Proiect: Ce mai vrea UDMR pentru Ținutul Secuiesc?

Doi deputaţi UDMR, Zsolt-Istvan Biro și József-György Kulcsar-Terza, au depus, la Camera Deputaților, un proiect prin care Ținutul Secuiesc să devină regiune autonomă cu personalitate juridică în România.

Propunerea legislativă prevede că statutul de regiune autonomă a Ținutului Secuiesc poate fi desființat numai printr-un referendum organizat în Ținutul Secuiesc.

„Statutul de Autonomie al Ținutului Secuiesc, adoptat prin lege, se aprobă prin referendum de către cetățenii Ținutului Secuiesc”, arată proiectul de lege.

Inițitorii spun că înființarea regiunii autonome este o expresie a indentității istorice a zonei și va asigura egalitatea de șanse a cetățenilor și protecția identității naționale maghiare.

„Ca expresie a identității sale istorice, în scopul asigurării egalității de șanse a cetățenilor și protecției identității naționale maghiare, locuitorii Ținutul Secuiesc se constituie în comunitate autonomă. Ordinea administrativă a Ținutului Secuiesc se bazează pe condițiile geografice, economice, sociale și culturale, pe dezideratul istoric al populației acestuia privind asigurarea autonomiei. Aspirația locuitorii regiunii la autonomie are ca obiectiv participarea democratică a cetățenilor la viața societății, la dezvoltarea economico-socială, la sprijinirea și ocrotirea realizării intereselor teritoriale”, potrivit inițiativei legislative a celor doi deputați UDMR.

Aceștia susțin că autonomia comunității este dreptul și capacitatea efectivă a colectivității majoritare autohtonă a ținutului istoric de a dispune de prerogativele de autoadministrare și de unele prerogative de ordin statal, în scopul preluării sub propria ei responsabilitate și în interesul întregii colectivități, o parte importantă a problemelor de interes public, în conformitate cu principiul subsidiarității.

Prin urmare, Ținutul Secuiesc devine o regiune autonomă cu personalitate juridică în cadrul României.

„Competențele regiunii sunt stabilite prin prezentul statut al regiunii, de lege, sau de dreptul internațional. Competențele specifice ale regiunii nu pot fi puse în discuție sau limitate decât prin lege sau aplicând dreptul internațional. Regiunea are dreptul de decizie și de gestionare în domeniile care aparțin competențelor sale specifice. Acest drept include adoptarea și exercitarea unei politici proprii regiunii. În limitele legii, este de dorit transferarea în competența regiunii și a unor sarcini care aparțin unor competențe naționale. Regiunea trebuie să dispună de mijloacele necesare realizării acestui scop”, conform proiectul de lege.

Inițiatorii specifică faptul că autonomia regiunii Ținutului Secuiesc nu afectează integritatea teritorială și suveranitatea statului român.

Cu respectarea principiului menționat mai sus:
„- Competențele, în limitele prezentului statut pot fi delegate regiunii de către alte nivele de administrare.
– Delegarea de competență trebuie să fie clar definită. Mijloacele materiale și financiare, care permit punerea în aplicare efectivă a acestor competențe adiționale, trebuie să fie asigurate în mod adecvat pe parcursul actului de împuternicire.
– Organele însărcinate cu punerea în aplicare a acestor competențe trebuie să se bucure, atât cât este posibil și în limitele legii, de libertatea de a-și adapta exercitarea acestora la condițiile specifice regiunii și la structurile sale organizatorice, cu o preocupare deosebită pentru eficacitate și conform doleanțelor locuitorilor regiunii”, conform sursei citate.
Ținutul Secuiesc, compus din județele Covasna, Harghita precum și „scaunul istoric Mureș”
Regiunea autonomă va cuprinde, potrivit proiectului de lege actualele județe Covasna și Harghita, cât și scaunul istoric Mureș care aparține județului Mureș. Scaunele sunt teritorii tradiționale secuiești.
„a) Scaunul Kćzdi (Kćzdiszćk), care cuprinde localitățile aparținătoare, având reședința la Târgu Secuiesc (Kćzdivăsârhely),
b) Scaunul Orbai (Orbaiszćk), care cuprinde localitățile aparținătoare, având reședința la Covasna (Kovźszna)
c) Scaunul Sepsi (Sepsiszćk), care cuprinde localitățile aparținătoare, având reședința la Sfântu Gheorghe (Sepsiszentgyôrgy)
d) Scaunul Ciuc (Csikszćk), care cuprinde localitățile aparținătoare, având reședința la Miercurea Ciuc (Csikszereda)
e) Scaunul Odorhei (Udvarhelyszćk), care cuprinde localitățile aparținătoare, având reședința la Odorheiu Secuiesc (Szćkelyudvarhely)
f) Scaunul Gheorgheni (Gyergyószćk), care cuprinde localitățile aparținătoare, având reședința la Gheorgheni (Gyergyószentmiklós)
g) Scaunul Mureș (Marosszćk), care cuprinde localitățile aparținătoare, având reședința la Târgu Mureș (Marosvâsărhely)
h) Scaunul Micloșoara-Brăduț (Miklósvăr-Bardoc) (Miklósvăr-Bardocszćk), care cuprinde localitățile aparținătoare, având reședința la Baraolt (Barót)”, arată inițiativa legislativă a deputaților UDMR.

