Practici hapsâne și nelegiuite ale companiilor furnizoare de energie

Liberalizarea pieței de energie a declanșat o competiție feroce între companiile furnizoare pentru acapararea de clienți, uneori, cu mijloace mai puțin ortodoxe.

Practici hapsâne și nelegiuite ale companiilor furnizoare de energie

Liberalizarea pieței de energie a declanșat o competiție feroce între companiile furnizoare pentru acapararea de clienți, uneori, cu mijloace mai puțin ortodoxe.

Liberalizarea pieței de energie a declanșat o competiție feroce între companiile furnizoare naționale și multinaționale pentru acapararea de clienți persoane fizice sau persoane juridice. În această competiție au fost utilizate și mijloace mai puțin ortodoxe pentru atragerea clienților altor companii.

Exemplu

În ultimele zile ale lunii iulie 2020, un reprezentant al companiei Enel Energie SA a încheiat contracte de furnizare cu mai mulți locuitori în vârstă din localitatea Dăbâca, județul Cluj, dându-le de înțeles că ar fi reprezentantul vechiului furnizor al acestora, SC Electrică Furnizare SA. Simion P., care locuiește în Dăbâca nr. 437, ne-a reclamat faptul că, la finele lunii iulie 2020, în timp ce lipsea de la domiciliu, fiind la spital (bolnav de cancer în stadiu terminal), un reprezentant al SC Enel Energie SA a încheiat, pe numele său, un contract de furnizare a energiei electrice, pe care i-a solicitat să-l semneze soția sa. Reprezentantul Enel a indus-o pe această în eroare spunându-i că este încheiat cu furnizorul cu care au avut contract în perioada anterioară, SC Electrica Furnizare SA. Sesizând ulterior că au fost păcăliți și că au încheiat contracte cu un alt furnizor, Simion P. și vecinii săi au sesizat primăria locală și au anunțat compania Enel Energie că renunță la contractele încheiate în mod fraudulos, respectiv că le reziliază. Cu toții au reîncheiat contracte cu furnizorul inițial, SC Electrică Furnizare SA. Mai exact, Simion P. a reîncheiat contractul cu SC Energie Furnizare SA în dată de 07.09.2020, acesta având nr. 2763283-2 și intrând în vigoare în data de 22.09.2020, perioadă în care un reprezentant al SC Electrică Furnizare SA i-a comunicat că a fost notificată companiei Enel Energie încheierea acestui contract.

5 preavize de deconectare

Simion P. a achitat facturile emise de Enel Energie pe perioada 31.07.-30.09.2020, respectiv o factură în valoare de 124,06 lei și o factură în valoare de 105,54 lei, iar începând din luna octombrie 2020 și până în prezent a achitat facturile emise de furnizorul legal și real, SC Electrică Furnizare SĂ. Compania Enel i-a transmis însă în continuare facturi lunare, pe perioada 01.10.2020-31.03.2021, cu valori cuprinse între 120 lei și 130 lei, totalizând 632 lei. Mai mult, în perioada februarie-aprilie 2021, Enel Energie i-a transmis nu mai puțîn de 5 preavize de deconectare, iar în dată de 18.03.202 i-a fost expediată o somație de plata de către firma recuperatoare EOS KSI România SRL, fapte care i-au agravat starea de boală. De la încheierea contractului și până acum, la domiciliul său nu s-a prezentat niciun reprezentant al companiei Enel Energie pentru a verifica consumul înregistrat de contorul de energie electrică, fapt ce creează dubii serioase asupra legalității și realității consumului de energie electrică pentru care au fost emise facturi lunare în perioada în discuție. Este evident că, în speță, sunt întrunite elementele constitutive ale infracțiunilor de fals intelectual, uz de fals și înșelăciune, sens în care urmează să fie formulată plângere penală.

