Premiere teatrale de neratat în acest weekend                         

 Neguțătorul din Veneția un spectacol despre elita financiară a lumii  

Vineri, 28 septembrie, la ora 19.00, în Sala Mare a Teatrului Maghiar de Stat Cluj, va avea loc premiera spectacolului Neguțătorul din Veneția de William Shakespeare, pus în scenă de Gábor Tompa, directorul Teatrului. Următoarele spectacole sunt programate pe 30 septembrie și 5 octombrie.

Gábor Tompa consideră Neguțătorul din Veneția una dintre cele mai complexe, dificile și controversate texte ale lui Shakespeare. Spectacolul Teatrului Maghiar aduce în prim plan elita financiară a lumii pentru care profitul este unicul dumnezeu, iar deciziile sunt luate în funcţie de interese.

Spectacolul înfățișează o lume rece, cu o tehnologie modernă, unde, prin contrast, pasiunile sunt intense: iubire, trădare, răzbunare, egoism, narcisism, revoltă, spectacolul propunându-și să trezească în publicul spectator trăirea simultană a unor sentimente contradictorii.

De asemenea, András Visky, dramaturgul spectacolului, a vorbit despre problema anti-iudaismului pe care, inevitabil, acest text îl pune în discuție. În Neguțătorul din Veneția, Shakespeare se folosește de imaginea stereotipizată a evreului, cu toate că nu avea experiențe personale legate de evrei, în acele vremuri existând legi care nu permiteau stabilirea evreilor în Anglia. Shylock este în același timp înfăţişat ca un om în carne şi oase, care îşi exprimă în mod direct propriile emoții, el devenind, de fapt, victima sistemului.

Scenografia spectacolului este semnată de Dragoș Buhagiar, dramaturgia: András Visky, asistenți de regie: Botond Nagy, Emőke Veres. Imagini video: András Rancz, light design: László Erőss, asistent costume: Gyopár Bocskai, regia  tehnică: Emőke Veres, Réka Zongor.

Din distribuția spectacolului fac parte actorii: Viola Gábor, Bodolai Balázs, Szűcs Ervin, Farkas Loránd, Balla Szabolcs, Árus Péter, Györgyjakab Enikő, Vindis Andrea, Albert Csilla, Fogarasi Alpár, Bogdán Zsolt, Imre Éva, Laczkó Vass Róbert, Marosán Csaba, Orbán Attila, Dimény Áron, Váta Loránd, Paco Alfonsín, Sinkó Ferenc, Kántor Melinda, Platz János.

“Pe boltă când apare luna!” cu Aylin Cadîr

Îndrăgita actriță a Teatrului Național din București, Aylin Cadîr, pe care ați putut-o admira, de la o stagiune la alta, începând din 2009, jucând pe scenele Naționalului în spectacole precum Lecția de Eugène Ionesco, Dineu cu proști de Francis Veber sau Allegro, ma non tropo de Ion Minulescu și mai recent în concertul-spectacol Magic Național, vă invită la propriul concert!

Astăzi, de la ora 20.00, în Amfiteatrul de pe acoperișul TNB vor răsuna acorduri minunate, reunite sub genericul Pe boltă când apare luna.

În acest concert, Aylin Cadîr va fi acompaniată de trupa sa, pe care a înființat-o în anul 2012,  The Lucky Charms.

Cochetând cu muzica de la o vârstă fragedă, Aylin a fost îndrumată la un moment dat către teatru. Iar studiul actoriei a apropiat-o și mai mult de vocația ei muzicală, și astfel a ajuns la inimile oamenilor, prin cuvânt și prin muzică.

În primul ei album, Cloud, încântătoarea Aylin Cadîr explorează jazzul îmbinându-l cu influențe pop și – neapărat retro (văzându-se ea mai degrabă “o tipă de modă veche”), iar ca rezultat găsim o combinație unică și foarte personală.

Trupa ei, The Lucky Charms este formată din tineri muzicieni de top ai scenei de jazz din România. Împreună cu ei, Aylin Cadîr explorează zone muzicale marcate de originalitate, combinând influențele românești cu cele orientale și retro cu un mix rafinat de jazz și pop. În repertoriul lor se află compoziții proprii sau aranjamente originale ale standardelor de jazz cunoscute, precum și piese compuse special pentru trupă.

