„Marele Gatsby” inaugurează magia serilor festivaliere

Principalul “actor” al Festivalului de la Cannes, Palatul Festivalului, a îmbrăcat imaginea glamour a cuplului Paul Newman – Joanne Woodward, într-o secvenţă din filmul “A New Kind of Love”, regizat de Melville Shavelson, în 1963, prezent pe afişul acestei ediţii.

Mâine seară, covorul roşu va atrage, ca întotdeauna, paparazzi şi o mulţime de curioşi, mai ales că vor păşi pe el, între alţii, Leonardo DiCaprio, Steven Spielberg şi, după câte se pare, şi Alain Delon.

Maestrul de ceremonii al acestei a 66-a ediţii este Audrey Tautou, care va deschide şi va închide Festivalul.

Leonardo DiCaprio va inaugura balul cu “Marele Gatsby”, prezentat în afara competiţiei.

O selecţie preponderent franco-americană

Carey Mulligan şi Leonardo DiCaprio în Marele Gatsby

Soderbergh, fraţii Coen, James Gray, Alexander Payne, Robert Redford…

Selecţia Festivalului de la Cannes pare plasată sub semnul preşedintelui juriului, Steven Spielberg, chiar dacă realizatorii francezi ocupă un loc important în competiţia acestei a 66-a ediţii.

Chiar înainte ca selecţia oficială să fie dezvăluită de Thierry Frémaux, a apărut o listă pe Twitter, în care erau menţionate filme de Catherine Breillat şi Luc Besson.

Dar ea nu era în totalitate falsă. Erau incluşi Nicolas Winding Refn, James Gray, Paolo Sorrentino, Roman Polanski, François Ozon sau Arnaud Desplechin, care se regăsesc, într-adevăr, în competiţie.

Marea surpriză o constituie prezenţa masivă a producţiilor franceze: 19 filme în competiţie. În afară de Desplechin şi Ozon, îi regăsim pe Abdellatif Kechiche, laureatul cu “César” pentru cel mai bun film, pentru “L’Esquive”. Pentru prima dată intră în competiţie, cu “La Vie d’Adèle”, adaptare după BD-ul “Le bleu est une couleur chaude”, Julie Maroh.

Debutează, de asemenea, la Cannes scenaristul şi monteurul Arnaud des Pallières, cu adaptarea nuvelei “Michael Kohlhaas”, de Heinrich von Kleist, în care Mads Mikkelsen le dă replica actorilor Denis Lavant şi Sergi Lopez. Valéria Bruni Tedeschi, singura femeie din competiţie, propune “Un château en Italie”, cu Louis Garrel şi Xavier Beauvois.

Frémaux a ţinut să sublinieze, anunţând pelicula “La Vénus à la fourrure”, după romanul “SM” de Leopold von Sacher-Masoch, că regizorul ei, Roman Polanski, este “un realizator polonez”. În castingul acestei comedii erotice evoluează Mathieu Amalric şi Emmanuelle Seigner.

Foarte aşteptat pe Croisette, după succesul cu “Drive”, care a primit “Premiul pentru regie” în 2011, Nicolas Winding Refn prezintă acum “Only God Forgives”. Midinetele sunt deja emoţionate: Ryan Gosling, personajul principal al filmului, va urca pe covorul roşu în compania lui Kristin Scott Thomas. Turnată integral în Thailanda, opera regizorului danez este, după aprecierea lui Thierry Frémaux, “un film radical şi punk”.

Un alt răsfăţat al Festivalului, James Gray, aduce la Palatul Festivalului “The Immigrant”. “Vom vedea dacă, potrivit obiceiului, critica îi va rezerva o primire controversată, înainte ca publicul să-l declare un succes”, afirma amuzat delegatul general al Festivalului. Marion Cotillard şi Joaquin Phoenix sunt actorii principali ai acestui film a cărui acţiune se petrece în New York-ul anilor ‘20. Marion Cotillard apare şi în pelicula în afara competiţiei, “Blood Ties”, un remake după “Liens du sang”, regizat de Guillaume Canet.

