Lipsa educației

Oricât de internaționalizate sunt astăzi experiențele de formare, educația a rămas în competența statelor naționale. Ca urmare, fiecare țară are educația pe care și-o dă.

Desigur, pandemia suplimentează pretutindeni dificultățile educării noilor generații. Regularizarea contactelor umane (prin evitarea aglomerărilor, distanțare fizică etc.) obligă la a regândi educația până la componentele ei ultime. O reorganizare, o altă pedagogie și metodică au devenit indispensabile.

În multe țări, pandemia a început pe fondul unei crize a educației. Așa stând lucrurile, reorganizarea impusă de pandemie dă rezultate numai dacă este parte a unei reforme. Nu se poate face față la ceea ce vine fără reformă. Este mai mult decât adevărată o zicere a acestor zile, conform căreia se vor întoarce la normalitate doar cei care au grijă să normalizeze din vreme lucrurile.

România este, de fapt, în această situație. O criză a educației se resimte acut de multă vreme. În cursul pandemiei s-au comis erori ce o reconfirmă, dar o și adâncesc. De aceea, dacă se vrea educație de calitate, atunci înțelept este să se meargă până la capăt – la o reformă cuprinzătoare a educației.

Înainte de orice, la reformă obligă stările de lucruri de azi. Cine le examinează lucid nu poate să nu constate scăderea nivelului de cunoștințe, deprofesionalizarea și înstrăinarea educației de valori. Acestea se acuză deja din toate direcțiile – dascăli, părinți, beneficiari, examinări externe.

Indicii negative se discută, desigur, și în alte țări. Dar în România actuală este vorba de fenomene cu repercusiuni majore. Persistenta rămânere la coada Europei, nepriceperea decidenților, disfuncțiile instituțiilor, cea mai mare pondere a săracilor, cea mai mare emigrație dintr-o țară în timp de pace, consumul de carte cel mai mic, comercializarea de ființe umane, obsesia izbitoare a lovirii celuilalt – toate spun mult despre educația ce se face acum în țară.

Și în România sunt oameni pregătiți și devotați interesului public. Dar lucrurile au ajuns acolo încât tocmai dintre cei slabi („die Untersten”, cum ar spune Thomas Mann) – profesional, civic, moral – s-au recrutat decidenții de azi. Nici un vârf al vreunei generații nu este acum la decizii. Și, cum se vede, tot așa se vrea selecția celor de mâine.

Oricine poate constata că se fuge de dezbatere rațională, că se construiește anapoda, că nu se pot gândi programe, că se argumentează cu erori, că se măsluiesc fapte, că nu se înțelege lumea zilelor noastre. România de azi are zeci de mii de copii rămași acasă, cu părinții la lucru în afara țării, a căror educație este deja fisurată. Ea trăiește din nou cea mai gravă segregare socială în educație. S-a prăbușit frecventarea bibliotecilor. Românii vorbesc o a doua limbă în proporția cea mai mică din Europa. Se încalcă la tot pasul regulile de gramatică. Erorile de pragmatică covârșesc: se confundă fapte cu evaluări, la constatări se reacționează cu acuzații, la solicitări cu amenințări. Multe firme arată cu degetul spre “calitatea slabă a forței de muncă”, iar Comisia Europeană a remarcat, în 2019, o “persistentă lipsă de competențe” în România. După ce, în 2011, în clasamentul Shanghai se ajunsese să se candideze pentru primele 500 de universități din lume, acum abia se intră pe lista lungă! Sporturi în care România conta s-au prăbușit, încât la Olimpiada din 2016 s-a ajuns la cea mai slabă performanță din ultimii cincizeci de ani. Atunci când se discută pregătirea, nu se distinge între amintire și înțelegerea de cunoștințe, apoi între înțelegere și abilitatea de a face ceva cu ele. Ca urmare, o ideologie a suficienței ocupă terenul. În vreme ce alte țări își integrează cu parcimonie forțele capable să producă, România le distruge sau le vinde, într-o „originală” confuzie a valorilor.

În relația cu ceilalți s-a extins brutalitatea. Pe cât de nechibzuit și abuziv se iau decizii, pe atât de grosolan se aplică. Frauda (raportarea de reușite inexistente, furtul banului public etc.) și minciuna se practică începând de sus. Integritatea și onoarea sunt înlocuite cu „lucrătura” cu noua Securitate și „justiția” injustă.

În învățământul din România și-au făcut loc fenomene grave. Scrierea de cărți de către alții a revenit, doctoratele s-au compromis prin plagiat. Nivelul profesurilor universitare scade ca urmare a selecției „ca la nimeni”, cum se temea Spiru Haret. În fruntea instituțiilor proliferează incultura și ținuta de vătaf. Prezența serviciilor secrete în universități a atins o amploare fără precedent. Corupția (nepotism, comercializare de posturi etc.) i-ar îngrozi pe Nicolae Iorga, pe Virgil Bărbat și pe mulți alții.