Împreună au susținut o mulțime de concerte în ultima vreme, au participat la festivaluri (Wonderday, Jazz în foișor, AAA în Cișmigiu, Jazz Sindicate Sessions) și la diverse evenimente corporate și private.  Fericirea, Chemistry, Half of me, My favorite melody sunt câteva dintre videoclipurile lor.

În Amfiteatrul cel nou de pe acoperișul TNB, Aylin Cadîr și The Lucky Charms vă așteaptă să petreceți împreună o plăcută seară muzicală de sfârșit de septembrie, Pe boltă când apare luna!

 MAGIC NAȚIONAL cu doi invitați surpriză

Ne îngăduim să vă dezvăluim parțial surpriza de duminică, 30 septembrie, ora 20.00, găzduită de scena mare a Teatrului Național din București, unde va avea loc concertul-spectacol Magic Național, în care vor urca pe scenă cunoscuți actori, precum și muzicieni conduși de Emy Drăgoi, rege al acordeonului. Regia: Ion Caramitru.

Primul spectacol din această stagiune are doi invitați de marcă, Adrian Naidin și George Ciolpan, pe care nu i-aţi mai văzut în acest spectacol, iar din distribuția tradițională, în această seară de sfârșit de septembrie îi putea revedea pe Ion Caramitru, Aylin Cadîr, Medeea Marinescu, Tania Popa, Anca Sigartău, acompaniați magistral de Emy Drăgoi, Lucian Maxim, Jazz Hot Club Romania și 3D Pro`ect.

Adrian Naidin este unul dintre cei mai iubiți artiști români, colaborările lui profesionale bazându-se exclusiv pe relația umană și personală cu muzicianul, dar și pe „chimia” cu omul-artist. Printre acești colaboratori se numără: Holograf, Cristi Minculescu, Damian Drăghici, Moby, Raul Kusak, Lucas Molina etc.

Şi Ion Caramitru și Horațiu Mălăele împart scena cu Adrian Naidin în cadrul unor spectacole precum „Caramitru Mălăele, câte-n lună și în stele” sau „Vorbe, Vorbe, Vorbe”, atât pe scena TNB, cât și în turnee.

Invitat în festivaluri și concerte naționale și în afara graniței, sau la reuniuni culturale de prestigiu, însoțindu-se de un violoncel ce sună magic în mâinile lui, Naidin a susținut numeroase recitaluri a căror valoare l-au propulsat între cei mai cunoscuți artiști de gen.

Celălalt invitat special, aflat pentru prima dată pe scena TNB, este George Ciolpan, un actor-mim ce și-a câștigat, de la an la an, o faimă internațională solidă, fiind prezent în numeroase companii, festivaluri, întâlniri, schimburi culturale și masterclasses, din China până în America, din Suedia, Franța, Germania până în Rusia, și din Republica Moldova în România, la Brașov, unde trăiește și performează de mai mulți ani. În 2015 a primit Marele Premiu și Trofeul Galei Star de la Bacău, iar în palmaresul său se numără o mulțime de alte premii, la festivaluri din Rusia, Franța, Suedia, Spania, Germania, România și Republica Moldova. Deși vorbește fluent rusa, franceza și engleza, și se descurcă și cu spaniola și italiana, artistul va comunica, de pe scena mare a Naționalului bucureștean cu dumneavoastră, publicul, în limbajul pe care-l stăpânește cel mai bine, al trupului, al mimicii.

Vă invităm să nu ratați acest spectacol cu Magic Național, din seara de duminică, 30 septembrie 2018!

 

“Thailanda”, o dramă în cheie comică, la Teatrul Nottara

Teatrul Nottara anunță premiera spectacolului Thailanda de Dimitris Kechaidis și Eleni Chaviara, montare semnată de Alexandru Jitea. Reprezentația va avea loc vineri, 28 septembrie, de la ora 19.30, la Sala George Constantin. Din distribuție fac parte: Andreea Măcelaru Șofron, Victoria Cociaș, Cristina Stoica Ivanciuc, iar scenografia este semnată de Ștefan Caragiu.

