„Pactul Stat-Mafia”, premieră în competiţia Cinepolitica 2015

Un film revelator despre înţelegerile statului italian cu Mafia, care a făcut vâlvă în 2014 la Festivalul de la Veneţia, este unul dintre cele şapte titluri din competiţia Festivalului Internaţional de Film Cinepolitica (26 – 30 aprilie). The State-Mafia Pact / La Trattativa, regizat de Sabina Guzzanti, dezvăluie modul în care reprezentanţi ai statului acţionau ca punţi de legătură sau agenţi ai crimei organizate. Filmul conţine trimiteri puternice la realitatea de azi din România, în care o clasă politică şi profund coruptă este adusă treptat în faţa justiţiei.

The State Mafia Pact, o peliculă de Sabina Guzzanti

„Toate informaţiile au fost verificate de 1.400 de ori înainte”, declara Sabina Guzzanti la Veneţia. Autoare a unor documentare critice la adresa fostului premier Silvio Berlusconi – Vivo Zapatero! sau Draquila – l’Italia trembla (Cannes 2010) -, Guzzanti a întâmpinat o puternică opoziţie din partea oficialităţilor, de-a lungul carierei de jurnalist şi documentarist. Pactul Stat-Mafia porneşte de la o speculaţie veche, aceea că guvernul italian şi Mafia siciliană ar fi colaborat în anii ‘90 pentru a elimina o serie de procurori şi poliţişti, culminând cu asasinarea magistraţilor Giovanni Falcone şi Paolo Borsellino, în 1992. Filmul arată, printre altele, că partidul lui Berlusconi, Forza Italia, a fost creat tocmai pentru a-i asigura Mafiei un guvern mai „prietenos”.

Regizorul Hector Galvez a obţinut la Cartagena Premiul pentru filmul NN

Docu-ficţiunea este foarte creativă: folosind actori care recreează scene, animaţie, grafice şi imagini reale, Sabina Guzzanti subliniază cât de tare a închis ochii electoratul italian la abuzurile din ultimele decenii.

Despre crime nepedepsite vorbeşte şi NN/ Morţi fără nume, de Héctor Galvez, o poveste impresionantă despre tentativele eşuate ale familiilor din Peru de a-şi găsi morţii dispăruţi în campaniile armatei împotriva gherilelor stângiste, în anii ’80 şi ’90. NN este titlul de identificare pe care l-au primit victimele civile din gropile comune. Proiectat în premieră mondială la Festivalul de la Roma, NN este descris de „The Hollywood Reporter” drept una dintre cele mai bune producţii latino-americane recente, o „istorie palpitantă despre ciocnirea vieţii personale cu politica, despre un trecut reprimat care pluteşte ameninţător peste un prezent întunecat, despre istoria care ia contact cu realitatea – totul livrat în cel mai uman mod cu putinţă”.

The State-Mafia Pact

Un al treilea titlu care concurează pentru Trofeul Cinepolitica 2015 este Labyrinth of Lies, al lui Giulio Ricciarelli, o pasionantă poveste bazată pe întâmplări adevărate, mai puţin cunoscute, proiectată la Festivalul de la Toronto şi adusă în premieră în România. Un tânăr procuror ambiţios îşi propune, după cel de-al Doilea Război Mondial, să aducă în faţa justiţiei 22 de cetăţeni germani obişnuiţi care „facilitaseră” soluţia finală la Auschwitz şi se întorseseră la vieţile lor fără teama de a fi pedepsiţi. E un debut impresionant, „o istorie fascinantă, care detaliază cât de răspândită era ignoranţa germanilor privind Holocaustul, la doar o generaţie după război”, scrie IndieWire.com.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.