Muzicienii români strălucesc pe marile scene de concert din lume

Horia Andreescu. Foto Virgil Oprina

„Beethoven Experience” cu dirijorul Horia Andreescu și Wiener Kammer Orchester în Taiwan

După recentul turneu de trei concerte susținut cu mare succes de Filarmonica „George Enescu” în Kuweit, dirijorul Horia Andreescu va susține un concert extraordinar cu Wiener Kammer Orchester în Taiwan, prima capitală a Taiwan-ului, la Municipal Cultural Centre în seara de 12 aprilie, de la ora 19.30.

Concertul are loc în cadrul Tainan Festival și poartă titlul Beethoven Experience. Wiener Kammer Orchester va cânta trei dintre cele mai importante lucrări beethoveniene sub bagheta lui Horia Andreescu, iar pianista Eva Yulin Shen, născută în Tainan, va cânta Concertul nr. 3 pentru pian și orchestră în do minor de Beethoven. Programul va mai cuprinde Uvertura „Egmont” op. 84 și Simfonia a VII-a în la major op. 92 de Beethoven.

Wiener Kammer Orchester a putut fi ascultată în România la unul dintre Festivalurile „George Enescu” cu o Integrală a Simfoniilor de Schubert. La Tainan, Horia Andreescu va susține și un masterclass despre interpretarea muzicii beethoveniene, sub același generic Beethoven Experience.

Horia Andreescu este dirijor principal al Filarmonicii “George Enescu” din București, orchestră pe care a dirijat-o prima oară în anul 1987. Până în 2010, pentru mai bine de 18 ani, a fost directorul artistic și dirijorul șef al Orchestrelor și Corurilor Radio România. În anii ‘80 și ‘90 a fost dirijor invitat permanent al unor importante ansambluri germane: Orchestra Radio din Berlin, Filarmonica din Dresda și Capela de Stat din Schwerin. Recunoscut mai ales pentru interpretările de referință ale capodoperelor lui Haydn, Beethoven, Berlioz sau Bartók și pentru relația privilegiată pe care o are cu superstarurile artei interpretative, Horia Andreescu este, în același timp, un remarcabil promotor al muzicii noi și al tinerelor talente. Este frecvent invitat să participe la jurizarea unor competiții internaționale, iar prin activitatea sa de profesor asociat al Universității Naționale de Muzică din București contribuie esențial la creșterea noilor generații de instrumentiști și dirijori.

De-a lungul timpului, a dirijat ansambluri de excepție precum Orchestra Gewandhaus din Leipzig, Capela de Stat din Berlin, Opera Comică din Berlin, Orchestra Simfonică din Londra, Filarmonica Regală din Londra, Orchestra Națională a Rusiei, Orchestra Simfonică BBC Scotland, orchestrele simfonice din Viena, Ierusalim, Rejkjavik, Alabama și Taipei, orchestrele radio din Viena, Leipzig, Hamburg, Köln, Copenhaga, Madrid, Katowice, Sofia și Ljubljana, cele trei ansambluri ale Radioului Olandez, orchestrele filarmonice din Amsterdam, Stuttgart, Budapesta, Johannesburg și Nagoya, orchestrele de cameră din Israel și Olanda, Orchestra Arenei din Verona, Collegium Musicum Copenhaga și ansamblul Modern din Frankfurt.

“Iulia, Ştefan şi Marin Cazacu String Trio”, în Portugalia

Marin Cazacu

În cadrul programului Muzică românească în marile catedrale ale Portugaliei, program menit să celebreze Centenarul Marii Uniri, sâmbătă, 14 aprilie, la ora 19.00, va avea loc concertul formaţiei camerale Iulia, Ştefan şi Marin Cazacu String Trio, în monumentala biserică gotică a Mânăstirii Batalha.

Trio-ul, compus din Iulia Cazacu (vioară), Ştefan Cazacu (violoncel) şi Marin Cazacu (violoncel), va interpreta piese din repertoriul românesc şi european, pregătite special pentru acest eveniment:

Antonio VivaldiSonata nr. 5 pentru două violoncele şi vioară;

Arcangelo CorelliLa Folia pentru vioară şi 2 violoncele solo;

Tomaso AlbinoniAdagio pentru trio;

Jean Batiste BarriereSonata pentru două violoncele;

Ciprian PorumbescuBalada pentru vioară şi două violoncele;

Constantin DimitrescuDans Ţărănesc pentru două violoncele şi vioară;

George Enescu„Lăutarul” din Suita Amintiri din Copilărie;

Georg LigetiBaladă şi Joc pentru vioară şi violoncel;

Haendel/Halvorsen/CazacuPassacaglia.

