Planul prin care se pregătește lichidarea CFR Marfă

Autoritățile române nu au făcut publice demersurile întreprinse cu privire la viitorul companiilor de stat. Deși și-au luat angajamente ferme față de Uniunea Europeană în privința unor companii strategice cu mii de angajați, Guvernul nu a anunțat ceea ce se va întâmpla cu o serie de societăți la care statul este acționar majoritar.

 

Un document intrat în posesia 7IAȘI arată că Guvernul și-a asumat, în secret, în fața Comisiei Europene, lichidarea unei companii strategice cu aproape 5.000 de angajați. O scrisoare a Comisiei Europene din 11 mai 2021 către Reprezentanța permanentă a României la Uniunea Europeană dă în vileag intențiile Guvernului în privința CFR Marfă. Documentul este doar o mică parte din angajamentele secrete luate de autoritățile române în fața Uniunii Europene și arată că discuțiile privind planul de lichidare a CFR Marfă a fost inițiat încă din anul 2020, iar Guvernele Orban și Cîțu nu au suflat până acum nicio vorbă în această privință. Strategia Guvernului PNL-USR e simplă: principalii trei competitori ai CFR Marfă sunt lăsați să se înfrupte din stârvul companiei, iar statul va rămâne cu o gaură de sute de milioane de euro.

Ajutor de stat ilegal

În februarie 2020, Comisia Europeană a emis o decizie împotriva CFR Marfă  considerând că facilitățile acordate de Guvernul României în cadrul procesului de privatizare început în anul 2013 fac parte din categoria ajutorului de stat. Prin urmare, Comisia a obligat statul român să demareze procedurile de recuperare a ajutorului de stat acordat ilegal CFR Marfă. Ba mai mult, decizia CE specifică faptul că statul trebuie să calculeze și dobânzi la sumele acordate ca facilități, de la data acordării ajutorului de stat și până la data recuperării sumelor datorate. Conform documentelor oficiale, valoarea ajutorului de stat acordat se ridică la 2,89 miliarde lei (590 milioane euro) la care se adaugă dobânzi în valoare de 1,1 miliarde lei (205 milioane euro). Pe lângă aceste sume, CFR Marfă înregistra datorii de peste 1,3 miliarde de lei către furnizori și bugetul de stat, cea mai mare sumă, respectiv 1 miliard de lei, fiind datorată unei alte societăți de stat, Compania Națională CFR  SA. Decizia Comisiei Europene a deschis drumul procesului de falimentare și lichidare a CFR Marfă, companie de stat a cărui patrimoniu era estimat la 1,1 miliarde euro. Folosind drept scuză decizia de recuperare a ajutorului de stat ilegal, guvernanții au elaborat un plan care are ca finalitate dispariția de pe piață a CFR Marfă și lăsarea în exclusivitatea operatorilor privați a sectorului de transport marfă pe calea ferată.

Paravanul cu concordatul preventiv

Oficial, CFR Marfă a intrat în 2020 în concordat preventiv, o procedură de reorganizare menită să asigure societăților aflate în dificultate financiară posibilitatea derulării activității sub supravegherea unei companii specializate și în acord cu creditorii. Deși oficial planul de concordat elaborat CITR ( Casa de Insolvență Transilvania) prevede reorganizarea societății, plata eșalonată datoriilor și continuarea activității, intențiile Guvernului sunt de a lichida compania. Și nu oricum. Corespondența dintre Comisia Europeană și Reprezentanța permanentă a României la Uniunea Europeană relevă faptul că CFR Marfă va fi efectiv sfășiată și dată pe mâna operatorilor privați concurenți. Cu tot cu patrimoniu și cotă de piață. Sub tutela așa-zisei recuperări a ajutorului de stat a fost elaborat un plan diabolic. Într-o primă fază, în cadrul restructurării din concordatul preventiv, actuala conducere a CFR Marfă va da afară 1.400 angajați. Această măsură este făcută în detrimentul companiei și în beneficiul concurenței. De ce spunem acest lucru? Pentru că restructurarea va afecta în primul rând personalul productiv, ceea ce va duce la imposibilitatea îndeplinirii contractelor actuale. Efectul va fi imposibilitatea câștigării unor noi contracte și chiar pierderea clienților în detrimentul celor trei mari jucători din piață: GFR (Grupul Feroviar Român), DB Schenker și Unicom Tranzit, care vor fi alimentați atât cu clienți cât și cu personal calificat gratis. Deciziile actualei conduceri a CFR Marfă sunt mai jult decât suspecte, în contextul în care directorul companiei, Mihai Frăsinoi, a fost în ultimii ani director general al competitorului Unicom Tranzit, iar fratele său face parte din conducerea altui mare operator, DB Schenker.

