Compania italiană Iveco a câștigat contractul de 700 de milioane de euro pentru livrarea a 2.900 autocamioane și 400 de remorci către MapN, după ce concurentul Rheinmetall Germania a pierdut procesul prin care cerea reluarea de la 0 a licitației, spun surse din piață.
Potrivit acestora, semnarea contractului se va face în perioada imediat următoare, „în preajma Crăciunului, că atunci se obișnuiesc laudele“. Este al doilea succes comercial major al italienilor în ceea ce privește livrarea de vehicule militare în România după ce, anul trecut, aceștia au reușit să vândă MApN, pentru 30 de milioane de euro, 173 de autocamioane militare 6X6 Iveco DV High Mobility Truck.
Licitația de camioane a MApN a prilejuit o luptă totală între nemți și italieni, de înțeles având în vedere dimensiunea contractului. În luna ianuarie a acestui an, reprezentanții Rheinmetall au ajuns să declare fățiș că licitația este incorectă, pentru că MApN ar fi realizat caietul de sarcini pe o specificație leit cea a camioanelor IVECO. Au fost contestații la CNSC și procesul deschis în care se cerea reluarea de la 0 a licItației, dar, iată, în cele din urmă nemții tot au pierdut.
Una dintre modificările reclamate de nemți ar fi constat în adăugarea cerinței potrivit căreia „cabinele, pentru toate versiunile solicitate de autocamioane (atât blindate, cât și neblindate), să fie identice din punct de vedere al formei, configurației, tabloului de bord și interfeței om-mașină și să aibă dimensiuni compatibile…se creează premisele favorizării Iveco, întrucât intimata-reclamantă nu deține cabine identice sub aspectul formei, al configurației, al tabloului de bord, al interfeței om-mașina și al dimensiunilor. Doar ofertantul Iveco deține astfel de cabine identice”, se arăta în înaintarea către instanță prin care se solicita reluarea licitației MApN.
Câți bani rămân aici
În caietul de sarcini al licitației pentru 3.200 de vehicule militare este prevăzută o clauză de offset, adică o parte din producție să fie locată pe plan local: cabină montaj și șasiu, ceea ce ar reprezenta cam 35% din întreaga valoare a contractului, spun sursele. Cu alte cuvinte, circa 230 de milioane de euro ar rămâne în România, pe întreaga perioadă de 7 ani a contractului. Rămâne de văzut unde ar putea fi amplasată construcția, având în vedere capacitățile de acum limitate ale României. Până în 1989, România avea mai multe facilități unde se puteau produce camioane și alte vehicule grele, dintre care cea mai mare și mai cunoscută era Roman Brașov. Fabrica încă există și încă are capacități de producție, deși mult diminuate față de perioada comunistă, când peste 22.000 de angajați veneau zilnic la lucru. Interesant este că fabrica brașoveană semnase un parteneriat în vederea acestui contract de 700 de milioane de euro cu Rheinmetall MAN, adică competitorii IVECO, care au pierdut licitația menționată. Rămâne de văzut dacă Roman ar putea să lucreze pentru italieni cum ar fi vrut să lucreze pentru nemți sau peninsularii vor alege o altă soluție. Problema este că nu prea mai există alte capacități majore de producție în România pretabile pentru aceste camioane, dar, pe de altă parte, IVECO deține o facilitate în Ulmi, Dâmbovița – IVECO Truck Services, care deocamdată se ocupă cu reparații, dar care, având în vedere dimensiunile terenului, poate fi transformat într-o unitate de asamblare, astfel mare parte din sumele contractuale să rămână “în familie”. Italienii, firește, vor vre să asambleze în propria facilitate pe care o dețin Dâmbovița, care poate fi transformată din service în fabrică în urma unei investiții. Îi ajută în acest sens paragraful din caietul de sarcini ca, la capitolul offset, precizează că se acordă punctaj suplimentar ofertei care prevede „realizarea suprastructurii, inclusiv a cabinei în cazul autocamioanelor, prin realizarea unei capabilități de producție a acesteia pe teritoriul național”. Așadar, realizarea unei capacități noi, nu se specifică folosirea uneia deja existente.
Contractul de 700 de milioane de euro pentru camioane face parte din programul multianual de înlocuire a echipamentelor Armatei Române, învechite fizic și moral și este parte a celebrului, de acum, 2% pe an din PIB pentru Apărare.
@Automotive Trend: In completare, Italia produce si propriile tancuri, Ariete, poate nu la fel de faimoase ca Leopardurile germane dar totusi produse in tara. Noi am pus punct.
Foarte multi discuta dupa ureche. Este nashpa cand presa da tonul la povesti.
