Pe ascuns. S-a făcut analiză pe impozitul progresiv

Ministerul Finanţelor a început încă de anul trecut o analiză privind impozitul progresiv, discuţia este şi una tehnică şi una politică, dar decizia introducerii acestuia va fi pur politică, a dezvăluit joi Alin Andrieş, secretar de stat în Ministerul Finanţelor, la conferinţa de taxe PwC România.

„Această analiză (a impozitului progresiv – n. r.) a început de anul trecut şi trebuie să menţionez (…) că genul acesta de analiză are loc în mod continuu, fiindcă sistemul economic, mediul de afaceri este unul foarte, foarte dinamic şi noi trebuie să ne adaptăm şi să identificăm zonele în care trebuie să intervenim. Reforma fiscală pe care ne-am asumat-o are două componente. Are o componentă de eliminare sau diminuare a distorsiunilor generate de un cadru fiscal sau, altfel spus, să creăm un cadru fiscal mai eficient, mai echitabil. Şi aici am început acest proces prin eliminarea unor facilităţi sau distorsiuni, ceea ce va genera un efect pozitiv din perspectiva creşterii veniturilor fiscale, dar şi din perspectiva, să spunem, unui mediu concurenţial mai echitabil. În al doilea rând, întotdeauna discuţia între cota unică sau impozit progresiv este o discuţie şi tehnică, este şi o discuţie, să spunem, politică. La nivelul Ministerului Finanţelor noi avem această analiză. Am discutat pe întreg parcursul, deoarece consultanţa oferită de Banca Mondială, care s-a finalizat printr-un raport, face o analiză a sistemului fiscal şi oferă câteva alternative”, a arătat Alin Andrieş.

El a subliniat că în acest va fi „pace fiscală” şi nu vor avea loc creşteri de taxe şi impozite. Potrivit secretarului de stat din Finanţe, anul 2024 va fi unul important, deoarece, fiind un an electoral, anticipaţiile sunt că vor fi modificări de comportament atât al factorului politic, cât şi al agenţilor economici.

„Măsurile pe care le-am luat în anul 2023 vor avea efectul scontat şi în funcţie de comportamentul agenţilor economici. (…) Indiferent cât de mult le discuţi, la final, creşterea de impozite sau de taxe sau introducerea de noi taxe sau eliminare de facilităţi nu este, să spunem, aplaudată de mediul de afaceri. Finalul primului trimestru este un moment important, fiindcă vom vedea care sunt efectele (măsurilor fiscale – n. r.) şi dacă efectele previzionate sau efectele obţinute sunt în linie cu efectele previzionate”, a subliniat Andrieş.

Pe de altă parte, reprezentantul MF a atras atenţia că de prea multe ori, în trecut, politica fiscală a fost utilizată pentru a diminua anumite probleme structurale în diferite sectoare de activitate.

„În momentul de faţă avem sistemul progresiv sau taxă unică. Mai avem şi analiza din perspectiva impozitării muncii versus impozitarea capitalului. Pe de o parte, impozitarea muncii, ţinând cont de toate contribuţiile obligatorii în România, este mai ridicată decât în alte state europene, iar din perspectiva impozitării capitalului sau a averii, se spune, inclusiv a proprietăţii, nivelul de impozitare este mai redus decât media europeană. De asemenea, discutăm despre legislaţie cu privire la impozitul pe proprietăţi. După cum foarte bine ştiţi, avem o lege adoptată care prevede trecerea de la sistemul anterior la un sistem bazat pe valoare de piaţă. Pe de altă parte, cum să spun, va fi o decizie pur politică şi nu aş vrea să intru în dezbatere ce direcţie va câştiga. Noi vom oferi şi rolul nostru este să oferim fundamentarea tehnică conform atribuţiilor şi conform planului de guvernare. Ministerul de Finanţe este responsabil de politica fiscală şi avem ca obiectiv, pe de o parte, o analiză, pe de altă parte, crearea unui sistem fiscal mai echitabil şi mai eficient”, a mai spus Andrei Andrieş.

