Premieră mondială: Permis de conducere digital

Comisia Europeană a prezentat miercuri propuneri de modernizare a normelor privind permisele de conducere, inclusiv introducerea unui permis de conducere digital valabil în întreaga UE, precum şi noi dispoziţii pentru a facilita aplicarea normelor de circulaţie la nivel transfrontalier, se arată într-un comunicat al Executivului comunitar.

Anul trecut, peste 20.000 de persoane şi-au pierdut viaţa pe drumurile din UE, iar majoritatea victimelor au fost pietoni, biciclişti şi utilizatori de scutere şi motociclete.

Potrivit CE, noile norme vor îmbunătăţi siguranţa pentru toţi participanţii la trafic şi vor ajuta UE să îşi realizeze „Viziunea zero” – fără decese pe drumurile din UE până în 2050. Ele vor pregăti mai bine conducătorii auto pentru vehiculele cu emisii zero şi pentru conducerea pe drumurile urbane, alături de un număr tot mai mare de biciclete şi vehicule cu două roţi, precum şi de pietoni. Acestea vor permite, de asemenea, tinerilor conducători auto să dobândească experienţă prin intermediul unui sistem de conducere acompaniată – începând cu vârsta de 17 ani, tinerii vor putea învăţa să conducă şi vor putea obţine un permis de conducere. Cei care au împlinit vârsta de 17 ani vor putea să conducă singuri după împlinirea vârstei de 18 ani şi să lucreze ca şoferi profesionişti de îndată ce un anumit loc de muncă permite acest lucru. Acest lucru va contribui la abordarea penuriei actuale de conducători auto.

„Un obiectiv-cheie al noilor norme va fi îmbunătăţirea siguranţei rutiere, prin măsuri care includ: o perioadă de probă de cel puţin doi ani pentru conducătorii auto începători după trecerea testului şi o normă de toleranţă zero pentru conducerea sub influenţa alcoolului. Acest lucru este esenţial deoarece, chiar dacă şoferii tineri reprezintă doar 8% din totalul conducătorilor auto, 2 din 5 coliziuni mortale implică un conducător auto sau un motociclist cu vârsta sub 30 de ani. În plus, se oferă posibilitatea tinerilor de a-şi susţine testul şi de a începe conducerea acompaniată de autoturisme şi camioane începând cu vârsta de 17 ani, pentru a dobândi experienţă de conducere auto”, se precizează în documentul citat.

De asemenea, va fi adaptată formarea şi testarea conducătorilor auto pentru o mai bună pregătire a acestora cu privire la prezenţa utilizatorilor vulnerabili pe şosea. Acest lucru va contribui la îmbunătăţirea siguranţei pentru pietoni, biciclişti, precum şi pentru utilizatorii de scutere electrice şi biciclete electrice, pe măsură ce UE trece la o mobilitate urbană mai durabilă. Va exista o evaluare mai bine direcţionată a aptitudinii din punct de vedere medical, luând în considerare progresele înregistrate în tratamentul medical pentru boli precum diabetul. Conducătorii auto vor fi, de asemenea, încurajaţi să îşi actualizeze aptitudinile şi cunoştinţele de conducere pentru a ţine pasul cu evoluţiile tehnologice.

Pentru a simplifica recunoaşterea permiselor de conducere între statele membre, Comisia propune introducerea unui permis de conducere digital, în premieră mondială. Înlocuirea, reînnoirea sau preschimbarea unui permis de conducere vor fi mult mai uşoare, deoarece toate procedurile vor fi online. În aceeaşi ordine de idei, pentru cetăţenii din ţări din afara UE cu standarde comparabile de siguranţă rutieră va fi mai uşor să îşi schimbe permisul de conducere cu unul UE.

Normele de testare actualizate vor ţine seama de tranziţia către vehicule cu emisii zero. Acestea vor evalua, de exemplu, cunoştinţele şi competenţele legate de sistemele avansate de asistenţă la conducere şi de alte tehnologii automatizate. Şoferii începători vor fi, de asemenea, informaţi cu privire la modul în care stilul lor de conducere are un impact asupra emisiilor lor – de exemplu, momentul schimbării treptelor de viteză. În cele din urmă, masa permisă a unui vehicul din categoria B va fi ajustată pentru vehiculele alimentate cu combustibili alternativi, deoarece vehiculele cu emisii zero care funcţionează pe bază de baterii pot fi mai grele.

Normele actuale ale UE privind asigurarea respectării normelor la nivel transfrontalier au contribuit la asigurarea faptului că persoanele nerezidente care săvârşesc contravenţii rutiere nu rămân anonime. Cu toate acestea, în 2019, aproximativ 40% din infracţiunile transfrontaliere au rămas nepedepsite, fie pentru că autorul infracţiunii nu a fost identificat, fie pentru că plata nu a fost executată.

