Cine influențează lumea, gândurile și acțiunile

Riscurile uriașe ale manipulării prin rețele sociale

În scandalul însușirii și folosirii masive a datelor personale ale utilizatorilor de rețele sociale, hoții de identitate au acționat nestingheriți. Au manipulat la greu decizii cu impact global. În acest context, am solicitat un punct de vedere reprezentantului unei companii care protejează orice fel de date ale utilizatorilor de Internet, creând programe antivirus. Bogdan Botezatu, Senior Cybersecurity Analyst, Bitdefender, este cel care ne-a acordat un interviu în care explică dimensiunile fenomenului. Cine controlează informația de pe rețelele sociale controlează și societatea.

Cotidianul: Cum privesc analiștii voștri imensul scandal Cambridge Analytica?

Bogdan Botezatu: Recomandarea specialiștilor Bitdefender este să menținem la minimum datele personale pe care le împărtășim online, să acordăm atenție sporită setărilor de confidențialitate ale datelor pe rețelele sociale pe care le utilizăm și să limităm oferirea acordului de utilizare a datelor de către aplicațiile pe care le instalăm și în cazul cărora nu se justifică informațiile personale solicitate. Colectarea, comercializarea și folosirea datelor personale ale utilizatorilor în scopuri de marketing reprezintă tehnici frecvent folosite în întreaga lume. Pentru a se proteja de folosirea abuzivă a datelor personale în diverse campanii, un utilizator trebuie să manifeste vigilență ori de câte ori completează pe Internet diverse câmpuri în care îi sunt solicitate informații despre el și prietenii săi. În același timp, să manifeste scepticism în privința informațiilor care îi sunt livrate de către diverși furnizori de conținut și să aleagă surse de informare credibile.

Interpretare pentru rezonare politică

Datele personale ale oricărui utilizator trebuie protejate și totuși s-a aflat că prin diverse artificii, într-un fel sau altul, acest gen de date a sute de mii de oameni, probabil mai mulți, au ajuns să fie utilizate ilegal în diverse campanii. Dacă oamenii nici nu știau de ce și cum li s-au furat datele, totuși cum ar putea face să se protejeze?

Marea problemă aici nu e că datele au fost furate, ci că respectivele date au fost interpretate în mod automat pentru a servi acestor utilizatori mesaje cu care să rezoneze politic. Astfel de tactici au fost tradițional folosite pentru campanii de marketing, dar în lumina acestor revelații, produsele vândute sunt acum ideologii politice și idei care pot dizolva alianțe politice de zeci de ani, vezi Brexit.

Cum putem fi profilați și manipulați

Cum au apărut, după știința voastră, așa-numiții hoți de identitate?

Profilarea psihologică nu e o tactică nouă, aceasta este folosită peste tot, de la înrolări în armată la angajările în companii. Problema apare atunci când profilarea psihologică se face fără cunoștința utilizatorului (prin deghizarea întrebărilor-cheie în teste aparent nevinovate) și pe un set extrem de mare de indivizi. Nu e o surpriză că se întâmplă, aceste lucruri au fost semnalate în trecut de organizații care făceau cercetare pe fenomenul „big data“. De exemplu,  https://applymagicsauce.com/demo.html este o platformă care arată cât de mult putem fi profilați doar din informația postată pe Facebook sau  Twitter.

Care sunt marile riscuri?

Riscurile sunt uriașe și pot avea un efect major asupra societății. Manipularea mesajelor de pe rețelele sociale poate influența populația să ia măsuri radicale, precum alegerea unui dictator, abolirea unor drepturi sau ieșirea din alianțe politice.

Într-o lume în care se desfășoară o aprigă bătălie pentru acces la informația nu de interes public, ci de interes privat, simplii cetățeni cum ar trebui să se poziționeze?

Simplii cetățeni trebuie să adopte o poziție critică și trebuie să înțeleagă că marile bătălii se poartă acum online. Informația are acum aceeași putere ca resursele naturale, iar actorii cu mize mari nu se vor da înapoi de la nimic pentru a controla acea informație.

Reguli diferite față de media tradițională

S-a depășit o graniță prin toate aceste experimente. Nu granița dintre bine și rău, ci dintre confidențial și public, cu date confidențiale prelucrate aproape public în interesul personal al unor companii despre care utilizatorii poate că nici nu știu că există. Dar îi manipulează. De ce și cum de s-a ajuns aici?

Da, s-au depășit mai multe granițe. Fenomenele de profilare psihologică prezentate în scandalul Cambridge Analytica reprezintă doar una dintre modalitățile de manipulare de pe rețelele sociale. Știrile false și naționalismul exacerbat sau construirea de bule de informație sunt doar câteva dintre felurile în care rețelele sociale își pun amprenta pe societatea civilă într-un mod cât se poate de real. Utilizatorii trebuie să înțeleagă că regulile de utilizare a Internetului sunt fundamental diferite față de media tradițională.

Transparența ține de bani

S-a intrat într-o nouă eră a „transparenței“ și manipulării. Ce anume s-a schimbat și nu va mai fi la fel de acum înainte?