La rândul ei, pandemia a dezvăluit nemilos lipsa de educație din România actuală. Ascensiunea la decizii a nepregătiților, continua încălcare a Constituției, obsesia „guvernului meu”, în loc de guvernul țării, preocuparea de a desfigura democrația spre a perpetua clici păguboase, incapacitatea de soluții profunde și coerente sunt caracteristice.

Pandemia a dovedit, în același timp, nivelul modest al pregătirii de specialitate. Nici o universitate de referință din țară nu a avut răspunsuri la nevoile apărute. Niciuna nu a reacționat la erori. Nici măcar la cele din educație! În urma vastei emigrații a medicilor și a punerii sănătății în mâna unor activiști de duzină, acum și asistența sanitară se clatină. Observăm zi de zi că nici azi decidenții nu pot stabili cu acuratețe starea sanitară din țară.

Rezultatul mulți l-am anticipat și nu miră. Cumulând nepriceperea și politizarea primitivă, actualii decidenți au umplut țara de coronavirus-19 și au irosit deja mii de vieți omenești. România a ajuns campioana europeană la ponderea infectărilor și deceselor, în condițiile în care nici nu a avut măcar beneficiile unei sugative turistice.

Am spus la timpul potrivit că nu trebuia oprit anul de învățământ prin starea de urgență militară („de demență”, cum au numit-o, pe bună dreptate, unii). Nu era cazul încheierii acestuia prin afectarea învățării, ci trebuia dus la capăt, „mușcând” din lunga vacanță de vară. Căci compromiterea unui an de învățământ – reducându-i durata, reducând disciplinele, reducând orele alocate – este o soluție comodă, dar foarte costisitoare, cea mai costisitoare. Ea lasă goluri în formare imposibil de umplut. Nici o altă țară nu a recurs la un asemenea expedient ieftin.

La guvern nu se mai știe nici redacta juridic o ordonanță, încât, doar ca un exemplu, se scrie „învățământul este prioritate națională a Guvernului”, când este vorba de „prioritate națională” pur și simplu. Mai grav, însă, se adoptă decizii, pentru anul de învățământ 2020-2021, care măresc impasul.

Precum în alte locuri din lume, se face distincția între învățământ „față în față” și învățământ „online” și se vorbește de „modalități alternative de educație”, dar alternativele sunt după ureche. Se folosesc cuvinte sonore – „furnizori de educație”, „evaluare externă”, „calitatea educației”, „acreditare” – de fapt, vorbe fără acoperire, la noi, ce doar maschează degradarea.

Ca urmare a carențelor de reglementare, masteratul și doctoratul erau oricum slabe în universitățile din țară, dar acum, odată cu trecerea cursurilor și examenelor din „on campus”, cum se spune, pe „online”, ele devin și mai slabe. Nu se înțelege că „online-erizarea” nu este educația întreagă și trebuie abia inserată printre modalități.

Se vorbește de „metode didactice alternative de învățământ”, dar nimeni dintre decidenți nu este capabil să le indice. Aceasta pentru că nu se lucrează la o analiză pedagogică și metodică corespunzătoare. Este clar, de pildă, că aplicarea învățământului de tip “rezolvare de probleme (problem solving)” și „interactivitatea”, ca să ne rezumăm doar la două condiții ale învățării performante, trebuie complet regândite în noile condiții.

Este de multă vreme clar că practica elevilor și studenților trebuie revizuită adânc. Lipsiți de idei, decidenții actuali o relaxează, pe când direcția ar trebui să fie cu totul alta decât sporirea comodității.

Se discută despre curriculumul școlar, dar optica guvernului este din capul locului eronată. Este tot mai evident că „planurile cadru”, numite astfel de la reforma din 1997-2000, dar care acum se înțeleg tot mai greșit, nu ar trebui să fie nici în România la dispoziția ministrului. Ele țin de interesul public și ar trebui decise de cunoscători, nu de optica unui partid, pe deasupra și lipsit astăzi de calificați.

Atunci când s-a trecut la starea de urgență, am arătat (vezi A. Marga, Lecțiile pandemiei, Editura Tribuna, Cluj-Napoca, 2020) că este greșită soluția de oprire generală a activității, inclusiv în educație. Am spus că trebuie o abordare descentralizată și aplicate soluții adecvate de către autoritățile locale. Acum, declarativ, se ia în brațe un fel de „raionare”, dar simpla „raionare” nu rezolvă mare lucru câtă vreme tratarea educației este incompetentă.

