Reîntoarcerea în modă a Anilor Gatsby

Haine flapper la “Nina Ricci” sau “Marc Jacobs”, efluvii de Habanita, inspiraţie Art Nouveau la “Tiffany & Co”.

Linii fluide, superfeminine, broderii cu paiete, pietre, fir auriu.

Lucrul cel mai simplu, după lansarea Marelui Gatsby, a fost acela de a reface hainele charleston, cele în care doamnele dansau jazz-ul Anilor Nebuni.

Broderii şi blănuri peste rochii fluide, intarsii de pietre lucitoare în culori prăfuite, apoi benzi decorate cu mii şi mii de cristale Swarovski.

În timp ce filmul lui Baz Luhrmann, “Marele Gatsby”, deschidea balul la Cannes, un aer de charleston pluteşte pe podiumuri, în parfumerii şi la Casele de bijuterii.

Anii Nebuni revizitaţi de Miuccia Prada

Privirea absoarbe o doză de anii ’20 oriunde s-ar opri. Pe marele ecran, „Marele Gatsby”. La Palatul Tokyo, expoziţia “No 5 Culture Chanel”, al Casei de parfumerie. Muzeul “Marmottan” aduce un omagiu pânzelor sensibile realizate de Marie Laurencin, al cărei “Portretul Domnişoarei Chanel”, din 1923, se află la “Orangerie”. Picturile cu fete băieţoase ale inclasabilei Tamara de Lempicka sunt prezentate la “Pinacoteca” oraşului Paris. În primele pagini ale “Hollywood Babylone” de Kenneth Anger despre culisele filmului mut, citim: “Iată o epocă în care budoarele lui Joseph Urban erau îmbibate de «Shalimar», în care o rochie de la Paris ornată cu perle de 3.000 de dolari era purtată numai o seară. În care sexul se oferea cu splendoarea din «O mie şi una de Nopţi», în care banii se câştigau cu găleata şi se cheltuiau cu pumnul, în care alcoolul era clandestin, dar din abundenţă, şi în care orice star îşi putea cumpăra cheia unui paradis artificial”.

Moda Marele Gatsby la Bottega Veneta

Pe podiumuri, de câteva sezoane, se ondulează rochiile charleston brodate cu perle, demne de o eroină flapper a serialului “Downton Abbey”. În avangardă, Miuccia Prada n-a aşteptat această revenire a interesului pentru Anii Nebuni. Poate pentru că marca familială fondată la Milano în 1913, deci acum un secol, a cunoscut primele ore de glorie în zorii acestui deceniu nebun devenind furnizorul oficial al familie regale italiene. Participarea creatoarei la filmul-eveniment al lui Baz Luhrmann este evidentă.

Louis Vuitton, inspirat de anii ’20

40 de rochii de seară şi cocktail, inspirate de look-ul “Miu Miu” şi “Prada” au defilat amintind anii ’20. “În creaţiile mele, încerc întotdeauna să nu fac referinţe literale la anumite perioade sau teme pentru că nu acesta este modul meu de a gândi. Dar adesea îmi dau seama la sfârşitul procesului că există în el o inspiraţie evidentă. Realizând costumele pentru «Gatsby», am constatat că multe dintre creaţiile mele ar putea fi «anii ’20» cu câteva mici intervenţii”.

Ţinute sport în stilul Gatsby

În ceea ce priveşte efervescenţa lungmetrajului proiectat pe Croisette, nu te mai miră faptul că farmecul nebun al “bootsleggers”, feminismul decadent al “fetelor băieţoase”, clasicismul senzual al perlelor şi fantasmele cluburilor de jazz hrănesc şi astăzi imaginarul designerilor, bijutierilor şi parfumerilor.

Modă inspirată de reîntoarcerea Marelui Gatsby

Forma tubulară camuflează bustul şi ascunde fesele. Dar tivul descoperă gleznele şi pulpele. Lărgimea taliei joase invită la mişcare. După război şi morocăneala ambiantă, tinerele nu doresc decât să se distreze.

