Munca, taxată foarte dur

Propunerea Guvernului de trecere a contribuțiilor sociale în sarcina exclusivă a salariatului nu este deloc o măsură social-democrată și nici măcar distributivistă, ci este una de factură ultraliberală, care lasă angajatorul în postura unică în Europa de a nu mai contribui sub nicio formă la sistemele de asigurări sociale (pensie și șomaj) și de asigurări sociale de sănătate.

În condițiile în care, în actualul și în viitorul Cod fiscal (care se preconizează a fi adoptat prin ordonanță de urgență, contrar oricăror reguli de predictibilitate), munca este, în continuare, foarte dur taxată (dintr-un salariu complet, salariatului îi revine un procentaj de 57,14%, statului revenindu-i 42,86%, adică aproape jumătate), iar capitalul beneficiază în continuare de o taxare foarte „moale“ (10% impozit pe profit, 0%-5% impozit pe dividende și 0% pe sumele restituite acționarilor din aporturile de capital), caracterul ultraliberal al acestui Cod devine evident. Patronii, mici, mari sau transnaţionali, nu fac bani din nimic în România și nici din meritele lor exclusive sau din valoarea mare a goodwill-ului lor, ci din urcarea pe umerii societății noastre, o comunitate pe ale cărei infrastructură și resurse se sprijină pentru a face profit și pe care, deseori, îl exportă, în vederea evitării plății taxelor, în țări offshore. Și, cu toate acestea, un guvern care se pretinde a fi social-democrat îi scutește pe toți patronii de orice contribuție de solidaritate cu comunitatea în care fac profit și îi taxează „competitiv“ pentru câștigurile de capital, atât de competitiv, încât mai toți marii actori ai economiei practică optimizarea fiscală (tolerată până acum de toate guvernele), pentru a nu plăti nici măcar aceste taxe minimale pe capital aici, unde se creează plusvaloare, pe seama acestei comunități de workeri și robotnici pe care îi denumim, parcă în mod cinic, cetățeni.

Pe termen lung, această măsură se va putea dovedi dezastruoasă, inclusiv pentru marii actori ai economiei (care par a fi desprinși din romanul „Atlas Shrugged“ al americancei Ayn Rand, în care o sumă de mari industriași își închid fabricile doar pentru a arăta societății că are mai multă nevoie de ei decât ar avea nevoie ei de societate). Pentru că un sistem de taxe, impozite și contribuții sociale este construit, printre altele, pentru a construi și întreține căi de comunicație și alte elemente de infrastructură critică națională, pentru a educa viitori muncitori și salariați, pentru a plăti organe de ordine care să păzească proprietățile și să asigure siguranța persoanelor, instanțe care să asigure respectarea contractelor, gardieni ai pușcăriilor în care să fie „cazați“ corupții și evazioniștii, plus ceilalți condamnați penal și pentru a plăti militari și pompieri care să apere comunitatea, plus contribuția la cheltuielile NATO de înarmare, plus contribuția la bugetul UE, toate acestea fiind, în primul rând, utilizate de angajatori pentru a crea plusvaloare. În lipsa acestui sistem de finanțare solidară sau în caz de gravă slăbiciune a sa, profitul nu va mai fi posibil.

În altă ordine de idei, vreau să fac remarcată poziția ciudată, oscilantă, a analiștilor economici mainstream, a consultanților din marile firme multinaționale de audit și consultanță, a asociațiilor oamenilor de afaceri și, mai ales, a BNR și a Președinției, toți de dreapta, care torpilează proiectul de modificare a Codului fiscal. Actualul Cod fiscal, cel în vigoare, este rezultatul unei alte masive (și insuficient gândite) modificări, efectuată de guvernul Ponta în anul 2015. BNR s-a opus atunci cu strășnicie acestui Cod, apelând, pentru a stârni mania populară și criticile președintelui, chiar și la coarda sensibilă a „riscului sistemic sever“, utilizat așa cum făceau turcii când ridicau flamura verde, pentru că, la vremea aceea, „războiul“ BNR cu guvernul părea a fi pierdut. Președintele a refuzat odată promulgarea acestui Cod fiscal. Analiștii au criticat (pe bună dreptate, de altfel) acest Cod, la unison. Dar acum toți, fără excepție, susțin că modificarea propusă de Guvernul actual este atât de grav greșită, încât se cere ieșirea în stradă a #rezist-enților. Implicit, dar indubitabil, actualul Cod, cel cu riscul sistemic, cel refuzat la promulgare, cel megacriticat, este bun. Exact la fel ca și în cazul legilor justiției, moșmondite de Guvernul actual și, respectiv, de majoritatea parlamentară, care fac ca actualele legi, plus codurile penal și de procedură penală, să fie considerate, by default, bune pentru independența justiției, deși Curtea Constituțională le-a făcut șvaițer, iar guvernul anterior le-a modificat prin OUG. De ce anume se tem toți acești influenceri și, respectiv, decidenți? De creșterea costului forței de muncă pentru angajator? O să vedeți mai jos însă că această temere este nejustificată.