În orice caz, educația ar trebui scoasă din abordarea diletantă a autorităților actuale din România, care nu fac decât să degradeze, de la o zi la alta, și ceea ce mai funcționează. Ea ar trebui ferită și de mâna altor amatori, care reacționează punctual („mai multe ore la…”, „să cultivăm disciplinele cutare și cutare”, „nu reduceți orele”, „să le reduceți doar pasager” etc.), dar nu stăpânesc întregul educației. Și unii și alții caută zadarnic limanul.

Educația nu are cum să-și revină în România fără a o trece într-o abordare nouă, pricepută și capabilă să o reorganizeze prin reformă propriu-zisă. După tribulațiile pe care ea le-a înregistrat de peste cincisprezece ani, sunt de îndeplinit cel puțin trei condiții.

Pentru a reforma educația din România este nevoie de oameni pricepuți să elaboreze concepția și strategia reformei. Nu poate da soluții în educație cineva care nu și-a luat nici măcar gradele didactice în învățământul preuniversitar – indiferent ce funcție are. Nici cineva care nu a fost niciodată ales șef de catedră sau decan în învățământul universitar – funcții în care te confrunți efectiv cu problemele de organizare a educației, începând cu cele de concepere. Din simpli activiști pe tărâmul educației nu iese reformă, așa cum din simpli politruci nu au ieșit nici reforma politicii, nici cea juridică, nici reforma economică sau orice altă reformă.

Este nevoie de oameni care cunosc ansamblul curricular și, plecând de aici, educația ca sistem. Chestiunea nu este să cârpești curriculumul cu intervenții aplaudate de nepreveniți. Miza nu este să ceri ore în plus, oricât de importantă poate fi o disciplină sau alta. Miza mare este să faci atrăgătoare pentru elevi acele discipline – ceea ce nu este posibil fără efectiva dezvoltare a cercetărilor în respectivele discipline.

Este nevoie de oameni care cunosc la propriu istoria instituțională a învățământului. Ceri degeaba soluții de la inși care nu s-au ocupat vreodată de evoluția educației – în România, de la Spiru Haret încoace. Că cineva a trecut prin școală, fie și în afara țării, nu este destul pentru a înțelege educația. Faptul s-a văzut la cei desemnați miniștri în ultimele decade – unii dintre ei nu cunosc nici acum învățământul ca instituție! Că cineva a ajuns în funcții nu înseamnă că are ceva esențial de spus. Faptul a devenit clar încă o dată cu ultimele generații de rectori, care, așa cum se observă pe documente, nu au mai propus ceva în educație, nu au formulat decât solicitări de genul „dați-ne locuri finanțate de la buget, la admitere!”.

Sunt mulți cei care vociferează cu privire la conceperea reformei educației. Prea puțini sunt însă propriu-zis pregătiți Din nefericire, printre cei care decid astăzi educația din țară nu este nici un cap în stare să conceapă educația ca întreg. Iar unde lipsesc educații, viitorul rămâne sumbru.

Mulți concetățeni mă întreabă: ce calificare presupune o participare competentă la reforma educației? Experiențele izbutite ne spun că este vorba de a fi fost în sistem, de a fi parcurs etapele de experiență – gradele didactice la cei care vin din preuniversitar, șef de catedră și decan la cei din universitar, de a fi lucrat cândva la curriculum, de a cunoaște câtuși de puțin literatura internațională, de a fi scris manuale preuniversitare sau universitare, de a cunoaște evoluția instituțională a educației și consecințele ei. Fără a întruni aceste premise, în România se bate pasul pe loc, când nu se ia la vale, în timp ce țări comparabile din jur știu ce au de făcut și fac de ani buni!

Cei care și-au asumat reforma 1997-2000, au întrunit aceste condiții. Documentele o atestă (vezi, între altele, A. Marga, Anii reformei 1997-2000, 2006, și buletinele informative ale Ministerului Educației Naționale de atunci, păstrate în arhive). Altfel nici nu se putea și, de aceea, au fost și rezultate. Că, ulterior, alții le-au afectat, ține de o istorie nefastă. Iar că astăzi ajung să dea tonul în educația din țară inși care ar trebui ei înșiși încă educați, ține doar de absurdul pe care deja Urmuz și Eugen Ionescu l-au acuzat.

Cred că ar trebui să deschidem ochii lucid în fața absurdului situației! Cel puțin ca prim pas al ieșirii la liman. Nu se ajunge în societate la educație de calitate, oricare ar fi eforturile instituțiilor – școli, licee, facultăți – fără meritocrație. Unde lucrurile se degradeză și iau calea mediocrației și, mai grav, a prostocrației, și educația cea mai bine gândită eșuează. Convingerea că meritul profesional contează în societate și în viață este din vremuri străvechi cea mai mare sursă motivatoare a educației. Din nefericire, România actuală nu dispune acum de o asemenea sursă.