Kim Novak în Vertigo

Fraţii Cohen sunt foarte fericiţi să-l revadă în acest an pe unchiul Gilles. Adică Gilles Jacob. Aşa cum explică Steven Spielberg, “marii regizori fac filme mari, de care nu ne putem lipsi”. O altă peliculă este cea a lui Steven Soderbergh, “Behind the Candelabra”, cu Matt Damon şi Michael Douglas, cel de al doilea metamorfozat în rolul pianistului gay din Las Vegas, Liberace. Dacă va fi premiat, Soderbergh va închide cercul. În 1989, el a obţinut “Palme d’Or” pentru “Sexe, mensonges et vidéo” (Sex, minciuni şi video).

Alte filme în competiţie sunt “Borgman” de Alex Van Warmerdam, “La Grande Bellezza” de Paolo Sorrentino, “Nebraska” de Alexander Payne, “Jeune & Jolie” de François Ozon, “Wara no tate” de Takashi Miike, “Soshite chichi ni naru” (Like Father, Like Son) de Hirokazu Kore-Eda, “A Touch of Sin” de Zhangke Jia, “Grigris” de Mahamat-Saleh Haroun, “Le Passé” de Asghar Farhadi, “Heli” de Amat Escalante, “Jimmy P.” de Arnaud Desplechin, “Inside Llewyn Davis” de Joel şi Ethan Coen.

În afara competiţiei, rulează “Marele Gatsby” de Baz Luhrmann, “Zulu” de Jérôme Salle, “All Is Lost” de J. C. Chandor.

În cadrul secţiunii “Un Certain Regard”, cu mare nerăbdare sunt aşteptate pelicula Sofiei Coppola, “The Bling Ring”, dar şi “Grand Central” de Rebecca Zlotowsk, “Sarah préfère la course” de Chloé Robichaud, “Anonymous” de Mohammad Rasoulof, “La Jaula d’Oro” de Diego Quemada-Diez, “L’Image manquante” de Rithy Panh, “L’Inconnue du lac” de Alain Guiraudie, “Miele” de Valéria Golino, “Bends” de Flora Lau, “As I lay dying” de James Franco, “Norte, Hangganan Ng Kasaysayan” de Lav Diaz, “Les Salauds” de Claire Denis, “Fruitvake Station” de Ryan Coogler, “Death March” de Adolfo Alix Jr., “Omar” de Hany Abu-Assad.

Un juriu de cinci stele

Steven Spielberg, Preşedintele Juriului

Steven Spielberg va prezida Juriul celei de a 66-a ediţii a Festivalului de la Cannes. “Admiraţia mea pentru felul în care Festivalul de la Cannes apără cinema-ul internaţional este totală. Cannes este cel mai prestigios dintre toate festivalurile, ceea ce îi permite să afirme continuu că filmul este o artă ce transcende culturile şi generaţiile”, declara celebrul regizor.

Membrii juriului sunt printre cei mai cunoscuţi cineaşti din lume: Vidya Balan, una dintre cele mai iubite actriţe de la Bollywood, scriitoarea şi regizoarea japoneză Naomi Kawase, distinsă cu “Marele Premiu” la Cannes în 2007, pentru filmul “The Mourning Forest”, renumita actriţă Nicole Kidman, cu un impresionant record de distincţii, 10 nominalizări şi trei premii la “Golden Globe”, un “Oscar” pentru Cea mai bună actriţă, din trei nominalizări. Li se alătură scenarista, regizoarea şi producătoarea britanică Lynne Ramsay, care a obţinut “Premiul Juriului” la Cannes în 1996 cu “Small Deaths”, cunoscutul actor francez Daniel Auteuil (“Premiul penru cel mai bun actor” la Cannes în 1996), regizorul şi scenaristul taiwanez Ang Lee, ale cărui filme au fost răsplătite în ultimii ani cu importante premii, dacă ne gândim numai la “Life of Pi”, care a primit 4 “Academy Awards”, inclusiv cel pentru “Cel mai bun regizor”. Românul Cristian Mungiu, scenarist, regizor şi producător, face parte, de asemenea, din juriu. După “Palme d’Or” din 2007, cu “4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile”, anul trecut, pelicula sa, “Dincolo de dealuri”, i-a adus “Premiul penru cel mai bun scenariu” şi un dublu premiu pentru cea mai bună actriţă la Cannes. În sfârşit, actorul Christoph Waltz, văzut recent şi la Bucureşti în “Django Unchained”, care i-a adus un “Oscar” anul acesta pentru Cel mai bun actor, adăugat celui pentru rol secundar obţinut cu filmul lui Tarantino, “Inglourious Basterds”, încheie acestă prestigioasă listă.