Mediul digital este în continuă schimbare. Cu peste două miliarde de utilizatori, Facebook este de departe cea mai mare comunitate umană. Cine controlează informația de pe rețelele sociale controlează și societatea. Transparența este însă o chestiune care ține de bani și de interesele celor care guvernează ­respectivele rețele.

UE cere oficial clarificări

Comisarul european pentru Justiţie, Vera Jourova, a cerut companiei Facebook să clarifice dacă utilizatorii europeni ai celei mai mari reţele de socializare online au fost afectaţi de sustragerea şi utilizarea ilegală a datelor, relatează site-ul Blick.ch. „Cer companiei Facebook să ofere mai multe clarificări şi să precizeze ce utilizatori europeni sunt afectaţi“, a declarat Vera Jourova pentru publicaţia Bild am Sonntag. Pe acest fond, Jourva îi va trimite o scrisoare directorului general al companiei Facebook, Sheryl Sandberg. „Utilizarea frauduloasă a datelor a 50 de milioane de utilizatori este complet inacceptabilă“, a adăugat aceasta.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Simona Popescu 220 Articole
Author

6 Comentarii

  1. „Dacă n-ar fi proştii, deştepţii ar muri de foame.” spunea Camil Petrescu și mare dreptate avea și are încă. Dacă unii instalează o aplicație care te întreabă înainte de a se instala „ești deacord ca aplicația să îți acceseze datele personale” și tu o instalezi în cunoștință de cauză care este problema? Când au scris că vor să-ți acceseze datele personale dacă ai gândit că vor să te ceară în căsătorie ești „naiv”. Eu credeam că doar în România sunt foarte mulți creduli dar se pare că lumea întreagă este plină de ei. Despre „cookie-uri” care sunt folosite pentru urmărirea comportamentului utilizatorilor nu vorbim? Este același lucru și este folosit de majoritatea paginilor web. Poți să faci ceva dacă aici am ajuns cu societatea?

  2. Poate nu ar strica sa vorbim despre fundamentul sistemului FaceBook. Multi cred ca e un fel de piata in care te intilnesti cu cunoscuti sau straini si afli ultimele noutati sau ultimele birfe. In fapt 98% din cifra de afaceri vin din publicitate. Clasic, publicitatea se face pentru un anumit produs si anumite target-uri, iar cine vede reclama si cine nu depinde de platforma folosita, ziar, tv sau panouri publicitare. FaceBook a mers un pas mai departe si isi colecteaza, si pastreaza, date despre persoanele ce folosesc platforma FacaBook astfel facind in timp profile persobale tot mai detaliate, imparzind profilele in peste 100 de grupe si plasind reclame incit sa aiba afeicienta cit mai mare in functie de grupa zinta. Si ca sa stringa date folisesc ori ce mijloc sau „dark patern” fara scrupule. Asta a si dus, prin copiere, la faptul ca pesre doua treimi din aps-urile folosite string date private si le trimit la terti, iar creatorii de ap-uri cistiga bani vinzind datele private ake utilizatorilor la oricine e interesat si plateste. Asa a facut si c-Analitica, insa au folosit datele in alte scopur. Adica s-au folosit de ceea ce dezbina oamenii, pareri diferite si contradictorii. Politica fiind un teren propice pebtru asa ceva, au nai adaugat cercetarile lui Kosinski cu modelul Ocean, si deja puteu sa trimita fake-news personalizate persoanelor tinta si sa eficientizeze manipularea fiecarui individ a carui profil il au in baza de date. Si asa puteau influenta alegeri, referendumuri, si decizii politice in functie de cine plateste!

  3. Nu e nici un risc , cornutilor. Dimpotriva, ai acces mai lesne la orice informatie si nu esti obligat sa inghiti imbecilitatile unui jurnalist acoperit care evident manevreaza, iar comentariile, parerile cititorului sunt cenzurate sa nu poti zice altfel decat a scris jurnalistul acoperit. La facebook nu ai din astea. parerea ta este acolo si o poti confrunta cu a altora. Deci de ce vede pericol oricine incuiat in astfel de proceduri ?

  4. Utilizarea frauduloasă a datelor a 50 de milioane de utilizatori este complet inacceptabilă, e acceptabil daca le utilizeaza guvernele „legal”. Politicienii si ziaristii nu manipuleaza, ei speculeaza. Sunt invidiosi pe succesul retelelor sociale pentru ca nu ii mai asculta nimeni.

  5. Pe mine nu ma supara publicitatea care uneori este grosolana ci ca trebuie sa spun cind cumpar ceva si daca bunica a fost fata mare innainte de a se marita. Pe nenorocitii astia ii intereseaza si de cite ori m-am dus eu la toaleta ieri. Fac un cookie pentru asta. IT-ul a devenit atit de ridicol incit mi se face sila de mesria asta numai cind aud sau trebuie sa citesc un subiect despre ea.

  6. Sa inteleg ca toti astia care se numesc cu diez in fata sunt niste prosti?
    Nu se poate … asa ceva ???
    Sau poate astia sunt manipulatorii si manipulatii de bine. Toti ceilalti manipulatori si manipulati de pe facebook sunt de porc.
    Daca manipularile sunt facute de capitalisti, sunt de bine, insa daca sunt facute de Rusia, Coreea de Nord sau China, sunt de porc.
    Asa merge treaba cu manipularea la voi?

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.