Proiectul mai arată că autonomia regională este exercitată de Consiliul de Autoadministrare, autoritate publică regională aleasă prin vot universal, egal, direct secret și liber exprimat precum și de Comisia de Autoadministrare desemnată de acesta.
Dispozițiile menționate anterior nu aduc atingere dreptului de a recurge la consultarea prin referendum sau orice altă formă de participare a cetățenilor la treburile publice, în condițiile legii.

Acest Consiliul de Autoadministrare va stabili simbolurile Ținutului Secuiesc.

„Statutul de autonomie garantează dreptul la folosirea liberă a drapelului și simbolului fiecărui scaun secuiesc. Prezentul Statut garantează folosirea liberă a simbolurilor națiunii maghiare, precum și ale comunităților naționale în minoritate numerică în Ținutul Secuiesc. În privința folosirii simbolurilor statului sunt valabile reglementările legale în vigoare”, prevede un alt articol al proiectului de lege.

„Consiliul de Autoadministrare poate înființa, în propria sa competență, organe pentru asigurarea ordinii publice, corespunzător prevederilor legale, în cazurile nereglementate în Constituție”, prevede propunerea de lege.
De asemenea, Consiliul de Autoadministrare poate solicita ca Guvernul să-i atribuie sau să-i încredințeze competențe, ce nu sunt reglementate în prezentul Statut de autonomie. În plus, Comisia de Autoadministrare poate dispune, înființa și susține posturi proprii de televiziune și de radio, orice mijloc de comunicare în masă, care contribuie la realizarea obiectivelor sale.

Potrivit proiectului, va fi și un președinte al Ținutului Secuiesc, precum și autorități ale Scaunelor – Consiliul Scaunal și Președintele Scaunului. Va exista și un Consiliu Comunal, Consiliul Orășenesc, Consiliul Municipal și primar.

„Președintele Ținutului Secuiesc este ales de către cetățenii Ținutului Secuiesc prin alegeri libere și generale, prin vot secret și direct pentru o perioadă de patru ani”, conform sursei menționate.
O persoană poate avea maxim două mandate ca președinte al regiunii autonome. Președintele Ținutului Secuiesc dispune de imunitate acordată demnitarilor. Acesta nu poate îndeplini alte funcții publice sau private.

Totodată, Consiliul de Autoadministrare al Ținutului Secuiesc poate iniția printr-o majoritate de 2/3 a voturilor membrilor săi eliberarea din frncție a președintelui Ținutului Secuiesc în cazul trădării intereselor comunității din Ținutul Secuiesc, lezării drepturilor și libertăților fundamentale ale omului, neîndeplinirii obligațiilor ce decurg din prezentul Statut de autonomie.
„În baza moțiunii de cenzură adoptată, Consiliul de Autoadminisfrare al Ținutului Secuiesc se adresează Guvernului României ca în termen de 30 de zile de la data deciziei Consiliului de Autoadministrare să dispună organizarea alegerilor pentru fincția de președinte a Ținutului Secuiesc. În cazul în care funcția devine vacantă, desemnarea noului președinte este valabilă pentru un mandat complet”, mai indică propunerea legislativă.

