Nebunia noastră cea din toate zilele şi nopţile

Intrăm şi ieşim. Bezmetic. Haotic. Delirant. Mereu la graniţa dintre absurd, nebunie şi grotesc. În viaţa noastră de zi cu zi, lucrurile se petrec destul de asemănător cu cele imaginate de talentata autoare finlandeză Rosa Lisham, care, în 1993, scria piesa Familly Affairs, un text fundamental pentru dramaturgia europeană. Nimic mai actual, mai viu, mai prezent, mai intens, decât spectacolul lui Radu Afrim, recenta premieră a Teatrului Odeon. Aproape că era previzibil că o astfel de autoare nonconformistă şi destul de “nelalocul” ei pentru mediul cultural finlandez se va întâlni cu regizorul nonconformist (nonconformismul, în cazul lui, a devenit deja o etichetă) Radu Afrim. Şi ce putea ieşi din această ciocnire? O explozie de vitalitate, umor, o “creatură” alcătuită din cel mai pur amestec între toate impurităţile şi imperfecţiunile fiinţei umane.

Marius Damian, Ruxandra Maniu, Cezar Antal, Mihai Smarandache, Nicoleta Lefter, Antoaneta Zaharia şi Vlad Bîrzanu, o familie care aruncă în aer mult îndrăgitul concept de celulă de bază a societăţii

Despre această “insuportabilă uşurătate a fiinţei umane”, despre această viaţă cu susul în jos şi cu josul în sus, ca o boală cronică, ireversibilă, cu transmitere sexuală (cum definea magistral viața, celebrul regizor polonez Krzysztof Zanussi), ne vorbesc, ne cântă şi dansează actorii din premiera Family Affairs. Erotismul impregnat în fiecare cuvânt, sexualitatea puternică a fiecărui verb, ambiguitatea fiecărui substantiv, obscenitatea şi trivialitatea limbajului, care pe unele “urechi fine” le-ar putea deranja, sunt de-o forţă şi frumuseţe greu de explicat. Cândva, într-una dintre scrierile sale, Henry Miller, spunea: “Prostia este cea mai mare obscenitate”. În cazul autoarei finlandeze, “obscenitatea”, dezgolirea corpului şi a sufletului, de toate hainele şi desuurile inutile, au un farmec aparte (se simte mâna şi talentul traducătorului, dar mai ales a poetului Doru Mareş).

Într-un fel, spectacolul de acum mi-a adus aminte de o altă montare a lui Afrim pe scena Odeonului, joi. megaJoy, unde fiecare actor avea partitura sa inconfundabilă.

Crazy! Crazy! Crazy! Made by Vlad Bîrzanu, Antoaneta Zaharia, Nicoleta Lefter, Ruxandra Maniu, Marius Damian, Cezar Antal şi la pian Mihai Smarandache

Nu există roluri principale sau secundare pentru actori, atât sunt de convinşi şi “prinşi” de povestea nebuniei în care trăim, încât fiecare devine Interpretul pe care nu ai cum să-l uiţi.

Nici nu ştiu cu cine să încep… Ei bine, doamnelor şi domnilor, intră în scenă cel mai nou actor din trupa Odeonului, Cezar Antal (cunoscutul actor al Teatrului Tineretului din Piatra-Neamţ), care s-a alăturat din această stagiune companiei), într-un travesti excepţional, în rolul Ninei, cu o voce admirabilă, cameleonic şi mereu surprinzător.

Îl urmează Mihai Smarandache (spumosul Fernando), care în orice spectacol este uimitor. El este omul de culoare, cu acccent moldovenesc, un playboy teribil, care seduce pe toată lumea. Seduce şi distruge. De altfel toţi seduc şi distrug, se seduc şi se autodistrug.

Două generaţii de actori, faţă în faţă, molipsiţi de acelaşi talent uriaş pentru teatru, Marius Damian, Vlad Bîrzanu, Rodica Mandache şi Virginia Rogin

Familia, “celula de bază a societăţii”, se învârte în jurul Jaanei, personaj fabulos, interpretat de Antoaneta Zaharia, al cărei talent este de nestăvilit. Marius Damian (Reiska), Pavel Bartoş (Mohaci), Virginia Rogin (Buni), Rodica Mandache (Sexygenara), Dan Iosif (Un postaş), Nicu Coman (Un client), Nicoleta Lefter (Tina), Ruxandra Maniu (Isadora) şi debutantul Vlad Bîrzanu (Mika) sunt tot atâtea caricaturi ale societății finlandeze (a se citi: oricare altă societate din lumea “democrată”, occidentală, “civilizat㔺i foarte politically correct) realizate fără nicio cruţare, cu bisturiul, direct în corpul victimei, fără anestezie. Dar cadavrul viu al societăţii post-moderne se scoală de pe masa de operaţie, râde în hohote, delirează, e o sumă de ticuri, frici, clişee. Totul, dar absolut totul, se scurge din preafericita societate occidentală, evident în numele marilor principii, de la xenofobie, homofobie la anti-semitism, anti-islamism, frica de celălalt, frica de altfel, frica de tine însuţi, frica de a-ţi recunoaşte propria identitate sexuală, socială, politică.

Deloc întâmplător, Radu Afrim a adăugat sub titlul piesei formula o “comedie politic incorectă”. Imensa ipocrizie cu politically correct e cea mai bună sursă pentru orice fel de violenţă, pentru orice fel de ură, pentru orice fel de nedreptăţi, şi toatea astea, fără limite.

Una dintre zecile de secvenţe savuroase ale spectacolului Family Affairs, Pavel Bârsan, Mihai Smarandache şi Cezar Antal

Family Affairs, un joc de puzzle în care suntem captivi cu toţii, în care vedem fragmente din filmele cineaştilor nordici – Roy Andersson (vezi excepţionalul lui film “Songs from the Second Floor”), Lars von Trier, Aki Kaurismaki, dar şi din lumile nebune, nebune ale lui Almodovar, şi desigur, ne vedem pe noi, cu lumile lui Urmuz, Naum şi Ionesco. Însă mai presus de inserţiile culturale (subiective) se află cea mai de preţ lume: cea a cotidianului nostru sufocat de mediocritate şi repetitivitate, a vecinilor noştri, a prietenilor şi duşmanilor noştri reali sau imaginari.

Mai bine de două ore şi jumătate râzi în hohote, dar, la sfârşit, te întrebi (dacă te întrebi şi dacă funcţionează instituţia criticii şi autocriticii), de ce oare îmi scrâşnesc dinţii, de ce oare râsul are un gust aşa de amar, de ce ţi “se apleacă” de la prea frumoasa şi prea civilizata rasă umană?

Mergeţi la spectacolul lui Radu Afrim (din echipa sa mai fac parte scenografii Tudor Prodan şi Cosmin Florea), premiera care a deschis larg uşile noii stagiuni a Teatrului Odeon, cum altfel, decât atipic, rebel, nebunesc!

Următoarea reprezentaţie va avea loc joi, 5 noiembrie, ora 19.00, după FNT!

Fotografiile sunt realizate de Dani Ioniţă

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Irina Budeanu 22 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.