În vârstă de 66 de ani, Spielberg a prezentat în trecut mai multe pelicule la Cannes, mai ales în afara competiţiei. În 1974, a primit “Premiul pentru scenariu” cu “Sugarland Express”.

Viitorul preşedinte al Juriului Festivalului şi-a dedicat toată viaţa celei de a şaptea arte. Dacă şi-a câştigat notorietatea cu blockbusters, el este un cinefil mult mai complex. Cei care se aşteptau să vadă numai filme de science-fiction sau de aventuri au fost desigur dezamăgiţi.

Gilles Jacob, preşedintele Festivalului, a făcut, potrivit afirmaţiei lui Clément Safra, autorul “Dicţionarului Spielberg”, o alegere “coerentă şi îndrăzneaţă”. Viitorul preşedinte al juriului “va merge la Cannes cu multă umilinţă şi nu va da apă la moară recompensând un film foarte aproape de universul său”, a spus el.

Secvenţă din Lista lui Schindler în regia lui Steven Spielberg

În 2010, Tim Burton şi juriul prezidat de el au conferit “Palme d’Or” thailandezului Apichatpong Weerasethakul pentru “Oncle Boonmee”, foarte departe de lumea lui “Sleepy Hollow”. Dimpotrivă, “Juriul a recompensat filme considerate «populare»”, amintea Michel Ciment. Pentru acest critic de cinema, “Steven Spielberg n-are un profil care coincide cu Cannes-ul” şi, dacă n-a fost recompensat, asta s-a datorat faptului că “a făcut multe blockbusters care n-au avut niciodată nevoie de Festival pentru a avea succes”.

Momentul Cannes este important pentru Spielberg, deoarece, dacă a susţinut, în calitate de producător, cineaşti pe care îi apreciază, cum ar fi J.J. Abrams, el va trebui “să recompenseze acum cinema-ul sută la sută artă”, aprecia Safra.

Spielberg posedă la perfecţie codurile, tehnicile şi angrenajele cinematografiei. Producţiile sale sunt revelatoare ale unui “cinema de autor”, propunând o viziune personală a lumii. Chiar dacă a debutat cu un cinema de “evaziune”, Spielberg a considerat întotdeauna divertismentul drept un gen “serios”. În fiecare dintre lungmetrajele sale, indiferent de registru sau de scenariu, “subiectul este nobil”. În ultimele producţii, tonalitatea s-a deplasat progresiv din fantastic în politic: de la “E.T.”, la “Lincoln”, trecând prin “Amistad” şi “Munich”. Copilul teribil al Hollywood-ului din anii ‘70, pe urmele lui Orson Welles, la vârsta de 25 de ani filma “Duel”, urmat de o serie de succese ce i-au dus faima de regizor curtat de marile studiouri. Pasionat de efecte speciale şi mai ales de sintonia cu evoluţia gustului publicului tânăr, cu pelicule remarcabile precum “E.T. Extraterestrul” (1982), “Întâlniri de gradul trei”, “Jurassic Park”, n-a evitat incursiunile în lumea fantastică, în pelicule ca “Inteligenţa artificială”, “Minority Report”, “Războiul celor două lumi”. În ultimii ani s-a axat şi pe producţii istorice ca “Lista lui Schindler”, “Salvaţi-l pe soldatul Ryan”, “Munich”.