Mânăstirea Batalha este cea mai renumită construcție sacrală gotică din Portugalia. A fost construită între secolele XIV și XVI, în amintirea victoriei repurtate de către regele portughez João I (1385-1433), în bătălia de la Aljubarrota, contra trupelor castiliane, moment întemeietor al istoriei Portugaliei ca stat independent. Mânăstirea este impresionantă nu doar prin dimensiunile ei, ci și prin soluțiile arhitectonice și prin bogăţia decoraţiei gotice. Monumentul a intrat în anul 1983 pe lista Patrimoniului Mondial Cultural UNESCO și se bucură anual de sute de mii de turiști din întreaga lume.

Marin Cazacu este solist concertist al Filarmonicii „George Enescu“. A cântat alături de Ghennadi Rojdestvenski, Sergiu Comissiona, Cristian Mandeal, Horia Andreescu, Antoni Ros Marba, Valentin Gheorghiu, Vladimir Orlov, Radu Aldulescu, Viktor Tretiakov, Mihaela Martin, Silvia Marcovici, Jeremy Menuhin. A participat la festivalurile de la Berlin, Hong-Kong, Macao, München, Milano, Osaka, Seoul, Tokio. Din 1992 este profesor la Universitatea Naţională de Muzică din Bucureşti, iar în 1998 a fondat cvartetul „Cellissimo”, prezent pe scenele portugheze în 2013, la Centrul Cultural din Belém (Lisabona) și Casa da Música (Porto). Înregistrările discografice pentru Electrecord, Olympia, BMG şi AIX Records sunt mărturii ale calităţilor acestui „excelent muzician“, aşa cum l-a numit Ghennadi Rojdestvenski.

Concertul este organizat în parteneriat de Institutul Cultural Român de la Lisabona, Ambasada României în Republica Portugheză şi Mânăstirea Batalha, instituție care face parte din reţeaua portugheză a muzeelor naţionale. Programul Muzică românească în marile catedrale ale Portugaliei va continua cu concertul formației Iulia, Ştefan şi Marin Cazacu String Triode la Igreja dos Clérigos din Porto, în 18 aprilie.

Recital de chitară „De la Paganini la Piazzolla”

Costin Soare

În perioada 12-14 aprilie 2018, Institutul Cultural Român Budapesta organizează două concerte De la Paganini la Piazzolla, avându-l ca protagonist pe chitaristul român Costin Soare.

Acesta este unul dintre cei mai apreciaţi şi activi artişti români, îmbinând în mod fericit o frumoasă carieră concertistică (chitarist şi lutist) cu cea pedagogică (profesor la Colegiul Național de Arte „Dinu Lipatti”, Bucureşti şi profesor asociat la Universitatea Naţională de Muzică din Bucureşti), fiind, de asemenea, director artistic al Festivalului Internaţional „Serile de chitară”, manifestare de succes ajunsă la cea de-a șaptea ediție, în cadrul căreia concertează chitariști de top din întreaga lume. Cu o experienţă de 5 turnee naţionale la activ („De la Bach la Beatles”/2017; turneul de promovare a CD-ului „Twenty Shades of Music” – alături de flautistul Ion Bogdan Ştefănescu/2017; „Muzica în palatele României”/2016; „Armonii pascale”/2015 – alături de actriţa Daniela Nane; „Nocturne şi dansuri”/2013), două CD-uri, unul lansat în 2017, „Twenty Shades of Music”– alături de flautistul Ion Bogdan Ştefănescu, şi în 2014 un album solo  („Nocturne şi dansuri”). Membru permanent a două ansambluri camerale (alături de flautistul Ion Bogdan Ştefănescu şi de mezzosoprana Claudia Codreanu), chitaristul Costin Soare este un promotor neobosit al muzicii clasice de foarte bună calitate prin intermediul unui instrument a cărui voce intimă şi repertoriu sunt apreciate de publicul larg. Pentru activitatea desfăşurată în 2016 (turneul Muzica în palatele României şi organizarea Festivalului Internaţional „Serile de chitară”, ediţia a VI-a), Costin Soare s-a numărat printre nominalizaţii secţiunii Muzică Clasică din cadrul Galei Premiilor „Matei Brâncoveanu” ale Fundaţiei Alexandrion.

 Din program:

Niccolò Paganini (1782-1840) – „Romanţa” şi „Andantino Variato” din „Grande Sonata per chitarra” sola

Francisco Tárrega (1852-1909) – „Recuerdos de la Alhambra”

Isaac Albeniz (1860-1909) – „Asturias”

Heitor Villa-Lobos (1887-1959) – „Preludiul 5 şi „Studiul 11”

Manuel de Falla (1876-1946) – „Homenaje pour le Tombeau de Debussy” şi „Dansul morarului”

Francisco Tárrega (1852-1909) – „Gran Jota”

Astor Piazzolla (1921-1992) – „Iarna la Buenos Aires” şi „Primăvara la Buenos Aires”

Astfel, joi, 12 aprilie, cu începere de la ora 18.00, Costin Soare va concerta la sediul ICR Budapesta, urmând ca sâmbătă, 14 aprilie, să susțină un al doilea concert la sediul Filialei Seghedin a Institutului Cultural Român, cu începere de la ora 18.00.