 

În Kifisiá, un cartier înstărit al Atenei, trei femei trecute de vârsta a doua discută despre iubire și, în special, despre bărbații din viața lor. Pregătite să pornească într-o călătorie în Thailanda pentru a se elibera și a deschide un nou drum în viață, Aleka, Fotini și Maro sunt prinse în propriul trecut, luptându-se cu ele însele, dar și cu ceilalți.

Călătoria este continuu amânată, fiindcă în viața lor dramele nu încetează să apară – chemate sau nu. Iar bărbații, deși absenți, își fac simțită prezența în chipuri nebănuite. O dramă în cheie comică, despre trei femei în pragul unei crize de nervi, visând la o călătorie ce le va schimba viața.

Dimitris Kechaidis (1933-2005) este unul dintre cei mai importanți dramaturgi greci. Printre temele sale cel mai des abordate se numără viața mic-burgheză grecească și problemele acesteia. S-a născut în localitatea Trikala din regiunea Thessalia (Grecia) și a studiat la Facultatea de Drept a Universității din Atena. Și-a făcut apariția în lumea teatrului cu piese într-un singur act, care s-au jucat la Teatrul de Artă Karolos Koun. Koun a montat și restul pieselor sale – Lunga călătorie, Sărbătoarea, Verigheta etc. –, scrise toate în colaborare cu soția sa, Eleni Chaviara. Cu forță, din Kifisiá, ultima sa piesă, a fost reprezentată pentru prima oară în 1997.

Eleni Chaviara s-a născut și a crescut în Egipt, însă este originară din insula Symi (Grecia). A studiat teatrul la Facultatea de Artă Dramatică Pelos Katselis și filologia la Universitatea din Atena, unde profesează în prezent, predând literatura americană și cursuri de scriere creativă. Opera sa cuprinde piesele de teatru scrise împreună cu soțul ei, Dimitris Kechaidis, două monografii – Acting by Gender: Women in Arthur Miller’s Dramaturgy (1991) și American Women and Drama: Practices of Freedom (1997) –, precum și articole despre teatrul american și arta scrierii.

 

Alexandru Jitea: Am descoperit acest text în 2017, când Teatrul Nottara a organizat cea de a cincea ediţie a proiectului „Spectacolul începe cu o lectură”, cu focus pe literatura dramatică elenă. M-a atras textul prin ritmul său alert, prin dialogurile încărcate de sens și, în același timp, sprințare, joviale. Textul mustește de umor inteligent și este unitar, consistent, emană o energie debordantă și reușește să contureze trei personaje memorabile, colorate, unice.

 

Victoria Cociaș: Fotini este o persoană explozivă, colerică, cu o imaginație debordantă și care are și mania persecuției și viața ei se învârte între bancă și imaginația ei vie, care îi umple viața, nu se știe cât din viața ei este imaginar și cât real.

 

Cristina Stoica Ivanciuc: Maro este ca o flacară, așa mi-am imaginat-o. Realitatea se îmbină cu imaginația, trăiește într-un fel de realism magic, în care totul e frumos, e bun, e iubire. E despre combustie, despre iubire, despre visare, o lume frumoasă, compusă și din lucruri urâte, vulnerabilă afectiv.

 

Andreea Măcelaru Șofron: Este un text de care m-am îndrăgostit din primele replici pe care le-am citit, a fost un text de greu de învățat, cu replici scurte, este un ping-pong permanent. Îmi place foarte mult să lucrez cu Alex, așa că nu am ezitat nici o clipă să mă alătur proiectului. Nu este un spectacol ușor, este de pură actorie, nu există artificii, este un spectacol de relație, de stare. Consider că suntem o distribuție omogenă, bine aleasă, ne completăm una pe cealaltă.

Sunteţi invitaţi pe „Planeta Viselor Pierdute”, o premieră europeană

Teatrul „George Ciprian” din Buzău vă invită la spectacolul telematic „Planeta Viselor Pierdute” în perioada 27-30 septembrie și 12-15 noiembrie (premiera oficială: 29 septembrie). Spectacolul este cu adevărat o premieră europeană, întrucât se joacă în sala Teatrului din Buzău și simultan într-o sală din Murcia, Spania, cu actori români și spanioli. Se folosesc tehnologii moderne de comunicare care permit interacțiunea în timp real a actorilor din cele două spații, aflate la mii de kilometri distanță (caracterul telematic). Atât publicul din România, cât și cel din Spania au ocazia unei experiențe teatrale ieșite din comun: spectatorii din Buzău urmăresc o acțiune complexă, desfășurată pe scena din fața lor și, concomitent, pe scena din Murcia. Acest lucru este posibil grație unui ecran de mari dimensiuni și internetului de mare viteză. În același mod, publicul din Spania vede și aude actorii din fața sa, dar și pe cei din România.