De altfel, în perioada limitării temporare a exercitării prerogativelor președintelui Ținutului Secuiesc sau în cazul în care funcția devine vacantă, până la alegerea noului președinte, atribuțiile acestuia revin președintelui Consiliului de Autoadministrare, sau în caz de indisponibilitate, locțiitorului acestuia.
Atribuțiile președintelui Ținutului Secuiesc

Președintele Ținutului Secuiesc poate propune Guvernului României data desfășurării alegerilor ordinare și extraordinare organizate pe teritoriul regiunii. Acesta poate solicita Curții Constituționale control prealabil la proiecte de decizii și actele normative emisi de Consiliul de Autoadministrare.

El mai poate iniția referendum, în urma consultării Consiliului de Autoadministrare, privind problemele fundamentale ale regiunii, în conformitate cu Legea nr. 3/2000 privind organizarea referendumului la nivel local.

„În Ținutul Secuiesc limba maghiară are același statut ca și limba oficială a statului. Toți cetățenii domiciliați sau rezidenți în Ținutul Secuiesc au dreptul să folosească ambele limbi în condiții egale, în viața privată și cea publică, inclusiv în cadrul instituțiilor publice, precum și în fața autorităților publice, atât oral cât și în scris”, conform proiectului de lege.

De asemenea, autoritățile regiunii autonome, a scaunelor secuiești aparținătoare și autoritățile administrației publice locale vor asigura folosirea oficială și firească a ambelor limbi, adoptând reglementările necesare pentru cunoașterea acestora, creând toate condițiile care garantează egalitatea lor deplină.

„În acele localități ale regiunii autonome în care cetățenii aparținând altor comunități naționale, etnice, lingvistice cu domiciliu stabil în acele localități sunt în minoritate numerică dar depășesc o sută în comună, o mie în oraș, cinci mii în municipiu, zece mii la nivelul scaunului, limba acestor comunități beneficiază de același statut ca și limba oficială a statului în fața unităților administrative respective”, mai prevede propunerea legislativă.

Totodată, conform proiectului de lege, persoanele fizice, organizațiile și societățile au dreptul de a înființa instituții de învățământ particular în limba maternă a comunităților, iar cultele religioase au dreptul la învățământ confesional în limba enoriașilor.

„Învățământul de stat și confesional în limba maternă este finanțat de la bugetul de stat și în mod proporțional de la bugetul autorităților administrațiilor publice locale, iar învățământul particular este sprijinit de stat. Limba de școlarizare a minorilor este hotărâtă de părinții sau tutorele legal al acestora”, explică inițiatorii în propunerea de lege.

În instituțiile de învățământ și educație în limba maternă a cetățenilor Ținutului Secuiesc, trebuie asigurată predarea istoriei comunităților naționale, -etnice și -lingvistice, precum și a istoriei, geografiei și etnografiei națiunii-mamă a acestora, cunoașterea tradițiilor și valorilor culturale.

În instituțiile de învățământ și educație cu limba de predare maghiară trebuie asigurată posibilitatea însușirii limbii române.
În învățământul elementar, mediu și liceal cu limba de predare maghiară, în vederea asigurării însușirii cât mai temeinice a limbii române, disciplina de limba și literatura română este predată după programe și manuale speciale.

„În învățământul profesional desfășurat într-o altă limbă decât limba oficială a statului, însușirea termenilor de specialitate în limba română trebuie asigurată. În unitățile de învățământ respectiv în cazul cursurilor de perfecționare din Ținutul Secuiesc, examenele de admitere și finale pot fi ținute în limba maternă”, precizează sursa amintită.

Posibilitatea de angajare a profesorilor din străinătate în instituțiile de învățământ în limba maternă este garantată, mai explică proiectului de lege.

În Ținutul Secuiesc, folosirea limbii materne este garantată: a) în domeniul cultural; b) în domeniul creației artistice, al criticii de artă, cercetării și literaturii de specialitate; c) în domeniul traducerii, sincronizării, subtitrării; d) în domeniul popularizării culturilor naționale specifice; e) în toate domeniile de informare în masă.