Propunerile urmăresc să abordeze acest aspect permiţând autorităţilor de aplicare a legii să aibă acces la registrele naţionale ale permiselor de conducere. Comisia propune, de asemenea, consolidarea rolului punctelor de contact naţionale consacrate, astfel încât acestea să poată coopera mai bine cu autorităţile de aplicare a legii implicate în cercetarea infracţiunilor. Acest lucru va aborda deficienţele actuale în ceea ce priveşte cooperarea dintre statele membre pentru cercetarea infracţiunilor.

Legea actuală acoperă unele dintre cele mai frecvente şi mai flagrante infracţiuni, cum ar fi excesul de viteză şi conducerea sub influenţa alcoolului. Comisia propune extinderea domeniului de aplicare al infracţiunilor rutiere la nemenţinerea unei distanţe suficiente în raport cu vehiculul din faţă, depăşirea periculoasă, parcarea periculoasă, traversarea uneia sau mai multor linii albe continue, conducerea pe sens interzis, nerespectarea normelor privind utilizarea coridoarelor de urgenţă şi utilizarea unui vehicul supraîncărcat.

Aceste adăugiri vor contribui la reducerea impunităţii pentru astfel de infracţiuni şi vor îmbunătăţi capacitatea statelor membre de a sancţiona contravenienţii din alte state membre. Aceasta va asigura, de asemenea, tratamentul egal al contravenienţilor rezidenţi şi nerezidenţi.

Legile actualizate vor asigura respectarea drepturilor persoanelor acuzate de infracţiuni rutiere. Nerezidenţii îşi păstrează dreptul la o cale de atac eficientă şi la un proces echitabil, la prezumţia de nevinovăţie şi la apărare. Aceste drepturi vor fi garantate mai eficient prin dispoziţii care asigură un conţinut uniform şi emiterea de avize de sancţiune, prin asigurarea faptului că destinatarii acestor avize le pot verifica autenticitatea, şi prin faptul că partajarea de informaţii cu presupuşii contravenienţi devine o cerinţă standard.

Un portal informatic dedicat le va oferi cetăţenilor acces uşor la informaţii privind normele de siguranţă rutieră în vigoare în fiecare stat membru şi, în timp, le va permite să plătească eventualele amenzi în mod direct.

Pentru a preveni impunitatea în rândul persoanelor care săvârşesc infracţiuni rutiere, se va institui un nou sistem, care va permite o interdicţie de a conduce autovehicule la nivelul UE atunci când un stat membru decide să decadă din drepturi un conducător auto din cauza unei infracţiuni comise pe teritoriul său.

Tragerea la răspundere a autorilor infracţiunilor rutiere în toate statele membre este esenţială pentru siguranţa rutieră. Cu toate acestea, în conformitate cu normele actuale, atunci când o infracţiune gravă duce la o interdicţie de a conduce, aceasta nu poate fi pusă în aplicare la nivelul UE dacă conducătorul auto a comis infracţiunea într-un alt stat membru decât cel care i-a eliberat permisul de conducere.

Propunerea se referă la infracţiuni rutiere grave, cum ar fi excesul de viteză, conducerea sub influenţa alcoolului sau a drogurilor şi cauzarea de decese sau vătămări corporale grave ca urmare a oricărei încălcări a normelor de circulaţie.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Author

7 Comentarii

  1. „minority report”
    „Pentru a preveni impunitatea în rândul persoanelor care săvârşesc infracţiuni rutiere, se va institui un nou sistem, care va permite o interdicţie de a conduce autovehicule la nivelul UE atunci când un stat membru decide să decadă din drepturi un conducător auto din cauza unei infracţiuni comise pe teritoriul său.”
    bineinteles NECONSTITUTIONAL. SE INCALCA DREPTUL DE CIRCULATIE PRINTR-UN SISTEM BRAN CHINA DE PEDEPSIRE DINT TIMP A UNOR FAPTE CARE NU S-AU INTAMPLAT INCA. FAPTUL CA AI GRESIT, ITI INCALCA DREPTUL DE A FI LIBER PRINTR-UN SISTEM DE CONTROL OTALITARIAN. PRACTIC ESTI BAGAT NU IN INCHISOARE FIZIC, DAR INTR-O INCHISOARE DIGITALA, DIN CARE NU VEI MAI IESI NICIODATA. orice fapta este pedepsita de lege si are o perioada de incercare, care are un inceput si un sfarsit. este epoca satanei mao acum. totul este absurd si incalca drepturile fundamentale si legea.