România actuală riscă și mai mult luându-se după inși care, după atâția ani pierduți, așa cum se vede ușor, nu pricep la propriu nici politica, nici economia, nici justiția, nici educația. Ieșirea din mocirla ridicolului autoritarism de comună de azi, prin revenirea la Constituție și afirmarea unei democrații meritocratice, rămâne condiție a normalizării, ca și a unei educații sănătoase.

Andrei Marga

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 4
Andrei Marga 586 Articole
Author

28 de Comentarii

  1. Sper sa le vina mintea la cap romanilor sa scape de vanzatorii de tara si de lingaii lor.
    Rusine Orban, Turcan si alti dementi condusi de johanis.D-le profesor incercati sa scoateti o programa online si fiecare cum poate , facem cumva scoala cu copii nostri . Nu ne lasati pe cei care tinem la educatia copiiilor nostri.

  2. Cata dreptate aveti , D-le Prof. Andrei Marga!Desi dezvoltati problema reformei in educatie , treceti in revista , asa succint , si alte sectoare.Intaiul premier de dupa ’89 (P.R) , cadru universitar , cu studii in Franta , a pus umarul in demolarea industriei noastre , asa „morman de fiare vechi ” cum era , dar ne faceam treaba cu ea si am ferma convingere ca se putea retehnologiza .Nimic din ceea ce produceam nu mai era bun!Industria alimentara nu trebuia si ea pusa pe chituci?Cata cerneala s-a scurs pentru distrugerea flotei (pescadoarele Polar stateau luni bune la Tulcea descarcandu-si recolta ) , Contim trebuia inchis , sa-si faca loc produsele din import.Moneda nationala trebuia devalorizata.Daca prin „87-’88 cursul leu -dolar ara oficial de 1$-6,40 lei , iar la „negru” 14-15 lei , s-a liberalizat piata valutara si cat ai bate din palme din activul pozitiv al BNR de cca 1-2 mld.$ am ajuns datori vanduti.Agricultura trebuia si ea distrusa si s-a ajuns ca acum sa mancam mere din Polonia, cartofi de prin Turcia , tomate cine mai stie de unde , insa toate fade , superrezistente la musculite (poti sa le lai in aer liber , ca nu se intampla nimic).Cand un ministru a incercat sa asigure piata de desfacere producatorilor autohtoni , s-a sarit de fund in sus incepand cu decidentii.

  3. Bradutii de Craciun romanesti nu mai sunt pe gustul ” pe la vatra lor , taranii” , ci musai cei olandezi stau bine .In schimb , fratii lor mai varstnici , in plina maturitate , sanatosi , sunt pusi la pamant si iau drumul Austriei&co , asa cum sunt , doar ecarisati si nici macar sub forma de cherestea.Prin Ardealul Dvs.Indicatoarele rutiere , numele garilor s.a.au inscrisuri bilinve: romana si maghiara.Spuneti ca romanii nu stiu o a doua limba.Aveti dreptate pana la un punct . Majoritatea etnicilor din o anumita zona a Ardealului nu stie limba romana decat ca limba strainastudiata in scoala , nu insusita in arealul ei , cel existent de ani buni , in schimb doreste pastrarea identitatii si traditiilor ,adica de a da curs dragului lor V.Orban , „simtitor” la problemele ceangailor de prin Bacau , desi D.Martinas , el insusi ceangau , demonstreaza fara tagada care este adevarul in privinta lor , care nu au nimic in comun cu maghiarimea/secuimea. Sa revenim la educatie.Prin ’90 in multe universitati au ajuns la conducere cadre aflate la inceput de cariera, unele au confirmat , altele au ajuns de „rasul chiorei”.Era , e drept , acel elan , sa-i zicem revolutionar , dar pagubos. Poate ca multe valori au preferat linistea si aici cred ca ar fi putut sa se implice si mai tarziu.Din pacate „noul val” a acaparat totul si meritocratia a cam disparut, oportunismul tronand.In unul dintre guverne eera un secretar de stat in cadrul MEN care inca nu-si luase definitivatul.

  4. Voi chiar credeti ca plavanilor galbeni le pasa de scoli si elevi? In Jermanica au dat drumul la scoli si acum au focare de coronavirus.Ai nostri merg inainte cu deschiderea anului scolar ,o dau dupa cires cu declaratii pe propria raspundere a parintilor,distantare sociala ,masti obligatori..Se comporta de parca masurile astea au avut efect la nemti.Astia ,guwernul mieu,se spala pe maini pentru ca stiu ce va urma.Ma incearca banuiala ca astia anumit merg inainte sa poata face din scoli focare de covid,un motiv beton sa ne bage in ,,starea,,de urgenta inainte de alegeri pentru a le putea anula..Intre timp ,pana hotarsc alta data pentru alegeri,vor ,,suge,,din psd ,primari, cat de multi vor putea,slabind partidul.

