Licențe de taximetrie vândute ilegal

Zeci de licențe de taxi au fost scoase la vânzare pe site-uri de anunțuri. Operațiunea este ilegală, iar cel care le achiziționează și le folosește riscă dosar penal. Ba mai mult, clienții taxiurilor sunt în pericol, bazându-se pe un taximetrist care de fapt nu are autorizație și atestat pentru transportul de persoane. Toate acestea se întâmplă după ce Consiliul General al Municipiului București a modificat legea taximetriei și a introdus o serie de obligații pentru șoferi.

Bucureștiul deține 10.000 de autorizații de taxi emise de Primăria Capitalei. Cum locurile pentru licențe sunt blocate, mulți s-au orientat și au obținut licențe de la primăriile localităților limitrofe Bucureștiului. Tot acolo se plătesc și taxele și impozitele, cu toate că taximetriștii lucrează în Capitală. Legea le permite să efectueze curse între localități și București fiindcă este catalogat ca transport local. În prezent, Capitala se confruntă cu o situație periculoasă pentru transportul de persoane. Zeci de licențe de taxi care îi dau dreptul titularului să circule pe drumurile publice au fost scoase la vânzare. Vânzătorii cer peste 5.000 de euro. Doar că vânzarea licenței este ilegală, pentru că este obținută în baza unor documente care arată că șoferul respectiv este calificat să fie taximetrist și să răspundă pentru viața clienților pe care îi ia în mașină. Operațiunea este interzisă de legea taximetriei. „Se interzice transportatorului autorizat căruia i s-a atribuit în gestiune executarea serviciului de transport în regim de taxi (…) să transmită autorizaţiile taxi sau copiile conforme, sub orice formă, altui transportator autorizat, transportator sau oricărei alte persoane, pentru a fi utilizate în executarea transportului respectiv.“ Obținerea unei autorizații taxi este atât de simplă, dar actualmente blocată, și atât de penală, cu atât mai mult cu cât cei prinși cu cioara vopsită predau lecții de interpretare legislativă prin ședințe funcționarilor publici, când locul lor ar trebui să fie după gratii de mult timp. Pentru necunoscători, mecanismul arată cam așa: ai o autorizație de taxi atribuită pe un autoturism care deja face taxi și este dotat cu tot ce trebuie: este galben (!) are aparat de taxat, certificat de agreare de la Registrul Auto Român, metrologie etc.

Model de afacere

Dacă într-o comună sau oraș limitrof Capitalei se anunță procedură de atribuire pentru autorizații taxi, tot ce trebuie să faci este să depui la primărie actele autoturismului care deja este taxi, dar în Capitală. Participi la procedura de atribuire, capeți autorizațiile și apoi le închiriezi doritorilor, care vor să se facă taximetriști. Cel care le închiriază trece autoturismul propriu pe firma câștigătoare a autorizațiilor și se depune un nou dosar de preschimbare a autorizațiilor, sub pretextul că autoturismul declarat inițial câștigător a fost înstrăinat, înlocuit etc. Genial și mai ales penal, posesorul autorizației garantează și faptul că, prin funcțiile deținute în organizațiile profesionale ale taximetriștilor, ești protejat și apărat – și mai ales ești asigurat că o să lucrezi fără probleme sau dureri de cap în București. Unul dintre vânzători a declarat: „Este 5 mii de euro cu tot cu mașină. Mașina trebuie fie reparată, fie schimbată că arată cam jalnic. Este pe PFA… Pe SRL te costă cel puțin 10.000 de euro“.  Vasile Ştefănescu, preşedintele Asociaţiei Taximetriştilor: „Unii își vând afacerea, probabil pe pe zeci sau sute de mii de euro, și le vând și pe fondul acestei activități neautorizate, piraterii, care a luat o mare amploare la nivel național“.

Profit 0

Din datele publicate de Ministerul de Finanțe reiese faptul că unele firme de taxi înregistrează un profit suspect de mic, iar altele nu înregistrează deloc. Firme de taxi, precum Speed Taxi, Taxi Pelicanul, Meridian Taxi, Auto Cobălcescu, nu au plătit impozit pe profit în niciun an în perioada 2012 – 2016. Din datele oficiale reiese faptul că Taxi Glucoza ar fi cea mai profitabilă firmă de taxi, care în 2016 a plătit în jur de 36.000 de lei, adică jumătate din totalul impozitelor plătite de către toate celelalte companii din piață. Serviciul de car sharing Uber a plătit în 2016 către stat 187.000 de lei. Problema este că șoferii de Uber nu sunt obligați să dețină atestat de transport persoane, așa cum sunt obligați taximetriștii.

Licența te bagă în belea

Cel care cumpără o licență de taximetrie fără a avea dreptul își riscă libertatea. Nu este o problemă pentru firmele de taximetrie care pot schimba șoferii, dar în anumite condiții. În schimb, pentru cei cu PFA este riscant. Președintele COTAR București, Bogdan Dincă, a spus că principala problemă este că oricine ar putea ajunge la volanul unor taxiuri care transportă clienți. „În cazul societăților care au șoferi angajați, da. Orice societate și în orice activitate poți să încalci legea dacă nu te duce capul și intri în contradicție cu organele de control“, a spus Bogdan Dincă despre acest fenomen.

Ce spune legea

Primăria București a aflat despre acest lucru și avertizează că va face controale aspre, iar taximetriștii prinși că au încălcat legea riscă amenzi și suspendarea licenței de taximetrie. Conform legii taximetriei Articolul 8, „Autorizația de transport se eliberează de către autoritatea de autorizare pe durată nedeterminată și este valabilă cu condiția vizării acesteia la fiecare 5 ani de către aceasta, odată cu verificarea îndeplinirii condițiilor care stau la baza emiterii unei astfel de autorizații.“ Iar la articolul 9 se precizează care sunt documentele necesare pentru emiterea licenței: „(a) cererea transportatorului pentru eliberarea tipului de autorizație de transport, stabilit de prezenta lege; b) copie de pe certificatul de înregistrare la registrul comerțului ca transportator, respectiv persoana fizică autorizată, asociație familială autorizată sau persoana juridică, după caz; c) dovada îndeplinirii condiției de capacitate profesională, respectiv: 1.copie de pe certificatul de competență profesională pentru managerul de transport în regim de taxi și închiriere, eliberat conform normelor aprobate prin hotărâre a Guvernului, pentru transportatorul persoană juridică sau asociație familială; 2. copie de pe atestatul profesional al taximetristului care este transportator persoană fizică autorizată“. Aceeași lege spune că licența nu este transmisibilă. Articolul 10: „1) Autorizația de transport eliberată transportatorului de către autoritatea de autorizare este unică, netransmisibilă și conferă transportatorului autorizat dreptul de a participa la procedura de atribuire în gestiune de către autoritatea respectivă a executării serviciilor de transport în regim de taxi sau de transport în regim de închiriere. (4) Autorizația taxi sau orice copie conformă este unică și netransmisibilă de la un transportator autorizat la alt transportator sau persoană fizică, asociație familială, precum și de la un autovehicul la altul. Se interzice transportatorului autorizat căruia i s-a atribuit în gestiune executarea serviciului de transport în regim de taxi sau de transport în regim de închiriere să transmită autorizațiile taxi sau copiile conforme, sub orice formă, altui transportator autorizat, transportator sau oricărei alte persoane, pentru a fi utilizate în executarea transportului respectiv“.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 1
Eduard Pascu 109 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.