalele surse de risc terorist la adresa securităţii României sunt de natură externă (…) Teritoriul naţional reprezintă preponderent un loc de tranzit sau de refugiu, aflat în atenţia străinilor originari din state ale Orientului Mijlociu extins şi Afganistan sau Pakistan”, se menţionează în expunerea de motive a propunerii legislative.

Proiectul vizează, în primul rând, actualizarea conceptului de terorism.

Astfel, potrivit definiţiei propuse, „terorismul reprezintă acele acţiuni, inacţiuni, precum şi ameninţări cu privire la acestea, care prezintă pericol public, afectează viaţa, integritatea corporală sau sănătatea oamenilor, ansamblul relaţiilor sociale, factorii materiali, relaţiile internaţionale ale statelor, securitatea naţională sau internaţională, sunt motivate politic, religios sau ideologic”.

Scopurile acţiunilor teroriste definite de proiectul legislativ sunt: „intimidarea populaţiei sau a unui segment al acesteia, prin producerea unui puternic impact psihologic; constrângerea unei autorităţi publice ori organizaţii internaţionale să îndeplinească, să nu îndeplinească sau să se abţină de la îndeplinirea unui anumit act; destabilizarea gravă sau distrugerea structurilor police fundamentale, constituţionale, economice ori sociale ale unui stat sau organizaţii internaţionale”.

Pe de altă parte, propunerea legislativă are în vedere responsabilizarea statului român pentru acoperirea eventualelor prejudicii cauzate de măsurile întreprinse de autorităţile publice ce au responsabilităţi în gestionarea crizei teroriste, precum şi actualizarea responsabilităţilor ce revin autorităţilor publice, peroanelor juridice sau fizice de drept public şi privat.

Propunerea legislativă prevede ca, în cazul iminenţei sau producerii unui act terorist pe teritoriul ţării, la propunerea directorului SRI, CSAT să poată emite o hotărâre privind declararea situaţiei de criză teroristă.
În acest caz se activează Centrul Naţional de Acţiune Antiteroristă, care este o structură interinstituţională, subordonată direct CSAT. Şeful CNAA se numeşte dintre prim-adjunctul sau adjuncţii directorului SRI, la propunerea directorului SRI, se specifică în propunerea legislativă.

În propunerea legislativă se stipulează expres că „autoritatea naţională în domeniul însoţitorilor înarmaţi la bordul aeronavelor şi schimbului de informaţii necesar în susţinerea activităţii acestora este SRI”, care „asigură dispunerea şi coordonarea însoţitorilor înarmaţi la bordul aeronavelor”.

Totodată, proiectul prevede incriminarea în mod expres a faptelor referitoare la participarea într-un grup în scopul comiterii de acte teroriste, dobândirea de pregătire în scopuri teroriste, deplasarea în străinătate în scopuri teroriste, finanţarea deplasării în străinătate în scopuri teroriste, organizarea sau facilitarea în orice alt mod a deplasării în străinătate în scopuri teroriste, precum şi terorismul în domeniul nuclear.

Propunerea legislativă prevede că „alarmarea fără un motiv întemeiat, prin orice mijloace, direct sau indirect, a organelor specilizate pentru a interveni în caz de pericol, a organelor cu atribuţii în domeniul siguranţei naţionale sau de menţinere a ordinii publice, cu privire la săvârşirea unui act de terorism constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoarea de la un an la 3 ani sau cu amendă”.

Potrivit unei ale prevederi a propunerii legislative, „accesarea în mod repetat de materiale de propagandă teroristă prin intermediul sistemelor informatice sau altor mijloace de comunicaţii electronice, precum și deținerea de astfel de materiale, în scopul însuşirii ideologiei teroriste, ca parte a unui proces de radicalizare constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amendă”.

„Constituie infracțiune și se sancționează cu închisoare de la 3 la 10 ani fapta de preluarea unui vehicul în scopul săvârșirii unor acte de terorism”, prevede un amendament adoptat de Comisia pentru apărare și Comisia juridică a Senatului.

În cazul acestui proiect, Senatul este prima Cameră sesizată.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 1
Paul Dumitrescu 5138 Articole
Author

5 Comentarii

  1. Stigmatul „PSD ciuma rosie” pus unei intregi categorii sociale, stiind ca ciuma e o boala care trebuie eradicata, se incadreaza definiţiei „terorismul reprezintă acele acţiuni, inacţiuni, precum şi ameninţări cu privire la acestea, care prezintă pericol public, afectează viaţa, integritatea corporală sau sănătatea oamenilor, ansamblul relaţiilor sociale, factorii materiali, relaţiile internaţionale ale statelor, securitatea naţională sau internaţională, sunt motivate politic, religios sau ideologic”.
    De asemenea, fluturarea in public a efigiilor reprezentantilor legitimi ai poporului cu streangul de gat, se incadreaza in scopurile acţiunilor teroriste definite de proiectul legislativ: „intimidarea populaţiei sau a unui segment al acesteia, prin producerea unui puternic impact psihologic; constrângerea unei autorităţi publice ori organizaţii internaţionale să îndeplinească, să nu îndeplinească sau să se abţină de la îndeplinirea unui anumit act; destabilizarea gravă sau distrugerea structurilor police fundamentale, constituţionale, economice ori sociale ale unui stat sau organizaţii internaţionale”.