Statul cedează deliberat

Dar marea șmecherie pusă la cale de guvernanți este alta. Se pregătește transferul patrimoniului CFR Marfă și a contractelor către operatorii privați. Procedura a fost aleasă intenționat complexă și alambicată pentru ca nimeni să nu mai înțeleagă nimic. În cadrul acestei proceduri, CFR Marfă va transfera către Rofersped SA (societate la care CFR Marfă deține 98% din acțiuni) o parte din patrimoniu sub formă de majorare de capital, dar și o parte dintre contracte. Rofersped va prelua doar 41% din volumul transportat de CFR Marfă, restul contractelor fiind cedate deliberat către competitorii privați! Asta da ticăloșie: statul, în loc să încerce să recâștige cota de piață și să devină competitiv, își propune să muncească și mai puțin!

„Conform planului de recuperare actualizat, o parte din activele recuperate în natură de la beneficiar, CFR Marfă, ar fi transferate ulterior unei alte companii, Rofersped, în schimbul capitalului propriu. Aceste active includ 22% din vagoanele CFR Marfă și 27% din locomotivele sale, în medie 23% din materialul rulant al companiei CFR Marfă. Autoritățile române au explicat că niciun angajat nu ar fi transferat direct de la CFR Marfă la Rofersped, care și-ar angaja personalul de pe piață. Planul de recuperare actualizat estimează că dimensiunea forței de muncă a Rofersped s-ar situa la 55% din numărul angajaților CFR Marfă. Rofersped nu ar primi contracte de la CFR Marfă și și-ar crea portofoliul propriu de clienți. În acest scop, Rofersped ar transmite oferte noi către 23 din cei aproximativ 256 de clienți ai CFR Marfă (9%). Acești 23 de clienți reprezintă aproximativ 41% din volumul de marfă al CFR în 2019 și aproximativ 60% din cifra de afaceri din același an. Serviciile Comisiei salută clarificările furnizate de autoritățile dvs în acest sens și le consideră a fi un alt pas în direcția corectă”, se arată în scrisoarea Comisiei Europene din 11 mai 2021.

Privatizarea societății minune

Acțiunile deținute de CFR Marfă la Rofersped vor fi transferate către Ministerul Transportului în contul datoriei generate de ajutorul de stat ilegal. În același timp, activele importante ale societății vor fi date și ele în plată Ministerului Transporturilor. Aceste clădiri și terenuri în valoare de zeci milioane de euro vor fi apoi introduse în capitalul social al aceleiași Rofersped, care va deveni un nou CFR Marfă. O companie cu un patrimoniu impresionant, cu contracte, cu angajați puțini și fără datorii. O societate căreia statul i-a stabilit deja viitorul: privatizarea. „În conformitate cu planul de recuperare actualizat, CFR Marfă și-ar transfera mai întâi acțiunile deținute la Rofersped către Ministerul Transporturilor și Infrastructurii din România ca parte a ajutorului ilegal recuperat în natură. Ulterior, ministerul respectiv ar transfera activele recuperate de la CFR Marfă către Rofersped în schimbul capitalului propriu. În documentul transmis pe 11 martie 2021, autoritățile române s-au angajat să privatizeze Rofersped după ce acesta primește activele necesare de la CFR Marfă. (…) Autoritățile dvs au explicat în documentul transmis pe 11 martie 2021 că planul de recuperare actualizat ar avea loc în diferite faze. Într-o primă fază, autoritățile române ar recupera în natură o parte din ajutorul ilegal în contextul procedurilor în curs de pre-insolvabilitate a companiei CFR Marfă. Într-o a doua fază, după finalizarea recuperării parțiale în natură, autoritățile române ar lichida CFR Marfă, care și-ar înceta activitățile și ar ieșie de pe piață.” – sunt informațiile care ies la iveală din cadrul scrisorii Comisiei.