  5. Dl analist politic, pre numele dansului, Andrei Marga, da citate din Thomas Mann, si, tineti-va bine, din Andrei Marga!!!!! Aceiasi apa calda, reincalzita, dedurizata, inventarea ciorapului crosetat….Stimati domni, cu decizie editoriala, de la Cotidianul, haideti sa nu canibalizam, in mod INUTIL, timpul si paginile acestui ziar, si sa ne focusam pe ceva, mult, mult mai interesant si arzator!!!! Deja atmosfera, a devenit irespirabila cu aceste jigodii, pe care eu, si multi altii ca mine le-am votat!!!! Dle presedinte Iohanis, cu mana in zona cardiaca, in preajma alegerilor, ati promis, cu Ludovic in stanga, si Rares Bogdan in dreapta dvs, ca toti veti lua o garnitura de tren de insecticid, si veti da peste OMIZILE, care sufoca Romania, Dar ce vedem acum???? De fapt mana a cazut din zona inimii, in zona genitala, garnitura de tren de insecticid, este de fapt palinca, din care se infrupta membrii PNL, si omizile sufoca, pana la cel mai marunt post public, Romania!!!!Dle presedinte iohanis!!! ati devenit CEL MAI TOXIC CETATEAN AL ACESTEI TARI!!!! Ati transformat votul Nostru, in hartie igienica!!!! Pute a prostie, si a nepotism, in absolut toate functiile publice!!!! La noi la Privati e jale!!!!! Efectiv ne scuipati in fata dle Iohanis…..Pt dvs si pt PNL,
    Poporul Roman, este o cantitate neglijabila!!! Macar de v-ar duce mintea la ceva!!!! Sunteti ca filoxera pe vita de vie!!! Am pt domniile voastre, o scarba si un dispret suveran!!! Stati cu mana intinsa, ca niste ologi, la bugetul statului!!! La munca cu voi, putorilor!!!!!
    Ia zi Rares Bogdan! Pe cand un transplant de par? Sa iti stea scuipatii cat mai mult pe capatana aia, de mare escroc!!!!

  6. E foarte important sa fie cat mai multi filozofi in Romania!
    Cu cat sunt mai multi filozofi cu atat vor fi mai putini juristi!
    Cu cat sunt mai putini juristi cu atat SRI/SIE va recruta mai multi filozofi,sa tina „numerus clausus” neschimbat!
    Cu cat vor fi mai multi filozofi la SRI/SIE cu atat vom avea mai multe teme,nu sisteme!
    cat va fi ziua de lunga ,cotcodac sa ne ajunga,toata vara!
    Inca un rand,la toata lumea..

  7. Ticule de paie, păi tocmai îl confirmi pe domnul Andrei Marga. Cinste lui! Se dovedește zi de zi că a avut mereu dreptate! Da, nu se face politică cu johannis, rareș bogdan, orban ludi, turcan și alte ciripitoare! Politica este treabă de oameni maturi și responsabili, nu de simple slugi fără de cultură și răspundere!

  8. O iei mereu la vale corector care nu ai ce corecta. Se vede ca nici nu cunoști si nici nu gandești. Lector de drept eu fiind, iti spun ca pe an in 34 de facultati de drept din Romania termină peste 3000 de absolventi. Asa ca ai de unde sa iei. Filosofi sunt tot mai putini. Cultura de trebuinta o au puțini – Andrei Marga fiind contemporanist, este dintre aceia. Numai că trebuie citit și înțeles. Ceea ce se vede că tu nici nu faci și nici nu poți. Deocamdată, ceea ce a spus domnul Marga în articole s-a confirmat. Aceasta este misiunea unui filosof veritabil să atragă atenția și să dea judecăți adevărate. Că pe lume unii trăiesc din resturi, precum mata, ține de eșecurile vieții.