De altfel, sindicatele, care la rândul lor au scos oamenii în stradă, se tem de scăderea salariului net al angajaților, temere care, așa cum se va vedea mai jos, este și ea nejustificată. În realitate, sindicatele ar trebui să se teamă de cele mai sus expuse. Pe termen lung, coeziunea salariat – angajator – sindicat – stat în efortul de susținere a sistemelor publice de asigurări sociale poate fi iremediabil compromisă.

Utilizând un soft de pe Internet (se numește calculator-salarii.ro), pe care îl poate utiliza oricine, foarte facil, am calculat, prin mai multe iterații, că oricât de mare ar fi salariul net, costul total al angajatorului nu va crește (ci chiar va scădea) și deci scăderea salariului net nu va avea nicio bază aritmetică. De altfel, scăderea salariului net nu ar avea nici baze legale, întrucât salariul este un element al unui contract, contractul de muncă, iar un contract nu poate fi modificat decât prin acordul părților sau pentru cauze prevăzute de lege. În contractul de muncă este trecut salariul brut, dar ceea ce, realmente, se negociază este salariul net (not : poate că toată discuția asta are și un element pozitiv, întrucât salariatul va fi învățat, de-acum încolo, să negocieze și salariul brut, întrucât de acesta depind existența și cuantumul prestațiilor sociale, prestații care, că vrem sau nu vrem, ne sunt tuturor necesare la un moment dat). Or, ar fi ilegal ca patronul să modifice salariul brut/net, fără acordul salariatului sau fără o dispoziție legală care să îi permită acest lucru.

Cu riscul de a plictisi urmăritorii acestei pagini care nu sunt interesați de cifre și economie (așa cum nu eram nici eu interesat până mai acum 5 ani…), vă prezint o iterație bazată pe softul de pe net de care va ziceam, precum și pe cifre ale salariilor nete, care sunt exprimate, pentru ușurință înțelegerii, în sume fixe și rotunde:

l (i) un salariu net (SN) de 2.000 lei pe lună, în 2017, presupune un salariu brut (SB) de 2.841 lei și un cost total al angajatorului (CTA) de 3.487 lei; în 2018, cifrele sunt 3.409 lei (salariu brut/complet, SB/C) și 3.486 lei CTA; așadar, salariul net nu scade, CTA nu crește, ci scade cu un leu;

l (ii) un SN în 2017 de 5.000 lei înseamnă un SB de 7.128 lei și un CTA de 8.751 lei; în 2018, SB/C înseamnă 8.548 lei, iar CTA 8.740 lei (staționare SN, scădere cu 14 lei CTA);

l (iii) un SN în 2017 de 10.000 de lei înseamnă un SB de 14.257 lei și un CTA de 17.500 lei; în 2018, înseamnă un SB/C de 17.093 lei și un CTA de 17.478 lei (staționare SN, scădere CTA cu 22 de lei);

l (iv) un SN de 30.000 de lei în 2017 înseamnă un SB de 42.771 lei și un CTA de 52.502 lei; în 2018, înseamnă un SB/C de 51.281 lei și un CTA de 52.435 lei (staționare SN, scădere CTA cu 67 de lei);

l (v) un salariu net de 100.000 lei pe lună în 2017 înseamnă un salariu brut de 142.572 lei pe lună și un cost total al angajatului de 175.007 lei pe lună; în 2018, înseamnă un salariu brut/complet de 170.940 lei pe lună și un cost total al angajatului de 174.786 lei pe lună (staționare SN, scădere CTA cu 231 de lei).

Poate vă întrebați cine naiba are în România 100 de mii lei net pe lună. Păi, cred că știți. Isărescu, Ghețea, Van Groningen sunt sau nu nume care vă sună cunoscute? Acestea sunt salarii care nu numai că nu vor scădea, dar se vor consolida, întrucât sunt protejate de Codul fiscal și de toleranța religioasă a străzii față de astfel de salarii „meritate“ de cei mai admirați manageri expați (salarii pe care, de acum încolo, le voi numi „salarii IGG“). Așadar, numai dacă ne rezumăm la aceste iterații (care nu sunt inventate de mine, ci sunt rezultatul utilizării softului de care vă ziceam), ne rezultă clar că nu are cum să apară o reducere a salariului net cu 20-23%, așa cum se lamentează unele patronate și sindicate. În plus, aș zice că softul are și o premisă greșită, întrucât, odată ce contribuțiile sociale (minus bizara taxă de solidaritate de 2,25%) trec în sarcina salariatului, ele nu se mai aplică la costul total al angajatorului, ci la salariul brut. Așadar, când aplicăm procentajul de circa 35% din proiectul Codului fiscal, mai întâi extragem 22,5% din costul total al angajatorului, suma care incumbă în prezent angajatorului, după care înmulțim restul cu 35% și ne rezultă suma în plus care se adaugă, în totalul salariului brut, la salariul net. Suma rezultată va fi mai mică decât cele arătate în iterațiile de mai sus. E bine de precizat că, cel puțin la cunoștința mea, scutirile care acum se aplică programatorilor IT și medicilor rămân în vigoare, salariile acestora nefiind afectate.