„În scopul folosirii neîngrădite a limbii materne în administrația publică locală și regională, vor fi numite, respectiv angajate persoane care cunosc limba comunităților naționale, etnice, lingvistice din regiune, respectiv care aparțin acestor comunități, respectând raportul dintre naționalități rezultat în urma ultimului recensământ”, mai prevede inițiativa celor doi deputați UDMR.

De asemenea, cetățenii Ținutului Secuiesc au dreptul de a-și folosi limba maternă în fața organelor judecătorești.
Prefectul face legătura între stat și regiunea autonomă

Guvernul numește prefectul care veghează asupra respectării legalității în regiune. În cazul unor divergențe dintre Regiune și Guvern, prefectul are competența de mediere.

„Legile și ordonanțele precum și alte acte normative emise de către Parlamentul României și de către Guvernul României, care au reglementări valabile și în Ținutul Secuiesc, pot fi adaptate de Consiliul de Autoadministrare, iar prinfr-o hotărâre luată cu o majoritate de 2/3 a membrilor, Consiliul de Autoadministrare își poate exercita dreptul de a solicita rediscutarea actelor normative în cauză”, potrivit sursei citate.
Deciziile Ținutului Secuiesc sunt controlate din punct de vedere al constituționalității de către Curtea Constituțională.

Inițiativa legislativă a fost înregistrată la Camera Deputaților, prim for sesizat, decizional pe proiectul de lege fiind Senatul.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Author

36 de Comentarii

  1. 450.000 de Ciangai din Judetul Bacau se delimiteaza de UDMR si doresc un Judet Independent al Ciangailor si fratilor lor Secui in Sudul Bavariei unde sa poata beneficia de locuri de munca, administratie si scoli in limba materna si de asemenea autostrazi pentru carute de mare viteza.

  2. Bietul Vadim, abia acum vedem ca nu vorbea în vânt! In definitiv, asta votați de 15 ani, asta veți avea: Principatele române, cu pasaport dintr-un Principat in altul. Și, în definitiv, dacă in Spania, Italia si cine mai stie unde sunt nonagenari de îngrijit, ce importanta are ca Ungaria va anexa Transilvania, Ucraina va anexa Moldova si Bulgaria Dobrogea?

  3. Parerea mea este ca orice politician roman sau maghiar care ,de aici intr-o mie de ani discuta,macane despre,propune,etc reforma administrativa,regionalizare,provincializare,etc., trebuie lichidat pe loc,el si urmasii sai!Bolnavii mintal periculosi trebuie izolati de comunitate,intre pereti de piatra,de scanduri,de gratii,la alegere
    Romania arata splendid impartita pe judete,o impartire administrativa veche si verificata functional de peste 1000 de ani!
    Baschirii au o idee fixa cu Tinutul Secuiesc,care nu a existat niciodata administrativ,nici in vremea colonialismului maghiar,nici pana la 1865,cand secuii au recunoscut oficial ca sunt maghiari,nici dupa ce ocupantul maghiar a fost scos cu forta de pe pamanturile romanilor in 1918!
    Nici Pannonia nu este a lor,dar hai sa fim europeni,ca inapoi in Baschiria natala refuza sa se intoarca..
    Totusi una din localitatile din aproprierea Budapestei se numea pe hartile bizantine de dupa anul 500en,Bolintinum:))

  4. Revin si va rog sa priviti cu atentie fotografia :costumele de opereta ale husarilor au fost utilizate incepand cu secolul XVII-lea,pana atunci imbracamintea traditionala a secuilor nu se deosebea de cea a romanilor,o spun zeci de marturii ale calatorilor straini prin zona respectiva,inclusiv citati in „Istoria Secuilor” (ed.2012)
    Si,ghinion de nesansa,maghiarii pannonici au ucis in Istorie,mai multi secui decat orice alta boala,calamitate,etc
    Putem sa le zicem”frati”?:))

  5. Păi, bine face că o cere,..insă primitivii nu cunosc ce este autonomia. Insă și mai bine ar face dacă și-ar lua-o singuri,. Ce trebuie să se milogească unora borfași primitivi balcanici.. Pur și simplu să nu se mai incurce cu români și cu romania,.. există variante care trebuiesc aplicate.