  9. Dl Marga, trecand prin diverse pozitii in sistemul de invatamant universitar si prin crema institutiilor de guvernare in educatie, stie destule amanunte. Multi ne intrebam astenici cum este posibila si cum se perpetueaza aceasta ascensiune la functii de decizie a nepregătiților, agramatilor, habarnistilor , a clicilor de politruci si politruce? De ce Curriculumul școlar, ca si optica eronata a guvernelor, reformele vicioase ( pseudoreforme) au fost o continua sfidare si enervare a elevilor, studentilor, parintilor, discrepante cu nevoile reale ale societatii?!
    De ce de 2-3 decenii o intreaga societate este santajata, pacalita, reformata de dispoziția unor ” experti”,rectori, ministri, presedinti dubiosi, ne-calificati, dar propulsati de forte obscure ? Interesul public, forumul cunoscătorilor calificati in domeniul educatiei sunt ignorate de optica activistilor partidelor. Ajung pe pozitii de decizie ( directori de scoli, inspectori scolari, ministri educatiei …) doar agenti ai disoluției în educație, indivizi si individe cu carente grave in limbaj, ne-alfabetizati in organizarea educației, fara viziune, incapabili de concepere. Din simpli activiști sau guristi prin studiourile TV nu iese reformă, așa cum din politruci si traseisti sub sigla unor partide nu au ieșit nici reforma benefice politice, juridice, nici reforme coerente economice. În strada si in scoli domneste blazarea in fata imposturii politrucilor si a toanelor retelelor de parveniti. Decizii politizate nechibzuite, abuzive, grosolane se iau impotriva oricarei ratiuni sociale sanatoase! Minciuna e metoda începând de la „sefi” la „servitori”. Integritatea și onoarea sunt înlocuite cu „lucrătura” dintre gastile de oportunisti.

  10. Pe la colturi multi vorbesc cu naduf despre ” nouaSecuritate” capitalista ce dirijeaza politica, economia și „justiția” .Daca esti ofitzer al serviciilor secrete, faci cariera in universități, politica, business! Corupția, nepotismul, comercializare de posturi au inlocuit pragmatismul social, competentele individuale, munca…Romania autentica, creatoare si muncitoare este captiva unor inși si retele de influenta maligne pentru politica, economie, justiție, nici educație, cultura; retele care s-au impus prin forta clanurilor si a intereselor de grup.
    Meritocrația fara resolidarizarea cetateneasca, fara sprijinirea valorilor autentice de catre comunitati, fara opozitia reala in fata gastilor de sekurici,generali de carton, manelisti si interlopi ai partidelor politice, nu e posibila …Este nevoie stringenta de OAMENI bine intentionati care cunosc si istoria instituțională a învățământului si provocarile viitorului, demni, profund dedicati interesului public. A nu pune in practica aceste deziderate e vulnerabilitatea noastra generala!

  11. Tiberiu, uneori adevarurile spune de unii isi pierd din valoare.Si nu sunt adevaruri, cum sa zic, descoperite de el.Ci el,adica in cazul de fata Marga,este un instrument de propaganda pentru o anumita zona.Din cate imi amintesc si dumnealui a fost pe la invatamant o perioada.E normal sa-si spuna o parere.Dar este si mai corect sa vina cu solutii viabile,pe termen mediu si lung.Nu cu teorii. Crezi ca ceea ce spune Marga e filosofic ? Toti stim cum sta treaba,dar nu toti avem acces sa ne exprimam.Avem nevoie de oameni ai faptelor, nu al vorbelor.Si nu cred ca de pe pozitia de pe care se afla,ca om care a facut compromisuri, sa aiba vreo credibilitate.

  12. @tiberiu:draga Platon/Plantoane,daca te exprimi civilizat iti raspund si recunosc competenta!Iata ce spuneau inaintasii nostri despre mandra ramura a cunoasterii,filozofia,microscopul gândirii(Victor Hugo):

    1.Filozofia e o jucărie de cuvinte(Liviu Rebreanu)
    2.A nu-ţi păsa de filosofie înseamnă a filosofa cu adevărat(Blaise Pascal)
    3.Filosofia e nebunia învinsă, nu absenţa de nebunie.(Ionel Teodoreanu)
    4.Nu e nevoie de temple, nu e nevoie de filosofii complicate. Creierul şi inima mea sunt templele mele, filosofia mea este bunătatea( actualul Dalai Lama)
    5.Daca taceai ,filozof ramaneai(Boethius)
    6.Cum e omul aşa e filozofia lui(J.G.Fichte)
    7.Nu te declara pretutindeni filosof şi nu flecări într-una, în faţa celor simpli despre principiile filosofice. Ci săvârşeşte faptele tale, după aceste principii”(Epictet)
    etc.,………

    Concluzia :
    „Dacă aş vrea să pedepsesc o provincie, aş lăsa să o guverneze filosofii”(Frederic cel Mare într-o scrisoare către Voltaire)

    P.S.Filosofii contemporani inca locuiesc în butoaie:))

  13. Ileana si dupa parerea ta care sunt acei oameni responsabili ? Viorica si Dragnea? Eventual ciolacu cred, nu? Stii ce este interesant, ca pentru unii ca tine,cu 10 clase ,maximum de politician capabil sunt cei din stanga politicii.De ce va cramponati de dragul de a critica si va opriti la niste mizerii de oameni? Bun, nu e bun Johanis.Dar este apreciat peste granite dar si in tara.Nu e bun Orban,dar s-a descurcat in cazul pandemiei in prima etapa.Pana a dat CCR si avocata poporului plus PSD ,dreptul la infestare in masa.Nu o fi bun guvernul.Dar cine crezi ca in criza se baga? Si apoi,cine a bagat tara in criza inainte de pandemie ? Fii sincera .Si abia de aici avem ce discuta.Vanitatea asta de a proteja un partid sau niste politruci doar pentru ca ei stiu sa cumpere votanti, fara sa vedeti faptele ce dauneaza intregii tari duce la perpetuarea unor politicieni daunatori.