Prezentă la eveniment, Nicoleta Cîrciumaru, preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF), a menţionat că un palier al reformelor ANAF din PNRR este cel al introducerii unui tratament fiscal adaptat în funcţie de riscul fiscal asociat fiecărui contribuabil şi reproiectarea proceselor de administrare fiscală. Astfel, se presupune implementarea unui sistem integrat de management al riscurilor fiscale la nivelul întregii administraţii fiscale, prin înfiinţarea unui sistem de identificare, planificare, evaluare şi adaptare a activităţilor din procesul de administrare fiscală, în conformitate cu riscurile fiscale identificate şi permanent actualizate.

„Acest mare proiect Big Data are un termen de implementare din ceea ce spun specialiştii de doi ani, trei ani, dar până ajungem la forma finală, lucrăm la anumite module intermediare care să ne ajute să colectăm din date, să le analizăm şi să le punem în aplicare în vederea constatărilor pe care trebuie să le facem. Aceste module au la bază configurări ale profilului de risc al contribuabililor, sunt utilizate în activitatea de control fiscal, generând acţiuni de control ţintite sau în timp real. Încercăm să adunăm, să colectăm datele prin ponderea numărului de desk auditori raportat la numărul total de audituri efectuate de administraţia fiscală”, a afirmat Cîrciumaru.

În ceea ce priveşte acţiunile de control fiscal, în cadrul procesului de analiză de risc vor fi identificate domeniile de neconformare, iar acţiunile de control fiscal vor fi ţintite, vor privi exact contribuabilii identificaţi cu risc de neconformare. Domeniile de interes pentru activitatea de control fiscal sunt domeniile identificate cu risc fiscal, urmare a analizei de risc şi care au un impact în reducerea grupului de TVA.

Aceasta a anunţat că se autorităţile analizează posibilitatea suplimentării camerelor de luat vederi în punctele de trecere a frontierelor de stat a României.

„Pentru prevenirea şi combaterea evaziunii, am demarat un program complex de implicare a inspectorilor din punctele de trecere a frontierelor. Subliniem faptul că eficienţa măsurilor de mai sus a fost testată prin acţiunile derulate în anul 2023 şi începutul anului 2024 şi au dat rezultate. O mie de contribuabili mari au plecat de la 1 ianuarie şi vor mai pleca o mie de contribuabili de la 1 iulie. Tot pentru a creşte calitatea serviciilor ne-am gândit la aceste lucruri. Nu se întâmplă nimic rău sau nou. Toate inspecţiile care se află în derulare se vor termina de către organul fiscal care le- început şi după aceea vor fi transmise noului organ fiscal eventualele decizii de impunere”, a punctat şefa Fiscului.

La rândul său, Georgeta Toma, şef Serviciu în Direcţia Generală de Legislaţie Fiscală şi Reglementări Vamale şi Contabile din Ministerul Finanţelor, a menţionat că pe zona de microîntreprinderi, trebuie să continue reducerea plafonului iar autorităţile fiscale analizează operaţionalizarea facilităţilor care se acordă pentru cercetare, dezvoltare.

„Anul acesta e un an de analize şi de aducere a unor clarificări mai mult în zona, să spunem, secundară de reglementare şi nu neapărat pe partea de lege. Trebuie să recunoaştem că în impozitarea directă avem mai multe impozite sectoriale, să spunem aşa, şi avem şi acest impozit minim pe cifra de afaceri. După cum aţi văzut, soluţia de integrare a acestui impozit, în primul rând, dacă vorbim de regula standard. Aceasta a fost intenţia de reglementare: impozit pe profit. (…) În situaţia în care în 2024 suntem în zona de impozitare minimă, de 15%, că avem mai multe minime, să spunem aşa, naţionale, internaţionale, deci dacă entitatea respectivă constitutivă din România plăteşte în locul impozitului pe profit, impozitul minim pe cifra de afaceri, după formula binecunoscută, acesta este impozitul acoperit”, a spus Georgeta Toma.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 1
Author

12 Comentarii

  1. Belirea incet, dar sigura, a tuturor contribuabilor, particulari sau nu, este un obiectiv primordial al decidentilor politici. Dar nu ne grabim. Asteptam anul 2025!!