Rochii lejere, în culoarea pudrei, stilul anilor ’20

Dansează nebuneşte, explică Pénélope Blanckaert, expertă în moda vintage, care se află în fruntea consiliului de conducere al “PB Fashion”. Totul era pretext de sărbătoare şi pentru aceasta rochiile flapper trebuiau să fie simple şi practice, să nu împiedice paşii cadenţaţi ai charlestonului. În schimb, trebuiau să strălucească. Un număr exagerat de perle de sticlă, franjuri de mătase, broderii şi paiete strălucitoare. Accesoriiile erau pe măsură: pălării-cască brodate cu cristale, ţigarete din bachelită, genţi preţioase constelate cu pietre, pantofi cu tocuri mosor cu aplicaţii de strasuri…

Eleganţa masculină la Brooks Brothers

O estetică bling avant la lettre, care nu poate fi atribuită niciunui creator în mod special, sursă de inspiraţie pentru desgnerii de astăzi.

În această vară, Marc Jacobs păstrează ornamentele “glitter” pe o lungă rochie-furou, Peter Copping de la “Nina Ricci” îşi decorează tivurile cu franjuri mătăsoase. Sub direcţia artistică a lui Paco Rabanne, în prima sa stagiune, stilista germană Lydia Maurer semnează o rochie “flapper” ultra sugestivă. Casa “Martin Margiela” în colecţia sa “Artisanale” dezvăluie o piesă unică uluitoare, o fuziune între un trench şi o autentică rochie a anilor ’20, brodată şi restaurată. Un ecou comercial au demenţialele ţinute imaginate de Miuccia Prada pentru party-ul din “Gatsby”, care, din păcate, nu sunt de vânzare.

O orgie de perle

Rochie Nina Ricci

Doamnele anilor ’20 arborau îndrăzneţ părul scurt, “à la garçon”, alunecau în rochii care nu subliniau nici bustul, nici talia. Fetele Anilor Nebuni n-au renunţat totuşi la toate atributele feminităţii. Iubesc bijuteriile, mai ales perlele care, în ritmurile de jazz, se legănau în jurul gâtului sau încătuşau mâinile în brăţări. Anii Gatsby se situează într-o epocă de trecere de la Art Nouveau la Art Deco, ambele prolixe în crearea bijuteriilor. Două stiluri ale căror amprente le regăsim şi astăzi.

Stilul a la garcon

Desene de arhivă au inspirat echipele “Tiffany & Co.” pentru bijuteriile purtate de Carey Mulligan în lungmetrajul lui Luhrmann. Aceste piese unice degajă o asemenea modernitate încât bijutierul american le-a declinat într-o colecţie mai accesibilă, în argint, perle şi onix. Manşete şi încrucişări de perle de sidef evocă inevitabil acei ani, fie că sunt majestuoase şi preţiose, la “Mikimoto”, baroce şi fără pretenţii la “Ben-Amun”, recurente şi bine gândite la “Chanel”, cum s-a văzut în defileul recent de la Singapore.

Un arbitru al şicului masculin

Rochie evanescentă pentru ea, alură de dandy pentru el

Figurile tutelare ale eleganţei clasice masculine se numără pe degetele unei singure mâini. Printre ele, şi James Dean. Dintre confraţii lui, se păstrează amintirea unor “figuri” remarcabile, cu graţie spontană, ca Marcello Mastroianni, Marlon Brando sau Alain Delon.

Oscar Wilde încarna clasa britanică. Şi, în sfârşit, acest personaj din “Marele Gatsby” care revine ca un refren pe podiumuri.

Scenă din film

În siajul său, o alură “la patru ace” pe care designerilor le place să brodeze în conceperea ţinutelor sporturilor elitiste, ca tenisul, cricketul, polo sau golf, care începeau să fie la modă în acei ani. Cu atât mai mult cu cât acţiunea romanului se desfăşoară pe acel mal al Atlanticului care a excelat în decontractarea costumului masculin de-a lungul secolului al XX-lea.

Aproximativ 500 de look-uri imaginate de Catherine Martin, pentru actorii şi figuranţii din filmul lui Baz Luhrmann sunt fidele stilului acelei epoci până şi în grenul ţesăturilor, mult mai grele decât cele folosite în prêt-à-porter astăzi.

Moda anilor ’20 înseamnă libertate de mişcare

Cu această ocazie, costumiera a lucrat în strânsă colaborare cu Casa “Brooks Brothers”, “menţionată în mai multe rânduri în scrierile lui Fitzgerald ca reprezentând gentlemanul perfect şi furnizorul hainelor frumoase pentru americanul distins”. De altfel, marca newyorkeză a profitat de ocazie pentru a edita o colecţie de veşminte şi accesorii.