  14. Ileana! Toti, dar absolut toti comentatorii de pe acest site, sunt cu mult mai destepti decat matale! Pt domnia ta, efortul intelecual, este fffff greu! Ceva aproape de nesuportat! Ai un comenariu, foarte scurt, 90 la suta laude si osanale la adresa titanului Marga!!!Acelasi stil infectios, de sluga! Marga al tau la Fizica Atomica, este pistol cu apa!!!!!Ai adjective foarte putine in vocabular, cuvinte uzuale 98 la suta, Mai citeste si matale o carte, poate ti se increteste cortexul! Mai lasale dracului de osanale!!!!!

  15. Sunt multe lucruri de spus:

    1) Cu „ocazia” coronavirusului am putea reforma invatamantul in Romania in sensul trecerii la un invatamant online, insa asta ar insemna trecerea pe dreapta a majoritatii profesorilor, ceea ce nu se doreste.

    2) Ar trebui sa nu se mai presupuna ca elevii vin cu „cei 7 ani de acasa”, pentru ca majoritatea sunt needucati, multi nu au nici cele mai simple norme de convietuire sociala, de respect reciproc etc. Invatamantul primar trebuie sa rezolve aceste carente. De asemenea, invatamantul ar trebui sa asigure elevilor si cunostintele necesare vietii de zi cu zi, de la mersul corect pe strada si pana la elemente de baza privind romania personale etc.

    3) Este evidenta lipsa pe piata muncii a muncitorilor calificati in diferite domenii: instalatori, electricieni, tamplari, fierar-betonisti etc. De aceea trebuie reinfiintate si promovate in randul elevilor scolile profesionale. Trebuie inteles ca un muncitor calificat care stie bine meserie poate castiga foarte bine.

  16. 4) Ar trebui ca invatamantul gratuit sa includa un anumit numar de clase, insa nu si invatamantul superior. Cei care vor sa faca facultate sa o plateasca, iar daca nu au cu ce, atunci sa obtina un credit de studii (inca nu se practica la noi), sa o tina o bursa (valabil doar pentru cei exceptionali), sau sa gaseasca o firma care sa il sponsorizeze (si la care sa urmeze sa fie angajat un anumit numar minim de ani dupa terminarea facultatii). In acest fel:
    – se va reduce drastic numarul celor care fac o facultate doar ca sa se afle in treaba;
    – studentii vor fi mult mai responsabili, vor invata mai bine, stiind ca nu trebuie sa dea cu piciorul unei sume semnificative de bani;
    – se va micsora numarul celor care pana acum faceau gratis o facultate in Romania (costurile facultatii fiin de fapt suportate de stat, adica din buzunarul nostru al tuturor), cu gandul ca imediat dupa aceea sa plece din tara (adica Romania sa fie o pepinirea pentru tari mai dezvoltate carora le furnizeaza astfel gratuit forta de munca calificata).

    Ar fi bine sa ne vedem interesul nostru ca tara, sa asiguram intrarea in viata a unor tineri care sa aiba bagajul de cunostinte necesar.

  17. Zmeule, ai infirmat vreo susținere a domnului Marga? Mai străduiește-te! Mie teamă că o să-ți rupi dinții și nu reușești. Deocamdată ai mult de lucru – domnul Marga a dat până aici una dintre operele majore despre educație în cultura română. Este fapt, iar de la fapte ar fi de plecat, dacă suntem sănătoși. Cine citește, are și soluțiile practice. Dar articolul de mai sus este, cum scrie negru pe alb, despre Lipsa educației. Pe care o confirmi din plin, Zmeule!
    Dar ceea ce nu pricep este de ce oameni de calibrul profesorului Marga să trebuiască să dea examen cu Zmeu, cu corector și alte vietăți ale cotloanelor.

  18. La ce-i bună educația, bani cheltuiți degeaba,prostituatele, căpsunarii și salahori n-au nevoie de m-ai mult de 8 clase, elita învață la Paris și Londra ,restul la muncă să aducă patriei valută.

