Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR) a înaintat spre validare Agenției Naționale pentru Achiziții Publice (ANAP) documentația pentru proiectarea și execuția lotului 2B Grințieș-Pipirig, un segment crucial din Autostrada Unirii (A8). Cu o lungime de 31,5 kilometri, acest lot care se întinde în județul Neamț este considerat cel mai complex al întregului proiect A8, din cauza numărului ridicat de lucrări majore de artă, precum și a volumului de muncă necesar pentru tuneluri, viaducte și consolidări în zone montane.
Provocări tehnice semnificative
Lotul 2B Grințieș-Pipirig reprezintă o adevărată provocare tehnică și de inginerie. Aproape 70% din acest segment va fi compus din pasaje și tuneluri, însumând aproximativ 20 de kilometri. În detaliu, proiectul include:
– 16 tuneluri, cel mai lung măsurând 940 de metri.
– 60 de poduri și viaducte, din care două depășesc 1.000 de metri, iar cel mai mare, podul peste râul Bistrița și DN15, va avea o lungime impresionantă de 1.275 de metri.
Pentru a asigura continuitatea și conectivitatea traseului, acest lot va dispune de un nod rutier în apropierea localității Tulgheș (UAT Grințieș), unde se va conecta cu lotul 2A, și de o descărcare provizorie la Est, pentru a asigura funcționalitatea lotului independent de restul autostrăzii.
Criterii de evaluare și obiective sociale
Pe lângă provocările de ordin tehnic, proiectul integrează și criterii de evaluare inovative, ce încurajează utilizarea de soluții moderne și sustenabile. Conform directorului general al CNIR, Gabriel Budescu, proiectul va acorda punctaj suplimentar ofertanților care propun soluții bazate pe Building Information Modelling (BIM), o tehnologie care permite modelarea digitală a clădirilor și infrastructurii și care facilitează gestionarea complexității construcției.
În plus, CNIR a inclus criterii de incluziune socială, favorizând angajarea persoanelor din regiunea afectată de proiect, inclusiv județele Neamț, Harghita, Mureș, Iași, Bacău și Suceava. Aceste măsuri sunt menite să susțină dezvoltarea regională și să ofere oportunități de angajare pentru locuitorii din zonă.
Calendarul de proiectare și execuție
Realizarea acestui lot este programată pe o durată totală de 54 de luni, din care primele 14 luni vor fi dedicate proiectării, iar restul de 40 de luni execuției propriu-zise. După validarea documentației de către ANAP, va fi stabilit termenul limită pentru depunerea ofertelor în Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP), un pas esențial pentru demararea lucrărilor.
Stadiul celorlalte loturi ale secțiunii de munte Sărățeni-Pipirig
Secțiunea de munte a Autostrăzii Unirii, care leagă Sărățeni de Pipirig, se întinde pe o lungime de 116 kilometri și este împărțită în patru loturi. În prezent, documentațiile pentru toate loturile au fost publicate în SEAP:
1. Lotul 1C Sărățeni-Joseni (32,4 km) – Termenul pentru depunerea ofertelor: 16 decembrie 2024.
2. Lotul 1D Joseni-Ditrău (14,4 km) – Termenul pentru depunerea ofertelor: 25 noiembrie 2024.
3. Lotul 2A Ditrău-Grințieș (37,9 km) – Termenul pentru depunerea ofertelor: 19 decembrie 2024.
Aceste etape sunt esențiale pentru finalizarea Autostrăzii A8, care promite să devină un coridor de transport vital între Transilvania și Moldova. Pe lângă conectarea regiunilor istorice ale României, autostrada ar trebui să contribuie semnificativ la dezvoltarea economică, facilitând accesul la resurse și piețe noi.
” autostrada unirii”…???! unire..?.. cine cu cine ..?
Primul pas spre unire? Cu cine, bre? Poate e un hop care va cam împiedică să vă luați parandaratul! Și apropo, ați reușit într-un an-365 zile să închideți gura nato cu drumurile doar că sunt în majoritate de proasta calitate! De acum, avizul discotecii lipsește și, imediat vă luați zborul în țări liniștite unde aveți proprietăți.
Cum, nu s-a descoperit inca nici o sopirla sau giza, care nu trebuie deranjata de autostrada?
Cu comarnic brasov ce se mai aude? Sau avem voie infrastructura doar in transilvania?