Tema spectacolului e de stringentă actualitate: separarea familiilor prin plecarea unor membri ai acestora la muncă în străinătate.

Este vorba despre povestea unei familii despărțite de fenomenul migrației. Pentru a-și putea întreține familia, Carmen a plecat în Spania, iar soțul ei, George, și fiica lor de șapte ani, Betty, au rămas în Buzău. De-a lungul celor aproximativ 90 de minute, spectatorii vor parcurge mai mult de o decadă din viața personajelor principale, cu visele, așteptările sau decepțiile inevitabile, într-o lume în care distanța de celălalt devine tot mai mediată de tehnologie. Un subiect sensibil, tratat într-o manieră transnațională și care discută rolul pe care tehnologia îl joacă în viețile acestor familii, o componentă insuficient cercetată până în acest moment, dat fiind timpul relativ scurt al evoluției sale.

Piesa e originală, elaborată pe baza a numeroase interviuri, atât cu adolescenți și copii rămași în țară, cât și cu emigranți români din Spania. Ghidul de interviu a fost realizat de sociologul Mircea Kivu. Povestea emoționantă care a rezultat din aceste interviuri are un puternic fond dramatic.

“Spectacolul este inspirat de interviurile cu emigranți români din Spania și familii rămase acasă, dar nu reprezintă o poveste reală. Interviurile doar ne-au oferit o matrice de lucru, o frescă (desigur, parțială) a realităților migrației și ne-au stimulat imaginația. Povestea noastră și forma tehnologizată pe care o îmbracă sunt strâns legate structural și conceptual și își propun să transmită emoție. Acest tip de spectacol telematic este de trei ori mai riscant decât teatrul obișnuit! Vorbim de două spectacole într-unul singur, de două narațiuni de pe „planete” diferite, aduse împreună de firul magic, dar încă fragil, al tehnologiei”, declară Marina Hanganu, regizorul și directorul artistic al proiectului.

“Vrem să punem în discuție destinul familiei într-o vreme în care distanțele de mii de kilometri dintre frate și soră, tată și fiică amenință să se banalizeze. Spectacolul nostru mă pasionează și fiindcă una dintre teme e felul în care ușurința comunicării influențează relațiile dintre oameni”, consideră Ion Mircioagă, co-regizor al spectacolului.

Spectacolul face parte din proiectul european „Tele-Encounters”, care își propune să exploreze teleprezența ca element de limbaj artistic și relațiile prin Internet dintre membrii familiilor transnaționale. Liderul de proiect este Teatrul „George Ciprian” din Buzău, iar parteneri sunt Universitatea Catolică „San Antonio” din Murcia (Spania) și Municipalitatea din Lousada (Portugalia). Proiectul este co-finanțat prin programul Europa Creativă al Uniunii Europene.

Distribuția: Andreea Darie, Ruxandra Oancea, Radu Solcanu, Ana Polo și Tony Blaya.

Regie: Marina Hanganu, Ion Mircioagă (RO) și Javier Galindo (ES).

Text: Ion Mircioagă și Marina Hanganu.

Scenografie: Alexandra Constantin.

Multimedia: Mindscape Studio (aplicația digitală: Cristian Iordache și Dragoș Vasiloaia; light design RO și ES: Alexandros Raptis; sound setup RO și ES: Florin Ciocan)

Sociolog proiect: Mircea Kivu.

Director artistic proiect: Marina Hanganu;

Manager proiect: Gina Chivulescu.

Datele spectacolului: 27 septembrie (ora 12:00 și ora 20:00), 28 septembrie (ora 12:00 și ora 20:00), 29 septembrie (ora 12:00 și ora 20:00), 30 septembrie (ora 12:00 și ora 20:00), 12 noiembrie (ora 20:00), 13 noiembrie (ora 12:00), 14 noiembrie (ora 12:00), 15 noiembrie (ora 12:00).

Livestreaming: 29 septembrie, ora 20:00

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 1
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.