Intervin in calitate de expert in sectorul automotive. Analizand informatiile pe surse oficiale (CNSC, Portal Justitie etc) remarc multe inexactitati si/sau omisiuni (mai mult sau mai putin voite):
1. Nu au fost depuse contestatii la CNSC… aceasta informatie este un FALS
2. Faptul ca IVECO a fost favorizata cred ca este o ineptie. Rheinmetall ARE TOATE PRODUSELE, UNIFORMIZATE. DECI AVEAU CU CE! link: https://www.rheinmetall-defence.com/en/rheinmetall_defence/company/divisions_and_subsidiaries/rheinmetall_rmmv_australia_1/index.php
3. Clauzele de OFFSET (80% din valoarea contractului, adica € 560 milioane) NU IMPUN realizarea productiei in Romania. Deci trebuie sa INVESTEASCA in ROMANIA, deci si sa creeze LOCURI DE MUNCA, noi OPORTUNITATI etc.
4. Italienii au fabrici in GERMANIA (si mari) si au vandut CAMIOANE MILITARE (UNIFORMIZATE) si in GERMANIA, FRANTA, SPANIA, ELVETIA, chiar si la AMERICANI (vehicule de lupta de tot respectul).
5. Am intrat si eu pe site-ul iveco (https://www.iveco.com/romania/retea/pages/retea_vanzari.aspx + https://www.iveco.com/Pages/Iveco-brands.html + https://www.ivecodefencevehicles.com/) si am vazut ca au mai mult decat o simpla facilitate in Targoviste ( au 24 DE PUNCTE SERVICE DISTRIBUITE PE INTREG TERITORIUL ROMANIEI ). La Rheinmetall in schimb nu sunt informatii in ROMANIA – deci cred ca nu au NIMIC.
6. In plus, o LINIE de PRODUCTIE nu este un CENTRU SERVICE si viceversa… ORICINE castiga acest contract a) ori il facea la ROMAN, ori b) facea o fabrica de la zero, deoarece in centrele SERVICE nu se face PRODUCTIE DE CAMIOANE…
7. Faptul ca ROMAN a semnat un acord cu Rheinmetall, este un simplu fapt care implica asumarea unui risc. Daca ROMAN ar fi vorbit cu IVECO (sau si cu iveco), ar fi putut avea mai multe „sanse” sa produca in Romania…
Un sfat: verificati informatiile. Dezinformarea are si ea scopul ei, nu?
Si iata cum am pus definitv lacatul pe industria de camioane! Bravo baieti de la achizitii din MApN! E frumoasa Italia, nu?
Italia a construit combinate chimice in Romania, asa ca n-ar trebui sa va indoiti de profesionismul italian, acolo s-a dezvoltat arhitectura, constructiile de poduri, corabiile genoveze, etc. Prea credeti ca lumea a inceput in nordul Europei.
Iata ca apare o varianta de dezvoltare a unei fabrici in Dambovita, japonezii fac rulmenti in Teleorman, americanii masini in Dolj, francezii in Arges, vapoare pe la Galati/Braila nu stiu, poate olandezii, deci in sud lumea este mai deschisa, nu ”joaca” o singura carte cea germano-austriaca. Aveti curajul sa sperati…
Parerea mea…..Trebuie schimbata legea….Armata nu trebuie sa respecte porcaria de lege a achizitiilor…din mai multe motive: unu…dotarea trebuie sa fie secreta….al doilea alegi cati bani ai si cat de incredere ai in marfa. Nu poti cunpara turcisme si chinazarii care arata bine dar sunt de unica folosinta. Al trilea …Unde este fabrica de camioane Brasov????Toti ministrii care au dus la caderea fabricii romanesti adunati si impuscati pentru subminarea apararii nationale.
La Iasi exista coinatul CUG unde se prevedea extndere mare a capacitatilor de productie si anumarului de angajati . Aici se fabricau printre altele , turele de tancuri si alte subansambluri destinate mai ales exportului . Sub deviza ,, mormane de fiare vechi ” lansata de echipa Iliescu alaturi de halogenul Petre Roman . s-a demolat tot si dus la fier vechi , in Turcia mai ales !
Vai de tara asta amarata , in care s-a distrus tot ce nu a putut fi furat , sau vandut pe spagi ! In secolul 21 , nu suntem capabili sa fabricam niste amarate de camioane ! Da’ de unde bani sa cumparam de afara? Din imprumuturi , desigur ! Atata stiu guvernantii , sa ridice mingea la fileu pentru altii ! Ce exporta Romania ? Lemn brut, cereale , animale in viu , etc. ,de acelasi fel !Asta inseamna sa fi colonie : sursa de materii prime pentru export si piata de desfacere pentru produsele manufacturate ale altora ! Vivat !