Marion Cotillard şi Guillaume Canet în Blood Ties

Spielberg a apărut ca o persoană atipică faţă de atmosfera epocii anilor ‘60. Nu consuma droguri, manifesta cu timiditate, devora presa comercială din Hollywood şi era cu totul în afara noţiunii de cinema de autor.

În 1973, a început să lucreze cu Paul Schrader, semnând scenariul la “Taxi Driver”, dar în curând şi-a dat seama că era incompatibil cu acesta. A lucrat mult cu actori ca Richard Dreyfuss, în “Întâlnire de gradul trei”, Harrison Ford, în “Indiana Jones”, Tom Cruise, în “Minority Report”, Tom Hanks, în “Salvaţi-l pe soldatul Ryan”, cu Liam Neeson şi Ralph Fiennes în “Lista lui Schindler”.

Circulă zvonul că Steven Spielberg şi-ar fi instalat cartierul general pe propriul său iaht, lung de 85 de metri, echipat pentru a vedea filmele Selecţiei Oficiale în cele mai bune condiţii. În afara proiecţiilor, Steven Spielberg trebuie să prezideze în fiecare zi o întâlnire cu membrii juriului pentru a dezbate filmele văzute, ceea ce ar trebui să însemne o navetă constantă între iacht şi Palatul Festivalului pentru a transporta peliculele şi starurile.

Marele Gatsby, în 3D

Ryan Gosling în Only God Forgives

“Marele Gatsby” va fi prezentat în deschiderea Festivalului de la Cannes, în 15 mai, în ciuda proiectării lui, în 10 mai, la New York.

Chiar dacă nu este o avanpremieră mondială, cum cere tradiţia Festivalului, Thierry Frémaux consideră că filmul lui Baz Luhrmann “îşi găseşte aici pe deplin locul”.

Festivalul de la Cannes prezintă premiere mondiale în 99% din ediţiile sale. Dar au fost şi excepţii precum peliculele lui Almodovar sau Nanni Moretti care au fost proiectate înainte în propriile ţări. Apoi, a mai fost cazul filmelor “Reservoir Dogs” de Quentin Tarantino şi “Sexe, mensonges et vidéo” de Steven Soderbergh, prezentat la Festivalul “Sundance” înainte de Cannes.

Aşa încât, “Gatsby” face parte din aceste excepţii. Alegerea acestei opere cinematografice a prezentat unele riscuri, deoarece un număr de jurnalişti francezi au subliniat că ar fi un eşec.

Festivalul a avut şi alte pelicule candidate pentru deschidere, dar a câştigat “Gatsby”. Un foarte bun film pentru o sărbătoare. Apoi, există o conexiune istorică între “Gatsby” şi Cannes. Fitzgerald, în perioada sa de glorie, a inventat alături de Zelda, soţia sa, Coasta de Azur. De altfel, după Baz Luhrmann, o parte din opera sa a fost scrisă chiar în aceste locuri. El adora Carlton şi Hôtel du Cap.

“Sper ca publicul să iubească acest film şi să-l îmbrăţişeze”, spunea Leonardo DiCaprio. Încă de când a fost publicat, în 1925, “Gatsby” a fost considerat o capodoperă literară, în care Fitzgerald descria New York-ul anilor ‘20, în care toţi se simţeau tineri şi bogaţi şi nimic nu părea imposibil. Apoi era el, Jay Gatsby, unul dintre personajele de neuitat din literatura tuturor timpurilor, un om enigmatic, omul care organiza petreceri strălucitoare, dar care se simţea singur. O poveste foarte americană. Când Baz Luhrmann l-a chemat pe Leonardo DiCaprio ca să fie protagonistul peliculei, acesta a fost speriat de a se confrunta cu magistralul Robert Redford.

