Piaţa mondială de artă este din ce în ce mai competitivă. Preţurile au zburat tot mai sus

Leonardo da Vinci, Salvator Mundi, c.1500

Casa de licitaţii Christie’s şi-a anunţat bilanţul pentru anul 2017. S-au încasat 6,6 miliarde de dolari, o creştere de 21% faţă de anul precedent. Vânzările la licitaţie au crescut cu 38% faţă de 2016. Numărul operelor vândute a crescut şi el cu 33%, însumând 5,9 miliarde de dolari. 62% dintre ele au fost vândute în America (3,2 miliarde de dolari). Au urmat Asia, cu 7% (754,9 milioane de dolari), Europa şi Orientul Mijlociu cu 11% (2 miliarde de dolari).

Au crescut şi vânzările on line cu un număr de cumpărători cu 37% mai mult, încasările însumând 164,6 milioane de lire sterline, confirmându-se astfel interesul crescut pentru platforma on line. Împreună cu Christie’s LIVETM, vânzările on line au totalizat 214,5 milioane de dolari.

Constantin Brâncuşi, Muza adormită, 1910

Guillaume Cerutti, director executiv la Christie’s, a afirmat: « 2017 a fost un an ce merită reţinut. În 2018, vom continua să găsim noi clienţi şi să optimizăm serviciile noastre, mai ales cele on line. Licitaţiile de primăvară sunt extrem de promiţătoare, mai ales cea a Colecţiei Rockefeller”.

Vânzările în America, aşa cum aminteam, au fost un adevărat succes. Noutatea anului 2017 a constat în deschiderea unui avanpost la Los Angeles.

Lotul top pentru vânzările on line a fost un ceas, un Rolex Submariner 6538, vândut cu 324.500 de dolari, în luna octombrie, iar lotul cel mai scump, vândut on line, a fost o lucrare Untitled de Alexander Calder, în timpul licitaiei Paris Avant-Garde, tot în luna octombrie.

Jean Michel Basquiat, Red skull

Un număr record s-a înregistrat şi pentru accesările pe internet ale Casei: 12 milioane de vizitatori.

Topul celor mai scumpe opere de artă cuprinde: Leonardo da Vinci, Salvator Mundi, cumpărat în licitaţie la New York cu 450.312.500 de dolari, Jean-Michel Basquiat, Red Skull, din 1982, vândut la Londra pentru 16.546.250 de lire sterline, Alberto Giacometti, Grande Femme II, concepută în 1960 vândută la Paris cu 24.907.500; Pablo Picasso, Jeune fille endormie (Hong Kong, într-o licitaţie privată), Colecţia Audrey Hepburn, care a totalizat, la Londra 6.053.875 de lire sterline, o Pereche de vase ‘butterfly’ din familia roz, din 1736-1795, vândute tot la Londra cu 14.725.000 de lire sterline, o statuetă din Hawai, reprezentând un zeu al războiului ku ka ‘ili moku, adjudecată la Paris pentru 6.345.000 de euro; Diamantul Grand Mazarin cumpărat la Geneva cu 14.375.000 de franci elveţieni, Rolex “Big Crown” Tropical Submariner Ref. 6538, realizat cu aproximaţie în 1957 (324.500 de dolari, vândut on line) şi unul dintre exemplarele lui Einstein: Letters to a Friend Part II, vândut tot on line cu 106.250 de dolari.

Picasso, Tânără adormită

Li se alătură Vincent Van Gogh, Ţăran arând, 81.312.500 dolari, Fernand Léger, Contrast de forme, 70.620.500 dolari, Andy Warhol, Sixty Last Supper 60.875.000 de dolari, Constantin Brâncuşi, Muza adormită, 57.367.500 de dolari,, Cy Tombly, Leda and the Swan 52.887.500 dolari, Francis Bacon, Trei Studii de portret pentru George 51.767.500 de dolari, Cy Tombly, Untitled 46.437 500 de dolari, Max Beckmann, Hölle der Vögel 45.834365 de dolari.

În timpul primului semestru al anului 2018, Colecţia Peggy şi David Rockefeller va fi expusă în cadrul unui turneu în întreaga lume: Londra (21 februarie-8 martie), Beijing (6-7 aprilie), Los Angeles (6-12 aprilie) şi Shanghai (10-11 aprilie).

Diamantul Grand Mazarin

Săptămâna Artei secolului XX, programată în King Street în luna februarie, va include colecţia Abstraction Beyond Borders, propunând opere de artă abstractă din Europa. Tot în februarie, de data aceasta la New York, va fi oferită Colecţia JF Chen cu peste 300 de piese de artă asiatică, în cadrul Săptămânii Artei Asiatice.