  6. Asta e „pohta ce au pohtitit” tradatorii de tara din UDMR.
    Afara din tara cu maghiarimea extremista ordinara!!!
    Sunt curios sa vad ce reactie au tradatorii de tara din PNL in frunte cu IohaniSS.

  7. Din expunerea lor de motive, rezulta ca tinutul secuiesc ar trebui sa aiba armata proprie, nu? Si ce vor face cu ea? Va fi o armata straina pe teritoriul unei tari membre NATO? Ouau! Adica, intra in conflict cu NATO? Eu cred ca asta e spre binele populatiei din tinut, nu? Ca-i umfla fratii din NATO si-i duc direct in inchisorile de maxima securitate din … Romania.
    Am mai zis eu ca UDMR actioneaza IMPOTRIVA intereselor maghiarilor din Romania.

  8. Nu referendum in secuime, nu, referendum direct in Ungaria.
    Si unde sa fie capitala? LA Gheorghieni? In niciun caz. Direct la Budapesta.
    Așa, faceți stat in stat.

  9. Gand la gand cu bucurie.Si io la mine la bloc vrem pe scara OTONOMIE ,avem un colorat,SEF cu un ochi la slanina si cu unu la faina, cincau la baza, ne despartim ,facem un stat mic ,sil numim STATU DEGEABA. ne numim dupe aia de la brocsel,ne infratim 2 state. Avem deja BUDA.

  10. Romanii au fost fraieri.Dupa redobandirea Transilvaniei i-o ii expulzam pe toti dar pe toti .Singura metoda sa scapi de obraznicia si nesimtirea astora.

  11. Fara autonomie !
    Independenta DIRECT !!!
    Introducerea de vize si puncte de frontiera, dupa care sa se administreze singuri !
    In acest fel sper ca ”primitivii” nu ii vor ma supara pe evoluatii unguri din Transilvania !!!
    ”Păi, bine face că o cere,..insă primitivii nu cunosc ce este autonomia. Insă și mai bine ar face dacă și-ar lua-o singuri,. Ce trebuie să se milogească unora borfași primitivi balcanici.. Pur și simplu să nu se mai incurce cu români și cu romania,.. există variante care trebuiesc aplicate.”

  12. Serviciile speciale austro-unguresti (germane, americano-rusesti) muncesc 24/24: produc autonomii in Romania, in Serbia, in Ukraina, in Slovakia peste tot unde calea li-i deschisa; serviciile secrete “made in Romania” consuma fonduri de la cantina statului captiv, miliarde, administreaza economia de mall-uri, contabilizeaza venituri din taxele pe traficul cu “fiinte umane”, droguri, cu paduri, deseuri facut de mafioti transnationali , de clanurile tziganesti. Sunt vremuri favorabile oportunistilor verosi, cand se pot produce multi capitalisti cu grade, viitori pensionari speciali, ghiftuiti in conturi si arogante .

  13. Bietii secui. Nu stiu ca nu sunt maghiari. Iar maghiarii ca nu sunt maghiari ci europeni maghiarizati. Blestemati sa fie cei ce instiga lumea la nenororociri.

  14. Cum dom’le taman acu’ când veniră la putere partidul întregitorilor de țeara.

    Si pana la urma care e problema?

    Si aia din Barcelona/ Spain sau Scotia cer acelasi lucru.

    E ceva normal intr-o Evropa Unita si cred ca se si accepta.

    Sper sa se facă fara nervi si patima daca se face.
    Keep Kalm!
    Nici n-am avea de ce sa ne enervam fiind in interiorul UE.
    Suntem evropeni ori nu mai suntem ?
    Nationalismul este nociv.