In primul rand trebuie precizat ca asa cum ansamblele unui camion german sunt executate cine stie pe unde (si in foste comune din Romania), tot asa gigantul IVECO are la temelie firme din Franta, Germania, Spania etc iar fabricile sale sunt raspandite din Europa pana in China si America Latina. Romanii inca vorbesc in legende, tehnologia si fabricatia auto s-a integrat perfect in noul globalism Productia auto este robotizata aproape peste tot in procent de 70-80%, poate ca japonezii isi pastreaza inca un plus. Robotii nu gresesc. Este greu sa mai diferentiezi major un autovehicul de altul, marile firme de profil livrand produse similare ca fiabilitate si siguranta. Cred ca principalul atu in astfel de achizitii este pretul oferit. Americanii au pierdut masiv pe piata interna de automobile in favoarea japonezilor care inca de acum 40 de ani i-au distrus cu preturile. Ei aveau uzine robotizate in procent de 70% iar americanii inca lucrau majoritar cu mana de lucru umana, sindicalistii avand grija sa lupte pentru salariile enorme ale muncitorilor americani. De aici a provenit si provine diferenta de pret, dar si inchiderea marilor uzine din Detroit si (nu este sigur) facilitatile guvernamentale pentru sprijinirea industriei americane de automobile. Repet, romanii inca vorbesc legende vechi din timpul cand fiecare visa masina care sa-l tina 30-40 de ani. Lumea s-a schimbat, multi isi iau masini in leasing pentru trei ani, dupa care repeta cu alta noua. Ce-am spus este valabil si pentru autobuzele si tramvaiele turcesti. Pentru scopul urmarit sunt la fel ca altele. M-am intins cam mult, dar este profilul meu de activitate.
@georgel. Foarte corect punctat. Si eu lucrez in industrie. Exemplu concret: componenta auto ; proiectul de matrita de injectat facut partial in Germania partial in Cehia, programele pentru CNC-uri o parte in Romania alta in Germania, turnarea in matrita executata in Slovenia.
@ ochi ager. Mai zilele trecute era un articol de ziar in care se deplangea faptul ca Romaniei ii lipsesc aproximativ 1 milion de oameni in diferite domenii. Este un cerc vicios in care capitalistii cer forta de munca gata pregatita si ieftina, daca nu o au nu se aventureaza. Forta de munca ar vrea macar partial sprijinul companiilor in formarea profesionala. Nu se realizeaza deoarece companiile se tem ca odata formata profesional forta de munca va migra spre locuri de munca mai bune. Cercul vicios se poate inchide doar prin intermediul statului care pe de-o parte asigura pregatirea profesionala iar cheltuielile le recupereaza prin impozitare. Asta intr-un stat normal!
Numitul Nastase Adrian si numitul Isarescu Mugur de ce nu-s la închisoare, primul, pentru asa zisa lui „privatizare” (subevaluare a capacitatilor industriale ale României si vinderea lor pe gratis), si ultimul, pentru halul în care si-a batut joc de leu (cu inflatiiile-deflatiile lui, care-au distrus si economiile unitatilor industrial-agricole si pe-ale populatiei)??? DE CE ?
Bine spus ochi ager. Dupa 30 de ani, inca s traieste pe ruinele regimului comunist. Acesta, cu toate pacatele lui, nu putine, a fost singurul care a avut un program consistent, coerent si consecvent aplicat de dezvoltare a tarii.
Romania dupa 30 de ani de la revolutie, membra UE si „de dreapta” nu e in stare sa mai fabrice niste camioane si remorci, adica sa mai aiba niste fabrici care sa dea locuri de munca la romani. Adica noi nu mai avem decat fabrica Roman a comunistilor si aia redusa la subzistenta??? Incredibil?
Astia din UE s-au conectat direct la bugetul nostru de unde sug bani pentru orice pentru industriile lor, in timp ce romanii culeg capsuni si ingrijesc de batrinii altora, ca ai nostri nu sunt buni decat de batjocura si taiat pensia ca nu mai produc. Asta e capitalismul? Asta e Romania de dreapta a lui Iohanis si Orban??? Unde sunt fabricile cu capital roman sau strain care sa dezvolte tara si sa dea de munca la oameni?? 30 de ani de la revolutie, Romania tara membra UE si NATO…
Felicitari domnule!