  19. Miroiu, jalnică apărare faci a ceea ce nu se poate apăra. De către minți normale și de bună credință. Tot ce spui este fals! Aici nu e vorba de viorica, dragnea sau ciolacu, ci de cei care decid. Dacă tot aduci vorba un inginer de petrol și gaze de nouă cincizeci nu se compară cu un suplinitor de nota șapte. Orban ar fi bine să ți-l pui ca ideal – un ins pe care nimeni nu l-a angajat, tot din securiști. Ți se pot de n-pilde ca să vezi că o iei razna prin propagandă pentru fraieri.

  20. Mă Corectoare, te expui ca ignorantul! Sunt multe ziceri despre filosofi. Măcar ei caută înțelepciunea și știu cât de mare are a fi efortul. Dar te întrebi câte ziceri sunt despre proști cu cercei? Pune numa mâna pe computer și ia notițe. Vei avea de lucru zile bune. Apoi îți trebuie altele să te dumirești.

  21. @”profesor”Ciurtea:asa vorbesti si in clasa?Se vede ca esti un „telectual” fin,ai stilul grobian al ciurdarilor..
    Incearca sa iei ceva din putina civilitate a amicului Tiberiu,care totusi nu sare capra ca tine,Marg(a)initilor..

  22. La ce bun coasta vacii? Se întreba Emil Cioran. La ce bun Corector care nu știe decît să ofenseze prin subsoluri? Că de priceput, se vede cum se poate mai bine, nu pricepe. Nu are nici cunoștința și nici caracterul trebuincioase.

  23. Dana, te inseli. Am pus fata in fata doua randuri de politicieni. Impartial. Nu fac propaganda nici unuia din partide ca acei politicieni apartin unor partide si totusi unuia singur FSN. Doar ca unul este mai modest in a a fura iar celalalt este plin de infractori,oameni mediocri si lipsiti de bun simt. Stii tu despre ce vorbim aici. Dar sa revenim la subiect. Cati ministri ai invatamantului au fost schimbati din 90 pana azi ? Cine s-au perindat cel mai mult la acest minister? Cine a inceput acea reforma de a inchide scolile profesionale si a creat universitatile particulare ,fabricante de diplome? Vezi, asa trebuie pornita discutia.Pentru ca in invatamant au ajuns sa predea tocmai cei formati in acele universitati. Mi-e greu sa inteleg de ce negati evidentele ? Nu am timp si nici dispozitie sa vin aici cu dovezi, cu argumente .Dau un exemplu, cine a blocat mereu reformele in invatamant, cele corecte ? Nu cumva sindicatele. Iar acele sindicate sunt afiliate la ce partid ? Pot spune despre fiecare sinistru al invatamantului in parte.Ce s-a incercat iar politrucii au blocat si ce s-a modificat in favoarea unor interese de partid,ceea ce a dus la un numar enorm de mare de analfabeti cu diplome. De ce mi se pare ca unii de aici doar vorbesc vorbe.Doar asa sa atace o opinie,de dragul de a nu se simti singur si vrea bagat in seama. Doar politicienii dau din gura nespunand nimic.Doar ceea ce-si doreste electoratul sa auda. Doar nu sunteti acei politicieni deghizati in postaci !?

  24. De acord să tratăm precis, numai că nu ar trebui ca precizia să se subțieze și să se ajungă la falsuri grosolane. E cam plin în ce spui Miroiu. Pe de altă parte sunt cel puțin două chestiuni, pe care domnul marga le-a separat bine: condiția școlii, universității etc. și selecția decidenților. Tu te lipești de unii și îi blamezi pe alții și te lauzi că nu faci politică. Nu-i adevărat, se face politică de inși care spun că nu fac politică. ba uneori mai rea! Lucrând la minister la un moment dat știu că un Miroiu a lucrat la un volum starea educației cînd domnul Marga a preluat ministerul. Publicați, vă rog volumul! Ca să se lămurească lucrurile. Universitățile particulare s-au înființat în 1990-1996 – nu pot fi puse în seama unui partid, dar vina cedării la calitate o aveau oameni în frunte cu doi,din păcate dispăruți: Mihăilescu și Chiriacescu. Școlile profesionale au venit până în 2003. Apoi nu mai știu ce s-a făcut cu ele.
    Dar – încă o dată – învățământul este una, dar proasta calitate a decidenților este și mai gravă. Sper că nu te lauzi cu johannis, orban, turcanu, anisie etc. – nici măcar ca studenți. Ar fi vai de capul dacă la așa laude ajungem.

  25. Companiile occidentale nu vor reloca mai nimic in securistan din cauza lipsei de pregatire profesionala a romanilor.
    Costul scazut al fortei de munca nu mai este un atu…
    Securistii astia ar face mai bine sa investeasca banii tarii in educatie, sanatate si infrastructura decat in salarii si pensii nesimtite. Deoarece nu o vor face, se apropie ziua cand le va ramane carma in mana…

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.