  2. …de-aia va inarmati?…ca ati adus vorba de echitate, cam ce intelegeti voi prin aceasta sintagma?…cumva ceva in genul haiduciei de pe vremuri?…pai atunci haiducia chiar avea un scop, saracii erau saraci pt ca nu aveau de ales si nu pentru ca nu voiau sa munceasca, cum se intampla acum!…ati furat atat de mult incat nu mai aveti bani sa-i tineti pe votantii asistati social?…vreti sa aduceti imm-urile la impozit pe cifra de afaceri?…pai bai rahatilor, se vede ca sunteti doar niste martafoi de birou, care nu ati muncit o secunda in viata voastra in privat!…va dau un exemplu, asa, ca tot este la moda: un mic intreprinzator are cifra de afaceri mare si profit mic, cretinilor!…el nu are nici capitalul, nici forta de negociere si nici mijloacele unei firme mari!…o covrigarie de cartier nu comanda tone de faina, sa poata negocia pretul, nu are contracte de vanzare cu ridicata, nu are capacitate de productie de masa, nu scoate covrigii pe banda, cum o fac fabricile, nu are eficienta productiei industriale, nu poate face profit mai mare decat fabrica!…oricum, la ritmul in care se inchid micile afaceri in ultima perioada o sa colectati numai lule la buget…stii, eu nu prea tin la viata dar in ultimul timp imi doresc sa apuc sa merg sa votez la toate alegerile…si, daca veti pierde, indiferent de cat de rau ne va fi pe urma, daca as muri in secunda a doua dupa comunicarea rezultatelor, adevar va spun, as muri fericit!…

  3. Și politicienii plătesc tot impozit acoperit sau de loc. O să vedeți, daca baga impozitul progresiv, multe categorii vor rămâne la impozitul de care beneficiază actualmente, tot cetățenii majoritari vor fi chinuiți.

  4. Impozitul progresiv este mai corect deoarece ține cont de principiul biblic al proporționalității.
    A fost desființat de Băsescu și de ,,lupii săi hulpavi”.

  5. Suntem in feudalism sau mai rau ??? Urmeaza sa fim fericiti ca suntem lasati sa respiram !

  6. El ce zice: taxarea muncii e mare față de Occident, taxarea proprietății e mică față de Occident.
    Deci ,de la anu ,vom face invers
    Îți scade 5 la sută din impozitul pe salariu și îți crește impozitului pe apartament la valoarea lui, undeva la 1500 lei cel puțin pe an.
    Și va crește anual pentru că apartamentul are anual o valoare mai mare, și te-a liniștit .
    Păi și le convine pentru că la noi 80 la sută din populație are proprietăți, față de 40 la sută în Occident
    Mă scuzați,eu așa am înțeles.

  7. …pt corneliu…impozitul progresiv se aplica deja, acelasi procent din numere diferite, in valoare reala, este diferit…cu siguranta esti un intretinut sau asistat social…mergi la munca, puturosule, nu mai sta cu mana intinsa!…

  8. sa discuti de cresterea impozitelor cand tu nu esti capabil ca statr sa colectezi in procent rezonabil pe cele existente este deja este o mare idiotenie. inseamna pur si simplu ca mai vrei sa iei un rand de piele de pe aia care inca sunt cinstiti si isi pltesc totul la zi!

  9. 10% din 20000 inseamnA 2000, deci ramai cu 18.000, iar 10% din 2700 inseamna 270, deci ramai cu 2430! socul impozitarii e imens la cel cu venituri mici si insesizabil la cel cu venit mare, de-aia trebuie progresiv, ca sa-i loveasca pe toti cat de cat la fel

  10. @Corneliu – Cornelus sezi bland ca nu-ti da tie nimic, decat ..UE fura ei tot din ce aduna ! Ai mintea mica rau .

  11. @Dan ai mintea lui ciolacu, probabil ca il votezi cu doua maini. Poate ala cu venituri mari munceste mai mult, poate si-a tocit coatele pe banci cu cartea in mana in timp ce tu dormeai sau te distrai prin vreo spelunca ratacita, poate are raspundere mai mare la locul de munca si e normal sa primeasca mai mult, tu daca ai frecat menta pe fbk nu poti avea pretentii sa moara capra vecinulu!

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.