Secvenţă în Behind the Candelabra

“Gatsby este manifestarea visului american. Recitind această carte mi-am dat seama că este o poveste care trece dincolo de timp, în care se întrevedeau deja decadenţa şi căderea de pe Wall Street. Personajul meu este o figură tragică, un gânditor care încearcă să-şi recreeze trecutul pentru că nu este capabil de a vedea lumea aşa cum este”, se destăinuie DiCaprio, care cucereşte femeile cu bijuterii, dar le cucereşte rămânând el însuşi, pentru că femeile de calitate privesc la esenţa omului. În rolul lui Daisy, Luhrmann a punctat pe Carey Mulligan, care a citit pentru prima dată romanul înainte de prima probă.

Cât despre Luhrmann se poate spune că a fost decis de la început de a filma în 3D, alegere asociată în special cu filmele de acţiune, pentru că a dorit să dea intensitate şi emoţie personajelor. Acompaniamentul muzical i-a fost încredinţat rapperului Jay Z, care este şi producător executiv. Fitzgerald pare că a infuzat în paginile sale ritmurile jazz-ului, iar acesta l-a îmbinat cu muzica pop a zilelor noastre. Şi iată că a dat un ton muzical contemporan peliculei. La petreceri se dansa pe muzica pieselor cântate de Kanye West, Will.i.am, Jack White, Fergie, Lana Rel Rey, Florence & The Machine, Beyoncé.

Miuccia Prada a creat 40 de costume brodate cu paiete, cristale, smaralde, jad, ca nişte candelabre din castelele lui Gatsby, iar protagonistul este îmbrăcat de cei de la “Brooks Brothers”.

Cunoscuta actriţă Kim Novak va fi invitată de onoare

La Venus a fourrure, pelicula lui Roman Polanski

Actriţa vedetă din “Vertigo” se reîntoarce la Cannes, participând la ceremonia de închidere din 26 mai, după 54 de ani de când debutase în “Middle of the Night” de Delbert Mann. Muza lui Alfred Hitchcock, astăzi în vârstă de 80 de ani, îi aduce un omagiu marelui regizor, cu ocazia restaurării capodoperei lui, “Vertigo”, în care le întrupează în acelaşi timp pe misterioasa Madeleine Elster şi dublul ei, Judy Barton. Kim Novak a fost apreciată şi pentru rolurile sale din “Legături secrete” şi din “Adorabila vecină” de Richard Quine. Ea i-a avut parteneri pe Frank Sinatra, Dean Martin, Lawrence Harvey.

Despre “Vertigo”, actriţa mărturisea: “Ar fi interesant ca scenariul să-mi reamintească de ceea ce am trăit în acea epocă, de povestea unei femei care a avut forţa de a fi altceva decât ceea ce părea”.

Jurnalista Marion Galy-Ramounot a făcut o selecţie a primelor cele mai tentante serate de pe Croisette, printre care cea mai glamour este considerată, în 16 mai, cea oferită de Calvin Klein, pe plaja Ecrin, la care şi-au anunţat deja prezenţa Nicole Kidman, Carey Mulligan, Rooney Mara. Şi tot în 16 mai, după “The Bling Ring” al Sofiei Coppola, va fi seara cea mai “arty”, la “Bulgari Rooftop”, graţie unui “buchet” de tinere actriţe: Emma Watson, Katie Chang, Taissa Farmiga, Claire Julien.

În seara următoare, la VIP Room, atmosferă vintage la Party Belvedere, unde Run DMC va cânta, se pare, “It’s Like That”.

Dacă Leonardo DiCaprio, Nicole Kidman şi Ryan Gosling vor urca miticele 24 de trepte ale Palatului Festivalului, o serie de staruri vor înflăcăra serile de pe Croisette. Hugh Laurie va oferi un concert pentru L’Oréal, Woodkid se va produce la Terrazza Martini, iar Dita von Teese îi va cuceri pe cei care vor să trăiască festivalul după miezul nopţii la Nikki Beach.