Muşchetar şi nud aşezat de Pablo Picasso, estimat la 12-18 milioane de lire sterline, va intra în licitaţie la Christie’s, tot în luna februarie. Datat 1967, an în care apare pentru prima data muşchetarul în tablourile sale, acest ulei şi Ripolin pe pânză o reprezintă pe Jacqueline.

Vincent van Gogh, Muncitor arând

După recentul anunţ al intrării în licitaţie a unui Triptic de Francis Bacon, Muschetarul lui Picasso va reprezenta lotul-far al serii dedicate Impresionismului şi Artei Moderne în 27 februarie.

Pensulaţia generoasă construieşte două figuri: muşchetarul, la dreapta, însoţit de o figură feminină la stânga, un nud senzual. Părul scurt, postura hieratică şi ochii mari şi migdalaţi, indică fără dubiu identitatea femeii: Jacqueline, muza şi amanta pictorului, ultima lui mare dragoste, prezentă în toate producţiile din etapa fnală a vieţii sale.

Potrivit lui Keith Gill (Director de vânzări al serii Impresionism şi Artă Modernă de la Londra), “Figurile alegorice erau folosite de Picasso ca o modalitate de a se introduce în interiorul Istoriei Artei, aşa cum o făcuseră înaintea lui Rembrandt, El Greco, Velázquez sau Goya.

Pablo Picasso, Muschetar şi nud aşezat

Părea să aibă, în această perioadă, un sentiment al urgenţei faţă de munca sa, ca şi cum ar fi încercat să oprească trecerea timpului, senzaţie vizibilă şi în pensulaţia densă şi în gesturile curajoase din Muşchetar şi nud aşezat”.

În întreaga sa carieră, Picasso a fost atras şi s-a concentrat pe anumite “tipuri”, clasice sau mitologice, cum ar fi melancolicul arlechin, monstuosul minotaur şi curajosul toreador. În ultimul deceniu de viaţă, s-a transformat pentru ultima dată în virilul Muşchetar, gata de aventuri îndrăzneţe, gesturi romantice şi acţiuni eroice. La Picasso, figura muşchetarului ar fi putut ieşi din opera ca Las Meninas de Velázquez sau Rondul de noapte de Rembrandt. Este un personaj care poartă cu el o parte franţuzească, una spaniolă şi una olandeză.

Lucrarea va fi expusă la Hong Kong din 5 până în 8 februarie şi la Londra, între 20 şi 27 februarie.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 9
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

2 Comentarii

  1. Piaţa mondială de artă este tot o escrocherie!De ex cumperi un Bentley care este tot o opera de arta ,cu 200.000 euro ,umbli cu el 50,000 km,un vax,si vrei sa il revinzi,cine e prost sa iti mai dea 200.000 euro sau mai mult?In schimb ,daca ai un tablou care nu iti produce nici o emotie estetica ,il atarni pe perete si uiti de el,ma poate convinge cineva ca ii creste valoarea de la an la an doar ca este semnat Picasso?E doar un aranjament international,o conventie mondiala si un mod de a spala bani si de a te convinge ca daca nu accepti, esti prost,idiot si needucat,la un loc!

  2. 2. Leonardo da Vinci s-a înşelat cînd L-a numit, pe Gezu, „Salvator Mundi”. Întra-adevăr, El este Mîntuitorul. Numai că, pînă la Duhul lui Hristos, te mănîncă sfinţii. După crima oribilă înfăptuită de oamenii pămîntului, împotriva Fiului lui Dumnezeu, ar fi urmat să piară toţi; pînă la ultimul. Căci un greu blestem s-a lăsat asupra omenirii! Noroc că s-a îndurat Dumnezeu Tatăl şi a trimis un alt „Salvator”, în locul Mîntuitorului asasinat. Altfel ar fi urmat să pieriţi cu toţii. Acum veţi pieri între 75 şi 90 la sută. Doar vreo zece procente vor izbuti să treacă Examenul Judecăţii de Apoi. Restul, adio şi-un praz verde! Adio şi n-am cuvinte…

    https://www.youtube.com/watch?v=bIJZDcSiG2w

    Observînd ce anume i-a atras atenţia snoabei Buluc (femeie, ce să-i faci), şi a considerat de cuviinţă să consemneze în articol – adică ceasul Rolex (?!) şi diamantul Grand Mazarin (?!) -, mi-am adus aminte de cuvintele lui Constantin Brâncuşi: „Când am plecat de aici, v-am lăsat săraci şi proşti… Când am revenit, v-am regăsit şi mai săraci şi mai proşti.” Cuvinte profetice. Căci anticipau, ca să zic aşa, „a doua venire”.-

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.