Cum unde? În propagandă! Acolo sunt fabricile cu capital român sau străin care să dezvolte țara!
ca militar cu grad mare si functie care sa-ti permita sa comanzi tehnica(camioane) si sa pui in contract conditia sa fie cabinele la fel la exterior,trebuie sa fii foarte prost,mai prost ca in bancuri. in lupta,fiecare vehicul are misiunea sa, nu suntem in situatia blindarii pe interior a unor masini civile.
Nemtii nu au investit nimic in Romania, deci este de inteles de ce a fost preferat IVECO care detine si posibilitati de asamblare si service in Romania. In plus stadardizarea cabinelor si bordului sunt cerinte normale pentru niste vehicule militare pentru ca sunt interschimbabile.
daca sunt facute de romani, de ce sai mai dai dreptu italianului, bhaaa doxa? Ar fi fost buna industria, acum daramata de tataru besescu petrov1, plus personnelu acela inalt calificat patunci, acum alungat in EXOD mega-Biblic de acelas tatar besescu petrov1, in cardasie cu aceleas „servicii” paunde tataru besescu lucra ca turnator de om si tradator de tara.
Sa nu mai dam vina pe straini pentru cumpararea a fel si fel de conserve.
E DOAR VINA CAPETENIILOR ACESTEI TARI IN FRUNTE CU MUTALAUL DEBILOID PENTRU TRANSFORMAREA ARMATEI TARII INTR-UN CIMITIR DE VEHICULE
Rog Patriotii din SRI – Aripa Tinara sa investigheze serios Licitatia Trucata si sa influenteze Generalii cu Caschete Patrate din MApN ( nu ma refer la Dezertorul Ciuca ) sa cumpere Camioane Americane cu Offset 30%. Cu Gunoi italian nu putem trimite la Moarte Sigura soldatii Romaniei.
Sunt mai bune cele americane, dar se pare ca ei nu vor sa se bage. Iar in materie de armament nici nemtii nu mai sunt ce au fost candva.
iar vati procopsit. Italianu nu e instare sa face tramvaie, saicum sa va dea voua utilaj sa reziste la razboi. lol. O sa castigati toate razboaiele cu ce va trimite italianu.
Tataru care a semnat contractu, tre begat la pusculita, pen ca ia intrat comision la buzunar grupa mare la sigur. Ca nai voie sa fi asa da prost, far sati intre nimic in buzunar pa part ailanta.
Intervin in calitate de expert in sectorul automotive. Analizand informatiile pe surse oficiale (CNSC, Portal Justitie etc) remarc multe inexactitati si/sau omisiuni (mai mult sau mai putin voite):
1. Nu au fost depuse contestatii la CNSC… aceasta informatie este un FALS
2. Faptul ca IVECO a fost favorizata cred ca este o ineptie. Rheinmetall ARE TOATE PRODUSELE, UNIFORMIZATE. DECI AVEAU CU CE! link: https://www.rheinmetall-defence.com/en/rheinmetall_defence/company/divisions_and_subsidiaries/rheinmetall_rmmv_australia_1/index.php
3. Clauzele de OFFSET (80% din valoarea contractului, adica € 560 milioane) NU IMPUN realizarea productiei in Romania. Deci trebuie sa INVESTEASCA in ROMANIA, deci si sa creeze LOCURI DE MUNCA, noi OPORTUNITATI etc.
4. Italienii au fabrici in GERMANIA (si mari) si au vandut CAMIOANE MILITARE (UNIFORMIZATE) si in GERMANIA, FRANTA, SPANIA, ELVETIA, chiar si la AMERICANI (vehicule de lupta de tot respectul).
5. Am intrat si eu pe site-ul iveco (https://www.iveco.com/romania/retea/pages/retea_vanzari.aspx + https://www.iveco.com/Pages/Iveco-brands.html + https://www.ivecodefencevehicles.com/) si am vazut ca au mai mult decat o simpla facilitate in Targoviste ( au 24 DE PUNCTE SERVICE DISTRIBUITE PE INTREG TERITORIUL ROMANIEI ). La Rheinmetall in schimb nu sunt informatii in ROMANIA – deci cred ca nu au NIMIC.
6. In plus, o LINIE de PRODUCTIE nu este un CENTRU SERVICE si viceversa… ORICINE castiga acest contract a) ori il facea la ROMAN, ori b) facea o fabrica de la zero, deoarece in centrele SERVICE nu se face PRODUCTIE DE CAMIOANE…
7. Faptul ca ROMAN a semnat un acord cu Rheinmetall, este un simplu fapt care implica asumarea unui risc. Daca ROMAN ar fi vorbit cu IVECO (sau si cu iveco), ar fi putut avea mai multe „sanse” sa produca in Romania…
Un sfat: verificati informatiile. Dezinformarea are si ea scopul ei, nu?