Motorola – un brand îngropat, o legendă care va continuă

Motorola, brandul care a inventat telefonul mobil, celebra ”cărămidă”, și care a creat și primul telefon cu clapetă, își va înceta existența. Motorola a fost cumpărată de la Google de către chinezii de le Lenovo, în 2014, și a reușit 2014 să revină pe o piață de pe care dispăruse odată cu telefoanele Razr. Cu toate acestea, Lenovo a anunțat că va îngropa brandul Motorola. Va păstra numai denumirea de Moto, a anunțat CEO-ul Lenovo, Rick Osterloh. ”Motorola Mobility va continua să existe ca o companie din cadrul Lenovo și va fi baza tuturor produselor noastre mobile”, a asigurat un purtător de cuvânt al companiei Lenovo.

Reacțiile apărute imediat după acest anunț au fost majoritatea negative și foarte emoționale. Nu este de mirare, pentru ca Motorola a fost multă vreme sinonimul telefoanelor mobile și nu numai.

Compania a fost un ”vis american” devenit realitate. A început în 1923 la Chicago, cu numai cinci angajați și fabrica radiouri care puteau fi folosite atât cu baterii, cât și alimentate de la rețeaua electrică. Iar peste patru decenii Motorola urma să asigure tehnologie de vârf – celebrele cuvinte rostite de Neil Armstrong în momentul în care a pus piciorul pe Lună au fost transmise printr-o stație Motorola. Compania începuse să producă echipamente de comunicație pentru NASA începând din 1958 și asta după ce inginerii companiei au produs primul walkie-talkie, în 1940.

Și revoluția Motorola nu s-a oprit aici. În anii 1970, Motorola a lansat primul telefon portabil iar la începutul anilor 1980 a produs un microprocesor care a stat la baza PC-urilor Apple și Hewlett Packard.

Însă momentul cel mai important, pentru care Motorola a rămas un brand de legendă, vine în 1983, odată cu lansarea primului telefon celular. După șase ani, vânzările de celulare aduceau două treimi din veniturile companiei. Și tot Motorola a fost cea care a impus prin telefoanele sale standardul GSM care este folosit și astăzi.

În anul 2000, Motorola prospera, cu 150.000 de angajați în întreaga lume. Însă 2008 a prins compania pe pierderi, care au fost accentuate de criza economică și de un puternic brain drain care a făcut ca inovațiile să se reducă substanțial. Drept urmare, în 2010 compania se sparge în Motorola Solutions (axată pe tehnologie radio) și Motorola Mobility (axată pe telefonie mobilă). Aceasta din urma nu a performat, iar Google a preluat-o pentru 12 miliarde de dolari, în 2011. S-a dovedit că Google nu a dorit Motorola decât pentru brevetele sale înregistrate. În 2014 Motorola este preluată de Lenovo pentru o sumă mai mică cu zece miliarde de dolari. Declinul era evident și aproape ireversibil.

O serie de analiști susțin că decizia Lenovo de a îngropa brandul Motorola este una pozitivă. Dacă Lenovo ar fi dorit să câștige repede ceva bani de pe urma atașamentului unor clienti pentru marca aceasta, atunci ar fi păstrat denumirea, însă decizia chinezilor arată că doresc să se implice pe termen lung și în mod solid în industria telefoniei mobile. Pentru cei care au rămas atașați de acest brand ce a marcat cel puțin două generații, analiștii pragmatici vin și spun că acea Motorola a dispărut de mai mult timp, pe măsură ce lumea a uitat de diodele TV, de telefoanele mobile cât cărămida și de radiouri. Iar pentru Lenovo nu era deloc profitabil să trăiască în umbra acestori vremuri apuse.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.