  15. Trebuie sa Multumim lui Ilici Lenin Iliescu ca a dispus crearea unui partid etnic, cu iz adevarat fascist, contrar normelor europene, dar in accord cu ideile bolshevice-cominterniste. Nu degeaba facea el pe romani fascisti si legionari ca tov.Putin sau crearea unei sinecure a vinzatorilor de Haloimes gen impostor WeiSSel, creind legi contra natiei romane, si revitalizind pe tov.Roller. Oare asa de mare este sindromul Stocholm, pntru acesti alogeni, care au suferit la rusi, unguri hortisiti, de urasc natia romana, ce I-au salvat de atitea ori de Auschvitz. Dumnezeu vede, si va avea grija pina la urma si de amarita noastra tara. Da-le Doamne la dusmani, ce vor ei sa ne faca ei noua.
    O zi buna
    Con

  16. O sa le dea Orban prin asumarea guvernului …doar e Democratie ,pai nu vrea președintele ? Ciolacu se face ca nu aude ,si câtzu o sa spuna ca pe viitor va fi profitabil ca plătește statul mai puțin pentru niste unii care oricum nu erau romani o sa vedem noi cu pilitica manipulării revoluției unde ajungem sa ne doara in fund de tot pe buna dreptate ,adica unii au murit sa-i celebreze Werner ,psd-ul trebuie sa dispara ,si Arafat sa plece ,adica orice urma de unitate națională ,cand astea se vor dezmebra puterea de reacție a nostra ca tara va fi tăiată …o sa fie niste răsculați pe colo pe colo si gata e simplu in 5-10 ani se face

  17. e o gestiqulatie fromoasa, mai bozgo,de-ti facusi public PEDIGRIUL. Boierii moldoveni si munteni au apreciatara pe OACHESII ce stiau sa scartzaie din dramba ,dar mai ales pe chiparoasele ce fatzaiau din kr. Restul ,cazaturile,au trimes peste munti ,la Hardeal. MULTUMESTE-NE ca existi. Chiar mai ieri te vazui pa drum, ferches,cu mustata pe oala,palarios nevoie mare,tinand mandru un BURLAN . si oracaind =spoi tingiri. PAPAGAL VOPSIT

  18. Poate ne ajută și includ în „republica” lor și Caracalul. Totodată se impune și un recensământ al istoriei cu privire la total morți în rândul populației secuiești provocate de boli și molime, pe deoparte, și cele provocate de uciderile maghiarilor, pe de altă parte! Ca autonomia să fie deplină !!!

  19. Nu se stie care au fost conditiile secrete discutate cu Iohannis+Orban, cand au acceptat sa voteze motiunea de cenzura.
    Nu se stie si cat vor fi de escroci acum ca sa-i santajeze amenintandu-i ca le retrag sprijinul politic atat de fragil al guv Orban, daca nu le accepta cererea de autonomie.
    Adevarul este ca au gasit un moment extrem de favorabil ptr a veni cu aceasta pretentie.
    Daca vor primi autonomia, acesta va fi sfarsitul romanilor minoritari din aceste judetze.

  20. @cwe,
    Ai scris foarte multe adevăruri, chiar apreciez. Așteptam să ne scrii mai mult despre conflictele voaste cu băștinașii secui și cu autorităle foarte îndulgente în raport cu meseria voastră de bază. Ai scris despre boierii munteni și moldoveni că, „ Restul ,cazaturile,au trimes peste munti ,la Hardeal”. Aici trebuie să complectez cu:
    1) Actualii boieri uniți în cuget și simțiri după Marea Unire.
    2) După Marea Rivaluție,(provocată de un strigăt magic, în mijlocul mulțimii, N. L. , echivalent cu, „Poliția!”, v-ați călcat în picioare, de l-ați speriat și pe vodă), ați ajuns majoritari în Secuiime.

  21. „Ce mai vrea UDMR pentru Ținutul Secuiesc?” … Poate fix ce vrea, cat altii-s degeaba !

  22. Constitutia Romaniei nu prevede tinuturi autonome, ci specifica limpede ca Romania este stat unitar national. UDMR are cereri anticonstitutionale, drept pentru care trebuie desfiintata. Constitutia este legea suprema, daca o ataci suferi consecintele, punct.

  23. @ Gölü – youtube.com/watch?v=RJfQ8-M2-j0 – Ne faci sa razi … zici ca romanu o fatat ‘omenirea’ numa’ tu si cei catini cred in balivernele tele … da’lereq !