Flori, piele şi ţigarete

O frumoasă rochie Marc Jacobs inspirată de Anii Nebuni

Coincidenţă sau semn al timpului? Nu contează. În orice caz, un prilej de a pune în valoare, anul trecut, emblematicul parfum “Habanita”, cu o campanie publicitară şi un nou flacon. “Molinard” a dovedit că are fler. Să amintim că, în 1921, casa din Grasse a imaginat caşetele parfumate pentru tabachere. Tinerele au fost fermecate şi marca a cunoscut un succes fulminant. Ea a comercializat, în 1924, versiunea de apă de toaletă “cea mai persistentă din lume”.

Clutch rebrodat cu pietre colorate cu fermoar-bijuterie, asemeni celui purtat de Daisy

Ca şi “Shalimar”, născută în acelaşi moment, “Habanita” a inaugurat în Franţa moda orientală: există în ele flori (trandafiri, mimoza, iasomie, ylang-ylang), alături de accente de piele şi tabac (cedru, vetiver, paciuli, vanilie)… Mireasma Anilor Nebuni poate fi simţită acum, amintind de cluburile de jazz, de saloanele ascunse din Havana. Şi totuşi, tensiunea acestui lichid întunecat, în flaconul lui negru, decorat cu o friză de femei, desenat de Lalique, este ameţitoare.

Ambianţa anilor ’20 la Alberta Ferretti

Când a fost contactată, în 2011, în cel mai mare secret, de Catherine Martin, pentru a furniza dantela pentru filmul “Marele Gatsby”, Sandrine Bernard a simţit că va urma comanda. Directoarea pentru Statele Unite a Casei “Solstiss”, creatorul de dantelă de lux francez, la Hollywood, era de mult timp un fetiş al extravagantului realizator Baz Luhrmann şi al costumierei supradotate.

Ralph Lauren s-a inspirat din stilul englez al anilor ’20

Dar nu şi-a imaginat că aceştia vor alege 210 modele şi îi vor cumpăra mai mult de un kilometu şi jumătate de dantelă. “1.400 de metri exact, n-am văzut niciodată atâta dantelă Solstiss într-un film”, îşi aminteşte Sandrine Bernard. Rochia roz pe care o poartă Daisy Buchanan este înfrumuseţată de mână cu petale din organza, brodate cu aur. În film, modelul eroinei este de fapt ivoar. A fost nevoie de opt săptămâni pentru realizarea dantelei, aceeaşi pe care a ales-o şi Casa “McQueen” pentru rochia de mireasă a lui Kate Middleton.

Amour et glamour în anii ’20

Întreaga colecţie comandată de costumiera franco-australiană, căreia fiecare decorare cu petale, pene, perle, cristale i-a luat şapte luni de muncă. Un veritabil tur de forţă. Dar nu este prima aventură a Casei “Solstiss” la Hollywood. Celebră pentru dantela sa în relief, îi numără printre clienţi pe Ralph Lauren şi Marc Jacobs şi a lucrat pentru “Skyfall”, “Hunger Games”, “Twilight”.

Diane von Furstenberg aduce anii ’20, reinventându-i în cheie modernă

Luhrmann nu a povestit numai simple întâmplări, a inventat lumi şi chiar modă. De această dată epoca jazz-ului se aseamnă foarte mult cu a noastră, cea a hip hop-ului. Marii creatorii, precum “Alberta Ferretti”, reinterpretează în stilul Gatsby rochiile de seară lejere, brodate cu pietre în diferite reflexe colorate, la fel ca şi “Roberto Cavalli”, “Giorgio Armani”. Pentru zi, “Bottega Veneta”, “Nina Ricci” şi “Jack Posen” şi-au imaginat fuste dansate lungi până sub genunchi. În ceea ce priveşte accesoriile, în mare vogă, pantofii cu barete în formă de T pe gleznă, cu toc înalt, dar nu foarte înalt, perfect pentru a dansa.

Film şi modă

Chiar şi decoraţiile devin foarte bogate, cu intarsii, cu piele şi mai ales cu detalii metalice, precum modelele semnate de “Sergio Rossi”, “Jimmy Choo”, “See by Cloé”. Acelaşi discurs pentru poşetele mici, în versiunea clutch.

Moda pare să răspândească feminitate şi seducţie. Magia anilor ’20, pusă în scenă de fantezia vizionară a lui Luhrmann, nu se va sfârşi odată cu această vară. Manechinele din defileul “Louis Vuitton” pentru sezonul hibernal par ieşite din “Marele Gatsby”.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.