Marile lipsuri ale CFR Călători

CFR Călători funcționează în acest moment cu un deficit de 75-100 de rame și automotoare și cu 25.000-30.000 de locuri în vagoane, conform unui raport al acțiunii de control efectuată la Societatea Națională de Transport Feroviar de Călători „CFR Călători” S.A. de către Corpul de Control al primului ministru. Documentul arată că din cele peste 1.000 unități motoare (locomotive și rame electrice) conținute în parcul inventar al societății, activitatea de transport feroviar a CFR Călători este asigurată prin intermediul a aproximativ 460 de unități motoare, din care 125 rame și automotoare. În aceste condiții deficitul estimat de societate este de 75-100 de rame și automotoare.

Parcul de vagoane al CFR Călători era compus la finele lunii august 2019 din 731 vagoane operabile (parc activ), 101 vagoane aflate în reparație, 487 vagoane cu privire la care s-a constatat nevoia introducerii în reparație, 176 vagoane pentru care
s-a aprobat casarea și 535 de vagoane (cuprinse în parcul inactiv) față de care nu au fost luate decizii privind casarea, valorificarea sau eventuala operaționalizare.

Și în privința parcului activ de vagoane, CFR călători a estimat un deficit de proximativ 25.000-30.000 de locuri și a identificat diverse probleme la diferitele categorii (serii) de vagoane deținute, care împiedică respectarea standardelor de
confort și accesibilitate. Structura parcului inventar de vagoane se prezintă astfel: vagoane parc activ: 731; vagoane parc inactiv, în reparație: 101; vagoane parc inactiv, de reparat: 487; vagoane parc inactiv, casare aprobată: 176; vagoane parc inactiv fără specificație: 535.

În situația în care materialul rulant al CFR Călători este deficitar și constituie principalul activ corporal patrimonial al CFR Călători care generează venituri și asigură respectarea standardelor de siguranță, confort și viteză pentru transportul feroviar de călători, s-a constatat faptul că gradul de realizare a proiectelor de investiții în perioada 2017-2019, ce au ca finalitate reparațiile/modernizările și achizițiile de active din această categorie, nu a avut ca efect acoperirea necesarului de unități
motoare și vagoane.

Astfel, în anul 2017 CFR Călători nu a realizat/finalizat niciun proiect de investiții ce a avut ca obiect modernizarea sau achiziția materialului rulant, iar în perioada 2018-2019 unele dintre proiectele de investiții în acest domeniu au fost realizate parțial sau nu au fost realizate.

Din documentele puse la dispoziție de CFR Călători a reieșit faptul că insuficiența investițiilor în raport cu necesitățile CFR Călători a avut ca principală cauză finanțarea deficitară din surse proprii, în contextul existenței unor pierderi neacoperite aferente exercițiilor financiare anterioare și înregistrării performanțelor financiare negative ce caracterizează ultimii ani. Finanțarea de la bugetul de stat a investițiilor CFR Călători este limitată de respectarea normelor europene privind ajutorul de stat. Pe de altă parte, o alocare bugetară justificată de subcompensarea serviciilor publice efectuate de societate în perioadele anterioare, poate fi făcută în baza unei decizii externe societății.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 1
Cosmin Pam Matei 4578 Articole
Author

2 Comentarii

  1. Lipsuri?! Bre, cum de va permiteti sa scrieti de lipsuri la CFR daca tocmai sica mantolina si baselu au fost ministri la aceasta entitate? Sicaaaa, bai sica mantolina, ce dreacu ai facut sau „cat ai furat” in timp ce ocupasei functia de ministru al transporturilor, in acest caz la CFR? Destul, da? De asta locomotivele curcula pe calea ferata cu maxim 2 vagoane, poate ambele avand locomotiva la capatele vagonului, cand pleaca retur, nu mai trebuie separat locomotiva pe carbuni, gaze sau curent electric! Apropo bai siva mantolina, cati p(ilosi)oliticieni sunt in conducerea societatii CFR si cat incaseaza lunar pentru nemunca? Dar sincer!

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.