În final, trebuie să vă reamintesc că eu NU sunt votant sau simpatizant PSD. Și, cu siguranță, NU voi fi nici în viitorul mai mult sau mai puțin apropiat. La bâlbele, incoerența și impredictibilitatea omorâtoare pentru orice business, mic sau mare, în bonis sau în insolvență, precum și la indecizia incredibilă în privința legilor justiției și a modificărilor codurilor penal și de procedură penală, la teama de a lua decizia solicitării revocării pentru incompetență managerială și abuzuri (constând chiar în încălcarea Constituției) a șefilor Parchetelor, nici nu aș avea cum să devin votant sau simpatizant al PSD. Nu merită încrederea.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 4
Gheorghe Piperea 413 Articole
Author

9 Comentarii

  1. Este evident ca la noi totul este pe dos. PSD -istii iau masuri liberale si liberalii iau masuri de stanga sau fac ciocul mic. Este evident ca, masura transferului contributiilor la stat in carca salariatului este o masura liberala si cu toate acestea capiatlistii salbatici( simpatizanti PNL) tipa ca din gura de sarpe ca nu mai pot sa fure 100% statul roman. Avea dreptate Marx,Engels si Lenin cand spuneau ca, capitalistii sug sangele poporului si se adevereste din ce in ce mai mult lozinca precum ca in capitalism se face exploatarea omului de catre om. Terente a fost mic copil fata de Tudy!

  2. ce pretentii poti sa ai dela niste analfabeti economic, precum tariceanu,dragnea,tudose,olguta? pe deasupra si caposi, nu vor sa tina cont de ce spun sindicatele,patronatele, oameni si organisme cu competenta.

  3. Mă simt obligat să remarc profesionalismul şi realismul politic ale unui excelent ministru : Olguţa Vasilescu poate da clasă tuturor politicienilor cu funcţii de răspundere la nivel ministerial ! Şi nu doar ! Competenţa, eleganţa şi prestanţa acestei Doamne explică ura, furia şi neputinţa celor care pentru a o critica recurg la cele mai josnice şi reprobabile tertipuri, doar-doar vor reuşi astfel să pareze aducerea la cunoştinţă a adevărurilor ce incomodează forţele malefice ce au înlănţuit România şi care au ca vârf de lance chiar BNR -ul !
    Care ia tot mai mult forma FED-ului, cu aceleaşi consecinţe nefaste pentru ţările pe a căror finanţe au pus labele !
    Ceea ce face masonul Isărescu, punându-se preş la picioarele străinilor reprezintă un grav atentat la siguranţa naţională şi dacă Serviciile n-ar fi şi ele la cheremul aceloraşi stăpâni, cu siguranţă că s-ar declanşa cel mai mare scandal de trădare naţională !

    • Sincer, te intreb: chiar crezi Minciunile acestei populiste?!
      Nu stiu cate clase ai, dar e grav ca un om cu acces la Internet sa o creada pe Olguta!
      Sau, esti bine platit de PSD!

      Ai calculat ce inseamna „revolutia fiscala” a Olgutei si ai comparat cu salariile URIASE Promise de aceeasi Olguta la RTV si A3?!
      NU cred, altfel nu debitai asemenea aberatii…
      Calculeaza singur si vezi Minciunile din campanie ale Olgutei si ale lui Dragnea!

      A-propos:
      1. Crezi ca Medicii vor avea de la 1 Ianuarie 2018(in Programul de guvernare din campania electorala aveau Promisuuni de la 1 Iulie 2017!) acele salarii de 4000 de Euro promise de Olguta?
      2. Unde si de ce a DISPARUT dl Dragnea de cateva zile de cand e Scandalul cu mutarea Contributiilor?!
      3. De ce NU mai apare dl Dragnea sa ne spuna cum au CRESCUT Salariile NETE ale Bugetarilor cu 2 Lei?!

