Riscuri penale la Palatul Victoria

Guvernul României a devenit scena tipică a unei lovituri de stat. Oricât ar fi de pozitive mișcările primului-ministru Sorin Grindeanu ele nu au acoperirea procedurală, fapt care le scoate în afara legii. Derizoriul a început cu prima nominalizare a candidatului la ocuparea funcției prim-ministeriale, imediat după câștigarea alegerilor. Incă de atunci președintele PSD a făcut mari greșeli în nevoia de control absolut a excutivului, mânat de scopuri precise. Actualul prim-ministru, care poate fi prin viziune asimilat tehnocraților, s-a aflat continuu într-o poziție vădit ingrată. Toate mișcările lui Liviu Dragnea au vizat liberalizarea sferei penale, situație de care prim-ministru pare total dezinteresat . Ceea ce îl desparte pe primul-ministru de președintele PSD nu este nici reforma sau antireforma, ci establishment-ul serviciilor. Cum acestea sunt constituite din tabere diferite, rezultat al nereformării generale a României, modalitățile de înlocuire a guvernului actual le aparțin și sunt neconstituționale. Încurajarea unor asemenea mișcări la vârful statului nu reprezintă doar o gravitate extremă, însă pe cale de consecință pot produce un precedent mai mult decât periculos. Nimic nu se poate schimba în instituții, inclusiv în cele politico-administrative în afara procedurilor și a normelor constituționale. Corupția actuală, existentă în toate taberele care se confruntă la vedere, dereglând mediul instituțional, a pornit o cruciadă a cărei soluție nu poate fi reprezentată decât de intrarea în acțiune decisivă a instituțiilor care apără legea sau alegerile anticipate.

Spectatorii evenimentelor de la Palatul Victoria pot constata, în fapt, o rotire a cadrelor, în spiritul tradiției post-decembriste, respectiv a Mineriadelor. Această deturnare exercitată asupra instituției guvernamentale are nevoie de o temperare cu aplicații extinse. Scindarea de acum a PSD-ului se vrea a fi interpretată drept acțiunea unei forțe politice providențiale. Însuși militantismul ambiguu, tendențios al primului-ministru pentru PSD arată un spirit gregar, oportunist. Lipsit de soluții minime, printre care propunerea pentru dezbaterea publică a unor miniștri credibili, acesta pare a fi exponentul unor instituții a căror victimă România este de 27 de ani. Dezbaterea propriei situații politice și a reformei, în asemenea context, nu ar trebui să aibă loc din Palatul Victoria. Crearea unui nou partid, inițierea unui grup de dezbatere asupra corupției și degradării pe care o reprezintă conducerea PSD pot fi printre soluții. Mișcările de la Palatul Victoria, la rândul lor, au blocat reacțiile Parlamentului, Curții Constituționale, Președinției, pentru că toate instituțiile acestea au fost infestate de-a lungul timpului de același mentalitate a clanurilor. Încă din primul moment al conferințelor de presă ale guvernanților, care, în condițiile de acum, ar fi trebuit ținute în stradă sau la sediul partidului, era nevoie de reacții ferme. Situația în care evoluează lucrurile la Palatul Victoria este ruptă din constituirea deja a vieții publice generale. Reprezentanții statului sunt într-o spirală a unei autonomii comportamentale și decizionale.

România nu este doar în criză guvernamentală majoră. Întregul tablou al acestor zile arată inexistența mijloacelor legale de blocare a unor asemenea derapaje în urma cărora ar trebui să avem multe demisii în lanț. Statutul politic nu poate situa pe nimeni deasupra legii, așa cum legile, la rândul lor, nu pot fi anticonstituționale și în contradicție unele cu altele. Conceptul reformei, momentan, este captiv reglementărilor statului mafiot aflat într-o permanentă nevoie de legitimare publică. În absența unei activări constituționale, rezultatul sfârșitului acestei telenovele nu poate fi decât în defavoarea democrației.

Despre Ioan Vieru Articolele 103
Author