CANNES 2013 – program special la TV5MONDE Europa

Un Chateau en Italie, de Valeria Bruni Tedeschi, singura regizoare din Competiţa Oficială

Cu ocazia celei de-a 66 ediţii a Festivalului de la Cannes, “TV5 MONDE”, canalul cinematografiei francofone, transmite de la Cannes, de pe Croisette, şi prezintă la nivel mondial această prestigioasă competiţie cinematografică.

Pentru a acoperi Festivalul şi programele speciale realizate cu această ocazie, o parte din redacţia “TV5MONDE” va avea birourile la Cannes. În plus, canalul de televiziune francofon va continua politica demarată în anii precedenţi de a susţine producţia cinematografică franceză, sprijinindu-l, pentru a doua oară, pe regizorul Mahamat Saleh Haroun şi lungmetrajul său, “Grigris”, prezentat în Selecţia Oficială.

În 2010, “TV5MONDE” susţinuse producţia filmului “Un homme qui crie…”, al lui Mahamat Saleh Haroun, care avea să devină laureat al Premiului Juriului.

Canalul francofon va prezenta Ştiri şi reportaje în emisiunea “L’Invité”, care se instalează pe Croisette. Zilnic, la 19.20 (ora României), Patrick Simon va avea ca invitaţi în platoul de filmare personalităţile care au marcat Festivalul, pentru o întâlnire informală de 8 minute.

Estelle Martin şi echipa “TV5MONDE” ne vor ţine la curent cu toate ştirile şi noutăţile Festivalului. Zilnic, în ediţiile de ştiri, precum şi pe internet (www.tv5monde.com/cannes), vor exista ample reportaje şi interviuri de la Cannes.

Filmele de lungmetraj difuzate în această perioadă de “TV5MONDE” vor fi producţii care au marcat Festivalul de la Cannes, de-a lungul timpului.

Joi, 9 mai, a fost prezentată pelicula “Copacabana” în regia lui Marc Fitoussi (France, 2009), cu Isabelle Huppert, Aure Atika, Lolita Chammah, Jurgen Delnaet, Chantal Banlier, Noémie Lvovsky, Luis Rego. Producţia a fost pezentată în cadrul Săptămânii criticii la Cannes, în 2010.

Bling Ring, filmul Sofiei Coppola, inspirat de Vanity Fair’s

În 12 mai, telespectatorii au putut urmări “Exils”, filmul din 2004 al lui Tony Gatlif, cu Romain Duris, Lubna Azabal, Leila Makhlouf, Zouhir Gacem, Habib Cheik, distins cu “Premiul pentru regie” la Cannes.

Joi 16 mai, la ora 21.00, poate fi urmărită pelicula “Le père de mes enfants”, regizată de Mia Hansen-Løve, avându-i în distribuţie pe Louis-Do de Lencquesaing, Chiara Caselli, Alice de Lencquesaing, Alice Gautier, Manelle Driss, Eric Elmosnino, Sandrine Dumas, Dominique Frot. Filmul a primit, în 2009, Premiul special „Un certain regard”.

“Rendez-vous”, semnat de André Téchiné în 1985, cu un cast excepţional, Juliette Binoche, Lambert Wilson, Wadeck Stanczak, Jean-Louis Trintignant, Dominique Lavanant, a obţinut atunci Premiul pentru regie la Cannes şi, în anul următor, Premiul “César” pentru Cea mai mare speranţă masculină – Wadeck Stanczak. Duminică, 19 mai, ora 21.10.

În 30 mai, la ora 21.00, veţi putea (re)vedea “Le nom des gens”, de Michel Leclerc, cu Jacques Gamblin, Sara Forestier, Zinedine Soualem, Carole Franck, Jacques Boudet, Michelle Moretti, distins cu premiile “Cea mai bună actriţă”, “Cel mai bun scenariu” (César, 2011), “Săptămâna criticii” (Cannes, 2010).

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.