 

Sute de milioane de euro gaură

Așa cum bine ați citit, după toată această procedură, CFR Marfă va fi lichidată. Sau mai bine zis ce rămâne din companie: vagoane vechi, nefuncționale, și imobile fără valoare. Vor rămâne în schimb datorii de sute de milioane de euro către stat și companii ale statului și câteva mii de șomeri în toată țara. Carnea macră, adică Rofersped va fi pusă pe tavă unuia dintre cei trei mari competitori: GFR (Grupul Feroviar Român), DB Schenker și Unicom Tranzit. Pe hârtie, statul va spune că a recuperat ajutorul de stat de peste 590 milioane de euro și dobânzile de 205 milioane de euro. Chipurile prin darea în plată a acțiunilor Rofersped și a imobilelor cu care se va majora capitalul social al acestei societăți. Practic, ajutorul s-ar putea considera recuperat dacă Rofersped ar fi vândută pe această sumă, însă realitatea ne va demonstra că statul nu va recupera nici măcar 10-15% din această sumă. De cealaltă parte, la lichidarea stârvului CFR Marfă stau la coadă CFR SA și ANAF cu peste 1,1 miliarde lei. Nici ei nu-și vor recupera mare lucru din această sumă. Statul va pierde din nou câteva sute de milioane de euro, în timp câteva companii private vor prinde potul cel mare.

 

Material preluat integral de pe 7 iasi.ro, acolo unde puteți citi și toate documentele amintite în artico

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 3
Author

8 Comentarii

  1. Nu mai aveti ce jefui productie si resurse naturale, ba scursurilor subhumane?? Trimeteati productia integrala tatarilor vostri din vest, zilnic pa cale ferata, dapan 1980 incoace, sa infometati poporu sa bagati capitalismu pan spate. Daia ai faceati tablouri mari regretatului Ceausescu. Ca sa vaza populatia ca cine tre sa fie devina, darar gripa paste voi si neamu vostru tataresc. Ca numa prapad faceti tarilor pan care dinpacate vati nascut. De intra poporul frate Rus paste voi, marinari injos pa dunare va faceti toti. Sa vezi atunci sarbatoare nationala. Si nici boszgorri nu va uita, ba strambilor. Vor intra sa elibereze Ardealu de sub gheara tatareasca de teleorman. Se vor bloca granitele, aeroporturile, nu scapati niciunu. Veti da socoteala in piete publice, la to ceati jefuit si distrus. Sa vezi atunci atractie turistica. Imagineaza potentialul de visitatori.

  2. Transportul feroviar de marfa este o ARMA care ar trebui sa fie in subordinea armatei. Transportul de blindate, de tunuri, trupe, marfa pentru front, refugiati.
    Daca dustrugeti aceasta arma in caz de razboi privatizatii fug cu banu, dezmembreaza firmele. Locomotivele si vagoanele sunt lasate in degradare.
    Unii privatizati pot fi chiar firma inamica care poate afla ce se transporta si unde, ora si locul.
    Cei care vor privatizarea sunt probabil agenti ai hungariei, germaniei si ebbreilor.
    Arestati-ii.

  3. Nu se poate Lichida , deoarece , cara Carbuni din Germania , Ciment etc., Petrol , din Portul Constanta , catre Rafinaria Brazi si asa mai departe , Produse Rafinate , Marfuri Straine din Europa de West si catre Europa de West .

  4. Au votat sa lichideze, #rezistii si liberalii asta au ales.

  5. Poate de vina este și guvernul din 2013 care a dat ajutorul de stat cu gândul la alegerile din 2014.

  6. De ce nu scrieti ,voi care ati lucrat in CFR si stiti Bine cum s-a furat si falimentat CFR-ul!Cum toate contractele CFR-ului de reparatii treceau prin firma lui GRUIA,GFR,cum s-au cumparat locomotive si vagoane la pret de fier vechi.Cum au obtinut Udrea firma de transport marfa pe caile ferate si altii ca ea .DE ce taceti?CUm s-au facut compensarile financiare cu CFR?

  7. E usor de inchis, vandut, lichidat, dat afara angajatii si f greu de creeat ceva o fabrica, o ferma o sosea. Dar la distrugeri usr si pnl=pdl e singurul lucru la care se pricep.

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.