  24. Păi, cam 8 milioane de români au ales deja autonomia, Au emigrat mai ales in țări unde este democrație reală, cu autonomiile teritoriale in regulă, funcționale. Președintele ciumat se screme să-i cheme acasaă. Insă până nu are o reformă administrativă, Nu are autonomii, nu are școală, nu are respectarea cuvântului dat,. Cum puii mei se gândește că or să revină,.. eventual doar cei condamnați deja, pentru un refugiu salvator in sânul mafiilor justiției române.

  25. Motto: „Elemente străine, îmbătrânite şi sterpe, s-au amestecat în poporul nostru şi joacă comedia patriotismului şi a naţionalismului. Neavând tradiţii, patrie hotărâtă, ori naţionalitate hotărâtă, au pus totuşi mâna pe statul român. Conştiinţa că ele sunt deosebite de neamul românesc nu le-a dispărut încă – ele se privesc ca o oaste biruitoare într-o ţară vrăjmaşă.” (Mihai Eminescu, ziarul „Timpul” – 22 martie 1881)

    Actualitatea clasicilor…

    Să fie privită, sosirea domnului Adrian Zuckerman – noul Ambasador al SUA în România -, drept o „încurajare implicită” a demersurilor pentru dobândirea autonomiei «Ţinutului Secuiesc»”, de către cei doi deputaţi UDMR?

    Am formulat întrebarea de mai sus, bazându-mă pe acţiunile săvârşite, în privinţa aparentei consfinţiri a autonomiei, de predecesorul domnului Zuckerman:

    „Mayor Antal (far left) and US Ambassador Klemm (next to him) are posing with the Szekler Flag”:
    http://hungarianfreepress.com/wp-content/uploads/2016/09/Klemm-flag-e1474549599786.jpg

    Noul ambasador va duce aceeaşi politică, de separare, ca acela vechi? Sau se delimitează, categoric, de «gesturile» predecesorului dumisale? Care este atitudinea guvernului de la Washington faţă de tendinţele separatiste ale etnicilor maghiari din România? Bine ar fi dacă Ambasada SUA ar face o declaraţie publică desluşită pe această temă sensibilă. Ca să ne lămurim cu toţii.

    Nu de altceva, dar, domnul A. Zuckerman, în timpul ceremoniei de înmânare a scrisorilor de acreditare, i-a spus domnului preşedinte Johannis, că, citez, „Românii nu au prieteni mai buni decât americanii.”

    La care «români» s-a referit domnul ambasador: la cei de o anumită etnie, sau la români „în general”?

    Apără-ne, Doamne, de «prieteni», că de duşmani ne apărăm şi singuri.

  26. Indivizii astia vorbesc de scaune secuiesti.
    Eu cred ca le va sta mai bine asezati pe un scaun electric.

  27. Probabil, initiativa are legatura cu vorbele mieroase ale premierului Ungariei, cu care ii imbia pe romani acum citva timp, nu chiar demult. Ce le poate pielea si cit pret se poate pune pe vorbele lor, se vede clar din postarile lui qwe si Marele Urs, intotdeauna mincinoase, intodeauna veninoase.

  28. Bai jegurilor, voi vorbiti de „scaune”, dar intrebarea este, voi mai aveti vreun „scaun la cap”?

  29. Mizeria din romania, care se cheamă român, nu are inteligenșa éi cultura necesare pentru a ințelege niște treburi elementare pe care chiar și grecii antici le-au priceput. Românu de sec 21 , e o boarfă mizeră, care nu vede nici pșn la nas, nu știe, nu cunoaște, dar pentru că se crede momentan mai mulți de doi, vrea să impunő prostia și mizeria specifică neamului său de cocină,..

  30. Mă intreb de ce aș fi atât de deranjat de unii sau alții români subculți, analfabeți, care oricum nu pricep orice le-ai zice. Dă-l in moașă-sa de primitiv ortodox, care nu are măcar doi neuroni. Merită să te cobori la alde ăștia să le bagi cu ciocanul in buboiul zis căpățână ? Nu merită bre. Nu merită

  31. @ Marele Urs,
    Comportamentul lor natural este insuportabil pentru un om civilizat, produce ca efect emigrarea autoctonilor. S-a demonstrat la Timișoara, unde au golit centrul orașului de autoctoni, înlocuind cu clanurile lor. Iar pe secui sunt supărați că vor autonomie și încearcă să reziste situației impuse.

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.