Aroganța Enel

Rămâne de văzut dacă vajnicii și bine platitii procurori români vor avea curajul să ancheteze afacerile nelegale ale unei companii străine. Enel este, conform Wikipedia, o companie italiană implicată în producerea și furnizarea energiei electrice. Este cea mai mare companie energetică din Italia, este cotată pe bursele din Milano și New York și are o capitalizare bursieră de circa 41 miliarde de ruro. La nivel european, Enel este cotată pe locul 4 în topul companiilor energetice. Cu toate acestea, Enel Energie SA are o politică de comunicare proastă și aroganță cu consumatorii români, pe care-i tratează că pe sclavii de pe plantație.

O bază de date mereu blocată

Pe site-ul companiei și pe facturile emise de această se află un singur număr de telefon pentru clienții din România, 021 9977, la care am sunat de mai multe ori și în mai multe zile, dar nu a catadicsi nimenit să-mi răspundă. Nici pe site nici pe facturi nu apare vreo adresa de emai sau vreun număr de fax pentru a transmite eventuale sesizări și reclamații, că în cazul altor companii furnizoare de energie. În cursul lunii aprilie 2021, m-am prezentat la sediul sucursalei Enel Energie SA din Cluj Napoca (Calea Mănăștur nr. 64-66) și am solicitat explicații în acest caz, dar mi s-a răspuns că acest fapt nu este posibil întrucât baza de date este blocată de câteva zile. Am revenit după o săptămâna, dar mi s-a răspuns că baza de date este tot „blocată”. Probabil că este blocată dintotdeauna și pentru întotdeauna. Sau pur și simplu nu există.

Emailul companiei, confidențial

Cu această ocazie, am solicitat un număr de telefon și o adresa de email pe care să pot contacta conducerea companiei. Am primit numărul de telefon 0800070809 și adresa de email [email protected], pe care am solicitat un punct de vedere conducerii Enel Energie cu privire la cazul prezentat. În loc să-mi răspundă punctual, am fost luat în aceeași zi la trei păzește că de unde am adresa de email a companiei, care are regim confidențial, și să fac bine să o șterg imediat din baza mea de date. Asta m-a convins că nenicii ăștia de multinațională consideră România un sat fără câini.

Păcăleala facturilor estimative

Nu că firmele autohtone de furnizare a energiei electrice ar fi mult mai breze. În ultimii ani, am monitorizat cu atenție și practicile frauduloase ale companiei Electrica Furnizare SA în raporturile cu consumatorii persoane fizice și persoane juridice. Este deja de notorietate că cea mai mare companie energetică autohtonă îi păcălește pe consumatorii mioritici cu așa-zisele facturi estimative, care constituie o formă mascată de creditare, după care își ia potul cu facturile de regularizare. La astfel de practici recurg și companiile de distribuire a gazului metan. Iar Autoritatea Națională pentru Reglementarea Energiei (ANRE), Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) și alte organe dorm în cizmele statului. Dar, despre acestea, cu altă ocazie.

 

Reacția ENEL

Biroul de presă Enel România a trimis un comunicat de presă pe adresa redacției în care precizează:

„Enel Energie și Enel Energie Muntenia nu încurajează niciun fel de practici înselătoare și, ori de câte ori le sunt semnalate astfel de situații, iau măsuri conform dispozițiilor legale. Regretăm eventuale incidente și asigurăm clienții și prospecții (consumatorii) că intențiile noastre și ale partenerilor noștri sunt întotdeauna de informare completă și corectă. Îi încurajăm pe cei implicați să ne semnaleze orice suspiciune când apar situații precum cea menționată în solicitare.”

Distribuie articolul pe:

15 comentarii

  1. Schibare furnizorului e forte greoae. Am incercat cu Hiroelectrica in 14 ianuarie 2021 si nu am primit nici un raspuns pana in prezent. Am intervenit telefonic saptamanal, am facut reclamatie si am primit doar promisiuni.
    Companiea este cu capital majoritar de stat, deci se sta ca la stat, lefa merge domnule ministru al energiei.
    Daca cineva are contract cu Hiroelectrica , poate sa-mi spuna cum a reusit?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.