Voci de români, armonii de jazz – Jazzappella în premieră la Istanbul

Jazzappella

Institutul Cultural Român “Dimitrie Cantemir” din Istanbul aduce trupa Jazzappella în Turcia.

Miercuri, 16 mai, de la ora 20.30, ansamblu vocal profesionist Jazzapella, un nume de referință în topul de specialitate, urcă pe scena Centrului Cultural Summart din Istanbul.

Jazzappella este un grup a cappella, înființat de către solistul formației rock Sarmalele Reci, Zoltán András, cunoscut ca pianist de jazz și compozitor.

În decembrie 2010, grupul Jazzappella, în formulă de septet, a lansat la radio și internet, o primă înregistrare a unui cântec de Crăciun numit Să ningă iar, compus și aranjat de Zoltán András, pe versuri de Florin Dumitrescu. Din anul 2011 până în prezent, Jazzappella a continuat să concerteze ca sextet, în diverse componențe, participând la emisiuni radio și TV și susținând numeroase concerte în cluburi, la festivaluri de jazz, muzică contemporană și acappella, precum și în cadrul Festivalului Internațional George Enescu.

Printre participările pe scene românești și internaționale, amintim: Iunie 2012 – Samfest Jazz International, Satu Mare; Decembrie 2012 – Timișoara Jazz Festival; Septembrie 2013 – Festivalul George Enescu; Octombrie 2013 – Jazz pe Românește la Sala Radio, alături de Big Band-ul Radio; Mai 2014 – Festivalul Internațional de muzică A Cappella din Girona, Spania; Mai 2014 Festivalul Alba Jazz, Alba Iulia; Septembrie 2014 – București 555,; Noiembrie 2014 – Festivalul de Jazz de la Ploiești; Decembrie 2014 – Festivalul de Jazz de la Galați „Danube Jazz Festival„; Martie 2015 – Recital la Teatrul „Toma Caragiu” din Ploiești; Iunie 2015 – Festivalul G-Fest de la Odorheiul Secuiesc; August 2015 – Festivalul „Hai Sus„, București; Aprilie 2016 – Festivalul „Timișoara Muzicală„; Mai 2016 – Deschiderea concertului Paolo Fresu şi Ralph Towner la Sala Radio; Octombrie 2016 – Gala Artiștilor, Sfântul Gheorghe; Noiembrie 2016 – Festivalul de muzică nouă de la Craiova; Decembrie 2016 – Zilele Orașului Gheorghieni; Decembrie 2016 Târgul de Crăciun ArCub, București; Mai 2017 – Festivalul de Jazz de la Sibiu; Iunie 2017 – Festivalul „Amintiri din Copilărie”, București; August 2017 – Castle Jazz Fest, Carei; Septembrie 2017 – Festivalul de Jazz de la Craiova.

Cu o bază repertorială bine aleasă, dar și aranjamente și compoziții proprii, Jazzappella a reușit să-și creeze o identitate muzicală unică, gravitând în jurul binecunoscutelor standarde de jazz. Din repertoriul grupului vocal nu lipsesc, fireşte, piese celebre în genul pop și musical, devenind accesibili atât publicului iubitor de muzică, cât și cunoscătorilor.

Jazzappella vine la Istanbul în următoarea formulă: Ana Popescu – soprană, Marina Arsene – mezzosoprană, Marta Popovici – alto, Zoltán András – tenor, Alexandru Grăjdeanu – bariton și Konstantin Beykov – bas.

Ana Popescu s-a născut în București și a început studiul pianului la vârsta de 5 ani. A urmat timp de 12 ani, cursurile Liceului de Muzică “George Enescu” din București, iar apoi a devenit studentă, respectiv masterandă la Universitatea Națională de Muzică din București. După ce a absolvit cursurile universității, a cântat în mai multe ansambluri și  formații, diverse genuri muzicale, de la clasic la rock și pop. Ulterior a început să compună piese proprii, inițial pentru ea, apoi și pentru alți artiști. În prezent este soprană în trupa Jazzappella și profesoară de pian și canto.

Marina Arsene și-a început călătoria de muzician în perioada liceului, la vârsta de 15 ani studiind percuție clasică. A cântat vocal în trupe de cover-uri rock ‘n’ roll, apoi a început să studieze jazz în tabere, precum Icon Arts (Sibiu). În 2012 a fost admisă la Universitatea Națională de Muzică din București, la secția compoziție jazz, unde este în prezent masterandă. S-a alăturat primului grup de jazz acappella din România – Jazzappella, în 2015, alături de care concertează și în prezent. În 2014 a câștigat Premiul pentru cel mai bun solist vocal, la Festivalul Internațional Johnny Raducanu, din Brăila, iar în 2015, alături de The Twisters, la același festival, Premiul pentru cel mai promițător tânăr interpret.