  2. Obraznica si perversa UE isi baga coada in a emite „norme”-
    Nu are nici-o legitimitate .
    Capcana „comunitatii „economice a fost doar o capcana pt.lezarea suveranitatilor intinsa pe imprumuturi,credite avind in spate bancile,FMI instrumente agresive de jaf si subjugare.
    Se faca tentative grosoloante pt.ciuntirea asa zisei libertati de ciriculatie ,libertatii persoanei,lib.comertului lozinci in vinat.-
    Libera circulatie a fost un instrument de restrictie si santaj in timpul pandemiei,gestionata cf.intereselor miliardarilor Gates si altii,distrugerii ecoomiilor;libertatea persoanei lezata deplin plin politiile ce dubleaza politia Romaniei si Bulagriei care de 10ani nu este primita in Schengen,pagube cauzate de miliarde, in schimb emigrantii ilegali si izgoniti din tarile foste colonii de saracei sau razboaie au ocupat tari precum Belgia,Danemarca,Franta ,Germania prin voia acelorasi perversi si corupti antieuropeni de la Bruxelles si Strasbourg -Cedo unealta lor „jurisdictionala”!Comertul si bunurile circula liber doar spre a umple de miliarde Austria,asa ziele tari puternice dar furnizoare de lumpenproletariat ,care astazi zdruncna sandramaua totalitara cu proteste.
    „Tineretul ecologist”alimentat de rechinii climatologi si excroci ai lui D Rockefeller se lipesc de asfalt-in Germania,cu super-glue,smulsi de politiept.a „defila”in favoarea „carbon zero”.
    AU facut un balamuc,acum doresc noi si noi date personale,reinnoite pt.ca ii trebuie Ursulei si coruptilor noi sume si taxe,aducatoare de control,moarte si haos,saracie si manipulare.
    Aceasta UE este ,cu comisi,paralmentul si consiliul, un organism mamut ilegitim, antieuropean si anticrestin,ce trbuie darimat din temelii si instaurata o Europa reala, autentica,cu natiuni suverane si politici pacifiste,independente de America si NATO,ce nu apartin Europei subjugate de ele.

  3. Mai visati UE dragilor? Orasul de 15 minute din care nu ai voie sa iesi decat cu aprobare (de la cine?) si in care gasesti numai o anumita mancare (insecte de la acel cine) si in care vei fi pedepsit sa ramai in oras daca postezi comentarii, si in care oras daca consumi prea multa energie (elecrica sau caldura) stai in frig si intuneric pana la urmatoarea ratie de energie. Comunismul era ceva roz fata de ce vine, asta dac nu ne rasculam si spunem DESTUL!!!..Cum se ajunge in acest cosmar? Cum pot sa-l realizeze? A da! ID digital ca si permisul digital, plus mult laudatul 5G. Toti stalpii, toate acoperisurile, absolut tot vor avea lectori/transmitatori de ID!!! Eu zic sa ne trezim si nu acceptam nimic „digital”, nici IDuri si nici moneda digitala. NU „Comunitatii libere de 15 minute”! DA Libertatii individuale!

  4. Dacs zi s-a terminat acumulatorul, nu iti merge internet-u pe smartfon sau cineva pur si simplu ti l-a furat, degeaba ai toate actele digitale pe aparat, care nu merge daca aps-u nu poate trimite datele de tracking si info dupa gps, sau l-ai pierdut de tot cu tot ce e pe el. Digital inseamna o abureala cu „libertatea” de miscare, cind de fapt renunti de buna voie si nesilit de nimeni la propria libertate si iti oferi sfera privata pe gratis, dar cu smartfonul in mina, cit functioneaza sxhema. Altfel, fara aparatul in mina si complet functional , devii un individ care nu se poate legitima si poate fii un terorist, anarhist, sau pur si simplu unul care e certat cu legea, care o fi ea. Idientificarea prin pasaport digital medical nu a putut fi impus cind aveam pandemia din 2019, si se incearca o pasaportizare pe scara mai mica, la nivel de EU, pina la cea globala, cea vizata de Transhumanistii si Fundatii ca Gates si Melinda …

  5. Aha, „peste 20.000 de persoane şi-au pierdut viaţa pe drumurile din UE,” si daca ai toate actele digital pe smartfone cu aps de tracking, se va micsora numarul celor ce mor in accidente rutier in tot EU!? Sau e mai usor sa te gaseasca politia daca ai fost in zona si sa te duca la sectia din apropiere ca poate ai vazut ceva sau poate esti ala ce a fugit de la locul accidentului, impreuna cu ceilalti 20, 50 sau 10 de cautati ce au fost in zona petrecera aciidentului. Totul pentru urmarirea automaizata a cetatenilor din EU!? Ca ce se scrie pe facebook, instagram, twiter si altele nu mai e o probleme sa faca legatura cu persoana fizica cu smartfonul in mina.

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.