  2. Asta e mai tare decat „coruptia/presa vulnerabilitate la siguranta nationala”! Sereistii aia din Comisie n-au aflat ca a apus epoca protocoalelor? Inceaca varianta de rezerva?! Daca trece asa ceva, nu numai ca orice cetatean roman poatr fi inghesuit in Codul Penal, ca acum, dar orice cetatean roman devine un posibil terorist, amendabil, sau puscariabil. Pentru ca nu ma astept ca PSD sa „sesizeze”, eu zic ca ar trebui sa se trezeasca tefeleii, ca ei au deja urechile prinse in acest proiect (un rautacios i-ar prinde si in actuala lege, dar, nu ne mai luam de la atata!), ca si cei ce se opun legii vaccinarii, sau, ca vizitatorii siteurilor ceva mai suparate.
    P.S. Cred ca nu le-a spus nimeni „initiatorilor” ca, in America, inspiratia lor, s-a trecut la „pe loc repaus!” si Legea Patriot si-a incetat valabilitatea…Pe langa faprul ca aplicarea acestei „legi” presupune supravegherea totala a populatiei, cu orice mijloace…

  3. ciunga sekurista
    A sekuilor de romanika – se arunca in capul tuturor dusmanilor -politici ai institutiei, se ia cu mandat se baga in tehnica si se gaseste le perchezitzii – deci puscaria la dusmanii poporului. E la fel de simplu ca la razboiul contra drogurilor. Politia gaseste drogurile puse tot de ea la toti taranii care nu au platit cotizatia la capu mafiei locale.
    Pare a fi unul dintre ultimile petice inainte de explozia finala a statului de drept mafiot.

  4. Unul din mesajele vicepresedintelui Comisiei Europene a fost clar clasa politica sa se ocupe IN PRINCIPAL de DEZVOLTAREA ECONOMICA A TARII.
    AGRICULTURA si TARANUL roman chinuit de o istorie intreaga au fost lasati sa fie salvati de mila lui dumnezeu si a U.E, deoarece cercetarea stiintifica, industria autohtona de utilaje agricole si sistemul de irigatii a fost distruse fara ca sa raspunda cineva. Asa zisele programe de dezvoltare (submediocre) si ajutorare financiare (subventionare) dispuse de politica interna a tarii n-au reusit decat sa realizeze “praduirea” fondurile financiare alocate si sa demonstreze nimic altceva decat importanta “frectiei la piciorul de lemn sau influienta razelor de luna asupra galosilor de guma” in conditiile in care si industria alimentara romaneasca a fost falimentata din lipsa de politici si strategii nationale adecvate.
    Asociatiile agricole existente in domeniul agrar (cu sau fara personalitate juridica) au realizat acumulari nejustificabile (sume in conturi, bunuri mobile si imobile) din terenurile nerevendicate si de la taranii carora le lucreaza pamantul in “arenda” si pe care in realitate ii deposedeaza in mod abuziv, motivand existenta secetei sau a calamitatilor, atat de subventiile acordate de catre stat pentru suprafetele in cauza cat si de recoltele obtinute pe terenurile respective.
    Se procedeaza in mod “salbatic” sau “haiducesc” deoarece se ignora orice randuiala europeana in detrimentul celor ce detin terenuri agricole si sunt neputiinciosi.
    Asa s-a ajuns ca in majoritatea zonelor rurale ale Romaniei sa se instaleze fara nici o rezistenta politica, civica sau populara “feudele primarilor”.
    Potentialul agricol al Romaniei este valorificat in proportie de cel mult 40%.

  5. Ce „criza terorista”-domne ?
    Deci Directorul SRI -acum Helwig vine el si prin CSAT „activeaza criza terorista”!
    Acest proiect este anticonstitutional.
    Constitutia reglementeaza 2 stari
    „ARTICOLUL 93
    (1) Preşedintele României instituie, potrivit legii, starea de asediu sau starea de urgenţă în întreaga ţară ori în unele unităţi administrativ-teritoriale şi solicită Parlamentului încuviinţarea măsurii adoptate, în cel mult 5 zile de la luarea acesteia.”
    ALTE „STARI””CRIZE” ,NU POT FI PROMOVATE,VOTATE ,INVENTATE!!!!!!!!
    „ACTIVAREA VREUNEI CRIZEI TERORISTE” NU ESTE DE COMPETENTA VREUNUI „director SRI”- CI SE FACE IN CADRUL ATRIBUTIILOR deja stabilite in sarcina autoritatilor -Presedintelui si ai membrilor CSAT – si procedurilor existente, de la caz la caz !
    „ATRIBUTIA”aceasta data in sarcina SRI este ilegala, acest organ nu poate fi gestionarul vreunor „crize”in afara Constitutiei.
    De exemplu „criza vaccinurilor” si alte „crize”- s-a sesizat CSAT SA FACA din aceasta ,ce ?
    Jos ilegalitatile, jos statul securist ,mincinos si abuziv !

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.