    • @lili = sunt bugetar, mi-a crescut salariul de la 2000 lei in urma cu in an la 3500 acum. Crezi ca e mai mult decat 2 lei?! Cum minti si manipulezi! Bravo face PSD ul ca mai pune frana hotiilor strainilor in Romania!

  4. Sint de acord cu explicatiile pe care le dai, dar este totusi o problema. Nu am citit ordonanta, dar am o intrebare: scrie undeva ca angajatorul trebuie sa considere ca nou salar brut ceea ce este acum cost total al lui cu acel angajat? Ca daca nu scrie, atunci NIMENI nu il poate obliga sa faca asta, si cei mai multi vor profita si vor zice „asta iti e salariul brut, nu ti-l maresc, si iti vei plati din el toate taxele. Diferenta dintre salariul tau brut si costul meu total cu tine o bag eu frumos in buzunar”

  5. Dle Piperea, spuneti si asta, o spune Romania TV si Anttena 3:

    „Demnitarii, pe lista scurtă a românilor care vor avea BENEFICII de pe urma Transferului Contribuţiilor. Cu cât le vor CREŞTE lefurile.

    Parlamentarii, Primarii, Guvernanții și Președintele nu doar că nu vor avea lefurile tăiate de anul viitor, dar vor avea creșteri de câteva sute de lei din ianuarie 2018.

    Acest lucru este posibill deoarece salariile tuturor demnitarilor de la noi din ţară se calculează prin înmulţirea unui coeficient cu salariul minim brut. Astfel, din ianuarie 2018 acel coeficient va fi înmulţit cu 1.900 (salariul minim brut de la 1 ianuarie 2018) faţă de 1.450 cât este în prezent.

    Iată cu cât vor creşte salariile demnitarilor de la 1 ianuarie 2018:

    PREȘEDINTE – CÂȘTIG 1.061 LEI

    BRUT NET
    2017 – 17.400 LEI 12.277 LEI
    2018 – 22.800 LEI 13.338 LEI

    PREMIER – CÂȘTIG 1.017 LEI

    BRUT NET
    2017 – 16.675 LEI 11.765 LEI
    2018 – 21.850 LEI 12.782 LEI

    PRIMARUL GENERAL – CÂȘTIG 887 LEI

    BRUT NET
    2017 – 14.500 LEI 10.228 LEI
    2018 – 19.000 LEI 11.115 LEI

    PARLAMENTARI – CÂȘTIG 795 LEI

    BRUT NET
    2017 – 13.050 LEI 9.208 LEI
    2018 – 17.100 LEI 10.003 LEI

    E BINEEEEE, e FOARTE BINEEEE, cum spune Dragnea!!
    Cresterea Salariilor Demnitarilor explica oare de ce Miercuri Cresterea Salariului MINIM pe Economie la 1900 Lei a fost AMANATA, de FRICA Romanilor, oare?!

  6. Domnule Piperea, bun articol. Dar… un comentariu economic: desi aparent este o masura ultraliberala, nu este. De ce: pentru ca in Romania capitalul este putin, in majoritate strain, si in prezent nu poate fi taxat eficient din cauza sofisticarii financiare cu care reuseste sa eludeze taxele si din cauza protectiei acordate de organe, care se fac ca nu vad, ca asa e ordin, sa nu-l supere. Pe de alta parte acest capital strain scoate profit in principal din munca romanilor. Atunci, taxand munca romanilor, reusesti sa taxezi capitalul strain intr-un mod eficient, in sensul ca ii va fi greu sa se mai ascunda de taxe. Ca urmare, cei 42,86% taxe nu sunt asa clar distribuiti la munca si nu la capital. Pentru ca pana la urma omul munceste pentru net. Ce e peste, pana la brut sunt taxe care nu sunt pe angajat ci pe angajator, indiferent cum apar formal pe fluturas. In plus, de asta isi si permite guvernul sa reduca impozitul pe venit de la 16% la 10%, pentru ca oricum capitalul strain nu-l platea. Si astfel ajuta si capitalul romanesc, care platea impozitul si de acum va plati mai putin. (Si mie mi s-a parut neclar initial, dar dupa un timp m-am lamurit. Si nici eu nu sunt pesedist). Asta explica si „pozitia ciudata, oscilanta, a analistilor economici mainstream, a consultantilor din marile firme multinationale de audit și consultanta, a asociatiilor oamenilor de afaceri si, mai ales, a BNR și a Presedintiei, toti de dreapta, care torpilează proiectul de modificare a Codului fiscal” in loc sa se bucure de aceasta masura… ultraliberala 🙂

  7. Daca critici aiureala asta de demonstratii organizate de securistii sotului doamnei Carmen, bag sama ca moderatorii de la gazeta COTIDIANUL cenzureaza in mod abuziv ! ROG NU MAI CENZURATI ABUZIV COMENTARIILE !

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.