A participat la workshopuri de jazz în: Romania (2012, 2013, 2016) – prof. Mircea Tiberian, Luiza Zan, Chris Dhalgren, John Betsch, Maurice de Martin; Spania (2017, 2018) – Prof.Judy Niemack, Dena DeRose; Slovenia (2017) – Prof. JD Walter. A studiat un semestru prin Bursa Erasmus în Olanda la Conservatorul Prins Claus din Groningen.

Marta Popovici a început să cânte la vârsta de 5 ani și de atunci continuă o relație strânsă cu muzica. În copilărie a fost premiată la numeroase concursuri de muzică pentru copii, urmând ca în perioada liceului să cunoască partea organizatorică implicându-se în dezvoltarea diferitelor proiecte și evenimente în cadrul liceului. În prezent este studentă în anul II la secția de Compoziție Jazz a Universității Naționale de Muzică, București, unde studiază cu Prof. Mircea Tiberian, împreună cu care colaborează pentru musical-ul Tarot Tales. A susținut concerte alături de artiști din scena jazz-ului autohton precum: Cătălin Milea, Alex Man, Albert Tajti, Ciprian Pop.

Zoltán András învață singur să cânte la acordeon de la vârsta de 6 ani și la diverse alte instrumente mai târziu. Începe studiile muzicale formale la 7 ani, luând lecții private de pian și teorie muzicală. În anii de facultate urmează cursul de improvizație de jazz al pianistului Marius Popp. În 1992, cîștigă Premiul I la secția de debut a Festivalului de jazz de la Sibiu cu cvartetul său de jazz The Newcommers. Din 1993, este solist și compozitor al formației de rock Sarmalele Reci, urcând pe scene din Germania (1994), Ungaria (1997), Anglia (1998), Moldova (2000), Spania (2006), Germania (2012); şi din ţară, în cadrul festivalurilor Peninsula, B`est Fest, Folk You etc. Din 2006, experimentează cu noul său grup a cappella Jazzappella, participând la numeroase festivaluri naţionale din Sibiu, Galați, Craiova, Carei, Ploiești etc.

Alexandru Grăjdeanu  a studiat violoncelul încă din primii ani de școală, iar mai târziu a abordat și muzica vocală, în prezent fiind membru al Corului Operei Naționale din București. Ca violoncelist, a avut numeroase colaborări cu formații rock, printre care și Sarmalele Reci, al cărei solist este Zoltán András, membru fondator al trupei Jazzappella, alăturându-se apoi acestui proiect.

Konstantin Beykov provine dintr-o familie de muzicieni. A început să cânte la pian la vârsta de șase ani și a urmat apoi, vreme de opt ani, cursuri de pian și teoria muzicii la Scoala Națională de Muzică din Sofia. A absolvit un liceu cu profil lingvistic, dar a continuat, în paralel, să-și dezvolte abilitățile muzicale. Pasiunea lui pentru muzica acappella, i-a deschis calea către numeroase ansambluri vocale și coruri. În prezent, studiază Dirijat Coral la Academia Națională de Muzică din Sofia și este membru în câteva ansambluri vocale camerale de diverse genuri – pop, jazz, folclor, muzică renascentistă și Creștin Ortodoxă. Pe lângă colaborarea cu Jazzappella, activează ca solist (bas) și aranjor în grupul a cappella Spectrum din Bulgaria.

Repertoriul pentru concertul de la Istanbul va cuprinde o selecție bogată de piese românești semnate de Nicu Alifantis, trupa Sfinx, piese după Johnny Răducanu, prelucrări ale unor piese originale din folclor și versuri semnate Adrian Păunescu, compoziții ale liderului Jazzappella, Zoltán András sau ale sopranei Ana Popescu. Acestora li se adaugă partituri din repertoriul internațional aranjate și reorchestrate de Zoltán András.

Odată cu organizarea acestui concert în premieră, ICR Istanbul demarează o nouă colaborare cu un centru cultural de referință din peisajul cultural al orașului Istanbul, Summart, cu scopul de a promova jazzul românesc contemporan.

Summart Art Center Maslak reprezintă platforma ideală pentru orice tip de manifestare din sfera artelor, fie muzică sau teatru, un punct de întâlnire al iubitorilor de artă, artiști locali și internaționali, colecționari, curatori, critici de artă, autori și reprezentanți ai mediului  academic. Summart organizează și găzduiește, spectacole muzicale, de teatru, conferințe și expoziții de artă contemporană.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 3
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.